Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

Cord

Kleine update
Van de brug weer even naar mijn station?


De voorgevel en de rechter zijvleugel zitten aan elkaar. Aan de achterkant is de boel bewapend met vuurpijlstokken tegen het kromtrekken. Nu het hele gebeuren zelfstandig overeind blijft staan, begint het gebouw langzaam gestalte te krijgen.


Een irritante kier in de hoek heb ik weggemoffeld met een regenpijp. Waar zijn die dingen anders voor? Die witte rand boven de hoofdingang wordt de bevestiging voor het afdak.


Doordat ik in de hoek van de voorkant een soort sleuf heb gemaakt, kan ik straks de complete voorgevel voor het interieur schuiven. Van de zijmuur moet ik nog even de exacte diepte bepalen in verband met de minimale ruimte die ik nodig denk te hebben voor de inrichting van het interieur. Voorlopig maak ik er een blinde muur van. Dat scheelt weer raamkozijnen. De arcadebogen aan de zijkant geven (ongeveer) de hoogte van het perron aan.


Nu ik scherp heb hoe of de rechter zijvleugel eruitziet kan ik beginnen met de linker zijkant.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

evan

Die schetsen en bouwsels zijn veelbelovend Wim!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

3rail

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Het ziet er wel al goed uit, dus laat maar komen. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Cord

Dank heren!
Citaat van: 3rail op 09 september 2017, 10:04:09 AM
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Nog ééntje dan:
Vervolg


De linkerkant zit er nu ook in en de gehele voorgevel bestaat nu uit één geheel. Nog hier en daar wat lijstwerk en regenpijpen en dan kan de entree in de verf. Daarna komt de luifel boven de ingang en dan natuurlijk de rest van het schilderwerk.


De binnenkant van de gevel is verstevigd met vuurpijlstokken om te voorkomen dat het hele zaakje uit z'n verband raakt. Door verschillende lagen over elkaar te plakken bestaat de kans dat het kromtrekt. Het hout aan de onderkant is de basis voor een laag Lundia-triplex, waar bovenop de uiteindelijke vloer komt.
Tsja, de basis is nu denk ik wel gelegd. Ik kan nu gaan nadenken over het interieur van de beide zijvleugels en de stationshal.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update


Aanvankelijk bedacht ik mij een blinde muur aan de zijkant, maar een forumlid wiens suggesties ik (liever) niet in de wind sla, kwam met het idee van een raam... en er kwam dus een raam.


De zijmuur waar de fietsenstalling komt en ik weet nog niet of bovenin ook nog een raam moet komen.  ::)


De binnenkant met de vakwerkconstructie als versteviging tegen het kromtrekken. De zijmuren zitten er nog los ingeschoven..


Ook de grondplaat is aan de onderkant verstevigd met vuurpijlstokken. Op de bovenkant van deze grondplaat komt natuurlijk nog een tegelvloer. Ook heb ik de grondplaat nog even wat ruimer gehouden omdat ik nog niet 100% scherp heb hoever die stationshal onder het bovenliggende perron gaat doorlopen.
Ik heb nu in elk geval een basis om aan het het interieur te beginnen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Je gaat weer als een speer. Plank sneller dan ik kan lezen. :)
Groet Pierre.


Cord

Nog ééntje dan


Aan de kopse kant van de rechter zijvleugel had ik al een raam. Dus heb ik boven de fietsenstalling ook maar een extra raam gemaakt.


De gevel aan de achterkant, dus aan de perronzijde, heb ik met vuurpijlstokken voorzien van verticale staanders. Op die manier weet ik zeker dat die gevel precies de hoogte heeft van het perron en alles mooi past. Horizontaal -over de volle breedte- ook een versteviging geplakt, zodat alles mooi recht blijft.


En over formaat gesproken: met aan weerszijden drie arcadebogen meet dit ding nu 110 cm, dat is omgerekend ongeveer 957 meter. Daar kom ik wel mee weg denk ik?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Michiel

Fascinerend om dit bouwproces te volgen.

(110cm = 95,7m)   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

De binnenkant


Het zicht door de ramen geeft natuurlijk zicht op de binnenkant van de gevel die aan de perronzijde zit. Dat is natuurlijk geen fraai gezicht, dus komt daar een spouwmuur. Volgens een soort van sandwich-pricipe komen aan beide zijden raamkozijnen met daar tussenin glas. Die grijze lijst onder de spouwmuur loopt straks door naar beide zijkanten en is van hetzelfde soort zoals ze ook aan de arcadebogen zitten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik heb even een begin gemaakt met de luifel aan de voorzijde.


En dan komt het totaalplaatje er ongeveer zo uit te zien. Ik moet nog wel even verzinnen of ik er muursteunen onder ga plakken of pilaren.


Er zit ledstrip onder, maar zit dicht tegen de rand zodat je het licht ziet, maar niet de verlichting.
En voor de duidelijkheid: het wordt allemaal natuurlijk nog geschilderd, maar daar wacht ik meestal mee tot het laatst.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Mooi geheel

Citaat van: Cord op 17 september 2017, 16:24:03 PM
...Ik moet nog wel even verzinnen of ik er muursteunen onder ga plakken of pilaren...

Wat denk je van spankabels naar de pilasters in de gevel.
Laat de luifel een klein beetje hellen naar de gevel toe, dan kan je daar gelijk de regenwaterafvoeren tegen de gevel hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Negentien-eeuwse oplossing is met pilaren, twintig-eeuwse oplossing met betonnen steunbalken en stalen spankabels. Mijn voorkeur gaat voor gietijzeren pilaren (= schattiger) maar het is niet aan mij om te kiezen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

Dank voor jullie bruikbare bijdragen, maar het worden dus steunen:


Ik moet namelijk roeien met de riemen die ik heb en ik denk dat deze steunen het meest bruikbare is wat ik heb liggen. Het nadeel van pilaren is dat ik dan ook meteen het trottoir moet aanleggen om die pilaren op te laten steunen. En in deze fase van de bouw heb ik nog niet scherp tot hoe ver ik dat trottoir laat lopen. Dus gezien het beschikbare materiaal en de planning die nog niet geheel rond is, leek me dit de beste keuze.


Ook heb ik gelijk de verlichting eronder geplakt. De hoekjes verdienen nog wel wat aandacht en er moet natuurlijk nog een likje verf op.


Het totaalplaatje.


Gelijk ook maar even het spul waterdicht gemaakt.


Het (meeste) lijstwerk zit er in. Ook heb ik links bij de fietsenstalling een trap aangelegd en aan de rechterkant waar (voorlopig) de kaartverkoop moet komen.


En inmiddels heeft de gevel een specie-kleurtje gekregen. Als vanavond de verf droog en uitgehard is, komen de bakstenen er in. Daarna gaat de ondersteuning en de luifel in de pisbak-groene verf.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing