Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

Paulogic

Dank U Evan,

Ik zal met open armen uw advies absorberen.

IPA, kan je bij industriële leveranciers wel nog krijgen maar misschien is dit omdat ik over
een BTWnr beschik en er dus getraceerd kan worden? Chloroform, wat een supergoed middel is
voor het lijmen van Plexi, dat is inderdaad bijna zo goed als niet meer te krijgen.
mvg,
Paul(ogic)

Koen

Bedankt voor de info, Evan.
Ja, men wordt steeds strenger op deze producten.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

#377
Goede middag,

Ik heb net uit het vuistje een paar detailfotootjes gemaakt van het diorama/ baantje en deel ze graag met jullie ;)

Een typische manuele wisselsteller voor BC-Rail (type RACOR) getekend en geprint.  De as is een messingdraad van 0,5mm alsook de hendel.  De as loopt door de steller en kan dus aangedreven worden zodat het paneel draait met de hendel.

DSC_3438 by evan Daes, on Flickr

Om de +/- 15 cm zit een imitatie lasplaat die ook geprint is.  Let op dit is code 70 rail ;)

DSC_3442 by evan Daes, on Flickr

Detail van het hart van één van de twee wissels met het geïsoleerde puntstuk.

DSC_3444 by evan Daes, on Flickr

Detail van de punt van de  andere wissel met zijn tongen en de wisselsteller.  Wisselstellers op de hoofdlijn hebben een rood en groen bord en op een zijspoor is dat een Geel en een groen bord.

DSC_3445 by evan Daes, on Flickr

Detail van de kop van het bruggetje.  Deze brug is ook getekend en geprint en ik ben tevreden over de klinknagels.  De dwarsliggers op de bedding en de brug zijn gemaakt van lucifers.

DSC_3448 by evan Daes, on Flickr

Het derde spoor is voorzien van een laad en losruimte voor de "Maintenance of way" diensten die instaan voor het onderhoud.  Hier komen nog veel details en wagens in de toekomst.

DSC_3461 by evan Daes, on Flickr

Bruggetje...

DSC_3463 by evan Daes, on Flickr

De overweg nog met houten balken.  Deze werden later begin 2000 vervangen door betonnen elementen.

DSC_3466 by evan Daes, on Flickr

Canadees overwegsignaal zonder slagbomen.  Deze is zelfbouw en functioneel met 2 rode SMD leds en de 4 lakdraden gaan door het profiel van 1mm.

DSC_3467 by evan Daes, on Flickr

Detail van een Bald Eagle in een dode boom ...

DSC_3469 by evan Daes, on Flickr

Struikjes lags de spoorberm...

DSC_3454 by evan Daes, on Flickr
Diversiteit alom gemaakt met een mix van van zelfbouw struikjes en struikjes uit het Gamma van Welberg. 

Voila dat was het ;)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Ge zijt niet normaal Evan..................

Dit is top modelbouw, pure klasse...

BC911

Knap Evan  8). Alleen even je sein afborstelen, er groeit wat gras op  ;) .(tenzij dat de bedoeling is natuurlijk...)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

modelbaanHO

Ongelofelijk mooie details !
Schitterende modelbouw Evan.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirkh

Ongelooflijk mooi. Wat ben ik een prutser tegenover dit niveau van modelbouw.

JeanR


Herwig

#384
aan Evan,
Spoortjes van 1.8mmH,  gesoldeerd op messing bielsen, aangevuld met echt houten dwarsliggertjes ?
En die spoorlassen (met boutjes) aan de binnenzijde van de rails, zitten nooit in de weg ?
Heb je op je Canadees materieel NMRA-RP25 wieltjes zitten of ga je nog fijner, richting Proto87 ?

Smakelijke fijnkost, dit (mini-)baantje.

Ronald

Evan, heel mooi. Ben nu bezig mijn tong terug te drukken en de gelekte kwijl van mijn toetsenbord te vegen..... :) ;)

Gerolf

WOW Evan !!
Prachtig gebouwd en getint  :P  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Oprechte dank mannen!

@DirkH,  Prutser?  Verre van!  Wat jij in N schaal maakt en kan, daar begin ik zelfs niet aan  :o

@Herwig, Yep RP 25 volgens de NMRA norm en dat loopt prima op die code 70 met lasplaten aan de binnenkant van de rail ;)

@Bert, yep op foto's blijf ik steeds nog verdwaalde statische gasvezels terugvinden  ::)

Groetjes en nogmaals bedankt
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Goede middag,

Er ontbrak me nog een caboose voor dit projectje.  Er zijn verschillende cabooses beschikbaar commercieel, maar British Columbia Railway maakte hun eigen cabooses.  Ze zijn dus afwijkend van de meeste commercieel schaalmodellen behalve op messing modellen na van 400 Euro wat een beetje veel is qua budget.

Dus hebben we er zelf maar één getekend, geprint en gebouwd.  Bovendien branden alle lichten zoals sluitlichten, binnenverlichting, classificatieverlichting en front verlichting in geval van een opduw beweging.

Ik laat de foto's voor zich spreken ;)

DSC_3486 by evan Daes, on Flickr

DSC_3482 by evan Daes, on Flickr

DSC_3480 by evan Daes, on Flickr

DSC_3481 by evan Daes, on Flickr

Groeten en succes aan de mensen die nog vanalles aan het klaar boxen zijn tegen zaterdag ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ACFI