Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Module-Forumbaan N-Schaal 2018

Gestart door Steam.N, 06 september 2017, 12:08:06 PM

Steam.N

Een forumbaan ...
Met veel interesse het HO-Forumbaan-draadje gevolgd.
Vol vuur en emoties, discussies om allerhande aspecten ...

Het is beginnen kriebelen ... 
Leuk om aan dergelijk project mee te doen ...
Maar HO spreekt een N-er niet aan of de drempel is te hoog ...

DUS:  we starten een MSM-Modulebaan op voor N-schalers.

Gezien de intense discussies op het HO-draadje hebben we het anders aangepakt:
een vijftal enthousiastellingen hebben gebaseerd op de leidraad die we in 2012 opgesteld hebben, een eenvoudige en werkbare basis vastgelegd.

En we zijn zover dat we het kindje boven de doopvont houden !
Enkele van de vijf hebben zelfs al bakken en poten in mekaar getimmerd, onderwerpen voor hun bak gekozen ...

Natuurlijk staat alles nog niet vast, en in de geleidelijke uitvoering zullen nog punten de kop opsteken.
Maar we gaan er van uit dat we in de huidige geest van ons samenwerken snel eenvoudige oplossingen kunnen vinden.
Belangrijkst is dat we plezier maken.

De vijf opstarters zijn eigenlijk wat masochisten, want ze hebben (vele en grote) andere ijzers in het modelvuur liggen ...
Schuld van die HO-ers natuurlijk (die zoveel aan het discuteren waren dat we zélf in gang geschoten zijn ...)

Benieuwd waar dit project ons gaat leiden.
Een eerste concrete doelstelling is de expo Leuven in 2018.
Als we dáár niet staan met een leuke baan gaan we af als een gieter ...

Maar ik kan me voorstellen dat we tegen dan al enkele keren zijn samengekomen, gestruikeld over hindernissen maar telkens terug opgestaan ...

Onze MSM-N-FB-leidraad (FB voor ForumBaan), waarin we onze afspraken bundelen evolueert geleidelijk aan. 
De link geeft steeds de meest recente versie (laatst gewijzigd op 18-sep-2017).

Welke N-er voelt zich nog geroepen ? ? ?





Toevoeging na enkele dagen opstart:

- Wil je het volledige verhaal, lees dan alle volgende reacties in dit draadje.
- Wil je concreet naar de realisaties van de teamleden van de N-ForumBaan?  Volg dan onderstaande links ...


   - Dirk :      Brug Herentals
   - Jean :     Papignies
   - Jim :       Comblain au pont
   - Michiel :  Wazaltsein
   - Koen :    Project X (KLuisbergen)
   - Willy :     Lijn 12 Kapellen-Brasschaat

De link naar onze leidraad werd toegevoegd.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean en die 4 anderen wat een tof initiatief, en niet lullen maar goed overleggen en dan meteen van start.
Als H0 wens ik jullie heel veel plezier en kom volgend jaar op de expo graag bij jullie kijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mahtoska1

Mooi initiatief. N-ers laat jullie zien!

Michiel

#3
Het uitgangspunt (zoals ook met de H0-forumbanen hier) is het plezier van het samen bouwen. Geen regeltjes, maar vrijheid om te doen wat je wilt, met als doel het aan elkaar kunnen koppelen van de individuele modules tot een mooi en presentabel geheel. Om het aan elkaar te te kunnen koppelen hebben we een beknopte leidraad samengesteld met afspraken. Deze zijn vrij minimaal: beschijving van de kopse kanten, opstelhoogten, elektrische koppeling en een aanbevelingen hoe de forumbaan als een eenheid overkomt tijdens een presentatie.

Vorige weekend heb ik dan ook eens even m'n handen laten wapperen met wat overshot hout. Voorlopig is dit mijn mormel. Maar m'n kollega bouwers hebben al resultaat in meer gevorderd stadium. Zij zullen bij tijds wel hun ding laten zien (hoop ik), maar hier is alvast mijn eerste bescheiden aanzet tot een module voor onze schaal-N forumbaan 2018.

En natuurlijk is onze vraag wie zou willen participeren om met MSM expo Leuven 2018 een schaal-N forumbaan klaar te hebben? Iedereen is welkom met een module, al is het maar 30cm lang.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Kwestie van het uittesten van onze hersenspinsels:



Even het voorstel voor de opbouw van fries en achtergrond bijsturen...
Nu kan ik dit uitvoeren voor de twee bakken. 
Leuk  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Nog zo een kieken  :o dat zich heeft laten verleiden om mee te doen, maar nog maar enkel het bouwpakketje voor de modules en onderstel.



mahtoska1

Het geheime genootschap komt naar buiten :)

BC911

Leuk hoor, straks ga ik nog moeten overschakelen naar N  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

#8
Zo geheim is het genootschap niet, hoor Pieter. Iedereen is welkom, wordt met open armen ontvangen, en we wisselen gezellig informatie uit over wat we doen, en hoe we het zullen realiseren. Bert?   :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

CiteerZo geheim is het genootschap niet, hoor Pieter. Iedereen is welkom, wordt met open armen ontvangen, en we wisselen gezellig informatie uit over wat we doen, en hoe we het zullen realiseren.
Dat is precies wat ik bedoel met naar buiten komen...

loebaske


Een super goed idee Jean, hoedje af...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 06 september 2017, 15:11:43 PM

volgens mij ben jij gewoon een nieuwe keuken aan het bouwen ! ;D ;)
alvast aan U (allen die deelnemen veel bouwplezier) en tot in Leuven ! ;)

59erke

Het volgende kieken meld zich ook...  ;)
Helaas nog niet veel vooruitgang geboekt wegens gebrek aan tijd



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Citaat van: Michael op 06 september 2017, 13:33:00 PM
Jean en die 4 anderen wat een tof initiatief, en niet lullen maar goed overleggen en dan meteen van start.

.... 5 jaar later :D Blijft nietemin een goed ding. De h0 baan lijkt weer stilgevallen te zijn, ik hoop dat dit beter gaat lukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railrunner

Ik beken, ik ben dat laatste kieken die zich laat overhalen.  Maar goed, dan heb ik eindelijk een goede reden om mijn brugmodule af te werken.  De goesting en het geloof is terug, so let's go!