Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

Dirky

Karl, in de dubbeldek constructie zitten alu kokers verwerkt.

Voor mij is dit een eerste totaal-project-samenwerking met Evan en het lijkt alsof we al eeuwen gewoon zijn van samen te werken. En dat we elkaar aanvullen... Ik maak het graag vuil en Evan zorgt er inderdaad voor dat alles proper ligt bij het einde van de dag!  ;D ;D ;D (Ik ben iets "slordiger")

mardig23

Aha, ik dacht al zoiets gezien te hebben, dus het is toch een dragende constructie dan. ;)


Mvg Karl

Pierre

Pfff ... allemachtig prachtig. En dan heb ik het nog niet eens over de snelheid van het bouwen. Top werk mannen! ;)
Groet Pierre.


Ronald

Citaat van: svvander op 22 augustus 2020, 15:52:55 PM
Nu ga ik vermoedelijk geëxecuteerd worden door heel vuurpeloton hier op het forum, maar blijft deze baan zo open of gaat de eigenaar deze ook "bekleden?  :)


Lezen :) :

Citaat van: evan op 21 augustus 2020, 19:58:56 PM
Update van de Ardennenbaan.

Dirky en ik hebben nog een weekje werk en dan starten we met de scenery.

evan

Scenery?  Ge moogt zeker zijn dat hier scenery op komt!

-Een dorp waar nog een buurtspoorweg doorheen loopt
-Station met goederenkoer en interactie tussen buurtspoorweg en gewone spoorweg
-15 tunnelingangen
-2 grote bruggen
-2 onderbruggingen voor het riviertje,
-2 overbruggingen voor de weg
-weiden met pittoreske veldwegen
-Rotsen
-Rivier
-750 loofbomen (Anita decor)
-Veel groen
-Bovenleiding
-18 Seinen

In het gedeelte schaduwstation zitten inderdaad grote dragende ALU profielen om het aantal "poten te vermijden"   

Het zal zwart op wit "strak" lijken en de baan zelf een levendig groen landschap.

Voor ons is dit een leuk project om samen te bouwen en de samenwerking is inderdaad aangenaam en Dirky is dan ook een welkom lid in m'n bubbel van 5  ;D
Het is geen vanzelfsprekend project en we delen het dan ook graag met jullie omdat het voor de meeste onder ons niet alledaags is. 

Hartelijke groeten en tot later  ;)


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mardig23

Allé Evan, 750 loofbomen van Anita, ik dacht nu toch dat je die zelf zou maken hoor :o

Tjonge, dat is wel wat die scenerylijst.
Ben je nog wel even zoet mee...

Zat ik met die 215 meter spoor zowat in de buurt?

Ik maakt mij gisterenavond ook nog volgende bedenking:

Dit is een baan waarop vermoedelijk stevig wat verkeer komt, aangezien daar 16 opstelsporen van 4 meter voorzien zijn.
Ik ga er dan van uit dat er ook automatisch treinverkeer zal komen, met terugmelding, automatische seinbediening en heel de reutemeteut.
Niet echt voor beginners dus ???

Heeft deze brave meneer ervaring met dit soort grof geschut, en uberhaubt verstand van treinen/treinverkeer/seinbeelden,enz?
Misschien ineens een onderhoudscontract en helpdesk voorzien anders ::) ;D

Mvg Karl

svvander

#921
Citaat van: Ronald op 22 augustus 2020, 17:47:50 PM
Citaat van: svvander op 22 augustus 2020, 15:52:55 PM
Nu ga ik vermoedelijk geëxecuteerd worden door heel vuurpeloton hier op het forum, maar blijft deze baan zo open of gaat de eigenaar deze ook "bekleden?  :)


Lezen :) :

Citaat van: evan op 21 augustus 2020, 19:58:56 PM
Update van de Ardennenbaan.

Dirky en ik hebben nog een weekje werk en dan starten we met de scenery.

Sorry, ik ben ergens de draad kwijtgespeeld en had geen zin en tijd om al de pagina's terug te doorlopen. Maar nu weet ik het.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

#922
Hey Karl,

Ja die 215 meter zal inderdaad een goede benadering zijn.

Het schaduwstation is inderdaad volledig automatisch.  Je stuurt er een trein in en een andere komt er uit.  1 in elke richting en dus 2 per verdiep.  Dat zijn dus 4 treinen die continu rijden.  De seinen op volle baan gaan automatisch mee zoals in het echt per blok.  Deze werking is heel betrouwbaar en heb deze reeds toegepast op mijn tentoonstellingsbanen die dan 3 dagen op rij feilloos werken.  Het onderste deel op deze baan heeft ook al enige dagen dienst zonder noemenswaardige problemen. 

