Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Module-Forumbaan N-Schaal 2018

Gestart door Steam.N, 06 september 2017, 12:08:06 PM

loebaske

Misschien kan ik je helpen...een mailke naar info aapestaartje miaa dot be

59erke

#61
Citaat van: BC911 op 13 mei 2018, 21:51:16 PM
Hé, even een vraagje ivm de elektrische aansluiting. In de leidraad is er sprake van een 1,5mm2 steekbare lusterklem. Maar waar halen jullie dit? Ik heb nu al een aantal bouwmarkten afgezocht, maar het kleinste dat ik kan vinden is 2,5mm2 ...


Heb dit probleem hier ook, overal gezocht zelfs via de electrische groothandel nergens te vinden.
Enkel max. 2,5mm. Er werd mij daar ook verteld dat dit nauwelijks te vinden is omwille de kleine afzet. 2,5 is de standaard voor de meeste gevallen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Ondertussen de lokale Gamma bezocht en daar heb ik dus gevonden wat Michiel aangaf. Op het doosje staat 2,5mm en op het rek 1,5mm, Maar bij thuiskomst moeten vaststellen dat het nagenoeg dezelfde zijn als de andere die ik reeds had gekocht  ;D. Met wat moeite kan je de twee onderling uitwisselen, maar ik ben wel een beetje benieuwd wat het gaat geven als we elkaars klemmetjes op elkaar gaan proberen steken ...  ;). (al is dat momenteel het minste van m´n zorgen, ben aan het stoeien met de rails om die een beetje mooi op de bak te krijgen)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner


BC911

Ok, maar dat is ook 2,5mm². In de leidraad staat 1,5mm², en dat is bijna nergens te vinden  ;). Maar we gaan het zien hoe het allemaal past ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner

We kunnen ook de leidraad aanpassen: 2,5mm² ipv 1,5mm².  Het is zoals we afgesproken hebben, ondervinden we een gap in de leidraad, moeten we deze gap dichten.  Dat van die kroonstekkers is zo eentje...

59erke

Citaat van: railrunner op 18 mei 2018, 21:42:05 PM
We kunnen ook de leidraad aanpassen: 2,5mm² ipv 1,5mm².  Het is zoals we afgesproken hebben, ondervinden we een gap in de leidraad, moeten we deze gap dichten.  Dat van die kroonstekkers is zo eentje...

misschien geen slecht idee
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Eindelijk was het zo ver, de allereerste samenkomst.  Vruchtbare dag om verder te werken. 

Wat hebben we geleerd:
- leidraad is zeer handig, aantal verbeterpunten mogelijk. 
- Mal, ontworpen door Dirk, is een zeer handige tool om de sporen juist te leggen.  Sporen moesten nauwelijks aangepast worden. 
- Verstelbare poten maakten het bijzonder gemakkelijk om de modules op elkaar af te stellen qua hoogte.
- Ontwerp van de modules maakt dat het op- en afbouwen zeer vlot ging en wat opviel iedereen hielp iedereen, dus groepsgeest zit zeer goed.
- Mijn veranda is te klein voor de volledige opstelling ;)

Op een goed uurtje tijd stak het geheel in elkaar.

Er werden ook afspraken gemaakt hoe verder elektrisch en digitaal alles op elkaar af te stemmen. Ook andere afspraken werden gemaakt, deze zullen aangepast worden in de leidraad.

En de volgende afspraak werd gemaakt om in september terug samen te komen, alles volledig op te stellen en dan doortesten zodat we klaar staan voor de expo in oktober.











Michiel

Proficiat mannan! Dit een een mijlpaalmoment voor de N-spoorforumbaan. Fantastisch om dit zo te zien. Een ware beloning voor jullie, om alles zo te kunnen samenbrengen en aan elkaar koppelen.  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Jim, nogmaals erg bedankt voor de gastvrijheid.
Spannend, zo'n eerste samenkomst.
En dat er zo weinig aansluitproblemen waren was een grote meevaller  :)

Nu is het terug naar de knutselkamer, om de foutjes op te lossen en te beginnen aan de scenery.
LEUK !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Ik kan alleen maar Jean bijtreden, tof om iedereen is in real life te ontmoeten en gedachten te wisselen.

En nu terug aan het werk om eerst wat aanpassingswerken te doen en dan verder met het afwerken van de module.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Inderdaad mannen, altijd leuk om na een hele tijd aan iets te werken, samen te komen en te zien dat het er al redelijk op begint te lijken. Geeft aan dat die leidraad de belangrijkste zaken bevat om een heel eind te komen. Ook nogmaals mijn dank aan Jim om ons te verwelkomen bij hem thuis, en ervoor te zorgen dat dit project van de grond komt  8).

En zoals je kan zien laat de leidraad vrijheid waar het nodig is. Zo zie je dat iedereen z´n eigen oplossing heeft voor de achterkant:


Maar langs voor ziet het er al heel uniform uit:


Nu even de knutselhoek opruimen, een aantal dingen plannen en rustig verder werken naar de volgende samenkomst.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner

#72
Graag gedaan mannen!  Was inderdaad zeer leuk iedereen eens te ontmoeten (vooral de mensen die ik nog niet gezien had).

Als we de leidraad verder verfijnen, kan iedereen aan de hand hiervan modules maken en vooral bij aansluiten zonder al te veel moeilijkheden.  Dat is uiteindelijk de bedoeling van zo'n leidraad.  Ik moet zeggen dat we met z'n allen knap werk geleverd hebben en serieuze stappen voorwaarts hebben gemaakt.  Proficiat mannen!

Ik vind het enorm spijtig dat voor HO dit zo moeilijk van de grond komt.  Misschien kan onze leidraad en onze ervaringen ook een basis vormen voor hen.  Ik denk dat alleen qua afmetingen van de modules wat aangepast moet worden, de rest kan zo overgenomen worden.  En iemand die een mal wilt ontwerpen, heel belangrijk.  Go for it!  Dit is mijn visie.

Dirkh

nog een kleine selectie fotos

Jean nog snel wat electrische verbindingen aan het maken.
20180527_133657 by D Ha, on Flickr

De eerste modules staan al recht
20180527_133706 by D Ha, on Flickr

Wat fine tuning van de hoogte
20180527_133841 by D Ha, on Flickr

Begint al een hele lengte te worden
20180527_135815 by D Ha, on Flickr

Controle  van de verlichting
20180527_144334 by D Ha, on Flickr

En niet vergeten de 3,6 meter van Jim die niet meer gekoppeld konden worden. De veranda was iets te klein. We hebben wel nadien een controle gedaan met een kleine module om te kijken of alles past
20180527_150049 by D Ha, on Flickr

Nogmaals Jim hartelijk bedankt voor de gastvrijheid en het ter beschikking stellen van de veranda.
Tot de volgende bijeenkomst en nu allemaal aan het werk   ;)


doomslu

Ik stel voor dat Jim ondertussen de veranda wat uitbreidt.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *