Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraagje vanop het franstalige forum

Gestart door tonycabus, 28 december 2004, 20:47:09 PM

tonycabus

Wie gebruikt welke lijmsoorten om plasticard te kleven?
In Mechelen zag ik "Nationale Dwarsligger" Jean-Luc Hamers een busje gebruiken met een soort injectienaald maar ik kan me by Jove niet meer herinneren wat voor merk het was....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Ik gebruik voor plastikard op plastikard te lijmen voornamelijk de plastieklijm van Kibri en Revell (de laatste in twee versies, ??n in een glazen potje met borsteltje en ??n in een kunstof busje met naald).

Groetjes Bart.

Gerolf

UHU plast - handige, niet te grote flesjes

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Voor plasticard gebruik ik super lopende plasticlijm. Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met Humbrol liquid poly. Uhu plast vind ik te dik, te stroperig. Kibri vervliegt (verdampt) te snel. MEK (vooral in UK) lijmt niet alle polystyreen en kun je hoofdpijn van krijgen.
Flesjes Lijm met een naald gebruik ik nooit. Ik gebruik steeds een penseel.
Voor polystyreen moet je vaak zo weinig mogelijk lijm gebruiken. Wanneer de onderdelen vast zitten kun je eventueel in de hoeken nog eens extra lijm aanbrengen. Wanneer je teveel lijm gebruikt kan de kunststof ongewenst aangetast worden door de lijm.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Gerolf

Die UHU plast wordt inderdaad snel stroperig, vooral wanneer je het flesje te lang open laat staan - gelukkig zijn het slechts kleine verpakkingen. Ik denk dat ik die Humbrol een volgende keer ook eens ga proberen - bedankt voor de tip, Loco!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

MEK ( Methyl Ethyl Keton ) is een zwaar Gift!
Trichloor-ethaan is ook grote sm...: ik ben daar ooit flink ziek van geweest! Trichloor-ethyleen smelt kunststoffen ook en is giftig bij inademing. Chloroform werkt verdovend. En ga zo maar door!

Maar o.a. Loco heeft gelijk: hoe minder lijm hoe beter: gericht aanbrengen i.p.v. kladderen geeft beste hechting, vooral wanneer het een solvent is die de kunststof "last".

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

Gerolf, waar vind je nog van die flesjes UHU ? ik zoek daar al een tijdje naar, hier in het Antwerpse zijn die blijkbaar verdwenen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Om plasticard te lijmen is er volgens mij niets beters dan "Plastruct". Deze lijm heeft als basis Trichloromethane en dient dus ook enkel gebruikt te worden in goed verluchte ruimtes. Maar hij verdient zeker meer aanbeveling als MEK. Mek heeft als basis namelijk Methyl Ethyl Ketone en is dus af te raden omdat het ZEER schadelijk is voor de longen. Voor zeer fijne werkjes gebruik ik de vloeibare lijm va Tamiya. Voor gewone bouwkits van Faller e.d. gebruik ik gewoon de lijm van Faller zelf.
Voor alle lijmen op solvent (oplosmiddel) basis EEN goede raad. Zorg voor voldoende verluchting. Krijg je hoofdpijn STOP !!! met werken, want dit is de eerste aanwijzing van te weinig verluchting. Solvent lucht in de longen levert ook geen extra punten op in een MSM wedstrijd.
Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Wel ik weet dat dat MEK zeer giftig is maar voor evergreen strips of slaters of gewone plastcard platen te lijmen vind ik het toch makkelijk omdat het tussen de opvoegen loopt andere lijmen zijn veel stroperiger of het nu van revell of plastruct, zip of fix noemt ge moet ze op de te lijmen stukken doen en pas dan op zijn plaats leggen. Zeer moelijk om mooi raampjes of zo te maken. Ook is MEK bijna onmiddelijk vast omdat de MEK zo snel verdamt. Nu moet ik wel toegeven dat ik er nog nooit last van gehad hebt en ik werk er nu toch al 2 jaar mee en ik laat nooit mijn potje openstaan. Dat potje is een leeg revell potje met borsteltje borsteltje nemen lijmen en sluiten.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Plastruct lijm die ik gebruik is speciaal gemaakt voor plasticard.
Dit merk is in de USA en ook hier in Europa een gekend merk voor plastiek profielen en plasticard. Je zou het kunnen vergelijken met Slaters of Evergreen, alleen dat zij ook lijm hiervoor maken.
De lijm is trouwens eveneens zo dun als water.

Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Ik denk dat we het gevaar van MEK en Tri en enkele andere producten niet moeten overroepen. Waarom zouden ze MEK in de UK als standaard oplosmiddel verkopen om polystyreen te verlijmen. Zouden ze daar zo gek zijn dat ze het gevaar ervan niet kennen.
Ik weet niet of het gevaarlijk is voor de longen, maar het is inderdaad wel zo dat het via de longen wordt opgenomen in het bloed en dat je dan hoofdpijn kunt krijgen en high kunt worden. De ??n is hiervoor al wat gevoeliger dan de andere. Maar neem van mij aan dat je al serieus wat moet ingeademd hebben voor je hiervan high wordt. (Ik weet dit uit ervaring uit een vroeger leven toen ik nog met jongeren werkte en die deze producten gebruikten om te snuiven). Dus een beetje ventilatie (raam op een kier) is voldoende. En natuurlijk niet smossen met deze dingen. Zuinig zijn.
loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

janjozef

De plastruct produkten zijn van een ander materiaal als evergreen en slaters en daarom werk ik er niet zo graag mee
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Nog een bijkomende reactie.
Ik heb niet zo'n goede resultaten met MEK. MEK is goed, maar zoals janjozef reeds zei, het vervliegt tamelijk snel. Als je andere kwaliteiten van polystyreen gebruikt maakt dit wel een verschil. Polystyreen van Evergreen en Slaters zijn zachter dan de platen die je hier in Belgi? in de groothandel kunt kopen. Dit merk je ook wanneer je een gaatje boort in deze platen. Bij Evergreen loopt het boortje gemakkelijker vast dan bij industri?le platen. Ook de huisjes van Kibri en Volmer ... enz zijn uit verschillende soorten kunsstof gemaakt. Ook de lijm reageert verschillende op al deze varianten van polystyreen. Hiermee moet je rekenig houden.
Met Humbrol heb ik dit probleem minder.
Plastruct moet ik nog leren kennen.
Het kan dus zeker geen kwaad wanneer je verschillende oplosmiddelen in huis hebt en ze gebruikt afhankelijk van de toepassing. Dan heb je ook nog altijd wat reserve wanneer ??n potje leeg is of toevallig omvalt.
Vroeger heb ik de dikkere versie van Humbrol vaak verdund met cellulosethinner. Geen probleem. Ik werd er toen ook niet high van, niet dat ik mij nog kan herinneren.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

janjozef

dat is niet waar de plasticard platen kopen wij hier in belgie het zijn platen van 1m op 3m en ze lijmen evengoed met MEK als slaters en evergreen. plastruct werkt inderdaad niet, maar huisjes van faller en kibri is ook geen probleem
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

@Johnnytrein: zowel verschooten als chalumano hadden die bij mijn laatste bezoek aan hen.
@Allen: Met plastruct heb ik ook goede ervaringen als lijm, maar het flesje is me te groot - dit wordt nooit volledig opgebruikt

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw