Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

evan

Citaat van: Herwig op 21 juni 2020, 14:22:12 PM
Wordt een grandioze zolder .
Met een nogal felle azuurblauwe lucht.       RayBan of Serengeti aangeraden.
Of zou je dat decor achteraf nog wat dempen met wittige verfjes ?

Herwig, jij bent gewoon van deze blauwe lucht tegen natuurlijk groen te zien bij daglicht en niet tegen naakt hout met werklicht van 3000K.  Het blauw is perfect, maar dat zie je pas later ;)

Bedankt Wim,Herwig en Luc ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#811
Bouwdag 7: We kunnen starten met spoor leggen!

IMG_1922 by evan Daes, on Flickr

De kurk en spoor naar de goederenkoer wordt later aangebracht in functie van de layout van het dorp en station. 

IMG_1928 by evan Daes, on Flickr

IMG_1929 by evan Daes, on Flickr

Met de basis van de rivierbeddingen...

IMG_1932 by evan Daes, on Flickr

IMG_1930 by evan Daes, on Flickr

Op bovenstaande foto zien we het laatste stuk dat nog dient voorzien te worden van de basisvormen qua landschap.  Het spoor rechtsboven zal tussen de dwarsbalk en muur niet meer te zien zijn, maar het blijft wel bereikbaar.

IMG_1935 by evan Daes, on Flickr

IMG_1936 by evan Daes, on Flickr

Morgen en donderdag dag 8 en 9  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ACFI


PeterVG

Heerlijk om volgen heren.
Vraagje, hoeveel lopende meters telt de hoofdlijn. Best al wat vermoed ik.

SuSke

En ik moet het stellen met 5m² om een baan te maken  ??? ???  :-\

Ziet er al veelbelovend uit  :P :P , zeker nu je schrijft dat van stukjes het spoorverloop nog niet gekend is...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Wanneer je fan bent van lange slepen: dit is zeker een baan waar dat mogelijk zal zijn.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

#816
Mooie zachte slingerende spoortracés, helemaal mijn ding, zowel voor lange, maar ook met kortere treinen mooi.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Goedemorgen en merci mannen ;)

Er zijn twee hoofdlijnen waarvan een lokale en de andere een drukkere hoger gelegen lijn voor sneller verkeer.  De beide trajecten zijn ieder ongeveer tussen de 60 en 70 meter lang en telkens dubbel spoor.  Zo zullen er dus steeds 4 treinen op pad zijn en kan er in het station ook een Goederentrein en een reizigerstrein uitwijken.  Er is per hoofdlijn telkens een schaduwstation van 8 sporen.  Het kortste zijspoor ligt rond de 3,5 m dus er zijn inderdaad fraaie realistische lengtes mogelijk.  De zichtbare boogstralen zijn ook telkens groter dan 1,5m die dan ook nog eens in verkanting liggen wat op zich een fraai beeld zal geven. 

Wordt vervolgd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Tjonge, wat een fantastisch project. En dit aan een snelheid dat ik me niet kan voorstellen. Als ik zie aan welke snelheid mijn baan vordert  :-X.
Prachtig, professioneel werk, Evan.
Ik geniet van elk foto dat je ons hier laat zien  :). Het geeft in ieder geval ideeën voor het bouwen van toekomstige banen  ::). Van chaos naar structuur  ;D.

Groetjes,
Koen


Nooit te oud om te leren

evan

Citaat van: Koen op 01 juli 2020, 08:01:07 AM

Prachtig, professioneel werk, Evan.




Merci Koen ;)

Dirky niet vergeten he ;-)  We doen dit samen!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Inderdaad, Evan.
Mijn Excuses Dirk. Jullie doen dit fantastisch ;).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

#821
Nog een update voor het einde van de week:

Vandaag de hele dag en gisteren de namiddag is er verder gewerkt. 

Dirky is de laatste loodjes aan het leggen qua ontwerp voor de constructie in functie van het schaduwstation dat we volgende twee weken zullen omzetten in materie.  Ik heb intussen geprofiteerd om 2/3 van de rails te leggen en al een paar eerste tests te rijden.

Fotootjes spreken wel voor zich:

De Helix is "weggewerkt" en ik kan er in rechtstaan voor interventie en onderhoud indien nodig.

IMG_1979 by evan Daes, on Flickr

Een zicht in de 2e ruimte waar intussen de rails reeds liggen en rondjes gereden zijn.

IMG_1978 by evan Daes, on Flickr

IMG_1974 by evan Daes, on Flickr

IMG_1970 by evan Daes, on Flickr

IMG_1971 by evan Daes, on Flickr

Beeld je hier de rivier, 2 bruggen, achtergrond en kortkoppelingen in  ;D

IMG_1972 by evan Daes, on Flickr

Het stationsemplacement krijgt ook vorm op de goederenkoer na:

IMG_1969 by evan Daes, on Flickr

Van Links naar rechts (Wijkspoor goederentreinen, Spoor 3, perron, Spoor 2, Spoor 1 en perron)

Wisselstraat komende van het schaduwstation...

IMG_1967 by evan Daes, on Flickr

Wisselstraat richting 2 e ruimte:

IMG_1977 by evan Daes, on Flickr

Overzichtjes: (De wissel naar de goederenkoer is te zien in de tweede helft van spoor één)

IMG_1975 by evan Daes, on Flickr

IMG_1976 by evan Daes, on Flickr

Groetjes D en E
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

hans63

hallo Evan,

mooi project dit en leuk om de bouw te kunnen volgen.

vraagje: ik zie nog erg weinig draadjes hangen.
ga je de voeding en eventuele detectie voor automatisch rijden later aanbrengen? meestal doe ik dat gelijk met het leggen van de rails.

evan

#823
Weinig draadjes?  Iedere flexrail is apart gevoed voor zowel de rails individueel als de middengeleider en de detectie wordt achteraf nog gesoldeerd.  Op foto is het amper te zien, maar de baan hangt onderaan vol draden.  Ik heb op anderhalve dag bijna 80 meter spoor gelegd.  Dat was genoeg  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Mooi hoor, ben onder de indruk :)