Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

evan

Citaat van: Michiel op 04 mei 2020, 10:14:41 AM
Prachtige kasseiën, vooral die van de straat! Dat ga ik ook doen, maar dan in N.  ;D

Ik zie twee verschillende methodes, en dus resultaten met de kassëien op bovenstaande fotos. De bestrating met donkerdere kasseiën, en de stoep met kasseiën in verkeerd verband. Welke kasseiën zijn met welk basismateriaal gemaakt?

Allemaal Sculptamold  ;D

gestempeld met een oud penseel ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Het landschap voor "baan X" is inmiddels grotendeels vertaald naar freesbare delen... Nog wat fine-tuning in de zin van gewichtsbesparende openingen etc., en dan kunnen we de houtstofafzuiging in gang zetten en een paar dagen stof maken...  :)

freesdelen by Dirky dyniMo, on Flickr

SuSke

Efficient bouwen heet zoiets...  ;)

Veelbelovend en ik blijf volgen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#693
Wat is dit veelbelovend.  Het kan (bijna) zonder aanpassing ook op onze zolder.  In de veronderstelling dat die leeg zou zijn.
We zullen het in praktijk ondertussen dan maar doen met wat heen-en-weer op het stel schab-segmenten tegen de garagemuur.

evan

En dat is nog maar de helft dat we hier zien  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Fantastisch hoe jullie dit allemaal minuscuul plannen en uitwerken! Daar kan ik nog wat van leren  ::).
Alles ligt van in het begin vast.
Bij de bouw van mijn baan ben ik begonnen vanuit een globaal idee van wat het moest worden. Door het feit dat ik er zo lang aan werk, door de vele tips en ideeën blijft er nog maar weinig over van het oorspronkelijke plan  :o. Ik moet wel zeggen dat het er alleen maar beter door geworden is  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

modelbaanHO

Citaat van: evan op 05 mei 2020, 12:33:35 PM
En dat is nog maar de helft dat we hier zien  ;D
Dat beloofd.
Ik volg !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

evan

Waar zijn we nu mee bezig.

Gisteren de opstart van de opfrissing en enkele aanpassingen van de modelspoorbaan te Trainworld.  Leuk er nog ns in alle stilte rond te lopen nu het nog stil is...

Vandaag weer wat anders...

Vandaag heb ik de eerste bovenleidingconstructies opgestart ter voorbereiding voor het nieuwe en grote project.  Ik had nog wat kits liggen van Sommerfeldt die ik heb gemonteerd en wat aangepast om te zien wat het ideale gemiddelde is voor dit project.  Ik kan ze nog veel correcter en gedetailleerder maken, maar waar trek ik de lijn daar het meer dan 100 standaard portieken en nog ns 40 op maat gemaakte portieken en consoles worden.  Al het materiaal is reeds besteld en deze zomer wordt 't monteren  :o

We hebben tenslotte maar een jaar om deze baan te bouwen en af te werken...

Wat plaatjes:

Paal enkelspoor voor buitenkant bocht:

BVL Enkel by evan Daes, on Flickr

Er is een stoel geplaatst met zijwaartse bevestiging in plaats van de standaard oude bevestiging bij de kit.

Standaarportiek:

BVL standaard by evan Daes, on Flickr

De portiek is smaller gemaakt, de ophanging van de stoelen is verfijnd, oogje voor de aardingskabel is toegevoegd aan beide kanten en de isolatoren zijn verkleind.

In de primer:  18 stuks op een namiddag... valt mee

BVL eerste lijn by evan Daes, on Flickr


Eerder had ik ook al 2 trapeziums of roosters met K-rail wissels voorbereid.  Het tussenspoor is van 64mm naar 50mm gebracht en het stelmechanisme van de tongen is verwijderd.  Er komt een DCC concepts Cobalt motor onder dus al die overtollige en fragiele rommel is weg.  Bovendien is de middelgeleider reeds van draad voorzien en zijn de rails onderling gecontroleerd dat ze geïsoleerd zijn zodat een detectie van bezetting van het trapezium of rooster mogelijk is. 

K Rail Trapezium by evan Daes, on Flickr

Tot later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

Bestaat er een woordenboek ,bovenleiding' een stoel ken ik maar waar is deze te vinden bij bovenleidingen  ::)

Allé ik zal maar zeggen mooie stoelen heb je gemaakt  Evan.  ;)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

evan

Citaat van: Geert op 12 mei 2020, 19:40:40 PM
Bestaat er een woordenboek ,bovenleiding' een stoel ken ik maar waar is deze te vinden bij bovenleidingen  ::)

Allé ik zal maar zeggen mooie stoelen heb je gemaakt  Evan.  ;)

Geert

Zie het draadje "Depot Bell" .   Daar heb ik een schets met wat terminologie geplaatst.  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

Die bovenleidingen heb ik ooit helemaal zelf gemaakt. Naar voorbeeld... ;)
Maar ik kan er geen foto van laten zien want ze zijn .... ingepakt! Juist!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Citaat van: Alberke op 13 mei 2020, 11:45:41 AM
Die bovenleidingen heb ik ooit helemaal zelf gemaakt. Naar voorbeeld... ;)
Maar ik kan er geen foto van laten zien want ze zijn .... ingepakt! Juist!

Wel ns benieuwd om ze te zien als alles terug uitgepakt is op je nieuwe adres.

Deze zijn dus aan de hand van Sommerfeldt kits, maar om ze wat acceptabel te maken is er toch ook behoorlijk wat werk aan, maar duur zijn ze eigenlijk niet.  Gezien de paal met draadstang en aangegoten voetblok een serieuze plus is alsook de stoelen.  De rest zou in messingprofielen kunnen, maar dat wordt toch een gelijke prijs op het einde van de rit.

Ik heb net 2 varianten gemaakt met consoles, maar zodanig dat de paal aan de binnenkant van de bocht kan staan.  Foto's volgen.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

2 extra constructies en één van gisteren die geschilderd is.

Enkelspoorconsole met zijwaartse bevestiging op stoel die naar paal toe trekt:

BVL Enkelspoor console buitenkant by evan Daes, on Flickr

Enkelspoorconsole met zijwaartse bevestiging op stoel die van paal weg trekt:

BVL enkelspoorconsole binnenkant by evan Daes, on Flickr

Dubbelpoorconsole met zijwaartse bevestiging op stoel die van paal weg trekt:

BVL Dubbelspoorconsole binnenkant by evan Daes, on Flickr
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

Citaat van: evan op 13 mei 2020, 12:06:20 PM
Citaat van: Alberke op 13 mei 2020, 11:45:41 AM
Die bovenleidingen heb ik ooit helemaal zelf gemaakt. Naar voorbeeld... ;)
Maar ik kan er geen foto van laten zien want ze zijn .... ingepakt! Juist!

Wel ns benieuwd om ze te zien als alles terug uitgepakt is op je nieuwe adres.

Deze zijn dus aan de hand van Sommerfeldt kits, maar om ze wat acceptabel te maken is er toch ook behoorlijk wat werk aan, maar duur zijn ze eigenlijk niet.  Gezien de paal met draadstang en aangegoten voetblok een serieuze plus is alsook de stoelen.  De rest zou in messingprofielen kunnen, maar dat wordt toch een gelijke prijs op het einde van de rit.

Ik heb net 2 varianten gemaakt met consoles, maar zodanig dat de paal aan de binnenkant van de bocht kan staan.  Foto's volgen.

Groetjes,
Ik heb ze inderdaad in messingprofiel gemaakt, en dat betonnen voetje in plastic. Eigenlijk alleen de isolatoren ergens opgevist. Maar de jouwe zijn veeeeel verfijnder.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Ziet er prachtig uit. Dat gaat de baan alvast een mooi en realistisch uitzicht geven  :)

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren