Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Trammetje

Gestart door Pierre, 14 augustus 2017, 19:56:03 PM

Pierre



Trammetje voorzien van een motortje.

Nu wil het geval dat ik een paar jaar geleden tijdens mijn vakantie in Portugal in Lissabon twee trammetjes gekocht heb bij een boekenstalletje op een plein. Ik vond ze gewoon leuk. Het zijn volgens mij gewoon stukjes speelgoed maar ze zien er heel behoorlijk uit en ... volgens mij aardig de goede maat ook nog. Ik wil er één van op mijn baan gebruiken. Aan de wieltjes te zien eigenlijk smalspoor (net als de trams in Lissabon) maar daar heb ik niets aan dus wil ik er een H0 motortje in zetten zodat het trammetje op normaal spoor kan rijden en kan gaan pendelen tussen het station en de haven.

Het is een heel verhaal dus heb je even? Ga er even rustig bij zitten. Eerst zoek ik alle spullen die ik denk nodig te hebben bij elkaar. Uiteraard het trammetje. Dan nog een pantograaf en heel belangrijk een motortje dat mooi rustig loopt en vooral niet te hoog is. Onder de stoelen is namelijk maar een heel beperkte ruimte. Ik vind een Tenshodo motortje wat ik ooit eens ergens op één of andere beurs tegen ben gekomen ( met het idee altijd makkelijk) en daar voor een paar centen mee heb genomen. Nu komt dit prima van pas. 





Ik smeer de asjes met een drupje olie en laat het motortje even "hollen" op de testbank. Loopt perfect!





Het trammetje blijkt heel makkelijk uit elkaar te halen. Met losnemen van twee schroefjes valt het dingetje zo uit elkaar. Het huis blijkt van metaal dus dat is wel prettig. Gelijk op gewicht. Ik zaag de twee uiteinden van de vloerplaat af.  De wieltjes passen niet tussen zijkanten in dus daar moet ik later maar een oplossing voor bedenken. Ik denk dat ik met een oud draaistel van een sloopwagon een heel eind in de goede richting kom. Uit het plaatje met de stoelen moet ik ook nog een stukje zagen zodat het motortje net nog iets meer hoogte krijgt. Als ik straks alles een verfje geef zal er niets meer van te zien zijn. De stoeltjes moeten wel heel blijven omdat er straks nog een paar Preisertjes in moeten worden vervoerd. Tot slot plak ik de losse vloerdeeltjes aan elkaar en kan dat lekker drogen.













De afdekplaatjes met de veren en zo zaag ik uit een wielstel van een wagon uit de rommeldoos. Het was even zoeken voor de juiste wielafstand. Nu heb ik volgens mij alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld.





Ik wil er ook binnenverlichting en koplampen op maken. De gaatjes van de plastic koplampjes boor ik uit naar 3mm voor de witte  ledjes. Vervolgens gaat de blauwe kwast er over met Humbrol nr. 25 (mat). Alleen het geel maak ik blauw maar het wit vind ik wel mooi. Zeker de houten raamlijstjes.







Groet Pierre.


Pierre

Wat van het dak af kan zonder veel schade haal ik weg. Voor de pantograaf maak ik een geultje in het dak en vier van de ventilator openingen moeten er ook aan geloven. Ik maak ze op maat zodat de pantograaf voetjes er aardig op aansluiten. Na het vastschroeven van de pantograaf  zet ik de voetjes vast met een drupje tweecomponentenlijm. Dan zijn de spleetjes gelijk een beetje weggewerkt.





Ondertussen is de  verf droog en lijm ik met een druppeltje seconde lijm de ledjes in het huis vast en buig de draadjes naar beneden. In de vloer worden ook vier gaatjes geboord en daar steek ik de draadjes doorheen. Oeps ... vergeten de achterkantjes van de ledjes zwart te maken. Dat moet dan nog even gebeuren voor ik weer verder ga.







De vloer er weer even uit gehaald en de achterkanten van de "koplampen" zwart gemaakt zodat ze naar achteren niet doorschijnen. Was ik even vergeten maar het zat me toch niet lekker. Ook de binnen verlichting (2 leds) in het dak gelijmd. En de bovenkant een beter kleurtje gegeven 





Reizigers in de tram mogen natuurlijk niet ontbreken. Ik heb ooit eens 200 van die goedkope 2e keus poppetjes gekocht speciaal om daar wagons mee te gaan bevolken. Ook hier prop ik een handjevol van die zombies in.



Groet Pierre.


chef garde


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Inderdaad een leuk projectje en leerrijk om te zien hoe je dingen aanpakt en oplost. Benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Pierre

Dank heren. :)


De draden van de binnenverlichting verleng ik met dunne koperdraadjes (gestript telefoondraad) zodat ze makkelijk zijn weg te werken in de hoekjes tussen de wand en het glas. Ook hiervoor boor ik een paar gaatjes in de vloerplaat.





Het trammetje kan weer in elkaar geschroefd worden. En kijk ... Dat  gaat zowaar weer ergens op lijken.



Aan het huis van het motortje lijm ik twee rest strookjes om hem onder de bak te kunnen schroeven.



Even goed drogen en dan kunnen we weer verder.
Motortje onder de bak geschroefd en de bedrading van de ledjes aangesloten.





Voor ik verder ga eerst even op de rollenbank om te kijken of ik goed mijn best heb gedaan en alles goed aangesloten. De koplampen wisselen met de rijrichting en binnenverlichting werkt in  beide richtingen. Hier twee foto's bij nacht.





Met al dat geknutsel was de blauwe verf hier en daar wat kaal geworden dus heb ik het blauw een tweede laagje gegeven. Nu wat reclame er op en verouderen. De pantograaf is ook wat roestig dus die ga ik ook nog wat opfrissen.



Even naar aller tevredenheid een paar rondjes op mijn baan laten rijden.





Even de puntjes op de i gezet bij mijn trammetje. Eerst de filmkast aangepast. Het duurde even voor ik een tekstje zooooo klein uitgeprint (en vooral leesbaar) had maar uiteindelijk toch gelukt. Het nummertje is niet vast te houden dus heb ik dat met een speld opgeprikt en opgeplakt.



 

Twee vangers gemaakt onder de tram. Vroeger heeft mijn dochter eens een blauwe maandag sieraden gemaakt en onder het mom van "wie wat bewaard die heeft wat" is er een rolletje met zilverdraad in op een wonderbaarlijke manier in van mijn rommelbakken terecht gekomen. Dit spul is prima te buigen en solderen en in een mum van tijd heb ik daar  twee vangers klaar. Met een druppeltje secondelijm vastgezet en zwart geverfd.





Het dak nog wat vuiler gemaakt met sterk verdunde zwarte verf. Als je goed kijkt is het vuile regenwater ook een klein beetje langs de zijwanden gedropen in de bochten. Tot slot de koplampjes geel gemaakt met wat glasverf en dat is ook een hele verbetering. Hier dan het echte eindresultaat.




Groet Pierre.


59erke

ziet er zeker niet slecht uit, misschien een klein puntje van muggenzifterij is dat ik het trammetje iets wat hoog op zijn poten vind staan.

Maar nogmaals is puur mijn mening, laat u hierdoor zeker niet ontmoedigen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Je mag alles zeggen hoor Koen. De trammetjes in Lissabon staan allemaal vrij hoog op hun poten. Daar komt nog bij dat ik niet verder omhoog kon met mijn motortje dus heb ik het maar zo gelaten. :)
Groet Pierre.


55erke


Mooi gedaan die ombouw ,
Trammetje ziet er prachtig uit.

Groetjes
Johan

jean-luc

Prachtig werk Pierre  :)

Peter

Zeer mooi Pierre.
Ook je baan mag gezien worden
Met vriendelijke groeten
Peter

Pierre

Dankjewel heren.

Dit is nog mijn oude baan op zolder Peter. Ik ben naar beneden verhuist en heb nu een heel klein kamertje en ook een kleinere baan. Maar wel net zo veel pret. :)
Groet Pierre.