Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Minima Forma

Gestart door evan, 30 juli 2017, 18:51:07 PM

Metpetergaathetbeter

alweer een stukje heel mooi miniatuur(trein)wereld door de vakman !  ;)


Cozzy

Hoi Evan,
bedankt voor het delen van de vele foto's, vooral ook de opnames van (de opbouw van) de rotsen.
Hierdoor weer inspiratie opgedaan en interessante kleurschakeringen ontdekt!
Succes met de verdere afwerking.
Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#1593
    tjongejonge ( x 2  ;) )  Evan maakt tussendoor eventjes een chic bergbaantje ,
   
    'k Zie Bemo (stuurstand)rijtuigen met witte horizontale band,  van de MatterhornGornergratGotthardBahn (MGB, voorheen BVZ + FO).  (correctie)
    Is dit project een gans vrije interpretatie of valt er toch hier en daar een 'echt' stukje Vispertal na te bouwen ? 
    Is CH-Brig mogelijk het voorbeeld voor uw H0-(overgave)station SBB/MGB ?
    Die nodige maar o zo lelijke   -in werkelijkheid alleszins-   betonnen lawinegallerijen zijn eerder universeel.




Dibbes

MGB=Matterhorn Gotthard Bahn
groet, Jos


Herwig

#1595
   MGB.  Klopt.  De supersublieme Zermatter Gornergratbahn (GGB) zit ook (deels) mee in de fusie, dacht 'k   Vandaar de lapsus. Pardon.

   Stel je voor dat Evan dit prachtig GGB-traject ook efkens in model toevoegt .... ;)
   
   ( Grüezi midänand! )

Klaas Zondervan

T is weer een fraai staaltje bouwkunst.
Ik heb wel een vraag over de ondersteuning onder het spoorbed. Het lijkt me dat de steunpunten nogal ver uit elkaar zitten. Wat voor afstanden houd je aan?

doomslu

Knap werk, Evan. En dat allemaal op één week!  ;D ;D ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#1598
   
  Evan,

  Als die Bemo's op deze prachtbaan ook op H0-normaalspoor (kunnen) rijden, zouden ze dan ook  'zomaar' bij gelegenheid op de voorziene SBB-rails
  bollen?  Of blijft er desondanks een strenge scheiding? Alsof het MGB-materieel toch apart op meterspoor zou rijden?  Inbegrepen andere bovenleiding?
  SBB rijdt, behoudens uitzondering, links.  In deze moderne tijden veelal flexibel.  De MGB is hoofdzakelijk enkelspoor, met uitwijksporen e. d..
   
  'k Ga deze Ev(i)an-bergbaan alvast volgen, zeker.   En drink er een Ovomaltine bij    ;).

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 februari 2023, 13:11:24 PM
T is weer een fraai staaltje bouwkunst.
Ik heb wel een vraag over de ondersteuning onder het spoorbed. Het lijkt me dat de steunpunten nogal ver uit elkaar zitten. Wat voor afstanden houd je aan?

Hoi Klaas, 

M'n ondersteuningen zitten onder de 30 cm en vooral op strategische punten.  Deze zijn misschien niet zichtbaar daar ze vaak vanuit de zijkant onder verstek naar de bedding lopen of horizontale liggers van 5cm onder de bedding tussen twee verticale steunen zoals onder het station..  Bedoeling is dat de baan steeds langs onder voor alle gemak bereikbaar blijft. 
Op de eerste foto zie je er trouwens amper omdat ik daar op dag 1 zat en dan richt ik eerst alles uit.  Nadien vul ik onderaan aan met de steunen.  Je wil ook geen steun net hebben ter hoogte van een wisselmotor. 

groetjes



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Herwig op 10 februari 2023, 14:16:13 PM
   
  Evan,

  Als die Bemo's op deze prachtbaan ook op H0-normaalspoor (kunnen) rijden, zouden ze dan ook  'zomaar' bij gelegenheid op de voorziene SBB-rails
  bollen?  Of blijft er desondanks een strenge scheiding alsof het MGB-materieel toch apart op meterspoor zou rijden?  Inbegrepen andere bovenleiding?
  SBB rijdt, behoudens uitzondering, links.  In deze moderne tijden veelal flexibel.  De MGB is hoofdzakelijk enkelspoor, met uitwijksporen e. d..
   
  'k Ga deze Ev(i)an-bergbaan alvast volgen, zeker.   En drink er een Ovomaltine bij    ;).

Herwig,

BLS, SBB-CFF enz Blijven gescheiden van FO, RhB en soortgelijke.  De klant heeft wat hij graag ziet en ik heb daar helemaal geen problemen mee.  De Seinen en bovenleiding zijn wel typerend en zorgen voor het verschil.  Bij het smalspoor zijn er enkelspoor en dubbelspoor tracé's om de rijmogelijkheden optimaal te benutten. 

Ik bouw op deze baan geen exacte kopieën, maar de vrije interpretaties gebaseerd op Zwitserland.  want als je iets exact na wil bouwen heb ik een oppervlakte nodig die minstens 3 keer zo groot is ;)

Wordt vervolgd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: doomslu op 10 februari 2023, 13:58:58 PM
Knap werk, Evan. En dat allemaal op één week!  ;D ;D ;)

Was dat maar waar :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Merci voor de appreciatie van de post.  Leuk om telkens te kunnen inspireren ;) 

Bouw of rij ook allemaal vol genot gezellig verder en alvast een fijn weekend gewenst!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 10 februari 2023, 14:56:01 PM
M'n ondersteuningen zitten onder de 30 cm en vooral op strategische punten. 
Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)
Ik kreeg het idee dat het op sommige plekken 60 cm was, maar dat heb ik dus niet goed gezien.

Herwig

#1604
Evan,

Iets anders:
we hebben hier thuis een bijna identieke sectionale garagepoort.  Met bijna dezelfde horizontale spiraalveren bovenaan.
Eigen ervaring:  op een gegeven moment kunnen die knallen. Letterlijk:  ze breken door, op twee of drie plaatsen, plots en onvoorzien. Met een luide knal.
Naar verluidt na jaren van dagelijks gebruik niet echt abnormaal, maar niet te voorspellen. En dan moet je, met de poort in neergelaten stand, de veren laten vervangen.
In de hoop dat een (Zwitserse) modelbaan hiervoor niet te dicht bij de poort opgesteld staat.  Die assen- en veren wegen nl. niet licht om te manipuleren.
Een of twee techniekers moeten dan, staande op laddertjes tussen de modelbaan en poort, de veren omwisselen.
https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/52679923526/    dat zijn toch zo'n horiz. spiraalveren ?  Indien niet, pardon...)

>   Is dit de bestelde CH-baan voor (pré) transport? Maw. in Evans atelier. Nog niet bij de klant. Dan geldt bovenstaande niet in dit concreet geval. Maar vernam ondertussen dat het verhaal van deze poortkwestie nuttig is/was voor andere forum-leden . :)