Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Meer dan de moeite!!!

Gestart door Val-Rikard, 02 september 2017, 20:38:11 PM

Val-Rikard


itchy

Mooie documentaire!
(wel moeten lachen met het 'landkaartje' van België ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

59erke

Citaat van: itchy op 03 september 2017, 00:04:15 AM
Mooie documentaire!
(wel moeten lachen met het 'landkaartje' van België ;-)

inderdaad al zijn de opnames toch van vervlogen tijden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

vooral die trapezium en andere coilwagons vond ik wel interessant ;)

Val-Rikard

Citaat van: 59erke op 03 september 2017, 09:02:12 AM
Citaat van: itchy op 03 september 2017, 00:04:15 AM
Mooie documentaire!
(wel moeten lachen met het 'landkaartje' van België ;-)

inderdaad al zijn de opnames toch van vervlogen tijden

De N.M.B.S had toen een uitgesproken eigen gezicht met machines die alleen in ons land voorkwamen.
Nu is het eenheidsworst, binnenkort misschien geprivatiseerd...  :'(
Alles heeft zijn tijd en ik moet toegeven dat er vandaag ook prachtige zaken te zien zijn op het spoor.
Bij mij is het ook het besef dat wat nu vervlogen tijden zijn gisteren een alledaags beeld was. Ik heb blijkbaar veel dingen gemist.
Daarom leef ik vandaag zodat ik die morgen niet moet missen...  :)
 

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Val-Rikard op 03 september 2017, 09:34:03 AM
De N.M.B.S had toen een uitgesproken eigen gezicht met machines die alleen in ons landvoorkwamen
helaas is die conclusie ook niet helemaal juist denken we aan bolle neuzen met her en der familie, de 55 met Lux.neefje en onze oude 18 met neefje in Frankrijk :) en onze 13 EN DE 800 MET 2 neefjes IN Luxemburg ;)

modelbaanHO

Citaat van: itchy op 03 september 2017, 00:04:15 AM
Mooie documentaire!
(wel moeten lachen met het 'landkaartje' van België ;-)
Absoluut.
Telkens wanneer ik zo'n filmpje zie dan heb ik spijt dat ik vroeger niet veel meer foto's heb getrokken van het rijdend materieel. :(
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be


Metpetergaathetbeter

eigenlijk meer een sperma-donor ;D

Val-Rikard

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 september 2017, 10:37:45 AM
Citaat van: Val-Rikard op 03 september 2017, 09:34:03 AM
De N.M.B.S had toen een uitgesproken eigen gezicht met machines die alleen in ons landvoorkwamen
helaas is die conclusie ook niet helemaal juist denken we aan bolle neuzen met her en der familie, de 55 met Lux.neefje en onze oude 18 met neefje in Frankrijk :) en onze 13 EN DE 800 MET 2 neefjes IN Luxemburg ;)

Ik heb ook niet gezegd dat er geen materiaal van andere landen te vinden was, alleen al de oorlogsbetalingen hebben hiervoor gezorgd.  ;)
Toch had de N.M.B.S. haar eigen typerend gezicht door een groot aanbod aan machines die van Belgische makelij waren. 
Het verschil vandaag is dat het uitzicht van locomotieven en wagens alleen maar aan de kleur en een paar kleine details te zien zal zijn. De grote constructeurs varen hier goed bij.
Of dit alles ook economisch beter is laat ik in het midden. Wij hadden ooit een groot spoorwegverleden en exporteerden wereldwijd, daar is vandaag de dag zo goed als niets van over door tal van redenen. De toekomst van bij voorbeeld BN in Brugge is dan ook een groot vraagteken. Wees gerust, de grote constructeurs zijn goed vertegenwoordigd op Europees niveau.

Havoc

Citaat van: Val-Rikard op 03 september 2017, 15:33:27 PMWij hadden ooit een groot spoorwegverleden en exporteerden wereldwijd, daar is vandaag de dag zo goed als niets van over door tal van redenen. De toekomst van bij voorbeeld BN in Brugge is dan ook een groot vraagteken. Wees gerust, de grote constructeurs zijn goed vertegenwoordigd op Europees niveau.

Van de belgische fabrikanten blijft niets meer over sinds de 2de WO. BN was het samenraapsel van alles wat daarvoor op de fles gegaan is (oa La metalurgie). BN was ten dode opgeschreven de dag dat het verkocht is aan Bombardier. Wat is er dan nog over op europees niveau en zijn die nog echt europees? Skoda en Siemens misschien maar of die buiten europa meespelen? In andere landen zie je meestal GM en EMD rijden. En china zal zijn eigen fabrikanten hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992