Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Station met verhoogd spoor

Gestart door Cord, 15 augustus 2017, 15:57:51 PM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Groet Pierre.


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirkh

Laat die foto's maar komen. Echt knap gemaakt.

Cord

Heren, Bedankt voor de veren.

Deuren
Meestal pas ik mijn bouwwerken aan op de voorraad van raamkozijnen en deuren. Met de schaalverhouding van raamkozijnen kom ik vaak nog wel weg, want je hebt grote en kleine raamkozijnen. Met deuren is dat vaak wat lastiger, want ik heb prachtige deuren op voorraad, maar meestal zijn ze veel te klein en moet ik ze dus zelf maken.


Bij de achtergevel heb ik openslaande deuren gebruikt van Station Goor, ooit uitgebracht door Holland Scale, maar de deuren naar de keukens moet ik zelf maken. En dat vind ik niet het leukste werkje. Bovendien moet de deur op de bovenste etage open staan, anders zie je niks meer van de keuken. En ja, die vuilnisbak staat daar dan natuurlijk gruwelijk in de weg.


Deuren en deurkozijnen maak ik meestal door dunne laagjes styreen over elkaar te leggen en dan eerst het kozijn uitsnijden uit iets dikker styreen en dan de deuren en kozijnen uit flinterdun styreen. Eerst schilderen en daarna plak ik het spul vast.. Die deur links wordt de deur die open staat en daarom zit er nog een stuk onder de deur zodat ik 'm kan vastpakken en dat snij ik later weg.


Het styreen is al wit, dus doe ik de kozijnen met een zwarte wetwash en veeg ze daarna schoon. De deuren en ramen worden pisbakgroen. De binnenkant van de linker deur krijgt ook een wetwash.


Glaszetten in 1:87 vind ik best wel een dingetje. Als ik lijm gebruik loop ik de kans dat er lijmresten op het glas gaan zitten. Bovendien vind ik overheadsheets en blisterverpakkingen niet al te best plakken. Het glas dat standaard geleverd wordt bij bouwpakketten vind ik dan weer te dik en weinig doorzichtig. Zo blijf je bezig en gebruik ik dus zelfklevend aluminiumfolie dat wordt gebruikt om luchtkanalen aan elkaar te plakken. Kun je bij elke bouwmarkt kopen en je kunt er ook prima H0-loodstrips mee maken of je bouwwerken aan de binnenkant isoleren.


De deuren zitten erin en die zwarte wetwash combineert prima met de raamkozijnen ernaast.


De vuilnisbak is weg en ik heb gelijk in de keuken even een tl-balk opgehangen. Op de veranda komt natuurlijk nog een Preisertje die bezig is met de was. In de vijftigerjaren deden vrouwelijke Preisertjes de was en zaten mannelijke Preisertjes in de woonkamer te wachten tot hun bier werd ingeschonken. Eigenlijk helemaal geen beroerde periode.


Dan ga ik nu maar eens achter de laptop zitten om een dozijn afdrukbare weegschalen, koffiemolens, reclameborden, gordijnen en opschriften in elkaar te draaien.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Wim.............ik val om van verbazing, wat mooi!

grt Piet.

Gerolf

Je amuseert je er duidelijk mee - en het resultaat is prima  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Citaat van: Gerolf op 29 maart 2018, 08:29:19 AM
Je amuseert je er duidelijk mee - en het resultaat is prima  8)

Zelfs meer dan prima!  ;)
Groet Pierre.


mahtoska1

Mooi knutselwerk met bruikbare tips. Ik wacht al op de volgende update...

Cord

#205
Dank heren!
Citaat van: Gerolf op 29 maart 2018, 08:29:19 AM
Je amuseert je er duidelijk mee...
Een beetje lol is nooit weg


Kleine update
Vandaag ben ik even bezig geweest met wat drukwerk samen te stellen. De linker gevel van de drogisterij moest ook nog op maat gemaakt.


Bewerkt met Photoshop en in elkaar gezet met Adobe Illustrator®.

   
Even zoeken welke combinatie het best past bij het sfeertje.


En deze is het geworden. Het Aspro-bord vond ik wat teveel uit de toon vallen.


In de zijmuur moeten natuurlijk nog wc-raampjes. Alleen vond ik deze teveel kozijn en te weinig raam.


Dus heb ik ze zelf maar gemaakt. Ze liggen er nog los onder.


Dit wordt het ongeveer. Het achterste deel van deze muur, grenzend aan de keukens, wordt baksteen. En er komen natuurlijk nog muurankers in en omdat deze muur grenst aan het spoor, een flink reclamebord.
Tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Veel mooier zonder de 'Aspro' !

Metpetergaathetbeter

tja liever wat hoofdpijn dan Aspro's  ;D ;)

Cord

Dank voor jullie positieve feedback.
In de drogisterij wilde ik eigenlijk nog wel een weegschaal op de toonbank.


Nou hebben wij precies zo'n weegschaal wel in de keuken staan, maar eigenlijk is het ding een beetje te groot. Dus ben ik een klein uurtje bezig geweest om die weegschaal wat kleiner te maken.


Zo zonder voorpui komt die weegschaal best wel aardig uit de verf. Wèl moet ik erkennen dat er grenzen zijn aan het detailleren in 1:87. Op een gegeven moment is het spul zo klein dat het gewoon niet meer is vast te pakken.


Je moet goed door de raamspijlen loeren om nog wat te kunnen zien. Uiteindelijk gaat het om het totale plaatje.


Het trapportaal heeft weer gewoon wit licht, waardoor het ietwat hoerige karakter van de buren is verdwenen. Er wonen nu weer gewone, nette Preisertjes.


Nog zo'n projectje: een 1:87 koffiemolen van Douwe Egberts. Eigenlijk te klein om te maken. Een H0-kruidenrekje gaat er echt niet komen.  ::)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Haha je hebt hem wel erg heet gewassen Wim.
Maar leuk bedacht, klasse.

grt Piet.