MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

railrunner

Lange tijd heb ik liggen tobben wat ik zou bouwen voor dit project.  Ik heb overwogen om mijn brugmodule te integreren in de forumbaan, maar ik ben er echt niet tevreden over, zeker omdat het tekenen van het laatste bootje me enorm tegenstak, te complex + om de module te integreren moet ik heel wat modules bij bouwen en ik vrees dat ik niet klaar zou geraken tegen oktober volgend jaar.  Dus heb ik besloten om van deze brugmodule helaas afscheid te nemen :'(




Wat ik wel wil bouwen?  Iets rond volgende foto's:




En ook dit zou ik graag op de module(s) willen zien:



Huisjes bouwen, dat doe ik graag  :).

Ik blijf een beetje mysterieus.  Voor diegene die de foto's niet herkennen, spijtig, die mogen nog even wachten op het thema.  Voor diegene die de foto's wel herkennen, tja dan weten die nog niet wat ik allemaal van plan ben  ??? 

Nu woensdag is het 30% korting op houtplaten bij de Gamma, dus het moment om het hout te gaan halen voor mijn modulebakken.


59erke

Hmmm, het zal wel niet correct zijn maar als ik mijn fantasie de vrije loop laat gaan zou ik denken aan een verlaten stationnetje in de oostkantons.

Dubbelspoor dat terug gebracht is naar enkelspoor waarvan het niet meer in dienst zijnde spoor evenals het perron ligt te verkommeren ten prooi gevallen aan verwilderd onkruid. Sluiting van de lijn hangt in de lucht.

Af en toe komt er eens een lok langs, lokale trein tussen Belgié en Duitsland waarvan de traktie wordt verzekerd door de standaard lok van de Deutse Bundesbahn het type 215 met aan de haak enkele Belgische M2 of M3's.

Ik denk dat ik ga stoppen want kan hier nog even doorgaan  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Jouw Vierendeelbrug is onovertroffen. Ik herinner me de beelden tijdens de bouw: de profielen, de klinknagels!... Magisch. Het zou zonde zijn om deze brug in een rap-rap landschap te "dumpen". Deze brug krijgt ooit wel de ruimte en omgeving die het verdiend. Met uitstel is niet mis, maar wel een beetje jammer dat het weer minstens een jaartje vooruitgeschoven wordt.

Maar het is super tof dat je weer aan de modelbouwslag bent geraakt, nu met een nieuw project: vers, fris... Ik ken de foto's niet, maar mijn eerste associatie is Oostkanton, mogelijk Vennbahn? 't is werkelijk een wilde gok.

Maar belangrijker is dat je weer zin en plezier hebt in het bouwen. Welcome back.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#3
Geen Vennbahn, geen Oost-kantons, maar je gaat wel in de juiste richting van België.

Ik was al begonnen met een nieuw (buitenlands, digitaal) project, maar dat gaat een jaartje op de zolder gestockeerd worden.  Vierendeelbrug, tja, mooi,  inderdaad zonde om snel-snel op een module te droppen, daarom juist wil ik het niet doen en de sporen op de module liggen niet goed om in het MSM-N project te stoppen.  Ik had al snel 4 extra modules nodig om het te doen kloppen, en 5 modules bouwen leek me teveel van het goede, niet realistisch, niet haalbaar. 

Cozzy

Kan het in de buurt van Lustin zijn tussen Namen en Dinant?
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

railrunner

#5
Nope  :-\

Steam.N

Tof dat je een alternatief gevonden hebt, Jim.
En je maakt er een boeiend raadsel van.

De foto's die je toonde beloven alweer iets van de bovenste plank !
Benieuwd wat er komt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Ik begin te bouwen met het stationsgebouw.  Momenteel de plannen al aan het tekenen om door de snijplotter te jagen (dat ding bevat momenteel een dikke laag stof, kuch, kuch).  De steentjes ga ik maken met een voorgevormde polystyreen steentjesplaat, die heb ik al, al moet ik nog op zoek gaan naar gelijke platen voor andere huisjes in de omgeving.  Alleen over hoe ik ga schilderen met verschillende tinten kleuren heb ik nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken.  Komt wel. 

