Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LS Models via Hünerbein-Aachen : misschien nieuws voor deze eeuw ???

Gestart door eve, 29 augustus 2017, 23:16:35 PM

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

oebr

Ja Johnny,

inderdaad. Op enkele rijtuigen en loks in bestelling na is de oebr-collectie eigenlijk compleet.
Het heeft geen zin om internationalen of stelletjes die ginder destijds niet voorkwamen persé er bij te willen.
In m'n verzameling zitten zelfs zeldzame bezoekers uit de periode 1991-1994, zoals de tee-vt11.5
en de toeristische treinen van de DTO... Alles wat ik nog meer zou verzamelen zou 'zonevreemd' zijn of een anachronisme.

De bedoeling is om heel die hoop op termijn onder te brengen in een loklift of een paternoster, maar die kosten allebei
behoorlijk veel, dus dat de collectie geen middelen meer vergt maakt het sparen wel realistisch.
En om te kunnen rijden heb ik wel wat meer plaats nodig, dus wat ik meer kan sparen zal in de toekomst eerder naar aannemers en notarissen dan naar Sourbrodt of Ingelmunster vloeien  ;)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

chef garde


traxx2837

als je even google raadpleegt: http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle
dan zie je dat dit een kettinglift is, waarbij je elke treincombinatie om beurt (of willekeurig) op en van je baan kunt brengen en ze dus stofvrij kan opbergen.

oebr

inderdaad:


bron: http://www.moba-forum.ch/

voordeel is dat je een behoorlijk grote hoop treinen rijklaar kan opbergen op een relatief kleine grondoppervlakte.
In de breedte meet zo'n (eventueel mooie) kast amper een halve meter.
Je hebt ook amper wissels nodig, en indien (maar dat is nog een probleem) het zou lukken om de uitrij
hoger dan de inrij te positioneren kan de lift de loks ritjes omhoog besparen. Ook van die plaatsvretende spiralen zijn
dan vermijdbaar.
Maar het is wel geen goedkope oplossing. Dat is echter relatief. Indien je bvb 60 treinen wil stockeren
spaar je wel 120 wissels en motoren en sturing uit, en dat is dan toch al een kleine 3000 euro af te trekken van de prijs.
Ook de vierkante meters schaduwstation hebben theoretisch een economische prijs die in mindering kan gerekend worden
(wanneer je de plek al hebt is dat natuurlijk niet zo valabel).
Wel jammer dat er maar weinig producenten zijn; maakt dat ze relatief hun zin doen qua prijszetting.
Het meest interessante voordeel vind ik dat je een relatief kleine baan toch heel veel verkeer kan laten verwerken
zonder dat je de modellen moet aan- en afvoeren op een of andere manier.
Een relatief nadeel is dan wel weer dat elke trein sowieso een lok moet hebben (allez, toch bij automatisch rijden),
maar het ging hier net om het beperken van verzamelingen, en dit liet toch wel wat marge om ook een mooi bestand aan loks op te bouwen  ;)





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

chef garde


B_Modelbouw

Zo'n lift systeem ziet er inderdaad mooi uit, maar heeft toch ook wel enkele nadelen:

- niet toepasbaar op zolder met puntdak, anders verlies je al behoorlijk wat lengte, tenzij je ze als lage kast kan toepassen.
- wat met rijdende modellen in de kast, moeten het enkel trek- duwcombinaties zijn of moet je nog een omloop voorzien worden voor de loc ... of heeft die een inrit links en een uitrit rechts, dat neemt ook weer plaats in.

Ik rij graag lange treinen (3,5m) en blijf wel met mijn verdekte schaduwstation werken.
Het systeem dat ik bij Gerolf ooit zag met die verplaatsbare legplanken van kort naar lang onder het puntdak vond ik ook niet mis.

In ieder geval wie er zelf een wil bouwen, kijk eens naar het principe van de kippenkraam van de marktkramers...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Houdini

Citaat van: Houdini op 04 oktober 2017, 12:08:30 PM
Heeft er iemand nog nieuws hierover, vooral over de M5-rijtuigen en de AM96?

Ik wil het draadje hier niet te veel laten afwijken, maar Luc heeft op het TMM-forum nieuws gepost in verband met de M4- en
M5-rijtuigen van LS M, alsook de AM96.

Laat ik het houden op:  :( :-\

Geen van allen zouden voor de eerstkomende periode (lees: jaren!) zijn. Bij de M4 en M5 is er sprake van "vanaf 2020", de
AM96 ook pas voor binnen enkele jaren.

*zucht*

@Luc, mocht je nog aanvullingen hebben, laat maar weten (hier, of misschien in het Nurnberg 2018 draadje?)

i11

Citaat van: Houdini op 02 februari 2018, 14:34:50 PM
Citaat van: Houdini op 04 oktober 2017, 12:08:30 PM
Heeft er iemand nog nieuws hierover, vooral over de M5-rijtuigen en de AM96?

Ik wil het draadje hier niet te veel laten afwijken, maar Luc heeft op het TMM-forum nieuws gepost in verband met de M4- en
M5-rijtuigen van LS M, alsook de AM96.

Laat ik het houden op:  :( :-\

Geen van allen zouden voor de eerstkomende periode (lees: jaren!) zijn. Bij de M4 en M5 is er sprake van "vanaf 2020", de
AM96 ook pas voor binnen enkele jaren.

*zucht*

@Luc, mocht je nog aanvullingen hebben, laat maar weten (hier, of misschien in het Nurnberg 2018 draadje?)

Dan kan ik de gereserveerde centen dus de komende tijd gebruiken voor andere modellen. Bijvoorbeeld LSM-heruitgaven van de I4 en I5-rijtuigen en reeksen 18 en 27 zoals Luc op het TMM-forum meldt http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,10565.0.html

Tevens begrijp ik ook waarom de laatste tijd zich opnieuw meer kinderen zich interesseren voor modeltreinen. Als ze maar vroeg genoeg beginnen met verzamelen, dan hebben ze (misschien) tegen de tijd dat ze met pensioen gaan de verzameling LS-Modellen compleet.   ;)
 

yannickvw

Met zijn heruitgaves altijd...als hij ze dan toch helemaal opnieuw ontwerpt zoals de I4, I5, I6, I10 moet hij toch opnieuw investeren in alles dus waarom brengt hij dan ineens niets uit wat nog niet is uitgebracht en even veel return geeft? Daar zitten we tenminste op te wachten.

Afin...Van Biervliet, Piko, ik smeek jullie: maak de M4'en, M5'en en DMT, eet hem nog maar ééns het brood vd plank! Zo zullen ze bij LS het misschien ooit leren.

i11

Citaat van: yannickvw op 02 februari 2018, 18:22:05 PM
Afin...Van Biervliet, Piko, ik smeek jullie: maak de M4'en, M5'en en DMT, eet hem nog maar ééns het brood vd plank!

En vergeet niet de AM96...
 

Houdini

Citaat van: i11 op 02 februari 2018, 18:33:38 PM
Citaat van: yannickvw op 02 februari 2018, 18:22:05 PM
Afin...Van Biervliet, Piko, ik smeek jullie: maak de M4'en, M5'en en DMT, eet hem nog maar ééns het brood vd plank!

En vergeet niet de AM96...

Die bedoelt hij met DMT ;)

Davy

Ik denk dat we toch niet zoveel te klagen hebben met de i6 en i10'en die we hebben en nu met de reeks 1312, 1356 en 1306 op komst.
Ze kunnen niet alles tegelijk produceren en tis niet alleen Belgisch wat telt.

Kan het niet zijn dat ze wat rekening houden met of er voldoende vraag naar een bepaald model is!?

i11

Citaat van: Houdini op 02 februari 2018, 18:39:47 PM
Citaat van: i11 op 02 februari 2018, 18:33:38 PM
Citaat van: yannickvw op 02 februari 2018, 18:22:05 PM
Afin...Van Biervliet, Piko, ik smeek jullie: maak de M4'en, M5'en en DMT, eet hem nog maar ééns het brood vd plank!

En vergeet niet de AM96...

Die bedoelt hij met DMT ;)

OK. Dus AM96 = DMT.
Maar waarheen verwijst de afkorting DMT? Deens MotorsTel? Dummy Met Trein??  :-\
 

itchy

Citaat van: Davy op 02 februari 2018, 19:22:40 PM
Ik denk dat we toch niet zoveel te klagen hebben met de i6 en i10'en die we hebben en nu met de reeks 1312, 1356 en 1306 op komst.
Ze kunnen niet alles tegelijk produceren en tis niet alleen Belgisch wat telt.

Kan het niet zijn dat ze wat rekening houden met of er voldoende vraag naar een bepaald model is!?
Als je in 2015 (Genk) zaken aankondigt tegen "begin 2016" of "eerste helft 2016" (M4 & M5) en je komt twee jaren later zeggen dat het zeker niet voor 2020 is, dan weten we ook alweer eens hoe betrouwbaar info van LS Models is. Maar bon, we mogen dus niet klagen lees ik. Ik zou wel eens willen weten hoeveel reservaties en voorbestellingen een doorsnee Belgische handelaar heeft ontvangen voor die M4'en en M5'en...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail