Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LEd's en weerstanden

Gestart door Alberke, 04 september 2017, 19:32:09 PM

raf

??? en waarom die IK gebruik niet en die andere dan weer wel

ik koop ze ook maar gewoon hoor voor mij alleen maken ze der geen speciale

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

De lichtopbrengst per mA scheelt van LED tot LED, van LED-type tot LED-type, van LED-kleur tot LED-kleur...
Als uw 5mA resulteren in niet zo heel veel licht, pomp er dan 20mA door.

Erik

raf

http://lighthouseleds.com/led-component-lighting/clear-top-dip-leds/2mm-tower-lighthouse-leds-clear.html
ga eens eventjes kijken wat ze hier aan geven

deze led's KUNNEN tot 20 mA gaan daarom hoeft het ook nog niet zo te zijn
maar als ik ze op 5 mA laat branden dan vind IK dat ze weinig licht geven en het ging over wit en rood
zo vind ik ook sommige daglicht ledjes veel te geel maar ook dat is wat ik er van vind anderen vinden deze dan weer juist goed

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

allee, kort door de bocht en simpele jip en janneke taal...

* Je hebt "comman anode" LEDs  met gemeenschappelijke plus, dus ...    (--->   KNAP regeltje :  Kathode Negatief Anode Positief)
* Je hebt ook witte LEDs apart.

Koppel al de PLUS aansluitingen samen aan de draad van je decoder die naar de PLUS gaat  (de blauwe decoderdraad)
Die plus aansluitingen op de LED zijn meestal degene met de langste  "beentjes" dus makkelijk te herkennen.

Soldeer dan je weerstandjes  in de MIN aansluiting (de kathode) van je LEDs zowel voor de rood/witte als voor de witte.
Die breng je dan naar de witte en gele draad...

De rode LEDs van één kant samen met de witte van de andere kant naar de WITTE draad je decoder
De witte LEDs van die ene kant samen met de rode van de andere naar de GELE  draad van je decoder

Klaar...


En de waarden van de weerstanden ga je moeten wat mee "spelen"  maar als je een goeie decoder hebt kan je de uitgangen wat "dimmen" dus kan je ook daar via de CV's gaan bijregelen.
Ik ga er van uit dat er tussen 5 en 10 mA door een LED mag gaan.  Verder neem ik aan dat rode LED een frop spanning van 2V hebben en witte een spanning van 3V (om makkelijk te rekenen).


Dus als je spanning uit je decoder (kan je meten)  ongeveer 20V is  (alweer een dichterlijke vrijheid op 19V) dan heb je als "vuistregel"...

Witte LED   :   20V-3V /  5mA  =   17/5*1000 = 3400 Ohm
Witte LED   :   20V-3V / 10mA =   17/10*1000 = 1700 Ohm

Rode LED   :    20V-2V /  5 mA  =  18/5*1000  = 3600 Ohm
Rode LED   :    20V-2V / 10 mA =  18/10*1000 = 1800 Ohm

Ik zou dan opteren voor  2K7 of 3K3   voor de witte en  3K3 of  3k6  voor de rode LED   (maar dat is natuurlijk mijn eigen besch*t*n mening)



Om te weten hoeveel de lichtopbrengst van een LED is,  gebruik ik meestal een LED testertje.  Een simpel toestelletje , kost weinig en heeft als bijkomend voordeel dat je ook de drop spanning kan meten....

Je sluit de LED aan op de LED tester bvb op het 5mA poortje en meet dan de spanning over de LED met je voltmeter.   En je ziet meteen ook de lichtsterkte.  Dan doe je hetzelfde met 2mA en 10mA  stand...


@raf :  de hoeveelheid licht die je van een LED verwacht is afhankelijk van wat je wil doen met die LED.  Als je op een modeltrein een schijnwerper wil zetten bvb op een camera wagon of lok die ook in tunnels kan filmen, dan zet je een paar  hoogrendements LEDs en geeft ze 30 mA.   Als je enkel "verlichting" wil die niet stoort op de baan, dan inderdaad tussen 2 en 5 mA.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Dani als ge gelijk hebt dan heb je gelijk

het hangt er vanaf hoeveel licht je inderdaad wil dat de lampen geven
en inderdaad Eric kan als hij de cv's instelt op de esu kiezen tussen lampjes of led en deze dan ook nog aan passen
anacdote eenmaal had eric (no hard feelings)ze bij mij op lampjes staan en fwiet weg ledjes
nieuwe gezet en het was weer in orde en meteen de bedrading beter gedaan ook

spijtig dat er geen 1 mm  te vinden zijn want die zou ik nu kunnen gebruiken in de signalen
voor 5 volt en een blauwe led zet ik altijd 1K
ik zet deze mee op de printjes om opties weer te geven dat de zaak ook werkelijk spanning krijgt
dus onder de baan zit er mooi blauw licht LOL
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

misschien een fotooke om wat duidelijkheid: twee tweekleurige led"s in de "sightay" lampen en één witte in de grote lamp.
De ledjes hebben aangesoldeerde draadjes.
En als ik nu nog wist waar ik die vandaan had, want mijn voorraad slinkt!

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ledbaron! Dat zegt me inderdaad iets Dani!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


Alberke

Citaat van: raf op 05 september 2017, 11:26:47 AM
http://www.ebay.ie/itm/100pcs-3528-SMD-LED-Bi-Color-Red-Blue-Yellow-Green-White-LEDs-NEW-/371467835673?var=&hash=item567d355919:m:mmyTg8EH7un6l53GP0e7u-A

als je de draadjes zelf kunt solderen dan heb je der hier 100 voor een 7 tal euro
gr raf

Weet ik Raf, en ik heb er zo een paar "draadloze liggen", maar te veel frustratie is slecht voor mijnen "tikker" :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

ja weet het ik soldeer zelfs nog de 203 type ledjes maar hoelang ik dit nog kan doen
je hebt dan wel een regelbare soldeer bout nodig want een paar c° te veel en je hebt een gesmolten hoopje liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.