Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

svvander

Citaat van: evan op 13 maart 2021, 22:13:30 PM
Merci mannen ;)

Sven,

Er staan inderdaad 2 printers waarvan de Elegoo Mars 2 Pro de recentste is.  Deze is sneller door de nieuwe generatie qua scherm.  2,5 sec belichting per laag van 0,05mm. De Photon zijn scherm is bijna versleten en ik heb beslist om de Elegoo aan te schaffen in plaats van de Photon zijn scherm te vervangen  De Elegoo is ook stiller en ik heb minder vervorming in de Z-as.  Qua Resin gebruik ik ABS-like resin van Elegoo.  Die is best stevig/ flexibel en fijn qua afwerking. 

Ja ik teken alles zelf en gebruik veel prints in m'n werken.  Ik gebruik het vaak als aanvulling voor fijnere terugkerende details.  Volgende week zal er veel van terug te zien zijn op de grote 3 rail baan ;)

Gras

Bedankt voor de info. Misschien wel het overwegen waard naar de toekomst toe voor mezelf om over te stappen naar Elegoo dan. Een lid van onze club heeft deze ook en is er ook heel tevreden van. Maar momenteel voldoet de Photon wat mij betreft nog meer dan voldoende. Is de Elegoo eentje met monoscherm misschien?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Yep, Monochrome scherm ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Zou veel beter zijn, naar wat ik begrepen had... maar ook duurder om te vervangen.

Maar we wijken af... of toch niet  :P Teken je je zaken in Fusion 360? Ik probeer nu heel domme trapjes te maken voor mijne DHG500, die bij het printen van de kap niet 100% mee doorgekomen zijn. Maar het resultaat is om mee te huilen. Ik zal nog veel mogen oefenen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Probeer ns tinkercad van autodesk 😉
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Diene heb ik ook en is inderdaad makkelijker om mee te werken (sluit iets beter aan bij mijn kennis van dit soort programma's). Maar ik moet er toch nog mee oefenen. Als ik ooit is heel veel tijd heb. Ondertussen heb ik van een lid van onze club een mooie voorbeeldje gekregen in Powerpoint, met duidelijke uitleg voor Fusion 360. Ik zal eens verlof moeten nemen  ;)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Het leuke aan tinkercad is dat het programma werkt zoals een geoefende modelbouwer denkt.  Dus vormen aanpassen zoals bijvoorbeeld met styreenprofielen.  Ik vind het dus heel intuïtief, maar ik kan het helaas niet gebruiken als ik het gebruik voor commerciële doeleinden daar het freeware is.  Maar voor de hobby-ist is dit eigenlijk een top tool. 

Een tip voor 3D printen:  Denk steeds in bouwkit en dus in onderdelen.  De priinttechniek is ongelooflijk vooruit gegaan, maar in onze modelspoorhobby bijvoorbeeld zijn er veel grote symmetrische oppervlaktes en details en net dat is moeilijk qua printen.  De wargames en figurine liefhebbers printen volop figuren en karakters, maar dat zijn allemaal organische vormen.  Die vormen lukken prima met de printtechniek daar deze vormen vergevingsgezind zijn bij een beetje vervorming.  Bij een locomotief bijvoorbeeld is dat dus niet zo.  Echter als je alles opsplitst in details apart dan valt dat weer mee en dan kan de printer er goed mee weg.

Ik gebruik mn printers dus vaak, maar als extra hulp voor repetitieve onedelen te maken.  Een lok of volledig gebouw in één keer printen doe ik niet en dat lukt ook niet. 

Veel plezier ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#1326
De voorbije 2 dagen zijn er veel palen en draad geplaatst :)

IMG_6995 by evan Daes, on Flickr

IMG_7003 by evan Daes, on Flickr


Morgen begin ik met de seinen te plaatsen en andere details.  Wordt vervolgd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc_tramt

Erg fraai!
Hoe zijn de bovenleidingdraden gemaakt? Zelfbouw met draad of een basis van Viesmann of Sommerfeldt?

renstimpie

Dit zijn schitterende foto's...  wauw!

Metpetergaathetbeter

Evan,

ik zie daar palen die een gedeeltelijke/volledige zwarte voet hebben, het lijkt dat de enkelspoor-bovenleiding die gedeeltelijke zwarte voeten hebben zie ik dat goed ?

Reden of wordt daar nog aan verder iets toegevoegd ?Tot vervelends(je moet altijd hetzelfde zegggen) toe "Knap werk"

Groeten Peter ;)

DFS

Citaat van: Marc_tramt op 18 maart 2021, 21:41:12 PM
Erg fraai!
Hoe zijn de bovenleidingdraden gemaakt? Zelfbouw met draad of een basis van Viesmann of Sommerfeldt?

Ja ik ben ook benieuwd hiernaar!

55erke


Knap ! Dat is het voordeel van zo een weidse baan ,
Dan kan je prachtige foto's nemen. Veel achtergrond maar ook veel  voorgrond.


Gerolf

MOOI  :)

Citaat van: DFS op 19 maart 2021, 06:11:48 AM
Citaat van: Marc_tramt op 18 maart 2021, 21:41:12 PMErg fraai!
Hoe zijn de bovenleidingdraden gemaakt? Zelfbouw met draad of een basis van Viesmann of Sommerfeldt?
Ja ik ben ook benieuwd hiernaar!

Ik ook !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Raak je soms de draad niet kwijt, Evan?  :D

Geweldig toch, een modelspoorweg met bovenleiding en met ruime landschappen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Citaat van: doomslu op 19 maart 2021, 08:37:59 AM
Geweldig toch, een modelspoorweg met bovenleiding en met ruime landschappen!

En realistisch lange treinen.

Knap weeral,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen