Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

Metpetergaathetbeter

't is prachtig maar misschien zijn het wat meer wagens, figuurtjes die wat de eentonigheid breken,zaken die in het leven, in de straat gebeuren?

evan

Eentonigheid?  Wel dan is de opzet geslaagd ;)

Ik heb er nu gewoon wat auto's opgezet voor een tussentijdse foto om het wat aan te kleden, maar in weze gaan er niet veel auto's op komen te staan daar het tijdperk uiteindelijk begin jaren 50 is.  Hooguit een fiets tegen de gevel en passerend verkeer door de straat.  De winkel op de hoek wordt nog van interieur en extern detail voorzien.  De tuintjes krijgen karakter, maar de rest moet monotoon blijven.  Het zijn tenslotte arbeiders woningen en het volk is aan het werk in de staalnijverheid in de omgeving.
Het detailwerk en aankleden zal pas voor de toekomst zijn daar ik eerst verder wil bouwen aan de rest. 
Ik bouw steeds in lagen aan een baan om een overzicht en een gelijkmatige en consequente afwerking te behouden .  Dat is trouwens een tip die ik graag meegeef aan velen.
Vaak wordt er een hoekje helemaal afgewerkt voor er pas elders wordt verder gewerkt aan een baan.  Het risico bestaat er dan in dat het een patchwork wordt en dat het een onoverzichtelijk geheel wordt naar planning en afwerking toe.

Dus Peter, het is nog niet klaar  ;)

groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Dit is Belgisch! Zo herkenbaar. Maar nog wel de propere versie want in't echt ziet het er een stuk grauwer en afgeleefd uit. Maar desalnietemin een krachtig stukje modelbouw van nu eens een staat op lengte. Weer baanbrekend, en je mag naast Floris staan: thema's passen naadloos.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Prachtig evan.

Ik heb tien jaar in Leuven in zo'n straat gewoond. Ah, herinneringen.

ACFI

Paulogic

3 letters :

ZOT

ps : bedoelt als gaaf, cool, amai mijne gillet, wried schune enz...
mvg,
Paul(ogic)

svvander

Citaat van: ACFI op 31 augustus 2019, 08:09:13 AM
Prachtig evan.

Ik heb tien jaar in Leuven in zo'n straat gewoond. Ah, herinneringen.

ACFI

Wel als ik de foto's zag, dacht ik direct aan het stukje als naar beneden rijdt naar de Bodartparking, op de Tervuursevest.
Dit bedoel ik: (de foto geeft het niet zo goed weer en ondertussen zijn de huisjes zelf al vernieuw en gerestaureerd).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michael

Evan ik heb steeds bewondering voor je werk en dit ziet er weer prachtig uit mijn complimenten. De straat vind ik persoonlijk te strak te netjes gelegd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

#517
Fantastisch Evan  :o !
Eerst dacht ik dat je een nieuwe hobby had nl opkopen en verbouwen van panden  ;D.
Heel realistisch. Om van te genieten  ;)

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik geniet in stilte  :P
(sprakeloos, eigenlijk)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#519
Merci mannen!

Dit was me best een leuk werk en ook weer verkennend want met Gips bouwen is toch weer wat anders, maar eigenlijk best leuk.  Dit zijn nu 20 panden en er komt nog een straat om de hoek met nog ns een slordige 20 panden, maar tot 3 verdiepen hoog en met zolder of mansarde.  En dan moet er nog een stad bijkomen ook aan de andere kant van het spoorcomplex dat achter deze huizen komt  :o


Citaat van: Michael op 31 augustus 2019, 08:29:12 AM
De straat vind ik persoonlijk te strak te netjes gelegd.

Het is de bedoeling dat deze nog redelijk net ligt.  Daar er in de 50 er jaren nog niet te veel en te zwaar verkeer door komt en het ligt er ook nog niet zo lang als dat we nu de kasseistraten kennen.  Het voetpad is ook recent bedoeld...

Nog 2 plaatjes:

IMG_6301 by evan Daes, on Flickr

En een close up waar ik op merkte dat de kopse kant van de voorgevel tegen de zijgevel structuur mist.  Door het schuren was ik vergeten deze terug aan te brengen met dit als resultaat.  Er moeten nog deurklinken op, huisnummers en een detail aan de kelderverluchting, maar ik ben tevreden van het detail tot nu toe.  Wat ik zeker goed vind en dat is iets dat vaak ontbreekt, dat zijn de dagkanten rond de dieper liggende ramen.

IMG_6303 by evan Daes, on Flickr

Groeten,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

BC911

Indrukwekkend Evan  8). Maar wat gaat dit op het einde van de rit allemaal wegen? Want loopt dat niet op zo met gips ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

hans63

zeer fraai allemaal, het detail negge-kozijn is mooi gelukt.
waar ik wel benieuwd naar ben, hoe heb je de gevels met voegen zo goed op kleur gekregen? Drybrush?

evan

Citaat van: BC911 op 31 augustus 2019, 11:33:50 AM
Indrukwekkend Evan  8). Maar wat gaat dit op het einde van de rit allemaal wegen? Want loopt dat niet op zo met gips ...?

Valt goed mee Bert en eens op zn plaats, heb je er geen last meer van ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: hans63 op 31 augustus 2019, 11:37:28 AM
zeer fraai allemaal, het detail negge-kozijn is mooi gelukt.
waar ik wel benieuwd naar ben, hoe heb je de gevels met voegen zo goed op kleur gekregen? Drybrush?

Alles is met de airbrush gedaan van zwart naar de lichte baksteenmleur in gradaties ;)  Enkel een witte olieverf wash voor de voegen...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

Prachtig werk Evan, laat me aan mijn jeugd denken. Ik woonde ook in zo'n rijhuisje, samen met mijn ouders en 8 broers en zussen...

In die rijd werd er veel met kolen gestookt die ze via een kolengat aan de voorzijde in de kelder gooide.

Waar is de tijd. ::)

Vergeet ook de postbode niet: brievenbussen en huisnummers.  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen