Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

een kleine module baan met haven

Gestart door raf, 25 augustus 2017, 16:17:16 PM

basmans

Kijk dit ziet er top uit .
Ben je even een paar eken op vakantie (o.a. België) en dan zie je bij terugkomst een goede actie .
Dit is dus een goed voorbeeld en laten we hopen dat er nu meer mensen over de dam komen en gaan bouwen .
Ik ben benieuwd .
Succes

Groet Bas

dani

ik ben eens benieuwd wat dat gaat worden.   2 rail en 3rail  met elkaar gekoppeld ? 3-rail lokomotieven met geïsoleerde assen dan ?

't begin is er al.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Nee dani 3 rail met 3 rail assen
het is zo dat ik 2 stomers heb van marklin die met telex zijn uitgerust
het voordeel je kan overal ontkoppelen waar je maar wil
deze zou ik dus willen gebruiken op de baan
deze komen NOOIT op de ring lijn dat is alleen voor de twee rail locomotieven
als je het schema bekijkt dan is het groene spoor het over gave spoor waar de twee over kunnen rijden
de wissels zijn twee rail en de sporen 3 rail
de wissels worden aangepast aan de midden rail zodat ook hier 3 rail loco's over kunnen rijden

ik doe dit reeds op mijn eigen vast baan
ik rij roco ;lima;pico; marklin enz. door elkaar zonder problemen
het enige wat ik moet doen is zien dat er geen 3 rail wagon achter een 2 rail loco hangt
maar dit word gecontroleerd op mijn huis baan bij het verlaten van het rangeer station
er is een stukje rail waar dit gemeten word en dan stopt de loco vanzelf en begint er een deuntje te spelen
dan weet ik meteen wat er aan de hand is

gr raf en nu is het echt te warm om iets aan de baan te doen al heb ik hout bijgehaald
het zal voor vanavond zijn denk ik

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

dus eigenlijk "wagons op de 2rail lijn duwen en stoppen voor de lok er op komt".   
da's ook een oplossing, natuurlijk.   Voor 't zingen de kerk uit  :-)   (op tijd remmen en stoppen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

nee met de 3 rail loc op de 3 rail komen en de wagons achter laten .
de andere rest halen (kan ze niet ineens allemaal mee nemen wegens beperkte diepte)en deze achter de vorige plaatsen
de 3 rail loc weg en dan omschakelen op 2 rail en de 2 rail loco  laten koppelen met de wagons en invoegen in het verkeer op de baan
de 2 rail kan gewoon blijven staan op het spoor daar 2 keer massa niets doen met die loc
daar hij geen midden sleper heeft raakt hij nooit de voeding van de 3 rail en maakt ook geen kortsluiting
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag met de multimeter al de rails getest en het dubbele systeem geeft geen problemen van welke aard dan ook
er komen 3 onderbrekingen (3X2 rails)en dat is omdat mijn systeem  wat sturing aan gaat niet over alle aangesloten bakken zou gaan lopen
spookstromen kunnen we liever vermeiden
ik ben nog niet tevreden met de lay-out daar moet nog verandering in komen
ik heb 1 wissel laten weg vallen om zo wat meer plaats tussen de laad kaaien te verkrijgen
de hele rechter kant worden dus kassei stenen dus ik ga veel mogen krassen mijn gedacht
als ook de laadkaai aan de kranen worden allemaal kassei stenen
maar het begin is er en nu verder
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

van jaques had ik wat rails en ander materiaal gekregen en dit nu aan het inpassen op de baan
dit is NU maar om te zien wat het gaat worden want deze delen zijn in gips en dat is niet zo gemakkelijk om te transporteren
ik heb eigen mallen en ga alles in giethars maken wat veel steviger is maar dan weer moeilijker te verven


er gaan dus vele platen gegoten moeten worden mijn gedacht
hier en daar een vangrail en dergelijke en vooral veel rommel
om de bak niet te zwaar te maken boor ik onder deze platen met een gaten zaag grote gaten
voor de stevigheid moet ik het niet doen de bak op zich is reeds stevig genoeg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

met de juiste primer er op kan je giethars volgens mij ook deftig verven, maar idd  gips is makkelijker....

Ik heb toch een punt van opbouwend kritiek :  ik vind dat er heel veel spoor op de kleine oppervlakte ligt.
Het geheel zal vrij druk zijn vrees ik.    Ik heb al meerdere keren diezelfde "fout" gemaakt en elke keer weer wat moeten vereenvoudigen.
't is maar een idee hee, don't shoot me.  Ik probeer objectief te zijn en je de tips mee te geven die ik zelf van anderen kreeg.
Als je het met veel sporen wil doen om lekker te kunnen rangeren op je  "eigen stuk van de baan"  is dat voor mij goed...   

