Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tijdperk III

Gestart door Peter, 08 augustus 2017, 15:07:32 PM

doomslu

Ik heb vage herinneringen aan stoomlocs die op een boogscheut van mijn grootouders passeerden (op het mini-lijntje Aalst - Burst).
Ik deed m'n eerste communie als het ermee gedaan was.
Met de L-rijtuigen werd echter nog gereden als ik 18 was en naar Gent spoorde!

Wat betreft vooral de locomotieven in TP III. De verkoop is te laag om een oplage te verantwoorden (ik citeer een fabrikant)...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

stomers zeer sporadische maar diesels wel maar ook zeer vaag
komt door een voor val op jonge leeftijd der is een stukje weg
ik weet nog wel dat er tanks vervoerd worden over den ijzeren weg in hoboken
aan het schoonselhof stonden we vaak aan de slag bomen om ze voorbij te zien komen
maar ik weet ook niet zeker meer wat voor tanks/leger materiaal op de wagons stonden
ik dacht dat het bren carriers waren en andere vrachtwagens
graag zou ik daar info over hebben want dat trekt me wel aan natuurlijk
voor de rest zoveel mogelijk tijdperk III maar dat lukt zoals al de anderen niet echt zo

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


vyncky

Ben zelf ook een TPIII rijder. En ook maar sinds een jaar of 6 dat ik Belgisch rij. (Daarvoor was het Duits TP3 :) )
Rijtuigen M1 K1 heb ik nog steeds nieuw gevonden in de winkel hoor.... en enkele zijn ook maar een dik jaar geleden aangekocht, NIEUW! De prijs was goedkoper dan die van de hedendaagse rijtuigen.

Citaat van: guy holbrecht op 08 augustus 2017, 17:24:56 PM
Ook de GCI's van Goover zijn al moeilijk te vinden, laat staan zijn L rijtuigen. Ik vraag me zelfs af of deze laatste wel echt zijn uitgeleverd, want er was een probleem met het dak. Ik heb hier wel zo'n setje staan, doch je kan ze niet in dezelfde sleep als de Olaerts L rijtuigen plaatsen wegens een te groot verschil in breedte van het dak.

Die Daken heeft "Goover" gewoon thuis liggen. Destijds toen ik daar iets ging afhalen, gevraagd, en gekregen. Zoals gewoonlijk weer een communicatieprobleem.

Persoonlijk heb ik mijn gading meer gevonden in de messing bouwkitjes.  bvb de GCI's, van PB messingmodelbouw. Ok ze kosten  €85 voor één rijtuig. Nu heb je voor het bouwen hiervan serieus wat uren modelbouwplezier. En zo moeilijk zijn die ook weer niet. gewoon aan beginnen... (de armseinen zijn een ander paar mouwen)

Persoonlijk geeft het  mij ook meer voldoening als ik ze klaar heb en op de baan zie rijden. Telt dat ook niet mee?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#19
Peter, 
Tijdperk3-rijtuigen:
Je hebt vroeger in ieder geval reeds tweekleurige   M1-rijtuigen van OVB/Olaerts    in elkaar gestoken...
Die heb je dan toch al voor aan je perron Linker-Oever.
( ooit gelezen in één-of-andere forum-draad ).


dieselfreak

Citaat van: doomslu op 08 augustus 2017, 20:18:33 PM
Ik heb vage herinneringen aan stoomlocs die op een boogscheut van mijn grootouders passeerden (op het mini-lijntje Aalst - Burst).
Ik deed m'n eerste communie als het ermee gedaan was.
Met de L-rijtuigen werd echter nog gereden als ik 18 was en naar Gent spoorde!

Wat betreft vooral de locomotieven in TP III. De verkoop is te laag om een oplage te verantwoorden (ik citeer een fabrikant)...


Die laatste zin is de belangrijkste reden waarom er minder materiaal uitkomt in Tijdperk 3, ik vind het ook jammer want ook ik ben een TP 3 liefhebber. Bijkomende reden is dat veel van de huidige modeltreinliefhebbers het stoomtijdperk niet hebben meegemaakt en liever het huidige materiaal kopen. Ze weten echter niet wat ze missen want in de jaren 50 en 60 was de spoorweg naar mijn gevoel op zijn mooist en, ook niet onbelangrijk, geheel graffitivrij!
MC

Michiel

Hoewel ik voor het avontuur in het onbekende ben begonnen met de de ontdekking van TPI (1920-1930), blijft mijn favoriet tijdperk ook TPIII. Als kind in de jaren '60 gewoond aan het station en de overweg "der zuchten" in Lier, waarbij de stoomlocomotief een deel van mijn "natuurlijk omgeving" is geworden, alhoewel niet bewust beleefd. De trein "was" er gewoon. Mocht ik ooit toevallig het kapitaal hebben, zou het niet onmogelijk zijn dat ik een TPIII H0 verzameling zou beginnen, en er een minibaantje voor bouwen. Maar ja, 't zal wel bij dromen blijven...

Maar toch blijkt dat TPIII een vrij populaire periode is. Vreemd dat de verkoop van het matereel uit deze periode in H0 dit niet echt volgt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

AC-Stomer

Zelf ben ik ook een TPIII-fan. 
Omdat ik nu 19 ben en dikwijls moet sparen is het inderdaad niet zo gemakkelijk om materieel te kopen. 
Zeker als je eenmaal alleen Belgische stoomlocomotieven wilt.

Als het aan mij lag, zou ik graag alleen maar puur Belgische machines kopen.  (bvb: type 1, 10, 12 en geen type 26 of 25)
Maar ja, waar vind je zo'n pareltjes voor een degelijke prijs? 
In de modelbouw-wereld is het nu éénmaal geven en nemen. 
Maar dat wil niet zeggen dat je over je droomlocs mag dromen hé!  ;D 



Peter

De M1 rijtuigen staan in onderstaand draadje
ben nu bezig met het 2e/3e klasse rijtuig af te werken en zal van elke stap foto's nemen, die ik daar dan zal plaatsten.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,25847.0.html

Wat stoomloks betreft: heb al een paar keer een DJH bouwdoos in mijn handen gehad (laatst nog in Merksem) maar de prijs die men voor zo'n bouwdoos vraagt:  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

ja OVB had mooie setjes.Heb er hier zo twee liggen nl de K1 en M1.Waren nog betaalbaar ook.Zijn nog wel te vinden af en toe want denk dat zelfs Olaerts er geen meer beschikbaar heeft.Laatst nog het rode kruis rijtuig kunnen kopen voor mooie prijs.Voor locs mss ff kijken bij piko en ook roco heeft  een set van 8 goederenwagonnetjes die indertijd amper 59 euro gingen .

Thommy

Goederen zit je bijna constant bij de oude piko modellen. Die hadden er een hoop, in die 'grote sigarettendoosjes van hen'.
Greetz

Thommy

Peter

De tweekleurige K1 modellen bouwset is helaas niet meer leverbaar omdat ze onderdelen te kort hebben
En zeggen dat ik per ongeluk de mijne een paar maand geleden verkocht heb. Moest eigenlijk de 1 kleurige verkopen, en dat is ondertussen ook gebeurt.
Dus als er nog iemand de bouwset met de 4 twee-kleurige groen op overschot heeft........... :( :( :( :( :( :( ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#27
Twee foto's van wat ik nog steeds de mooiste Belgische diesellok vind, zowel bij het grootbedrijf als in model, en zeker in de tijdperk III versie

Een foto van het grote voorbeeld


En een foto van het Roco model. (een VBV model is niet voor direkt volgens Kristof)

Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Dag Peter,

Zowel de bolle neuzen als hun kinderen 205/212/213 zijn heel mooi. Daarmee vergeleken zijn de 200/210/211 lelijke vierkante dozen.

Op de VBV 205 hebben we heel lang mogen wachten. Ik kan de rekening niet maken voor VBV, gelukkig maar. Maar de 212 modellen van roco zijn heel oud, heel schaars en enkel DC. Daar moet toch een markt zijn voor minstens een model. Al was het met een model waarbij je op voorhand moet inschrijven. Het model is gekend, het risico voor de inschrijver is dan ook heel beperkt.

Of is de macht van de klinknageltellers zo groot dat enkel nog hernummering van gekende nummers nog kunnen?

Als je toch moet herschilderen, dan kan je ook van een recente Roco uitgave vertrekken. Is te vinden aan een lagere prijs (of bijv de Nederlandse modellen aan ramsch prijzen).

Mijn 0,02 eurocent.

ACFI

Peter

Het oeroude Roco model is voor een lage prijs op beurzen, of het web te vinden.
Dank zij de nieuwe print van Erik (Eve) de ombouw uitleg van Saskia (stoomlokje) en de nieuwe motor via Eric (Loebaske)
is van de oude een model met perfekte rijeigenschappen te maken.
Alleen heel spijtig dat de foto's van Erik/Saskia niet meer op het forum te zien zijn.
Misschien is Erik wel bereid deze terug te plaatsen.
Met vriendelijke groeten
Peter