Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vraagje vanop het franstalige forum

Gestart door tonycabus, 28 december 2004, 20:47:09 PM

matti


Ik gebruik steeds Mek of Kibrilijm . het resultaat is bij bijden even goed allen durft Kibri lijm een blinkend oppervlak achterlaten .
Mek zou inderdaad schadelijk zijn, maar als je er voorzichtig mee omspringt vlt het wel mee . Even niet nodig, flesje dicht, dan verdamp het niet zo snel en komen er minder schadelijke stoffen vrij .

  [8]

loco


Ik wil niet zeggen dat je polystyreen die je hier in de groothandel koopt niet kunt lijmen met MEK. Ik wil alleen zeggen dat mijn ervaring mij leert dat MEK niet altijd even goed geschikt is voor het doel waarvoor ik het gebruik. Vooral als je z??r weinig gebruikt heeft MEK geen tijd om de kunststof op te lossen omdat het waarschijnlijk reeds vervlogen is. Met Kibri 9995 heb ik dezelfde ervaring. Niet met Humbrol. Tevens bestaan er in de groothandel verschillende soorten polystyreenplaat. Sommige soorten zijn veel harder dan andere.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

jean-luc

Yow vrienden,

In Mechelen gebruikte ik de "Contacta Professional" (blauwe verpakking) van Revell (39604) met de doseernaald.
Deze lijm is goed vloeibaar en kun je goed doseren.
Voor hele kleine dingetjes doe ik een druppel lijm op een memoblaadje en drenk een tandenstoker in de lijm. Dan wrijf ik met de tandenstoker tegen de lijmzijde van het stuk. Zo kun je goed doseren en voorkom je lijmvlekken.
De "UHU plast" heeft eveneens een doseernaald, maar de lijm is iets stroperiger.
Als de naald dicht zit dan haal je hem er met een tangetje uit en hou je er een aansteker onder. Dit laatste doe je best buiten, want er komt nogal wat roetneerslag.

Veel plezier,

Jean-Luc

tonycabus

Dan zit daar zeker TRICHLOORETHYLEEN in, dat roet verschrikkelijk!!!!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Yow vrienden,

In Mechelen gebruikte ik de "Contacta Professional" (blauwe verpakking) van Revell (39604) met de doseernaald.
Deze lijm is goed vloeibaar en kun je goed doseren.
Voor hele kleine dingetjes doe ik een druppel lijm op een memoblaadje en drenk een tandenstoker in de lijm. Dan wrijf ik met de tandenstoker tegen de lijmzijde van het stuk. Zo kun je goed doseren en voorkom je lijmvlekken.
De "UHU plast" heeft eveneens een doseernaald, maar de lijm is iets stroperiger.
Als de naald dicht zit dan haal je hem er met een tangetje uit en hou je er een aansteker onder. Dit laatste doe je best buiten, want er komt nogal wat roetneerslag.

Veel plezier,

Jean-Luc



Bedankt voor de tip van de verstopte naald Jean-Luc. Tot nu toe sneed ik altijd een stukje van de naald,maar dat stopt wel ergens natuurlijk.

Bart.

Gerolf

Werkt die verwarmings-truc ook voor verstopte secondenlijm-dosseerpuntjes (meestal kunststof) of heeft iemand daar een ander trucje voor?
Tot op heden boor ik die open met een 1mm-boortje ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Een oplosmiddel voor seconden lijm oftewel Cyano-acrylate lijm is doodgewone Aceton. Als je vingers eens aan elkaar kleven steek ze dan in de aceton. Nadien goed wassen en handcreme gebruiken. Want aceton onvet en droogt de huid dus uit. Meestal werkt het ook bij een verstopte doseerpunt. Vermits die van flexibele kunstof is lost die punt zelf niet op.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Nee toch ... en zeggen dat ik de aceton hier binnen handbereik heb.
Bedankt voor de tip, Peter!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ah dat wist ik ook niet moet ik onthouden
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Opletten met aceton. Dit gaat dwars door de huid heen in de bloedbaan. Langs de andere kant ook niet overdreven bang zijn ervan, maar je vingers "marineren" erin is echt niet ideaal.

Trouwens, kan je polystyreen niet lijmen met aceton?

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Thommy

voor plasticard van evergreen gebruik ik ook die revel lijm.  Gewoon, het kleeft immens goed (soms heeft het de eigenschap meer van smelten dan lijmen).

aceton of disolvant is wel het ideale als je vingers aan elkaar kleven, het gaat snel los.  Maar tot mijn grote ontgoocheling zijn de ene secondelijmen hardnekkiger dan andere op dat vlak. en krijg je ze dus bijna niet los met aceton [:(!]

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

locomotion

Ik gebruik vaak secondelijm voor plasticard. Misschien niet logisch, maar het doet in elk geval de kunststof niet smelten. Ik gebruik dan steeds de heel vloeibare versie van Loctide. Het voordeel is juist dat de plastic niet in elkaar smelt en dat je de stukken later nog kunt losmaken. Alhoewel dat dit ook niet altijd gemakkelijk gaat met secondelijm van een goede kwaliteit.
Wanneer ik geen secondelijm nodig heb, dan neem ik mijn fles MEK. Daar kan ik nog heel mijn leven van genieten.

Locomotion

janjozef

stukken die ge later gemakkelijk kunt los maken komen meestal ook vanzelf los wanneer ge het niet wilt dus zoiets gebruik ik nooit
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

obicham

Mijn laatste kit heb ik gelijmd met cellulose thinner.
Werkt perfect , mijn volgende kits zal ik ook zo lijmen

janjozef

cellulose thinner is bijna gelijk aan MEK alleen iets minder goed en iets minder gevaarlijk
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem