Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tijdperk III

Gestart door Peter, 08 augustus 2017, 15:07:32 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud

en zeggen dat Luc op zoek is naar een MSM loc voor volgend jaar  ;D 8) ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 december 2017, 21:12:06 PM
Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud

en zeggen dat Luc op zoek is naar een MSM loc voor volgend jaar  ;D 8) ;)
Dat is fout.  ;)

Los daarvan blijkt uit ervaring dat TP III modellen het veel minder goed doen dan meer recente.
En helaas is dat wel belangrijk voor een fabrikant.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

misschien moet hij nog maar eens 2 dezelfde loc's in verschillend tijdperk uitbrengen en kijken waar men landt? :-\

mark7758

Hij weet het antwoord al.  8)
Dat verschil is er al jaren en de fabrikanten weten donders goed dat een tijdperk IV model veel beter verkoopt dan een tijdperk III.
Waarom nog een keer doen?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

59erke

Wie zegt dat TPIII niet goed in de markt ligt ???

Kijk eens naar de catalogi van de grote fabrikanten en je vindt nog steeds een groot aanbod van stomers en oude diesels.
Zij het dan wel van de Duitse Spoorwegen.

Het is gewoon weer die kleine Belgische markt die ons parten speelt. Klein landje met weinig afzet, spoormateriaal dat niet buiten de landsgrenzen bekend is,...

Ik spreek nu zuiver op de wereldwijde grootfabrikanten en niet op de kleinere fabrikanten uit ons landje
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

erik de noorman

Het is fout te denken dat TP IV modellen beter in de markt liggen dan TP III modellen. Ik ben er van overtuigd dat elke TP III rijder een nieuw uitgebracht model (TP III) koopt. We zijn misschien in de minderheid maar we kopen wel om onze verzameling  volledig te maken (meestal zijn dit  niet de goedkoopste modellen). Wat ik wel weet een TP IV model kopen omdat een loc van een bepaalde serie een ander locnr. heeft is aan mij niet besteed. Een andere kleurstelling kan ik nog begrijpen.
IK wacht nog steeds op mijn loc serie 91 TP III van VB met alle toeters en bellen (via mail van VB gekregen op 12/12/2016: de VB-5004 is voor in het voorjaar van 2017). Het is dit jaar een lang voorjaar als het wat korter was geweest had ik er misschien nog een besteld.
TP III ligt niet minder in de markt er zijn misschien minder verzamelaars tegen over de TP IV  verzamelaars, maar de interesse en kooplust voor de TP III. rijders of verzamelaars is er wel degelijk.

Erik.

Thommy

Citaat van: ACFI op 11 december 2017, 14:54:34 PM
Dag Peter,

Zowel de bolle neuzen als hun kinderen 205/212/213 zijn heel mooi. Daarmee vergeleken zijn de 200/210/211 lelijke vierkante dozen.

Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud, heel schaars en enkel DC. Daar moet toch een markt zijn voor minstens een model. Al was het met een model waarbij je op voorhand moet inschrijven. Het model is gekend, het risico voor de inschrijver is dan ook heel beperkt.

Of is de macht van de klinknageltellers zo groot dat enkel nog hernummering van gekende nummers nog kunnen?

Als je toch moet herschilderen, dan kan je ook van een recente Roco uitgave vertrekken. Is te vinden aan een lagere prijs (of bijv de Nederlandse modellen aan ramsch prijzen).

Mijn 0,02 eurocent.

ACFI

Ik heb ooit een foto gezet na de MSM uitgave HLD62 samen met m'n oude roco.
Ok, het is nieuwer maar om te zeggen dat er een giga groot verschil in zit qua looks gaat er wel wat over.
Motorisch is een ander paar mouwen. Al dat ik niet kan klagen over de oude roco motoren met hun typisch geluid.

Tp 3 is gewoon een moeilijke periode. Materieel. En spreekt minder tot de verbeelding als enkel stoom (en die groep is ook kleiner). Ikzelf ga ook tp 4-5. Vanaf de mottige hle13 pas ik voor de europese eenheidsworstlocomotieven
Greetz

Thommy

ACFI

De argumenten over Tp III zijn bekend in de oren.

Gedurende tientallen jaren is het zelfde gezegd over modellen van typisch Belgische locomotieven. Er waren geen kopers.

Enkel een winkel in Edingen, de OVB combo en enkele hobby-fabrikanten (niet pejoratief bedoeld) roeiden tegen de stroom in. En o ja, er was ook Lima.

Tot uiteindelijk iemand bij Marklin Belgie het lef had om een reeks diesels en e-locs te laten ontwikkelen, en LSM zijn ontwikkeling van high-end Belgische modellen begon.

En zo is de markt uiteindelijk opgebloeid.

En waar zitten we nu? Een versie met Magellan sticker, een versie zonder Magellan sticker. Een versie met dikke cijfers, een versie met dunne cijfers, Een versie met een schilderfout die maar zes weken rondgereden heeft. Zolang als het locomotiefnummer maar vier cijfertijes heeft, verkoopt het.

Maar een versie die zes cijfertjes heeft, verkoopt niet? Een vroege Tp IV verkoopt wel, een late TpIII verkoopt niet? Schildering is identiek.

ACFI.

PS. Sorry voor het zagen. Dat is het effect van een overvolle mailbox op een nuchtere maag.

Peter

CiteerLos daarvan blijkt uit ervaring dat TP III modellen het veel minder goed doen dan meer recente.
En helaas is dat wel belangrijk voor een fabrikant.

Luc,
ik vind dit nogal een rare redenering.

Dit jaar een model als jaarmodel dat slechts verschilt van de andere door een anders geplaatste rooster.

Piko die een 28 en een 82 en een 74 eveneens uitbrengt in tijdperk III
Mehano die een 26 uitbracht ook in tijdperk III
LSM en Olaerts die een 15 uitbrachten en nog hebben ook in tijdperk III
Zelfs Vitrains bracht de 16 ook in tijdperk III
enz, enz

Ik weet ook dat er voor een 212 desgewenst een andere kap nodig is met enkele koplampen (bij 6 loks tot begin jaren 70) en dan spreek ik niet over de draaistellen.
Laat ze alleen al eens bij VBV een 62/63 uitbrengen in de beschildering van de 212 met dubbele koplampen, en dat Olaerts eens een nieuwe serie M1-K1 en L rijtuigen uitbrengt.
Veel tijdperk III modelspoorders zouden heel tevreden zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

dieselfreak

Helemaal mee eens Peter, met een beetje goede wil moet het mogelijk zijn een (beperkte) produktie van de 212 uit te brengen. Maar ja, men moet willen hè, het is al te makkelijk om zich te verschuilen achter uitvluchten dat er te weinig TP 3 liefhebbers zouden zijn, iets wat ik overgens betwijfel. Waarom is dat voor een merk als Piko dan geen probleem vraag ik mij af?
MC

SuSke

Feitelijk heeft Peter wel gelijk.

Waar zit het risico voor VBV om een MSM-special in TPIII uit te brengen als er sowieso een minimum aantal moet "verkocht" zijn alvorens er aan die bepaalde reeks begonnen wordt.

Er is een mooi spreekwoord: "niet geschoten is altijd mis geschoten"
Dus doe de test en laat de TPIII-rijders bewijzen dat ze met voldoende mensen zijn om een "levensvatbare" productie te hebben.
Ook voor de reguliere MSM-specials moeten mallen aangepast worden, dus een kap met enkele lampen ipv dubbele en voorzien van 2-kleuren leds kan ook niet zo moeilijk zijn.

De enige valse noot die eventueel kinkt is dat VBV die bepaalde reeksen al in de planning heeft zitten en ervan profiteert om ze met een gegarandeerde afname als MSM-special uit te brengen terwijl ze anders nog een tijdje op het schap blijven liggen....  ::) :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#41
Bij de Piko-rangeerder tijdperk3~NMBS type 262031 kon Piko een nogal complexe gele belijning op de zijkanten van de groene kast weglaten.
Voor de elektrische NMBS-loc anderzijds heeft Piko wel de livreiën willen/kunnen aanpassen.

Voor de HLD 212 moet VBV nog eens een andere V-belijning en beschrifting   'ontwerpen'  &  laten  'schilderen'  door de fabrikant.
Maar of dat in deze tijd echt onoverkomelijk moeilijk en te kostelijk is, wat betreft ontwikkeling & productie ?
Misschien toch met voorinschrijving in overleg met MSM,  één van de volgende jaren ?
( persoonlijk heb 'k de 212 reeds van toen deze door Roco werd uitgebracht ...)

Of Piko met de tijdperk3-versie van de rangeerder 262 commercieel succesvol was, weten we niet.
Zijn de geproduceerde exemplaren tijdperk3 alle aan een  'gewone'  verkoopprijs regulier aan de man/vrouw gebracht ? 

Waarom liefhebber van tijdperk3 en niet 4 of  ...?   
Persoonlijk:  een combinatie mogelijk van NMBS-stomers en groene diesels.  Plus de bijhorende jaren 50/60 classic-cars in H0. 
Tijdperk3  is een zelfopgelegde, nostalgische, beperking.  ( met enkele, weinige uitzonderingen )

Want zo'n zes-assige indrukwekkende dieselloc van de moderne privémaatschappijën, met een flinke rij lange draaistel-ketelwagens, vind ik ook niet mis ....


doomslu

Ik kan enkel doorvertellen wat de fabrikanten en winkeliers vertellen: TP III verkoopt minder.
Meer zeg ik niet hé.

En ik heb het hier niet over de MSM-acties, maar over de reguliere verkoop.
Vraag eens aan Van Biervliet en Olaerts hoeveel tijdperk III modellen ze nog in stock hebben.
Misschien ben ik slecht geïnformeerd, dat zou ook kunnen.
Van een schildering moeten er toch zo'n 300 aan de man gebracht kunnen worden en blijkbaar wordt dat steeds moeilijker.

En we hebben het uiteraard over Belgisch materieel. Ik kan best geloven dat het in Duitsland anders is. Daar leven de modelspoorders nog in het stoomtijdperk.  :-\

Jammer voor wie van TP III houdt, maar het is niet anders.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

Een test voor een MSM actie? Die koop ik dan toch (beklaag nog steeds dat ik de 1e actie niet heb gedaan en die loc los vinden lukt gelijk niet)
Greetz

Thommy

PeterVG

Moeilijk gegeven tijdperk III. In het verleden werd al zo veel uitgebracht dat een model echt goed moet zitten om nog te verkopen. De minste fout is al genoeg om het gros van de potentiële kopers te laten afhaken. Want uiteindelijk hebben vele tijdperk III fans al een mooie collectie van matige modellen. En komt er dan eens een correct model dan haakt een groot deel weer af vanwege de hoge prijs. Aanpassingen kosten geld die de klant uiteraard moet betalen.
Gevolg de productie droogt op.
Nochtans bestaat de mogelijkheid om met weinig extra geld en een beetje meer moeite leuke modellen te produceren. Dat hebben de mensen van Amsac getoond met hun jubileum wagentje wat eindelijk is een keer goed in de verf zat. Daarvan zijn er best veel verkocht. Laat het een motivatie zijn voor de producenten om eens echt moeite te doen om een wagentje op de markt te zetten dat echt correct is. En niet weer de zoveelste groene wagen die verder alle contact met de realiteit mist.
Ach ik zeur niet. Als de producenten niet de modellen uitbrengen die ik wens dan maak ik ze wel zelf. Dankzij nieuwe technologie lukt dat wel.
Trouwens mijn tijdperk is 1957 wat heb ik dan aan diesels die pas na 1960 op de baan verschenen... Niets. Ik wil maar zeggen niet elke tijdperk III rijder koopt alle tijdperk III uitgaves. Ook weer een reden waarom de verkoop lager is.