Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

SuSke

Knap werk Evan, maar minder zijn we van jou echt niet meer gewend. Het komt er bij bijna 'als vanzelf'.
Het horizontaal lagen spel in de rotsen komt helemaal tot zijn recht en is echt treffend.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

Die afwerking en de kleurstelling, echt heel knap gedan, Evan ;)

DFS

Ik zal dan nog maar een lofbetuiging toevoegen in het rijtje zeker...

Mooi werk alweer Evan!

Steam.N

Die rotsen zijn fenomenaal!
Net echt  :)
Hand van dé meester  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#1609
Allen bedankt voor de appreciatie van het werk en het is fijn te lezen dat jullie er van genieten.
@SteamN, dat is lang geleden jou hier tegen te komen  ;)

Ondertussen wordt er gezellig verder gewerkt aan de Zwitserse baan.

IMG_0006 by Evan Daes, on Flickr

Ik verwacht dat de ruwbouw van het landschap eind deze week klaar is zodat de echte scenery kan starten.  Dus dat wordt zeker vervolgd ;)


Intussen is er weer een project afgeleverd dat best wat buiten de comfortzone lag.  Zo is er voor Train World een maquette gebouwd van 3,2m bij 90 cm en dit in N Schaal.  Deze maquette is trouwens definitief te bezichtigen in het museum en zal er ook bij de vaste tentoonstelling thuis gaan horen. 
Er is door Minima Forma nog niet veel in N schaal gebouwd, maar hier was het nodig om het verhaal te kunnen vertellen op de gegeven oppervlakte.  Bovendien moet de maquette niet te gedetailleerd zijn daar het een conceptuele maquette is, maar er valt uiteindelijk toch veel op te ontdekken want ik kreeg enorm veel vrijheid.
De opzet is dat er twee thema's te zien zijn en dat is enerzijds een grote hedendaagse stad waar het wegverkeer domineert en anderzijds een moderne stad waar amper het gebruikelijke wegverkeer aanwezig is.  Bovendien is het de trein die ons naar die toekomst brengt.
Een gekend maatschappelijk debat dus waar de Spoorwegen hun steentje willen bijdragen...,

MAAR eerst even dit lezen voor er naar de plaatjes wordt gekeken!!!  Dit debat wil ik hier niet gaan voeren, want het gaat hier enkel over de maquette en modelspoor en de rest interesseert me dus geen moer!!! 

Dus zoals gewoonlijk toon ik graag wat beelden van het werk met een woordje uitleg.  Alle gebouwen zijn zelfbouw en eigen ontwerp op twee windmolens en een watertoren na. 

Twee luchtfoto's van de twee verschillende steden met tussenin een spoortraject in een rusting  landschap dat alles verbindt.

IMG_9641 by Evan Daes, on Flickr

IMG_9782 by Evan Daes, on Flickr

De "oude" stad:

IMG_9791 by Evan Daes, on Flickr

IMG_9790 by Evan Daes, on Flickr

IMG_9814 by Evan Daes, on Flickr

Een zicht op de spoorlijn waar Lineas een containertrein vervoert volgens hun campagne "The Modalshift" en een Reizigerstrein bestaande uit een HLE18 en een stam M7 rijtuigen. 

IMG_9813 by Evan Daes, on Flickr

Een zicht op de modernere stad met veel groen:  Hier zijn geen plannen van en het is louter een eigen hersenspinsel.

IMG_9780 by Evan Daes, on Flickr

IMG_9787 by Evan Daes, on Flickr

In het museum staat de maquette trouwens onder een grote glazen kap ter bescherming en dat geeft soms leuke reflecties:

IMG_9949 by Evan Daes, on Flickr

Als je alles meer wil ontdekken, ga dan gerust nog eens een bezoekje brengen aan TW en verschiet niet van alle Fauna ginds;)

Het was een enorme uitdaging omdat het niet echt m'n gewoonte is om op deze schaal te bouwen en in die stijl.  Bovendien is deze maquette op amper 2 maanden tijd gebouwd met de feestdagen er tussen.  Ik heb me geamuseerd, maar ben blij dat ik weer even gewone baanbouw kan doen.  Gelukkig kan ik rekenen op dankbare hulp en morele steun want alleen kan ik dit echt allemaal niet meer bolwerken.

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Damn! Dat is gewoon ongeloofelijk mooi. Ik moet dus nog maar eens naar TW :-)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DFS

Intressante makette,  die groene appartementen vind ik goed gevonden

Floris

Gaaf man! Maarre... Kijkt u wel een beetje uit met uw eige? Je bent precies weer voor 8 man aan t werk!

RobVille

#1613
Werkelijk perfect.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

SuSke

Inspiratie gevonden op 't nieuw Zuid voor de nieuwe stad ;) ;)
Het doet me wel dromen van zo'n leefwereld.

Mooi vorm gegeven en dat concept denken lukt je toch ook aardig.

Let wel op dat je jezelf niet voorbij loopt Evan, ik zit nu ook in de club van ervaringsdeskundigen en de vallen staan altijd open.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Hier en daar dat kleurtje vind ik wl iets toevoegen , knap gevonden 8) 8)


Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marimon

Hier geef je architecten en landschapsarchitecten voer tot nadenken.
Geweldig Evan!
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 21 februari 2023, 06:07:20 AM
Alle gebouwen zijn zelfbouw en eigen ontwerp op twee windmolens en een watertoren na.
Ik verbaas me steeds weer over je enorme productiviteit. Al die gebouwen heb je vast niet allemaal met de hand uit styreen gesneden, daar zullen wel machines aan te pas gekomen zijn.

doomslu

Onze urbanist was aan het werk!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

Model van de visionair ;D ;)