En met de juiste scenery en aankleding kan je er natuurlijk voor zorgen dat de sporen minder druk lijken, als je een paar "blikvangers" er rond hebt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Opbouwende kritiek geen probleem mee
ja het zijn veel sporen maar ik wil het een industrieel uitzien bekomen
dus veel korte bochten en dergelijke want hier gaat maar een 3 of 4 assige loco op rijden en met 2 assige wagons geen problemen met korte bochten
tweede doel was rangeren maar NIET op het hoofd spoor komen buiten als de trein samen gesteld is om deze terug de baan op te sturen
de voorste 2 sporen zijn het hoofd spoor het derde het vertrek/aankomst spoor uit de bundel en de fabrieken.
dit spoor loopt ook door onder een viaduct aan de rechterkant de BB in om daar wat extra aan rail te winnen anders blijft het een lege box en das zonde
ook daar kan de 2 rail loco afgesteld worden helemaal achter aan zodat de 3 rail zijn werk kan doen
de 2 rail trekt namelijk een gedeelte van de sleep mee daar binnen waar de 3 rail dan achterlangs kan koppelen om deze dan mee te nemen over de wissels en verdelen over de resterende afstel sporen
dan project 2 de haven kranen
ik wil hier twee kranen zetten die een boot lossen in een silo waar dan zogezegd de wagons worden geladen
alleen de kolen vallen door de silo terug op een band en zo terug de boot in .die blijft dus altijd vol
dit beladen wil ik laten doen door de bezoekers maar hoe dit gaat uitgevoerd worden moet ik nog bekijken
vooral de grijper is een probleem of ik moet ijzer erts lossen dan kan het met een elektro magneet
maar ijzer ,sporen en stroom ???
aan de achterkant van de haven komen de voor fronten van de oude schelde kaai loodsen
eventueel een 6 cm diep met allemaal stukgoed er in
zo dat is de planning kijken wat er van gebouwd kan worden




 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Heb 1 vraagje Raf, waarom leg je niet overal 3 rail?

Dan kan je thuis, ofbij een bijeenkomst met allemaal 3railbakken, overal met je machines rijden.

Dit werkt perfect, want alle msmbakken van onze leden, incluis de fidleyard die steeds werd gebruikt is pukkelig .

Is maar een vraagje, en geen kritiek :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

waarschijnlijk omdat de voorschriften zeggen dat het Peco code xx moet zijn,  Sam.     Dat is ook de reden waarom ik afgehaakt heb.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Ha ja dus dani gelijk (a ge gelijk het hedde gelijk)

dat is ook de reden dat ik eerst gezegd heb dat ik niet mee ging doen
omdat voor een bepaalde soort rails gekozen werd
de andere reden is dat ik een groot deel 2 rails gekregen heb alsook wissels
en deze wil ik dus gebruiken om dit baantje te maken
als ik hier mee in de school sta of zelf op een tentoonstelling dan heb ik twee lussen die er tegen passen zonder BB en heb ik een plezant baantje met veel speel mogelijkheden
ik heb veel 2 rail wagons dus dat is geen probleem en een stomer dan een electro en die van de bbs als sneltrein op 2 rail
de wissels van de 3 rail waren gemakkelijk aan te passen maar hoe het met de kruiswissels zit heb ik geen idee
of deze wel aan te passen zijn .
eerst omdat ik geen losse wissel heb en die in de thuis baan liggen tja daar kan ik niet meer aan meten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Waar staat dat, en hoe komt het dan dat bij de laatste 4 optredens van de modulebaan ongeveer 80 percent drierailmodules waren, de fidleyard incluis.

Maar desalniettemin moet je doen waar jij zin in hebt (binnen de beperkte regels)  :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

Citaat van: basmans op 02 augustus 2017, 23:21:28 PM
Ja dit zijn volgens mij ook code 83 rails .
Het uitgangspunt is code 100 zodat ook mensen met oud materieel probleemloos zouden kunnen rijden .
Dit is dus een lastige vraag want de vraag is hoeveel mensen gaan er echt meedoen en hebben die ook oud materieel .
Bij BNLS gaan ze echt uit van code 100 maar ik weet dat Edsko een draadje heeft geopend over de normen .
Als je kans ziet om voor de hoofdsporen code 100 aan te houden zou dit mooi zijn dan wet je zeker dat je goed zit .

Groet Bas

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Ik baseer mij op de huidige normen van msm en dat is wat in het heden telt.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1