Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

evan

#1560
Merci mannen ;) 

Deze griep viel redelijk mee, maar het snot zit nog goed tussen m'n oren en m'n stem klinkt als die van Barry White :)

Anyway ...

Een tussendoortje,

Vorig jaar hadden we ons laten scannen door de vrienden van 3D-Studio.be en ik heb enkele van deze figuurtjes dan eens geschilderd.  Toch wel leuk zo voor op de baan.  Dit zijn spoor 0 versies en de HO versies staan nog in de primer.

"Me, myself en my wife"   ;D

289265721_691125075291014_831761378684263492_n by Evan Daes, on Flickr

Treinspotten op je eigen baan

309349095_752455302491324_5587665417009695334_n by Evan Daes, on Flickr
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

Mooie update alweer, maar is het niet intressanter om je vrouw dubbel te printen? Of is 1 genoeg  ;)

Stedahult

1 Jona is voldoende, gun die jongen ook eens rust
Mvh. Steef

Ronald


Alberke

En foto's nemen met een GSM! Doodzonde!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

#1565
Gegroet medemodelspoorders,

Vorig jaar kreeg ik de vraag via een goed bevriende handelaar uit Duitsland of ik voor een klant een baan wilde bouwen.  Op zich is dat niets bijzonders, maar hier was het toch wel weeral wat speciaals.  De klant is behoorlijk op leeftijd en het was een levensdroom nog een baan te hebben om zijn grote en unieke spoor 1 Collectie wat te kunnen laten rijden.  Er werd vriendelijk verzocht dit op korte termijn te realiseren en ook was de beperkte oppervlakte en de moeilijke toegang een uitdaging.  Het is toch gelukt tussen alle ander bedrijven door om deze klus te klaren op een 6 tal weken.

Ik ben dus wat gaan plannen qua baan en tijdsbestek.  De collectie van de klant bevat ook veel grotere locomotieven die niet overweg kunnen met kleinere boogstralen.  Het is dus een klein emplacement geworden om met wat locs en wagens te rangeren.  De illusie is ook gewekt dat het deel uitmaakt van een groter geheel, met een aftakking naar een zijlijntje.   De levering zelf was best vermoeiend want deze gebeurde tijdens een stormachtige dag ver in Duitsland en via een stelling langs buiten aan de zijgevel. 

De klant is al een dik jaar tevreden en er volgt nog een uitbreiding dat aansluit op het zijlijntje.  Deze uitbreiding staat gepland einde Maart na de voltooing van een Zwitserse HO schaal baan.

Wat foto's om de verbeelding wat bij te staan:

De opbouw met legger onder de baan voor de verpakkingen van het rollend materieel.  Kenners zullen zien dat het geen klein bier is qua rollend materieel.

IMG_1830 by Evan Daes, on Flickr

Rechterkant baan waar tevens een inklapbaar stuk is om transportkisten op aan te sluiten. 

IMG_1817 by Evan Daes, on Flickr

Zijlijntje:

IMG_1837 by Evan Daes, on Flickr

IMG_0929 by Evan Daes, on Flickr

Op deze schaal is het extra leuk om met Statisch gras te werken:

IMG_0879 by Evan Daes, on Flickr

Sommige gebouwen zijn eigen ontwerp en bouw:  Handig om de onderdelen te ontwerpen en te snijden met de lasersnijder.  Nadien is het leuk om dit snel te bouwen met optie het nog eens te bouwen bij een ander project. 

IMG_0476 by Evan Daes, on Flickr

IMG_0477 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1767 by Evan Daes, on Flickr

Loskade met een kaderamp gebouwd destijds door Patrick Dalemans.  De klant had deze ooit gekocht en grappig dat Patrick hem nu zelf mee kon inbouwen.

IMG_1374 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1829 by Evan Daes, on Flickr

In Sculptamold werden de kasseien aangebracht:

IMG_0788 by Evan Daes, on Flickr

Details rond het spoor:

IMG_1236 by Evan Daes, on Flickr

De bediening is eenvoudig:

IMG_1785 by Evan Daes, on Flickr

Een draaischijf van KM1:  Duur is niet altijd goed  ???  Maar ze doet wat moet doen na wat extra zorg.

IMG_1826 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1325 by Evan Daes, on Flickr

IMG_8302 by Evan Daes, on Flickr

De lijn loopt zogezegd verder weg naar de achtergrond onder een brug door.  Daar kunnen twee korte treinen uit het zicht weggezet worden.

IMG_8317 2 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1764 by Evan Daes, on Flickr

Voila, dat was weer een een update.

Ik werk nu nog een week voort aan een apart project voor Train World in N Schaal.  Dat zal ik na levering ook wel even met plezier delen en dan is het volop weer aan de Zwitserse baan te doen waarvan ook wel wat beelden passeren ter gepaste tijd. 

Groetjes  ;)

IMG_1811 by Evan Daes, on Flickr

Wat ruist er door het struikgewas?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 29 januari 2023, 21:53:13 PM
De levering zelf was best vermoeiend want deze gebeurde tijdens een stormachtige dag ver in Duitsland en via een stelling langs buiten aan de zijgevel.
Evan, bedoel je dat je deze baan hebt gebouwd in je eigen werkplaats, en daarna naar de klant getransporteerd? Ik had altijd het idee dat je bij de klant aan huis werkte.

evan

Klaas, bij voorkeur in m'n werkplaats , maar dat is niet altijd mogelijk.

Rosebecq bijvoorbeeld was echter te groot en te complex om dat hier te bouwen.  Er werd wel telkens veel voorbereid en dan wekelijks ging ik 2 a 3 dagen ter plekke.

De Zwitserse baan (5x4m) en het Train World Project (3x1m) staan hier beide momenteel in de werkplaats.  Dat is heel comfortabel werken.

:)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Weer knappe beelden Evan , sommige foto's zijn gewoon niet van het echt te onderscheiden. Echt mega knap!!!

Klaas Zondervan

Evan, ik snap dat het in je eigen werkplaats comfortabeler werken is. Daar heb je alles bij de hand.
Het blijkt dat ik altijd een verkeerd beeld had van je werkwijze.

evan

@Erwin,

Thanks ;)

@Klaas,

Tot voor 3 jaar was dat ook zo door plaatsgebrek thuis, maar intussen zijn we verhuisd in functie van een leuke ruime en functionele werkplaats aan de woning en ook meer rustige en landelijke omgeving. 

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

WAUW! Supermooi! Die overslagloods!  :o I like it.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jappy

Prachtig weer Evan, de klant mag zich gelukkig prijzen met' zo'n resultaat.  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michael

Woorden schieten weer tekort. Prachtig.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ACFI

En de baan noemt "Ins Paradies ..." ?

Ik denk dat Sint-Pieter meer dan alleen rijstpap met gouden lepeltjes moet aanbieden, om beter te doen.

Klassewerk trouwens. En alweer merk ik een opvallende leegte die je kan creeeren op deze grotere schalen.

ACFI.