Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

RobVille

#735
3L ;) Een goede keuze. Gezien jullie gedegen voorbereiding, hoop ik niet dat jullie gaan voor de k-rails en hebben jullie een mooi alternatief.



Groetjes,
Rob







I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Merci Jean ;)

Rob,

Er is wel voor K-rail gekozen omwille van de betrouwbaarheid en het korte tijdsbestek.  K-Rail is perfect mooi te verwerken mits de juiste aandacht.  De sporen op de goederenkoer worden wel zoals op jouw foto uitgevoerd.  Deze sporen zullen op het voorplan liggen samen met de buurtspoorweg in HOm.  De rest ligt al verder verwijderd en de baan is zodanig groot en moet op een jaar tijd af.

Wordt vervolgd.   ;)



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Een indrukwekkende prestatie!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

mahtoska1


Geert

Mannen, deze kruis verbinding interesseert me wel. Kan je daar een woordje uitleg bij geven welk gereedschap je daar voor gebruikt en hoe je dat doet.


Kruisverbinding
by Geert Giebens, on Flickr

(deel foto genomen van MSM forum)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

Gefreesd op de CNC portaalfrees Geert...

Michiel

Dit is een halfhoutverbinding, gefreesd met een frees met dezelfde diameter als van de panelen. Eerst werd een korte horizontale sleuf gefreesd, omdat dan exact de helft kan bekomen worden met een vlakke rand. Daarna werd de vertikale sleuf gefreesd. Dat korte stukje horizontaal is wel geniaal om exact de helft te hebben.

(Ik maak ook halfhoutverbindingen voor mijn baan, maar met handzaag en beitel... gaat ook is iets minder precies en duurt veeeeeel langer)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Citaat van: Michiel op 21 mei 2020, 19:51:55 PM
Dit is een halfhoutverbinding, gefreesd met een frees met dezelfde diameter als van de panelen. Eerst werd een korte horizontale sleuf gefreesd, omdat dan exact de helft kan bekomen worden met een vlakke rand. Daarna werd de vertikale sleuf gefreesd. Dat korte stukje horizontaal is wel geniaal om exact de helft te hebben.

(Ik maak ook halfhoutverbindingen voor mijn baan, maar met handzaag en beitel... gaat ook is iets minder precies en duurt veeeeeel langer)

Noppes Michiel! op de CNC portaalfrees in één keer met freeske van 6mm... Ik weet het, jij houd niet echt van computergestuurde gereedschappen  ;D maar het gaat inderdaad veeeeeeel sneller en juister! En als ge er 7 per plank moet doen en je ziet een 100-tal planken liggen, dan is de keuze snel gemaakt!  :)

Michiel

Allez, ik had het dan half juist. Maar knap en heel proper, strak werk!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

En die uitsparing in de vier hoeken is bewust groter voor bekabeling door te voeren  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Aan alles wordt gedacht hé. Wij maken onze constructie en voorzien nadien de gaten en jullie voorzien het mee bij het uitwerken van de constructie.
Knap werk. Ik blijf dit volgen want daar kan ik nog heel wat van opsteken  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Dag 3 is achter de rug.  Dus we trakteren op fotootjes  :)

Wat hebben we nog gedaan sinds dag één:

- Het basisframe gemonteerd in de 2 e ruimte, maar dat staat nog niet op hoogte en nog niet vast.
- Kabelgoten geplaatst in de eerste ruimte en het basisframe afgeregeld en vastgezet
- Eerste vormen landschap geplaatst
- Helix aangevoerd die hier thuis was voorbereid, maar deze ligt nog los.
- 4 kernboringen gedaan door de muur voor de doorvoer van de spoortracés.  Deze dienen nog een eindafwerking te krijgen...

Op naar dag 4 ;)

IMG_1263 by evan Daes, on Flickr

IMG_1262 by evan Daes, on Flickr

IMG_1261 by evan Daes, on Flickr

IMG_1256 by evan Daes, on Flickr

IMG_1264 by evan Daes, on Flickr

IMG_1267 by evan Daes, on Flickr

IMG_1266 by evan Daes, on Flickr

Foto met helix, deze staat er nog maar voorlopig op daar het frame nog dient afgeregeld te worden en de helix komt nog hoger en meer naar achter.

IMG_1254 by evan Daes, on Flickr

Tot later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Val-Rikard

Dat ziet er geweldig uit. :o

Alan On Track

 :o Dat wordt een baan van een omvang waarvan velen enkel kunnen dromen. En dat op één jaar afwerken... Ik ben zeer benieuwd naar hoe het er zal uitzien. Ik ben dol op baantjes naar het voorbeeld van de Belgische Ardennen ;D
Modelbouw is een kunst

SuSke

Om de slogan van een keten te gebruiken:  JAWADDE !!!!

Dat belooft zeker een huzarenstukje te worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.