Momenteel heeft dit stationsgebouw een dubbelspoor voor de deur liggen waar in de jaren '80 al eens een trein stopte.  Nu niet meer, het gebouw geraakt in verval.  In den beginne, jaren '30, bevatte dit station een heel emplacement met goederenkoer.  Het zou leuk zijn om een goederenkoer te voorzien, maar dan wordt het project helaas weer te groot en dan gaat het doel weer voorbij door meerdere modules te bouwen.  Ik kan wel mijn fantasie een beetje laten lopen en een zijspoortje voozien naar de goederenloods die dit station heeft gehad, dat is wel mogelijk.  We zien wel.

ACFI

Ik denk iets op lijn 43.

Het deel gemeenschappelijk met de lijn 42.

Misschien Rivage?

dat station ligt in een bocht.

railrunner

#9
Verdomme, dat wordt warm >:(.

ACFI

Comblain-au-Pont.

Ik wist niet dat dat station dicht was.

Enfin, binnenkort komt er wsch nog wel een slachting onder de waalse stations om het GEN in Waals-Brabant te bekostigen.

Good hunting (voor foto's en zo).

ACFI.

railrunner

#11
En de winnaar is... Steven.

Inderdaad, Comblain au pont.  Foto's zijn inderdaad moeilijk te vinden. Het station inspireert me wel om na te bouwen, de goederenloods ziet er ook spannend uit.  En een tunnel opening hebben we nog niet op de forumbaan (plan gevonden op dee site van tassignon, link in een ander MSM-N draadje) . Verder heeft Comblain-au-pont ook een knappe brug over de Amblève.  Of ik die nog ga bouwen hangt af van de tijd die me nog rest na het bouwen van het stationsomgeving, ze is wel maar 60cm lang op de N-baan.  Het huisje (laatste foto) bevint zich niet in Comblain au pont maar in een ander dorpje in de omgeving, maar het lijkt me gewoon té leuk om te maken.  Een bocht komt er meer dan waarschijnlijk niet.

Enfin, een bezoekje aan de omgeving dringt zich wel op om een fotoverslag te maken.

Dirkh

Zonde van die brugmodule, ik zag er naar uit om die brug eens in het echt te kunnen bekijken (ik woonde in mijn jeugd, lang geleden vlak aan die brug en passeerde er regelmatig).
Maar het alternatief ziet er ook de moeite uit. Succes met het bouwen.

railrunner

Afgelopen weekend heb ik plannen kunnen tekenen van het stationsgebouw in autocad.  Mijn huisjes teken ik altijd met de computer (autocad) dus zijn de plannen vectorieel getekend.  Nieuw is dat ik ornamenten, ramen, deuren en dergelijke nu 3D-teken, ook via autocad.  Deze zijn gemaakt, opgestuurd, nu is het enkel wachten tot Shapeways mij de 3D-printjes levert.  In afwachting van deze printjes, dacht ik de gevels en hulpconstruties eventjes te snijden met mijn snijplotter.  Mijn vorige snijplotter was volledig versleten en het was bijzonder moeilijk om an vervangonderdelen te geraken.  Wijselijk had ik in het bgin van het jaar besloten om een nieuwe te kopen en het is een snijplotter van Refine geworden.  Bijgeleverd snijprogramma was Artcut, maar daar was ik niet tevreden over.  Na wat zoeken ben ik op Signcut gestoten.  Destijds had ik het probleem dat ik mijn dxf-files niet rechtstreeks kon plotten met Signcut of Artcut2009 , maar er was een lange tijd over gegaan en ik wist niet meer hoe ik dat gedaan had gekregen. 

Nu ben ik drie dagen bezig geweest om terug een dxf-file te kunnen plotten, en eureka, ik heb het terug gevonden hoe ik het gedaan had. Hierbij de beschrijving mochten andere mensen hetzelfde probleem onervinden (en ook en geheugensteuntje voor mezelf als ik het opnieuw vergeet ???)

Om via Signcut te plotten heb je een eps-file nodig.  Hoe geraak je in hemelsnaam van een dxf naar een eps-file?  Simpel via Inkscape. Je opent de dxf-file in Inkscape (niet importeren!), je kijkt de afmetingen na, eventueel corrigeren in Inkscape en dan de file opslaan in een eps-file.  Vervolgens open je in Signcut de eps-file en kan je het printen.

Drie dagen had ik hier voor nodig om dit terug te vinden...  ik had beter met de hand getekend :)  Maar ja, nu kunnen we verder.  Hier de eerste plot van he hoofdgebouw van het station    :


SuSke

Handige tip die je daar aangeeft om van dxf naar eps te gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.