Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM-N Module : Brug Herentals

Gestart door Dirkh, 10 september 2017, 13:10:43 PM

Dirkh

Begonnen met het ontwerp van mijn module voor de MSM-N forumbaan.

thema is de spoorbrug over de kleine nete te Herentals aan het natuurgebied Olens broek.

Spoorplan : De wissels zijn er aangebracht om een collega module bouwer te helpen die een beetje plaatsgebrek heeft om alle wissels op zijn modules te plaatsen.



En de voorlopige 3D weergave :



Nu ben ik nog op zoek naar wat meer info aangezien ik niet zomaar die talud of brug op kan kruipen om foto's te gaan nemen

1) hoe breed is die talud normaal (zowel bovenaan als onderaan) wetende dat de talud ongeveer 3 meter boven de grond ligt, hieronder een foto ter plaatse genomen :



2) Het is een betonnen brug , dus ik veronderstel dat de bedding van de rails gewoon doorloopt, aan de zijkant van de brug is blijkbaar een metalen afsluiting geplaatst, heeft iemand van zo een brug foto's of tekeningen ?




Ik ga een van de dagen nog wel eens terug op excursie naar die plek, deze keer gewapend met een meter, maar eenvoudig is het niet voor mij, aangezien ik door mijn nek die vastzit niet naar boven kan kijken. Dus alle info is handig anders moet ik mijn  fantasie maar wat laten werken.

Michael

Dirk leuk idee, heb je nog plannen om de rails niet recht te leggen evenwijdig aan de voorkant? Een flauwe bocht of schuin leggen van de rails maakt het wel leuker om naar te kijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

Ik vrees dat door het plaatsen van die wissels een boog geen optie gaat zijn. Ik heb dat eens aan bekijken geweest maar het toont totaal onnatuurlijk.
Had ik meer tijd dan zou de optie zijn van 2 modules te bouwen en dan is het wel mogelijk natuurlijk.

Klaas Zondervan

Op die plek ligt het spoor in het echt ook recht en vrijwel haaks op de waterloop.
Als je in google maps naar satellietweergave gaat zie je dat het ballastbed doorloopt over de brug.
Wat de breedte van de baandam aangaat, in NL geldt de regel 4+4+4 = 12 meter. T.t.z. 4 meter vanaf de rand van de damkruin tot hart eerste spoor, dan weer 4 meter tot hart tweede spoor, en tenslotte 4 meter tot de andere rand van de damkruin. Zal in België niet veel anders zijn.

Dirkh

Klopt Klaas,

Afbeelding van google maps , ongeveer het stuk dat ik wil maken



Bij het meten van de afstanden in google maps kwam ik ook ongeveer op die afstanden. Afstand van de middellijnen van de norm is 27 mm , komt neer op 4.32 m
Dus de talud bovenaan ongeveer 7.5 cm , nu nog uitvissen hoe breed die onderaan moet zijn afhankelijk van de hoogte.

evan

Dirk,

Misschien is dit een hulp.

De hoek tussen maaiveld en het talus is ongeveer een 35° voor een talud met gewone grondophoging zonder versteviging. 

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirkh

Citaat van: evan op 10 september 2017, 17:43:54 PM
Dirk,

Misschien is dit een hulp.

De hoek tussen maaiveld en het talus is ongeveer een 35° voor een talud met gewone grondophoging zonder versteviging. 

Groetjes,

Dat is de info die ik zocht, nu kan ik gaan rekenen. Bedankt.

evan

Graag gedaan ;)

Een vuistregel die we aan het spoor gebruiken heet de "zeskwart".  Neem nu jouw voorbeeld met een talud dat bovenaan 7,5 cm breed is en neem nu 4 cm hoog dan is je basis van het talud: 6+7,5+6=19,5 cm.

Veel bouwplezier ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

59erke

#8
Simpel en sober plannetje en dito landschap. Wat optisch zeer goed kan overkomen.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Ik denk dat we allemaal eens bij Grove Den op bezoek moeten gaan om boompjes te leren bouwen...

Mooi thema dat perfect gaat aansluiten bij mijn brugmodule!

Als je met een meter op stap gaat, gewoon meter duidelijk plaatsen en vanop afstand foto van het geheel trekken indien mogelijk.  Nadien foto afprinten en de rest van de afmetingen afleiden.  Op die manier kun je ook uw nek sparen :).

Michiel

Dirk, je maakt meteen werk met een diepgaande studie van een bruggetje. Geen half werk dus. Maar wat "eenvoudig" lijkt zou mogelijk toch kunnen neerkomen op intensieve arbeid van natuurcreatie. Maar ik wens je hoe dan ook heel veel plezier met de bouw van je module.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Wat betreft die natuurcreatie, lijkt me een goed oefenprojectje voor La douce France. En verder ga ik op de achtergrond van die plastieken boompjes van woodland gebruiken, daar heb ik nog een hele zak van liggen en mits een beetje pimpen vallen die wel te gebruiken.

En betreft eens op bezoek te gaan bij Groven Den, ik heb die demonstratie in Mol gevolgd en dat was heel leerrijk, ik denk dat ik wel 10 blz notities heb gemaakt en ik kan iedereen aanraden als er nog zo eens een cursus/demo word gegeven door Groven Den van deze te volgen.

Het voornamelijk aan de rand van de kleine nete dat er redelijk wat vegetatie te vinden is, de rest is vooral braakliggend terrein en weide. Dus dat valt nog mee van hoeveelheid groen.

Maar het definitieve ontwerp staat nog niet vast, een mede forum lid wist me te melden dat er op 500 m van mijn deur ook nog een bruggetje te vinden is (gewoon niet aan gedacht) en waar vlak bij zelfs wissels te vinden zijn.(Ter hoogte van het ziekenhuis van Herentals). Het bruggetje is vervangen door een nieuwe betonnen brug nadat het oorspronkelijk bakstenen bruggetje verzakt was. Hij heeft blijkbaar nog foto's van het oorspronkelijk bruggetje, dus misschien wordt het dat dan wel ipv het huidige plan. Zo een bakstenen brug heeft wel iets meer dan een moderne betonnen brug. (link naar de plaats in google maps: https://www.google.be/maps/@51.1859268,4.8360689,185m/data=!3m1!1e3 en in openstreetmap : http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.18599/4.83563)

Dus straks als ik mijn huistaken heb gedaan en het weer niet te erg veranderd eens op prospectie gaan achter de hoek.

mahtoska1

Succes met je module. Eentje om te volgen.

Dirkh


Dirkh

Voila, module klaar, nog wat verf erop en we kunnen beginnen te bouwen.  :D

Ik mis nog wel 2 bouten van 8mm, dus de fries is momenteel nog vastgezet met 2 spanklemmen.



En zeven minuten later : (ben iets trager dan Jean)  ;D



Het baanplan is licht gewijzigd, er vervallen 2 wissels en we schuiven een kilometer of 2 op, het wordt het bruggetje aan het ziekenhuis van Herentals. Wel de versie van voor 1998 als ik er foto's van te pakken krijg.




En in 3D : Het zou kunnen dat ik links tijdelijk het kerkje van La douce France I ga gebruiken om iets op de module te plaatsen.
Later zou ik dat dan kunnen vervangen door een maquette van Kasteel le Paige of de gasthuis kerk wat daar gesitueerd is. (Zie foto onderaan in de post)



Toekomst :

Kasteel le Paige


Gasthuis kerk


Dat was het dan voor vandaag