Het verhaal van de bouw van een modelbaan, hoe volg je die?

Gestart door Michiel, 14 augustus 2017, 16:16:51 PM

Hoe volg je het liefst het verhaal van de bouw van een modelbaan?

Op een forum, eigen draadje, lekker kletsen, gezellig met elkaar.
Een video vlog, YouTube, lekker onderuit met een (... vulmaar in...)-tje.
Via een eigen website, informatief, compact en "to the point".
Facebook of twitter, snel bij, meteen kijken naar wat nieuw is.
Een andere manier? Vermeld het maar hieronder hoe en wat.

Stemmen sluit: 29 december 2044, 15:16:51 PM

raf

Forum
Moeilijk maar (ik moet dirk gelijk geven) en of daar geen oplossing voor te maken is
BV een draadje met een neven draadje er aan zodat daar van alles gevraagd kan worden wat toch over dat bepaald onderwerp gaat
Zoals een map in een map zeg maar
Dan blijft het hooft topic proper van (soms ook door mij )en andere geplaatste postings maar blijft het toch als een geheel bij elkaar


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

off-topic, over off-topic in een project-draadje:

Soms ontstaan er interessante nevendraadjes uit een "ooit zal het klaar zijn"-project.
Meestal is het dan "admin-werk" om dat er uit te halen en te verplaatsen ...
- het moment wanneer dat "nodig" is, is niet steeds duidelijk, hangt van vanalles af
- vaak zien we dat zo'n "uiteindelijk" afgesplitst nevendraadje snel doodbloedt ...

Meteen zelf een apart draadje openen over iets waarover je van gedachte wil wisselen (en eventueel verwijzen naar de "bron") lijkt me beter

... en nu terug on-topic ;)  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

De beste manier om de bouw van een modelbaan te volgen is naar mijn mening door geregeld de baan in kwestie te bezoeken. Ik heb het geluk gehad om bij een goede vriend in de buurt de vorderingen aan zijn grote baan te kunnen opvolgen. Als het kon hebben we samen werkjes uitgevoerd. Dit waren enorm leerrijke momenten. Het is hieruit dat ik de moed geput heb om mij zelf in het grote avontuur te storten.
Bezoekjes zijn enorm motiverend het digitale tijdperk kan met al haar snelheid in communicatie hier niet tegenop.
Maar goed, 99.9999% van de andere banen volg ik graag op een forum.

Havoc

Een forum is goed om te weten wat er is. Maar als je echt het verhaal van de baan wil volgen dan blijft voor mij een specifieke website de beste manier.

Draadjes op een forum komen en gaan. Zelfde van foto's, vaak zijn de afmetingen gebonden aan wat het forum wil, ook aantal in een post is soms beperkt. Als ze dan niet allemaal verdwijnen zoals met photobucket onlangs. De gaten in dit forum zullen wel nooit gedicht geraken. Een forum laat je soms ook achter je, denk dat dit minder mer een eigen site gebeurt. Ok, je kan inderdaad gemakkelijker iets vragen of zo maar vaak eindigt het in oeverloos geleuter.

Facebook en twitter kom ik nooit, heb geen account en zal er nooit een hebben. Youtube bekijk ik wel, maar wat me daar opvalt is dat de kwaliteit vaak tegenvalt of dat je zo snel afgeleid wordt door andere filmpjes dat je 5 minuten later al niet meer weet waarom je daar gekomen bent. Je moet ook soms 10 minuten film doorworstelen om dan die 15 seconden te zien waar ze al die tijd over bezig zijn dat het gaat komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

daar ik al zelden op forum kom,vrijwel zeker nooit reageer,zeker al niet in een draadje over een baan te bouwen vind ik het wel leuk dit te volgen op het forum.Soms zal ik al eens iemands site gaan bezoeken als die onderaan postings is aangegeven. ;)

Michiel

Heel duidelijk! Bedankt mannen.

Facebook en Twitter blijken dus wel bij vrouw en kinderen populair, maar als vehikel voor het modelbouwverhaal waardeloos geacht. Mooi, dat is dus weer opzij gezet. Video blijkt toch wel een meerwaarde, maar als aanvulling, illustratief, op een paar uitzonderingen na. Een website blijkt afgedaan, en dient ook enkel nog ter aanvulling om eens te gaan kijken. Maar het verhaal wordt gevolgd op dit forum.

Het forum is en blijft dus de plek bij uitstek. Haast unaniem verkiezen jullie om het verhaal van de bouw van een modelbaan via hun draadjes hier te volgen. Niet dat ik dacht om te stoppen, maar ik zit wel met de vraag hoeveel moeite en middelen ik nog in de websites ga steken, want het verhaal van de bouw blijft toch maar een vluchtig, voorbijgaand iets, enkel interessant tijdens de actie. Maar daarna...?


En wat zou het resultaat zijn van een dergelijk poll op Facebook ipv op het forum?  ;D



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 16 augustus 2017, 09:51:38 AM
Heel duidelijk! Bedankt mannen.

Facebook en Twitter blijken dus wel bij vrouw en kinderen populair, maar als vehikel voor het modelbouwverhaal waardeloos geacht. ...

En wat zou het resultaat zijn van een dergelijk poll op Facebook ipv op het forum?  ;D

Facebook is leuk om nu en dan iets te laten zien als vereniging of individu van je verwezenlijkingen.
Je kan dan een specifieke groep oprichten, zoals Evan en Stedahult en verschilllende clubs ook al deden.
Maar om daar een volledig bouwverslag op te gaan posten... Daar is het medium een beetje te lastig voor om te hanteren.

Doe je deze poll op facebook, dan krijg je dat hun medium het beste is ::) ::)
Elk diertje zijn gewoonte  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

Ik volg ook liefst op (alleen dit) forum en heb dat dan ook gekozen.

Al heb ik ook een webstek die dan weer door niet forum-ers gebuikt wordt.
Zoals een tijd geleden heeft m'n vader (nu 86 en digibeet) me een budget gegeven om een kit aan te schaffen (en uiteraard als de tijd rijp is (nu nog niet, dus), deze in elkaar te zetten).
M'n vader is geen modelspoorliefhebber, dus ook geen forumlid en zal niet op een forum een draadje proberen op te zoeken over die kit, da's veel te ingewikkeld.
Daarvoor is het handig een eigen stek te hebben, die in zijn favorieten staat en gewoon aan te klikken.
Ik weet ook dat mijn (schoon-)familie daar heel af en toe een blik op werpt.
Voor mij is het vooral een soort "naslagwerk".

Elk medium heeft z'n eigen doelpubliek.
Een forum voor de echte liefhebber, twitter/facebook/youtube voor de vluchtigere kijker, een eigen stek voor de "in uw bezigheden"-geïnteresseerde bezoeker.
Maar er kunnen linken van het ene medium naar het andere liggen voor de doorklikkers.

En uw one.com opzeggen?
Zou ik niet doen, ik zet daar al m'n foto's op (en link dus soms naar daar).
Voor mij geen Flickers, Buckets, ... of andere gratis fotostek.
Je moet er dan wel een kleine jaarlijkse bijdrage voor storten, maar ge krijgt geen reclame of andere rotzooi in je mailbox/in je fotoalbums/...
En er wordt zomaar niet veranderd van "zogenaamd gratis" naar "ge moet er voor betalen, anders blokkeren we alles".

Paul

OlivierV

#23
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2017, 20:29:34 PM
daar ik al zelden op forum kom,vrijwel zeker nooit reageer,zeker al niet in een draadje over een baan te bouwen vind ik het wel leuk dit te volgen op het forum.Soms zal ik al eens iemands site gaan bezoeken als die onderaan postings is aangegeven. ;)
Dacht dat jij bij het meubilair van dit forum hoorde.

Even serieus.

Bouw van een baan/andere verzamelde werken die modelbouwminded zijn volg ik het liefst op het forum in een eigen draadje, bij voorkeur/gemak onder "Ooit zal het klaar zijn". Dit doe ik zelf ook voor mijn eigen ba(a)n(en) en de modulebaan van de club. Met in de eerste post een index waar alles in bijgehouden wordt. Staat het draadje elders op het forum en boeit het me, dan zal ik dat ook wel terugvinden, zoals bij Michiel's Brussel-Luxemburg station. Echter zijn extra links naar youtube-filmpjes/Flickrk en andere leuk als extra toevoeging.

Alle foto's host ik op Flickr, dit gebruik ik reeds sinds ik herbegon met modelspoor (moet nu bijna 5 jaar geleden zijn denk ik). Flickr is deels ook een sociaal netwerk, want door het "volgen" van andere treinliefhebbers zie je ook daar hun creaties, zoals bijvoorbeeld bij Peter Van Gestel, vaak zie ik zijn voortgang eerder dan ik het hier zie. Daar kan je ook je foto's voorzien van een lapje tekst en netjes ordenen in Albums. Dat doe ik niet alleen voor modelspoor, maar ook om veel foto's van het grootbedrijf te zien. Daar valt soms heel veel inspiratie uit te halen.

Wat ook tof is, is natuurlijk af en toe bij mede-modelspoorders thuis eens binnen te lopen. Altijd tof om de voortgang aan hun baan te zien of gewoon te genieten van een Sint Bernardus abt 12/ander lekker brouwsel/frisdrank en wat rijden met de treinen die op de baan staan.

Er is ook nog Facebook, echter zijn dat heel vluchtige mediums, de meerderheid van de bevolking scrollt er zich dom op. Echter is het wel weer ideaal om reclame te maken voor de club en af en toe wat voortgang te tonen van modelbanen/activiteiten binnen de club zodat de club naar het grotere publiek gepromoot wordt.
Voor de club AMSAC beheer ik deze pagina samen met een beheerder in geval van nood als backup. https://www.facebook.com/amsac/.
Faceboek kent ook nog modelspoorgroepen, maar daar post ik bitter weinig in. Veel (niet alles dus (Er worden ook mooie zaken in gepost maar die staan meestal hier ook al (Evan, Frans, Steef, ...)) is echt gezever en een hoop domme vragen die met 2 minuten googlen kunnen opgelost worden (nadeel van de scrollers die alles vluchtig aan zich laten voorbij gaan).

Voor sommige andere banen ga ik naar de specifieke website, bijvoorbeeld van Luc (modelbaanho) om daar maandelijks eens zijn activiteiten te bekijken.
Maar het liefste van al ben ik gewoon zelf in de weer met knutselen/modelbouwen/treinen rijden.

Groetjes

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan