allee, kort door de bocht en simpele jip en janneke taal...
* Je hebt "comman anode" LEDs met gemeenschappelijke plus, dus ... (---> KNAP regeltje : Kathode Negatief Anode Positief)
* Je hebt ook witte LEDs apart.
Koppel al de PLUS aansluitingen samen aan de draad van je decoder die naar de PLUS gaat (de blauwe decoderdraad)
Die plus aansluitingen op de LED zijn meestal degene met de langste "beentjes" dus makkelijk te herkennen.
Soldeer dan je weerstandjes in de MIN aansluiting (de kathode) van je LEDs zowel voor de rood/witte als voor de witte.
Die breng je dan naar de witte en gele draad...
De rode LEDs van één kant samen met de witte van de andere kant naar de WITTE draad je decoder
De witte LEDs van die ene kant samen met de rode van de andere naar de GELE draad van je decoder
Klaar...
En de waarden van de weerstanden ga je moeten wat mee "spelen" maar als je een goeie decoder hebt kan je de uitgangen wat "dimmen" dus kan je ook daar via de CV's gaan bijregelen.
Ik ga er van uit dat er tussen 5 en 10 mA door een LED mag gaan. Verder neem ik aan dat rode LED een frop spanning van 2V hebben en witte een spanning van 3V (om makkelijk te rekenen).
Dus als je spanning uit je decoder (kan je meten) ongeveer 20V is (alweer een dichterlijke vrijheid op 19V) dan heb je als "vuistregel"...
Witte LED : 20V-3V / 5mA = 17/5*1000 = 3400 Ohm
Witte LED : 20V-3V / 10mA = 17/10*1000 = 1700 Ohm
Rode LED : 20V-2V / 5 mA = 18/5*1000 = 3600 Ohm
Rode LED : 20V-2V / 10 mA = 18/10*1000 = 1800 Ohm
Ik zou dan opteren voor 2K7 of 3K3 voor de witte en 3K3 of 3k6 voor de rode LED (maar dat is natuurlijk mijn eigen besch*t*n mening)
Om te weten hoeveel de lichtopbrengst van een LED is, gebruik ik meestal een LED testertje. Een simpel toestelletje , kost weinig en heeft als bijkomend voordeel dat je ook de drop spanning kan meten....
Je sluit de LED aan op de LED tester bvb op het 5mA poortje en meet dan de spanning over de LED met je voltmeter. En je ziet meteen ook de lichtsterkte. Dan doe je hetzelfde met 2mA en 10mA stand...
@raf : de hoeveelheid licht die je van een LED verwacht is afhankelijk van wat je wil doen met die LED. Als je op een modeltrein een schijnwerper wil zetten bvb op een camera wagon of lok die ook in tunnels kan filmen, dan zet je een paar hoogrendements LEDs en geeft ze 30 mA. Als je enkel "verlichting" wil die niet stoort op de baan, dan inderdaad tussen 2 en 5 mA.