Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

evan

Citaat van: SuSke op 29 december 2022, 18:09:09 PM
Citeer
... De baan is 15m bij 5m en alles rijdt digitaal en volautomatisch, maar zonder computer.  Echter is manueel rijden en rangeren makkelijk en dus zonder softwarematige hindernissen.
...

Wil je daar ook iets meer over vertellen? Ik dacht dat er een ECOS onder zat, dus eigenlijk al een halve computer  ;) ;)

(Zitten namelijk tegen een soortgelijk probleem aan te hikken op Vaerwegh Dok voor de hoofdlijn)

Hey Frans,

Geen Ecos maar een Märklin CS 3+.  Echter met een Ecos kan hetzelfde wat ik hier toegepast heb.
Het komt er op neer dat je een trein manueel laat vertrekken vanuit het station na bijvoorbeeld wat rangeren.  Deze laat je dan de hoofdlijn op rijden en je hoeft er niet meer naar om te kijken.  Die rijdt naar het schaduwstation in de vitrine. In dat schaduwstation vertrekt dan automatisch de volgende.  Dus na een poosje komt er automatisch een volgende aan richting station.  Ofwel laat je die door rijden en wacht je weer op de volgende ofwel neem je de trein over om in het station weer halt te houden.  Zo zijn er vier trajecten met telkens 5 treinen.  Op de hoofdbaan zijn de seinen ook zo geprogrammeerd dat ze mee dichtvallen bij passage.  De gaan dubbel Geel bij het volgende blok en daarna weer op groen.  Overwegen reageren ook automatisch.  Dus als je ergens gezellig bij de baan gaat zitten met een mooi uitzicht dan zie je in een kwartier 20 verschillende treinen passeren zonder zelf iets te doen.

Dit was voor de eigenaar van de baan de beste en meest gebruiksvriendelijke manier om er van te genieten.  Hij heeft geen notie van al het digitale gebeuren, maar hij rijdt bijna elke dag zonder problemen.

"Keep it simple, but interesting"    ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

altijd leuk als de trein gereden heeft hij in de vitrine terecht komt meteen 2, 3 maal genieten...... En zoals zo vaak het werk van een echte vakman/kunstenaar ......

Jappy

Leuk om je hier nog eens te zien posten Evan! Al een tijdje volger op FB en Insta, maar altijd inspirerend om je werk voorbij te zien komen.  :D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

evan

#1518
Goede middag,

Eerst en vooral oprecht een voorspoedig 2023 gewenst met bovenal een goede gezondheid.


Een project waar een hele tijd terug al ns over gesproken werd in dit draadje, is ook nog wat gevorderd.  Het betreft "Bonave Sur Sambre".  Dit is beetje een apart project daar het puur fictie is gebaseerd op een Noord Franse Industriële sfeer.  De baan bestond al jaren ,maar dan enkel in ruwbouw.  Er waren al wat bouwkits half gebouwd, maar de eigenaar wou op een dag echt vooruit en het moest mooi zijn.  Bovendien wil de eigenaar exclusieve bouwwerken met veel zelfbouw gebouwen en haast geen commerciële bouwkits tenzij ze behoorlijk zijn "Gekitbashed".

Het project is voor mij qua opdracht uitzonderlijk want ik heb besloten enige jaren terug geen opgestarte projecten door iemand anders af te werken.  Enkel voor dit project maak ik nog de uitzondering daar het een belofte is en best een uitdaging.
Er ligt bijzonder veel spoor op een baan van ongeveer 30 vierkante meter.  Er liggen meer dan 200 wissels op verdeeld op het zichtbare deel en 2 verborgen ruime schaduwstations. 
Ik heb er geen sporenplan van daar het me ook niet echt interesseert voor dit project.  Mijn job hier is om de scenery en het verhaal zo geloofwaardig mogelijk te maken en ik heb geen zin om het ingewikkelde plan te gaan aanpassen.  De baan is aanstuurt met JMRI en rijdt automatisch.  Er wordt zelfs automatisch gerangeerd.  Veel goederen wagens zijn uitgerust met automatische koppelingen van KROIS.  Een echt stokpaardje van de eigenaar om dit uit te werken.

Hierbij wat foto's van het linkse gedeelte van de baan rond de stad.   Voor meer foto's kan je best even wat pagina's terug bladeren...  ;)

273708651_601964737540382_8971292549284313020_n by Evan Daes, on Flickr

Sfeerbeeld van een steegje met volledig zelfbouw gebouwen.

266050838_565375357865987_1065123107014693902_n by Evan Daes, on Flickr

Zelfde steegje overdag

268462231_567876374282552_2812509982016938795_n by Evan Daes, on Flickr

Einde van het steegje aan de stadskant.

268236805_567875667615956_7414538816057434144_n by Evan Daes, on Flickr

Detail van één van de stadsgebouwen.  Deze zijn volledig "scratchbuilt" of zelfbouw.

300970115_727314608338727_2973843918609799387_n by Evan Daes, on Flickr

Er komt ook een mijnsite op de baan als achtergrond.  De eigenaar had een messing bouwkit van een onbekende fabrikant die ik heb afgewerkt en in kleur gezet.

Er komt nog veel meer industrie, maar dat is voor later ;)

300869362_726963305040524_2911723359523930775_n by Evan Daes, on Flickr

Rangeerstation aan de rand van de stad en haven.

301296758_729665918103596_1105737089773481058_n by Evan Daes, on Flickr

Andere zijde aan de inrit van station en rangeerterrein net langs de sluis.  De brug er boven geeft toegang tot de staalindustrie die nog moet volgen.

318185444_806603970409790_8126534422417070880_n by Evan Daes, on Flickr

Zicht van de andere kant op hetzelfde deel van de baan.

301888406_731557847914403_8707886253205314743_n by Evan Daes, on Flickr

Zicht bovenop het stadsdeel met het achterliggende steegje.

307478185_746916363045218_6761446462244425415_n by Evan Daes, on Flickr

Overzicht over stad...

307175196_747701359633385_7312960265072718134_n by Evan Daes, on Flickr

Je ziet dat er nog veel te doen is.

301678776_729482104788644_5601699822501980593_n by Evan Daes, on Flickr

Zelfbouw brug  voor de verhoogde spoorlijn met overkapte halte.  Het is echt een uitdaging om alles te doen passen.

301546035_730820471321474_6106415996473280254_n by Evan Daes, on Flickr

En het laatste sfeerplaatje...   

Tot later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

De absolute beginner

Indrukwekkend is een zwaar 'understatement' in dit geval...

Ronald

Ik raap net mijn tong op, want die was uit mijn muil gevallen .... ;D ;)

Absolute klasse!

Marc_tramt

Sfeervol!
Zie ik goed dat er ook nog een tramlijn op de baan ligt?

ERVIN

T'jonge jonge... wat is dit weer allemaal?!!  ;)

SuSke

Gewoon een grote baan die Evan gaat afwerken  :) :) :) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

#1524
Er zal een nieuw forumregel moeten komen die verbiedt zoveel prachtige plaatjes tegelijkertijd te plaatsen  ;)

Bedankt om te delen Evan,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, als het je te heftig wordt, kun je ook een  8) opzetten.

GDE

Mooi hoor Evan . Echt enorm sfeervol. Mooie kleuren van de gebouwen en bijzonder tof vind ik de mooie  muurreclames

ronaldk


evan

Citaat van: Marc_tramt op 01 januari 2023, 15:34:00 PM
Sfeervol!
Zie ik goed dat er ook nog een tramlijn op de baan ligt?

Klopt goed gezien.  Het is wel een uitdaging.  Het spoor lag er al op.  Het is van een Amerikaanse fabrikant volgens de eigenaar en dan nog in Fine scale, maar of dat prima gaat werken?  Ik ga voor de Klant Ferivan trams ombouwen en namelijk STIC trams ;)

Maar eerst alle gebouwen waar er nog Veel te doen zijn.  Ik heb intussen meer dan 80 gebouwen gebouwd en zit amper halfweg.

Groetjes;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#1529
Merci Gasten ;)


Volgende projectje:

Een HO Duitse baan met als thema De Eifel nabij het drielandenpunt.   Zo rijdt de klant voornamelijk Duits, maar er passeert al ns een Frans of een Belg. 
Ik heb de baan vorige maand geleverd en in dienst genomen.  Het is een vrij klassieke opzet.  De baan is bijna 6 meter lang en maar 1,5 m breed.  In het midden over de lengte staat er een lange achtergrond die er voor zorgt dat je eigenlijk twee thema's kan bouwen.   Onder de baan zit een schaduwstation met keerlus.   Boven is er ook een keerlus, maar je ziet geen enkele bocht daar deze in de tunnels verwerkt zitten.    Er is best wat speelmogelijkheid op deze oppervlakte dus. 

Als m'n huidig project voor Trainworld af is tegen februari ga ik de Duitse baan qua scenery afwerken en dan maak en toon ik overzichtsfotos.  Ik moet namelijk het landschap boven op de bochtmodule die de twee helften verbind nog maken en afwerken. 

Maar hierbij toch wat sfeerfoto's van de twee helften.

Het grote station waar dat je kan rangeren en treinen ontvangen.  Hier was de wens zoveel mogelijk mogelijkheden te hebben.  Hier kom je als het ware toe vanuit het schaduwstation.  Aan de andere kan van het station ga je naar de vochtmodule die naar de andere helft van de baan leidt.  Onder het landschap links passeert tegen de wand aan de binnenkant de bovenste keerlus.

317555797_800128791057308_5182233671439056426_n-2 by Evan Daes, on Flickr

Sfeerplaatjes station:

320235732_1332659494172093_2061750870440033391_n by Evan Daes, on Flickr

316680256_800755464327974_2829094994898233680_n by Evan Daes, on Flickr

316037756_793294371740750_5753781436662572054_n by Evan Daes, on Flickr

311913147_769588964111291_6016839592542666717_n by Evan Daes, on Flickr

Station zelf nog voor de achtergrond zijn schildering en bekleding had.

312514248_771944863875701_8321747803781932233_n by Evan Daes, on Flickr

Tunnel komende van het schaduwstation.  Het onderste spoor is een latere aansluiting naar een industrieel stuk.  Er zijn plannen voor de toekomst :)

311773687_771229723947215_6630054617211968774_n by Evan Daes, on Flickr

Tunnel naar andere helft baan:

314651908_784352212634966_2193392303607947536_n by Evan Daes, on Flickr

Tunnel aan het station andere helft baan:

315382979_790242918712562_8824257861781983825_n by Evan Daes, on Flickr

Tunnels andere helft baan naar keerlus.  Ik heb de scenery zo ontworpen alsof de lijn hier splitst, maar eigenlijk is het een keerlus.  De trein houdt in de lus telkens even halt. 

316532910_798749471195240_5687496184386933495_n-3 by Evan Daes, on Flickr

Het landelijke station op de tweede helft.

313277268_777252850011569_5953082135895504_n-2 by Evan Daes, on Flickr

313331765_777994706604050_8609150912028167619_n by Evan Daes, on Flickr
En scenery he ;)

311996547_775749953495192_3473151561010897406_n-2 by Evan Daes, on Flickr

315870506_792563428480511_4561491398892315077_n-2 by Evan Daes, on Flickr

De baan in actie net na de levering.  De oogjes glunderde van de eigenaar :)
Onderaan zie je het keerspoor van de onderste lus met t schaduwstation.  De Plexi plaat heeft als doel de fragiele seinen aan de rand van de baan te beschermen.  Er volgt daar nog een sein, maar dat was omwille van de verhuis even uitgesteld om schade te vermijden.

318581906_805087920561395_4890687405298738879_n by Evan Daes, on Flickr



Tot later en een fijn weekend gewenst alvast!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.