Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

evan

Ik hou van kleurtjes :)



Nog een klein filmpje...

IMG_7055 by evan Daes, on Flickr

Fijne zondag gewenst
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mardig23

Jaja, het gaat stevig vooruit daar in de Ardennen :o

Ik vind de bovenleiding, ook al is het de "commerciële versie" , onwaarschijnlijk knap.
Als je naar foto 7067 kijk, dat is voor een "niet expert" niet van echt te onderscheiden!

Met het risico iets te hebben gemist, toch even de vraag:

Zijn dat VBV seinen, en welke aansturing gebruik je hiervoor.
Is dat allemaal aangestuurd via de CS?

Mvg Karl

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mardig23 op 21 maart 2021, 11:12:43 AM
Jaja, het gaat stevig vooruit daar in de Ardennen :o
volgens mij is dat gewoon in het Antwerpse ;D ;)

mahtoska1

Zeer knap allemaal. Samen met de andere parels hier op het forum hier, is dit zeer inspirerend.

evan

#1354
Citaat van: mardig23 op 21 maart 2021, 11:12:43 AM
Jaja, het gaat stevig vooruit daar in de Ardennen :o

Ik vind de bovenleiding, ook al is het de "commerciële versie" , onwaarschijnlijk knap.
Als je naar foto 7067 kijk, dat is voor een "niet expert" niet van echt te onderscheiden!

Met het risico iets te hebben gemist, toch even de vraag:

Zijn dat VBV seinen, en welke aansturing gebruik je hiervoor.
Is dat allemaal aangestuurd via de CS?

Bedankt Karl,

De bovenleiding is inderdaad al redelijk met kennis uitgevoerd, maar nog vol compromis.  Er ontbreken nog van alle details, maar ik moest ergens een lijn trekken.  (Details die ontbreken, sectioneringen, schakelaars op de palen, id-plaatjes, potentiaalverbindingen enz.)

De seinen zijn inderdaad B-models van zowel de huidige als vorige generatie.  De vorige generatie vooral voor de tegenspoorseinen te kunnen bekomen want die zijn in de huidige generatie niet verkrijgbaar.  Wat wel spijtig is...
De decoders zijn de kersverse ESU switchpilot 3 decoders.  Die zijn echt super omdat je ze heel eenvoudig kan programmeren zonder centrale aan de hand van het O-led schermpje er op.  Heel intuïtief en bijna te doen zonder handleiding.  Plaatsen decoder, aansluiten en programmeren is nog geen 5 min per stuk.

De sturing is de CS3+ van Märklin.  Ik heb op de volle baan een detectieblok achter ieder sein.  Bij het passeren sein valt het dicht op rood.  Bij verlaten blok gaat hij op Dubbel geel en volgende blok op groen.  Dit is ook peanuts... 

In het station zijn de beheerde seinen momenteel al functioneel, maar nog niet automatisch.  Ze staan standaard op rood.  Ze Kunnen vanuit de CS3+ open gezet worden.  Als je ze open zet, gaan ze op groen voor rechtdoor met lichtcijfer voor de show.  Als de wissel achter het sein afgebogen staat gaan ze automatisch op dubbel geel met Keper.  Het is de Cobalt wiselmotor die dus schakeling tussen groen of dubbel geel bepaalt als je vanuit de CS3+ het sein open zet.  Je kan ook een witte lamp laten aangaan voor rangeren/kleine beweging. 

De klant kent echt het hele gebeuren van ons seinstelsel niet en heb ik het dus simpel, maar plausibel gehouden. 

;)

Als er nog vragen zijn, shoot
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 maart 2021, 11:13:57 AM
Citaat van: mardig23 op 21 maart 2021, 11:12:43 AM
Jaja, het gaat stevig vooruit daar in de Ardennen :o
volgens mij is dat gewoon in het Antwerpse ;D ;)

Vlaamse Ardennen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc Treintjes

Evan,
zit hier met open mond naar te kijken, echt subliem en heel professioneel afgewerkt.

Volg met spanning en aandacht het vervolg.

Hoe bezig mannen, chapeau.

mardig23

No further questions, Your Honour ;)
Mvg Karl

pandur

De verlichting van deze mooie baan lijkt wel perfect te zijn , kan je ons daar wat meer over tonen en vertellen ,
Mvg Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

evan

Citaat van: pandur op 21 maart 2021, 15:30:16 PM
De verlichting van deze mooie baan lijkt wel perfect te zijn , kan je ons daar wat meer over tonen en vertellen ,
Mvg Eric

Dat laat ik aan Dirky over qua uitleg.

In alle geval qua omvang is het 2x niets.  1 ledstrip die rondom rond achter de frieslijst is gemonteerd op een ALU lat voor richting en koeling.   
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#1360
In doorsnede:

Zwart is de houten frieslijst in multiplex.
Daarop is een afstrijklat (stukadoor) geschroefd. Op de schuine kant is met afstandsbussen een L-profiel 30x15x2 geschroefd waarop dan uiteindelijk de LEDstrip is gekleefd.

De schuinte van de afstrijklat bleek de juiste hoek te zijn om voor voor tot achter te verlichten en de korte flank van het L profiel snijdt het ongewenste licht naar boven af. Het is tenslotte niet het plafond dat je wilt verlichten. :-)

lichtstrip by Dirky dyniMo, on Flickr

De LEDstrip zelf komt niet van bij den Chinees maar is top kwaliteit uit Duitsland. Verbruikt zo wat 75 Watt per 3 meter strip en MOET dus op een koelstrip geplaatst worden. (Bij LED gaat zowat 2/3 op in warmte, m.a.w. moet de strip 50Watt zien kwijt te geraken. Kleef je die op een houten plank, dan is die strip na enkele minuten "zaliger" :-)

Sturing d.m.v. DALI drivers in combinatie met CASAMBI sturing (over bluetooth).

De blauwe strip is vermoedelijk wel Chinees en zowat 15Watt sterk voor beide zolderruimtes samen...

Klein nadeel aan die super sterke LED strip is een fenomeen dat "color shift" heet. De randen van het lichtpatroon vertonen een gele schijn. Zelfs bij bijvoorbeeld koud wit licht...
Op deze baan vallen die gele randen buiten het belangrijke zichtveld dus zijn ze niet storend.
Die strips zijn vanzelfsprekend ook helemaal niet goedkoop...

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 21 maart 2021, 17:32:37 PM
Verbruikt zo wat 75 Watt per meter strip en MOET dus op een koelstrip geplaatst worden.
Dat is meer dan een normale TL buis verbruikt. Logisch dat je dan een behoorlijk lichtniveau hebt. Heel wat anders dan de zielige ledstripjes die je op tentoonstellingen boven sommige banen ziet.

Dirky

Sorry, iets te vlug getypt. 75Watt per strip van 3m. Totaal 10800 lumen per strip. Dat is ongeveer het licht van 5 gewone TL-lampen (LED) van 120cm...

Klaas Zondervan

Ondanks dat foutje van een factor 3 toch nog een imposant lichtniveau.

evan

Goede avond,

Deze week waren er maar een paar dagen voorzien. 

Er is nog aan de rijdraden gewerkt op een baanvak, de seinen zijn allemaal geplaatst en opgenomen in het systeem en er is aan de verlichting gewerkt.  Vandaag heb ik ook de 5533 in dienst genomen.

IMG_7167 by evan Daes, on Flickr

IMG_7176 by evan Daes, on Flickr

En een filmpje:

IMG_7159 by evan Daes, on Flickr

Volgende week nog een dag en in April werken we de baan af. 

Groeten en fijn weekend
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.