Er komen maximum 18 samenstellingen of stammen.  16 in het schaduwstation en 2 in het station...

Indien de eigenaar wenst kan hij éénvoudig met de iPhone een trein overnemen en in het station halt houden en wat rangeren of uitwisselen met een andere trein die in het station staat.  Er is een scherm waarop je met de muis het station kan bedienen.  De seinen gaan mee in functie van de stand van de wissels.  (Groen, dubbel geel, rood, kleine beweging, V-keeper, snelheidsbord)  Animo genoeg.

De algemene baanverlichting is met de "domotica" dimbaar van heldere dag naar nacht en de baan reageert zelf volgens lichtmeting.  Perronverlichting schiet aan met gasontladingslamp effect,  de verlichting in het dorp komt stapsgewijs op gang etc. 

Passerende treinen activeren ook de buurtspoorweg zodat er constant animo is ;)

Dus je kan de baan inschakelen en alles start vanzelf, maar de mogelijk om eenvoudig in te grijpen en te spelen is heel eenvoudig en veilig. 

Dienst na verkoop is er altijd. 

Als je belt naar me komt er een keuzemenu:  Druk 1 voor Spoor 1, druk 2 voor HO, enz...   ;D ;D ;D  (grapje he)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Citaat van: mardig23 op 22 augustus 2020, 18:21:37 PM


Ik maakt mij gisterenavond ook nog volgende bedenking:

Dit is een baan waarop vermoedelijk stevig wat verkeer komt, aangezien daar 16 opstelsporen van 4 meter voorzien zijn.
Ik ga er dan van uit dat er ook automatisch treinverkeer zal komen, met terugmelding, automatische seinbediening en heel de reutemeteut.
Niet echt voor beginners dus ???

Heeft deze brave meneer ervaring met dit soort grof geschut, en uberhaubt verstand van treinen/treinverkeer/seinbeelden,enz?
Misschien ineens een onderhoudscontract en helpdesk voorzien anders ::) ;D

Ook voor mij is dit modelspoorgedoe op dit niveau allemaal nieuw maar Evan heeft alles zo geprogrammeerd dat alles automatisch verloopt/zal verlopen.
De klant zelf zal er vlug mee weg zijn om er iets aan te wijzigen of aan toe te voegen want hij is toch wel serieus intelligent... Hij wilt trouwens ook een "treinramp" zei hij nog gisteren middag. Ik heb hem dan voorgesteld om mij een paar minuten met de "controls" te laten spelen en dan heeft hij gegarandeerd een treinramp!  :D

mardig23

Een treinramp, geweldig!!
Dan moet ge natuurlijk ook nog een hoop faller car toestanden voorzien met aanstormende pompierwagentjes enz...

@Evan, eerst kwartiertje wachtmuziekje niet vergeten he, daar wordt Telenet rijk mee...🤣🤣

Het stuk dat je beschrijft voor de algemene verlichting, en de "specifieke speciallekes" boeien mij mateloos.
Alleen dat al is voor mij superinteressant, want daar sta ik binnenkort ook voor, en dat is voor mij onbekende materie.
De laatste treinbaan was nog verlicht met TL-lekes en een knopke aan/uit op de muur🙄

Ik kan bijna niet wachten op dat uitgebreid bouwverslag...🤗
Mvg Karl

Ronald

Citaat van: svvander op 22 augustus 2020, 18:51:16 PM
Sorry, ik ben ergens de draad kwijtgespeeld en had geen zin en tijd om al de pagina's terug te doorlopen. Maar nu weet ik het.

Stond 1 pagina terug :) ;)

svvander

Verblind door de baan en los over gezien  :-\
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

OlivierV

Knap werk met mooie rijlengtes, leuk de combi tussen automagisch en zelfspelend verkeer!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Paulogic

Citaat van: Dirky op 22 augustus 2020, 19:04:57 PM
Hij wilt trouwens ook een "treinramp" zei hij nog gisteren middag.

Foto's van mijn schoonmoeder zijn op eenvoudige vraag verkrijgbaar...
mvg,
Paul(ogic)

Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 23 augustus 2020, 18:13:05 PM
Citaat van: Dirky op 22 augustus 2020, 19:04:57 PM
Hij wilt trouwens ook een "treinramp" zei hij nog gisteren middag.
Foto's van mijn schoonmoeder zijn op eenvoudige vraag verkrijgbaar...

Moeten daarom van Uw schoonmoeder niet zijn, van Uzelf is ook al goed...! ;D ;D ;D

;)