Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Huizen bouwen met plastic-card

Gestart door Hapag Lloyd, 29 december 2004, 02:21:32 AM

guy holbrecht

Gerolf,

Je slaat de nagel op de kop. Goed gerief is echt noodzakelijk. Het is misschien nog niet zo'n gek iee om eens ??n jaar lang enkel en alleen in werkmateriaal te investeren. Ik heb dat ooit eens een jaar volgehouden: geen treinen, maar goed materiaal. Al wat toen is aangeschaft, doet nu nog dienst: airbrush (een goeie van Badger)met compressor, een temperatuurregelbare soldeerbout (Weller), messen, fijne vijlen, mini-boormachine en nog veel meer. Dat jaar alleen al voor meer dan 700 euro (28000 Bef in die dagen)kwijt aan werkmateriaal. Maar wat een plezier om er al tien jaar lang mee te werken.

Groeten,
Guy

tonycabus

Akkerdjie Bart!
Da's wat anders dan Caf? Monico, man! Oefening baart inderdaad wel kunst. Zonde dat de foto's niet groter zijn....

Tony
P.S.: je mocht best trots zijn op Monico! Maar dit is STUKKEN MOOIER! Echt!

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Guy,
Ik heb net even mijn 'modelspoor-boekhouding' van de afgelopen jaren nagekeken: blijkt dat 20 percent van de uitgaven naar 'varia' gaan, wat wil zeggen gereedschap en zo. Stel dat ik nu mag kiezen tussen een 59 van Trix en de zaagtafel, beschreven in de laatste MSM en beide zowat even duur, dan wordt het de zaagtafel.
Een andere belangrijke kost gaat naar tijdschriften, waar je veel tips en idee?n kan uithalen: ons aller MSM, maar ook Elektuur, Model Railroader en Spoorweg Journaal, vroeger ook RailHobby(NL). Ik heb intussen zo'n 500 tijdschriften in mijn boekenkast staan, en heb er een catalogus-programmaatje voor moeten schrijven ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Akkerdjie Bart!
Da's wat anders dan Caf? Monico, man! Oefening baart inderdaad wel kunst. Zonde dat de foto's niet groter zijn....

Tony
P.S.: je mocht best trots zijn op Monico! Maar dit is STUKKEN MOOIER! Echt!







Dank u Peter en Tony,

Er zijn uiteraard een heleboel avonden in gekropen maar het was wel leuk om eens iets groter te bouwen. Zoals het met de meeste zaken gaat,is het ook hier dat hoe meer men iets doet hoe beter de resultaten worden.
[^]nog een nadenker:de naam Moortdonk is een fictieve naam die voorkomt uit twee andere woorden die dan uiteindelijk naar een derde woord verwijzen. Iemand een idee? [^]

Groetjes Bart.

janjozef

nu het loopt op den duur aardig op zeker als je veel machines koopt. een zaagmachien een freesmachien/boormachien en een draaibankje nu dan zitten we samen aan meer dan 600? een airbrush dubbel-action met niet te zware compressor pak nog een 300 euro nog enkel stukken voor plastcard-platen te snijden een voor lengtes afte korten en een voor plaatjes evenwijdig te snijden samen 70? een A3 snijmat 15? een 4tal messen een kleine en grote winkelhaak een metalen lat van 15 een van 30 en een van 60 cm das nog een 30?, verf en borstels enz... nu voor mij is(was) dat meer dan 1 jaar trein-budget
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Ik dacht al meteen aan "MOORT gat"[}:)] en "corsen DONK"[8)] of ben ik w?????r mis?
Maar 't is ?cht de moeite Bart! Laat dit een aanmoediging zijn voor Sven! En anderen die steeds weer denken van "dat lukt me nooit". Zij hebben het gedurfd en het lukt, met vallen en opstaan.
Op een dag snij je niet meer in je vingers en val je niet meer op je snuit.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik dacht al meteen aan "MOORT gat"[}:)] en "corsen DONK"[8)] of ben ik w?????r mis?
Maar 't is ?cht de moeite Bart! Laat dit een aanmoediging zijn voor Sven! En anderen die steeds weer denken van "dat lukt me nooit". Zij hebben het gedurfd en het lukt, met vallen en opstaan.
Op een dag snij je niet meer in je vingers en val je niet meer op je snuit.

Tony



Dus , als ik het goed begrepen heb : snijdt u zich niet meer aan glasscherven van gebroken Moortgat- en Corsendonkflesjes.  En u bent het gewoon van dat bier te zwelgen zodat u niet meer op uw snuit valt.  Gedurfd en gelukt ? [8D]

Hapag Lloyd

Terug serieus.
Hoe zit het met het verven van plastic-card ?
Ik dacht dat u eerst alles moest lijmen met MEK of Plastruct-lijm en daarna schilderen (met z?????????r vast hand).

Maar nu blijkt uit jullie reacties dat jullie lijmen met de 'gewone' lijmen (Faller , Kibri ,...).  Maar met deze lijmen kan u toch eerst uw stukjes schilderen om nadien te lijmen ? Dat zou toch moeten lukken ?

janjozef

dat lukt zeker maar als ge wat smost ziet ge het van mijlen ver en uw verbindingen zijn niet schoon gekleurt. voor gekochte raampjes of daken doe ik dat wel eens maar nooit voor twee aanliggende delen die in dezelfde kleur moeten komen. ge moet er toch rekening mee houden dat niet geschilderde stukken makkelijker lijmt
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Terug serieus.
Hoe zit het met het verven van plastic-card ?
Ik dacht dat u eerst alles moest lijmen met MEK of Plastruct-lijm en daarna schilderen (met z?????????r vast hand).

Maar nu blijkt uit jullie reacties dat jullie lijmen met de 'gewone' lijmen (Faller , Kibri ,...).  Maar met deze lijmen kan u toch eerst uw stukjes schilderen om nadien te lijmen ? Dat zou toch moeten lukken ?


Stukken plastikard worden meestal eerst gelijmd en dan pas geverfd,zodanig dat je de verbindingen kan wegwerken door er putty op te smeren en dan gelijk te schuren. Kleine toebehoren worden soms wel eerst geschilderd.(Ramen uit een setje kunnen ook eerst geschilderd woden)
Groetjes Bart.

[^] P.S.: Moortdonk is een samenvoegsel van brouwerij Moortgat en gemeente Breendonk waar de brouwerij gevestigd is en men de godelijke 'Duvel' brouwt. Ge zat er dus niet zo ver naast Tony. [^]

janjozef

Wel ik ben ook eens gaan kijken (ben er eindelijk in gelukt), ziet er heel goed uit was een groot werk (wat altijd dat ietsje meer goed-gevoel geeft) maar er zullen nog wel enkele uurtjes werk inkruipen, schoon werk Bart

Janjozef
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Guy,
Ik heb net even mijn 'modelspoor-boekhouding' van de afgelopen jaren nagekeken: blijkt dat 20 percent van de uitgaven naar 'varia' gaan, wat wil zeggen gereedschap en zo. Stel dat ik nu mag kiezen tussen een 59 van Trix en de zaagtafel, beschreven in de laatste MSM en beide zowat even duur, dan wordt het de zaagtafel.
Een andere belangrijke kost gaat naar tijdschriften, waar je veel tips en idee?n kan uithalen: ons aller MSM, maar ook Elektuur, Model Railroader en Spoorweg Journaal, vroeger ook RailHobby(NL). Ik heb intussen zo'n 500 tijdschriften in mijn boekenkast staan, en heb er een catalogus-programmaatje voor moeten schrijven ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw