Spoorwegnostalgie

Gestart door 59erke, 11 augustus 2017, 20:06:16 PM

59erke

Aangezien de jaren 90 op spoorwegvlak hier tegenwoordig erg geliefd zijn heb ik mijn oude foto's van zolder gehaald.
De foto's zijn merendeel gemaakt in de jaren 90 met een simpel (lees goedkoop) fototoestelletje toen ik nog een tiener was, dus verwacht geen hoogstaande kwaliteit.

Ik weet nog dat ik indertijd samen met mijn ouders naar heel wat modelspoortentoonstellingen ging met de trein en in de stations werd dan meestal een beetje tijd uitgetrokken om wat treintjes te fotograferen.

Hier gaan we...


Stel 932 (duikbril) Landen 12-05-1994




stel 644+658 (reeks 05) Kortrijk 23-05-1993




[/url]
Stel 183 (reeks 00) Kortrijk 23-05-1993


[/url]
Lok 2244 Chaleroi Sud 16-05-1993



[/url]
Lok 2112 Oostende,  ergens in 2000



[/url]
Lok 1805 Oostende 10-10-1993


Dat was het voor deze keer, zodra ik nog wat foto's heb ingescand komen ze online
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

modelbaanHO

Citaat van: 59erke op 11 augustus 2017, 20:06:16 PM
Dat was het voor deze keer, zodra ik nog wat foto's heb ingescand komen ze online

Laat maar komen !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Geert

Met je ouders naar heel wat modelspoortentoonstellingen geweest, wat een geweldige jeugd heb jij gehad ;) .

Het enige dat ik met mijn ouders vroeger deed was de jaarlijkse trein tram bus dag. Heel het land af reizen om zoveel mogelijk met de trein stations te doen. Zalige zondagen waren dat....


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

59erke

#3
Citaat van: Geert op 12 augustus 2017, 09:12:58 AM
Met je ouders naar heel wat modelspoortentoonstellingen geweest, wat een geweldige jeugd heb jij gehad ;) .

Het enige dat ik met mijn ouders vroeger deed was de jaarlijkse trein tram bus dag. Heel het land af reizen om zoveel mogelijk met de trein stations te doen. Zalige zondagen waren dat....


Geert

Dit gebeurde nu ook niet elke week hé Geert, eerder iets van enkele keren per jaar ofzo

Tijd voor de volgende lading nostalgie


Indertijd (en misschien nu nog ?) stond er in het station van Charleroi Sud ergens in een hoekje een oude stomer. Of het nu een origineel of een replica was weet ik niet meer. In ieder geval levert het toch een mooie foto op.



Stoomlok 41.195 Charleroi Sud 16-05-1993


In hetzelfde station was er destijds een tentoonstelling over het tractiemateriaal van de toekomst. Iets wat overigens in de jaren 90 meer gebeurde zoals in Brussel of andere stations. Op deze evenementen waren de Franse Spoorwegen steeds present om te pronken met hun TGV. De 66411 stond destijds in voor de overbrenging van de TGV Atlantique naar Charleroi.



Diesel 66411 SNCF  Charleroi Sud 16-05-1993


Ook in Monceau was er eens een open dag waar men de meest courante diesels kon bewonderen, waaronder deze reeks 60



Diesel 6077 Monceau 16-8-1993


Lok 2245 Antwerpen Dam 07-08-1991


Stel 385 + 342 (Break) Landen 12-05-1994


Stel 841 (varkensneus) Blankenberge  08/1989





Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

kno

Citaat van: 59erke op 12 augustus 2017, 19:35:05 PM
Indertijd (en misschien nu nog ?) stond er in het station van Charleroi Sud ergens in een hoekje een oude stomer. Of het nu een origineel of een replica was weet ik niet meer. In ieder geval levert het toch een mooie foto op.

Deze is nu bij Stoomcentrum Maldegem, in vrij slecht staat.
't Is ook de laatste lijnstomer van Vlaamse oorsprong die nog bestaat, dus blijkbaar een goeie kandidaat voor bescherming / gesubisdieerd hernieuwing...

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jurgen

De kwaliteit van de foto's is niet altijd optimaal, maar in de jaren 90 was dat ook niet zo makkelijk.

Optimaal of niet, het blijven mooie foto's en ik wil meer!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

@ Koen, ik ben dan weer blij met het buitenbeentje uit 1961, en ik ken nog minstens één iemand die daar ook zo over denkt dus graag meer van dat.
MC

RD25

Koen, jonge man, uw foto's zijn verzamelobjecten. Dank je wel voor het delen.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RD25

LNC wooouuuu nostalgie  groot bedankt Koen
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Johnnytrein

Mooie foto's doe zo verder anders heeft mijn zak chips geen nut meer.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter

#12
Citaat van: Johnnytrein op 16 september 2017, 14:50:15 PM
Mooie foto's doe zo verder anders heeft mijn zak chips geen nut meer.
binnenkort in het HLN :"Nostaligische foto's kunnen slecht zijn voor je gezondheid", maar eerlijk het zijn fraaie,posten maar en niet inzitten met de kilo's die erbij komen van de vele chips die anderen  verslinden :)

59erke

Citaat van: Johnnytrein op 16 september 2017, 14:50:15 PM
Mooie foto's doe zo verder anders heeft mijn zak chips geen nut meer.

Ik hoop dat die zak chips nog niet op is, want heb nog een aantal foto's ingescand...


E.stel 265 (Reeks 00 schijf 1965) 23-05-1993 Kortrijk


Elok 1202 23-05-1993 Kortrijk


Dlok 201001 Vennbahn Butgenbach Viaduct TP onbekend

En onder het motto mag het eens een trammetje zijn. Een overzicht van de verschillende livreien van de Antwerpse PCC.


pcc 2072  in de 1e proefschildering 31-08-1979 Eksterlaar, Deurne


pcc 2113 in de beslissende creme-gele uitvoering 31-08-1979 Eksterlaar, Deurne


pcc 2125 in laatste MiVA uitvoering 21-05-1988 Werkplaats Groenenhoek Berchem


pcc 2121 Striptram in een reclame schildering voor verschillende uitgeverijen  30-12-1982 Eksterlaar, Deurne


Van die reclametrams hebben er in de loop van de jaren (voor de MIVA een gedaanteverwisseling onderging naar De Lijn) verschillende rondgereden voor tal van producten en bedrijven. Voor de Antwerpse Trammaatschappij was dit een belangrijke bron van inkomsten.
In tegenstelling tot wat je zou denken werden de trams niet beschilderd maar waren het grote stickervlakken die op de trams werden aangebracht. Na afloop van het contract konden de trams dan makkelijk terug in hun oude livrei gestoken worden.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan