Neem je file-stress mee op de trein, en op vakantie. Gezellig!

Gestart door Michiel, 26 juli 2017, 09:35:15 AM

Michiel

Vandaag nam ik weer m'n dagelijkse Desiro (of heten ze Misero? Ik ben het even kwijt) naar het werk, en de trein zit al goed half-vol. De beter plaatsen in een Desiro zijn de 2x2 overmekaar-plaatsen, want je hebt er ten minste een nog beetje beenruimte. Wie met Desiro reist, weer meteen welke plaatsen dit zijn, ze zijn het eerste bezet.

Vandaag zit er een echtpaar in vakantieuitrusting (Barcelona T-shirt, sletsen,..) langs 1 kant lang onderuit gezakt, en hun 4 grote koffers langs de ander kant van het gangpad op de 4 andere zetels. De twee bezetten 8 goede plaatsen in een goed bezette trein. Ik vraag dus rustig of ze misschien hun koffers op de gang zouden kunnen zetten.

"Gij associaal rund!", kijg ik onmiddelijk van de man naar me toegesmeten, maar dan in't frans, met de ogen verscholen achter een donker zonnebril. "Ga een ander plek opzoeken, en liefst heel ver weg!", driftig wijzend in de bedoelde richting. Ik maak ze nog rustig opmerkzaam dat ze met hun beide 8 plaatsen bezetten, maar de man begint door te drammen. Ik stap rustig verder, geen zin in zijn verhaal, maar toch wel verwonderd door zijn reactie.

Dit koppel, waarschijnlijk amper ooit met een trein gereisd, heeft de file-stress en agressiviteit van de auto meegenomen in de trein, en dus ook op reis. Ze zijn duidelijk aan vakantie toe.  :o

(foto van Wikipedia, en niet van het inicident)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik zou in zo'n geval op zoek gaan naar de conducteur (zal in het Vlaams wel treinbegeleider heten of zoiets).

Michiel

Geen zin om zoiets op de spits te drijven, lijkt me. Ik ben maar een plek wat verder gaan opzoeken, en heb met plezier de man, 10 minuten lang, heftig gebarend en steeds wijzend naar koffers, zijn gelijk zien uitleggen aan z'n vrouw. Wel leuk een spectakel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Je hoeft het niet op de spits te drijven, maar je kan de treinbegeleider er op attent maken zonder jezelf er nog in te mengen.

OlivierV

De 4-zitjes zijn eigenlijk perfect voor 2 man. Wanneer mensen met een lengte van +1m75 over mekaar moeten zitten is het al serieus lastig, zeker wanneer je dit een uur lang moet volhouden.

Ik durf zelf ook al eens mijn zak op de zetel naast mij zetten (zeker in de daluren), maar wanneer ik merk dat de trein (of was het nu tram) meer dan halfvol begint te lopen dan zet ik die netjes op de grond.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

chef garde

De wereld is om zeep!!   :D  Geloof me, wat je dagelijks ziet en meemaakt op de trein, te zot voor woorden soms.  Soit, de modale treinreiziger (pendelaar/student) is een leuke persoon om tegen te komen op de trein, enkel die uitzonderingen - zoals Michiel aanhaalt - verprutsen vaak de sfeer.  Hoop eigenlijk dat uw trein wat vertraging had en dat koppel hun aansluiting of vlucht gemist heeft!   ;)

Floris

medemensen... tja, ben niet voor niks gaan modelbouwen, heb je dr relatief weinig last van.  8)

SuSke

Citaat van: Floris op 26 juli 2017, 10:25:21 AM
medemensen... tja, ben niet voor niks gaan modelbouwen, heb je dr relatief weinig last van.  8)

en die kleintjes hoor je niet roepen  ;) 8)


Maar al bij al is het een trieste zaak hoe sommige mensen denken dat ze zich alles mogen permiteren door hard te roepen.
Meestal is hun IQ omgekeerd evenredig met het geluidsniveau dat ze produceren  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: OlivierV op 26 juli 2017, 10:14:51 AM
Ik durf zelf ook al eens mijn zak op de zetel naast mij zetten (zeker in de daluren)

Olivier, wil je dit AUB niet meer doen... ik ben nogal visueel ingesteld en dit beeld gaat de eerstkomende 3 dagen niet meer uit mijn gedachten.....   LOL
Of bedoelde je een rugzak ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: chef garde op 26 juli 2017, 10:22:35 AMGeloof me, wat je dagelijks ziet en meemaakt op de trein, te zot voor woorden soms.  Soit, de modale treinreiziger (pendelaar/student) is een leuke persoon om tegen te komen op de trein, enkel die uitzonderingen - zoals Michiel aanhaalt - verprutsen vaak de sfeer. 

Ik ken als pendelaar ook heel wat vertellen - vooral mensen die de trein als wagon-lits gebruiken storen me, en mensen die met een verhuis bezig lijken ...
Maar Ik heb het geluk om "tegen de stroom" te rijden - niet vaak in een overvolle trein, meestal zelfs in een bijna-lege  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Wat dan met al die reizigers met plooifietsen? Die nemen meestal ook 3 plaatsen in, versperren de deuren en sleuren die dingen in en uit de trein zonder enig respect voor het materiaal van de nmbs of de medereizigers. En dan plooien ze die dingen ook nog liefst vlak voor de deur zodat niemand erop of eraf kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Citaat van: SuSke op 26 juli 2017, 10:32:20 AM
Citaat van: Floris op 26 juli 2017, 10:25:21 AM
medemensen... tja, ben niet voor niks gaan modelbouwen, heb je dr relatief weinig last van.  8)

en die kleintjes hoor je niet roepen  ;) 8)

en zou je ze horen dan ga je er per ongeluk eventjes op staan...  8) (ja ik ben een vreselijk persoon. :P )

OlivierV

Hetzelfde geldt helaas ook voor bouwers van moderne treinen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ACFI

Citaat van: chef garde op 26 juli 2017, 10:22:35 AM
De wereld is om zeep!!   :D  Geloof me, wat je dagelijks ziet en meemaakt op de trein, te zot voor woorden soms.  Soit, de modale treinreiziger (pendelaar/student) is een leuke persoon om tegen te komen op de trein, enkel die uitzonderingen - zoals Michiel aanhaalt - verprutsen vaak de sfeer.  Hoop eigenlijk dat uw trein wat vertraging had en dat koppel hun aansluiting of vlucht gemist heeft!   ;)

Niet alleen de trein. Net een bestorming van een kusttram overleefd. Verbazend hoeveel mensen snel te been zijn om op de tram te klimmen maar dan plots invalide. En vooral wanneer ze gratis meerijden. Als je dan suggereert dat een kindje op de schoot kan zitten zodat een oudere mijnheer even kan zitten, die het duidelijk nodig heeft ... dan merk je dat je nog niet alle verwijten uit het Vlaams woordenboek kent.

ACFI


Werner

Citaat van: OlivierV op 26 juli 2017, 10:14:51 AM
De 4-zitjes zijn eigenlijk perfect voor 2 man. Wanneer mensen met een lengte van +1m75 over mekaar moeten zitten is het al serieus lastig, zeker wanneer je dit een uur lang moet volhouden.

Ik durf zelf ook al eens mijn rugzak op de zetel naast mij zetten (zeker in de daluren), maar wanneer ik merk dat de trein (of was het nu tram) meer dan halfvol begint te lopen dan zet ik die netjes op de grond.

Volledig mee eens.  Die 4-zitjes in recente bussen zijn zo krap bemeten, dat de mensen die over elkaar zitten hun voeten niet tegenover elkaar kunnen zetten. En ik bedoel dan wel [recht] zitten, niet [onderuit] hangen.
Wat dat hangen betreft, heel vervelend.  Als je daarvoor zit krijg je de knieën door de rugleuning mee.
Ben ik een van de weinige onnozelaars die z'n rugzak voor zich zet, of op m'n knieën desgevallend met een arm er rond?

In de nieuwe Desiro dacht ik van slim te zijn, en eens 1/4 van die 4-zitjes te nemen.  Da's de enige plek met een tafeltje, handig om m'n boek op te leggen.  Nu ja, handig.  Dat tafeltje is zo groot als een boterhammendoos, dus toen ik dacht van d'er een A4 boek op open te leggen kwam dat bedrogen uit.

En in de nieuwe trams moet je goed opletten waar je gaat zitten om aan een bel te kunnen.  Het absurde is, dat de meeste niet-opklapbare zitjes nu voorbehouden zijn voor mensen die moeilijk te been zijn, en net vanuit die zitjes is het dikwijls onmogelijk om aan een bel te kunnen.

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 juli 2017, 09:58:23 AM
Je hoeft het niet op de spits te drijven, maar je kan de treinbegeleider er op attent maken zonder jezelf er nog in te mengen.
Doe ik niet meer.  Heeft weinig of geen effect.  Gewoon een extra ticketje indienen bij de klanten/klachten dienst.

Citaat van: chef garde op 26 juli 2017, 10:22:35 AM
Soit, de modale treinreiziger (pendelaar/student) is een leuke persoon om tegen te komen op de trein
Inderdaad.  Ik ken een aantal mensen van op de bus/tram/trein beter dan m'n buren.  De mede-pendelaars zie ik iedere werkdag, m'n buren zie ik maar een paar keer per maand.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.