Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

getest: starre koppelingen van Piko

Gestart door oebr, 30 augustus 2017, 13:24:58 PM

oebr

niet echt rollend materieel maar het hoort er wel bij, daarom even dit summiere testberichtje.

De starre koppelingen 56042 van PIKO

http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=779

Voor OEBR zocht ik een standaard koppeling om starre verbindingen mee te realiseren.
Märklin en Brawa hebben er mooie in een realistische uitvoering, maar die zijn
echt star en verbinden de twee NEM-schachtjes tot één vast geheel.
De starre koppelingen van Piko zijn echter wel nog manueel los te maken,
je kan een zo ingekoppelde wagen verticaal uitnemen.

Eens ingekoppeld vormen de wagens een mooie eenheid die vlot door de wisselstraat gaat.
Wel wennen is het gedrag van de trein die zich werkelijk als 1 geheel gedraagt, enig accordeongedrag is
niet langer waar te nemen bij vertrekken of afremmen.

Dat de Piko's goed matchen met de Roco kortkoppelingen en universele koppelingen blijkt wel :
(het is de bedoeling om soms wel bepaalde wagens en / of loks aan of uit een vaste stam te rangeren )

de Piko koppeling:



de Roco universele koppeling:



Tegen een halve euro per koppelingetje vormen ze een leuk alternatief voor de kortkoppelingen die
hoe dan ook ook zinvol blijven en toch wat nauwer koppelen. (foto volgt)
De Piko's hebben wel het voordeel van wat makkelijker wagens uit een trein te laten nemen,
iet of wat robuuster te zijn, en zeker niet te lossen ergens onderweg.




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Red, bedankt voor de info. Daar heb ik nog verder niet naar gekeken omdat bij mij het grootste deel in dozen staat.......
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Herwig

Een compromis tussen (bijvoorbeeld ) een Profi-koppeling (en de andere...) en starre verbindingsstangetjes.  ( Ribu, Brawa en andere..)
Zijn dit de belangrijkste pluspunten ?
- gunstige prijs .
- ze zitten iets hoger in de Nem-houder ( dan bijvoorbeeld een Profi ) en zijn zo iets minder zichtbaar van opzij .
- toch uitneembaar naar boven toe.

oebr

ja idd.

Een veelheid aan koppelingen gebruiken kan bizar lijken,
maar soms is dat zinvol.

Universele koppelingen zijn lelijk maar handig voor te rangeren wagens en loks (het is een keuze om deze ipv kadeetjes te gebruiken,
een keuze die wat mij betreft door Bernhard Lenz en de mensen van Krois gemaakt werd).

Om vaste stammen te koppelen is de beroemde Roco-kortkoppeling na 40 jaar nog altijd een mooi en interessant alternatief.

Maar in bepaalde gevallen heeft deze piko-koppeling ook wel nut - bij mij is het betrouwbaar kunnen koppelen van Märklin/Trix loks (die nemschachtjes hangen er maar zielig bij) en toch makkelijk kunnen uitnemen indien nodig een goeie reden (aan die nemschachten beginnen sleutelen is ook een optie, maar ik steek m'n tijd liever in scenery). En ze zijn inderdaad ook goedkoper dan die oude kortkoppelingetjes (die dan wel weer het voordeel hebben van met een ontkoppelrail losgemaakt te kunnen worden).
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992