Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSN N Module : Project X

Gestart door 59erke, 10 september 2017, 19:19:38 PM

59erke

Ik heb mij juist de bedenking gemaakt of ik de stenen niet een beetje te fors heb uitgevoerd.
Hier in combinatie met een stukje Muurplaat. Natuursteen is op zichzelf wel veel forser dan baksteen maar het lijkt me een beetje te groot.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Het eerste stukje scenery is een feit, nog een beetje weatheren en het kan opzij gelegd worden in afwachting van definitieve plaatsing op de module.



Ondertussen enkele bestellingen geplaatst zodat ook de verlichting, electrisch gedeelte en de rails aangepakt kunnen worden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michael

Het beruchte suiker klontje laat zien Koen dat je in de goede richting bezig bent, je stukje muur ziet er goed uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

#18
Module staat momenteel in een maagdelijk wit kleedje, landschapscontouren zijn aangebracht en wachten op verdere afwerking.

Electrische voorzieningen onder de module (doorgaande leidingen, lusterklemmen, baanvoeding) zijn ook klaar.
Vooraan zijn de verplichte electrisch beveiligingen ook al in orde.

Projectje gaat nu even opzij daar ik mij nu volop ga proberen bezig te houden met het aanleggen van de Rails voor La Gleize

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Mooi begin Koen.

Hmmm, " verplichte elektrische beveiligingen...", iets gemist denk ik, maar kunnen we nog wel inbouwen in mijn modules.

Wat ook opvalt, toen ik mijn modulebakken maakte, zijn de gaatjes / boringen bovenaan in de kopse verbindingen.  Daar ik voor mijn landschap dieper in de module ga en voorzien zijn van 5cm isolatie schuimplaat, staan deze gaatjes niet goed gepositioneerd.  Voor mij zijn ze nogal lastig.  Ik heb wel een oplossing bedacht om te voldoen aan deze boringen, maar deze oplossing is niet zo optimaal / handig.  Deze oplossing kan ik pas toepassen wanneer we eens samenkomen en het koppelen gaan testen.

Dirkh

Die verplichte electrische beveiliging moet niet in de module ingebouwd worden. Je moet enkel voorzien dat je je groep modules voorziet van een zekering. Waar is nergens vastgelegd.

59erke

#21
Staat toch in onze leidraad vermeld, dus ga ik er vanuit dat dit verplicht is.

6.1   Algemene uitgangspunten

-   Hoofdspoor:
-   De treinspanning wordt manueel geregeld via een transformator per spoor.
-   Alle  modules geven deze spanning via steekbare lusterklemmen aan mekaar door
-   Iedere module voorziet een schakelaartje waardoor een hoofdspoor (bij calamiteiten) kan losgekoppeld worden van de treinspanning.
-   Elke deelnemer zorgt dat bij het wegvallen van de locale spanning alle wissels op het hoofdspoor in de stand gezet worden/blijven waardoor het hoofd-treinverkeer verzekerd blijft.

-   Locaal Spoor en locale gebruikers:
-   Elke deelnemer voorziet een rechtstreekse aansluiting op de netspanning via een automatische zekering.  Deze aansluiting zorgt voor de voeding van locale treinspanning, aansturing van locale wissels, scenery en verlichting.
-   Locaal treinverkeer wordt geregeld via een eigen transformator.  Hiervoor wordt niet afgetakt van de centrale treinspanning.

@Jim, als je die grote gaten bedoelt deze zijn denk ik eerder bedoeld om de steekklemmen door te steken (Is trouwens maar juist gepast). Btw kwestie van volgorde heb ik volgende regel aangehouden.

Female -> einde module (linkse kant)
Male -> begin module (rechtse kant)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Ik had het over de bovenste kleine gaatjes van 8mm.  Deze komen bij mij in de onderbouw van het landschap.  Is wel op te lossen denk ik. 

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Leuk om te zien dat iedereen lekker bezig is, en vooral benieuwd om het in het echt te zien.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner

Citaat van: BC911 op 25 mei 2018, 18:01:03 PM
Leuk om te zien dat iedereen lekker bezig is, en vooral benieuwd om het in het echt te zien.

Tiens, dat komt bekend voor.  Eens een samenkomst georganiseerd wordt, schiet iedereen in gang.  Typische kenmerk van een modelbouwer?  Ben ook benieuwd om een en ander al eens te zien.

59erke

Citaat van: railrunner op 25 mei 2018, 20:13:03 PM
Citaat van: BC911 op 25 mei 2018, 18:01:03 PM
Leuk om te zien dat iedereen lekker bezig is, en vooral benieuwd om het in het echt te zien.

Tiens, dat komt bekend voor.  Eens een samenkomst georganiseerd wordt, schiet iedereen in gang.  Typische kenmerk van een modelbouwer?  Ben ook benieuwd om een en ander al eens te zien.

Denk dat we gewoon allen al met iets naar buiten willen komen ipv een kale houten bak met wat sporen op. Trouwens heel veel tijd hebben we ook niet meer tot de expo.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Citaat van: 59erke op 25 mei 2018, 20:35:27 PM
Trouwens heel veel tijd hebben we ook niet meer tot de expo.

Hebben wij dan al een (offieciële) uitnodiging voor de modelspoorexpo bekomen?  Heb ik iets gemist?  Normaal gezien hebben wij voor volgend jaar al een mogelijke expo, daar heb ik weet van, maar Leuven?

Dirkh

Heb weeral iets gemist ergens. Expo volgend jaar?

59erke

Huisjes bouwen....   halfweg nog 4 te gaan ...

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan