Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

goederenwagenbruinrood

Gestart door loco, 28 december 2004, 20:04:17 PM

loco

Ik weet niet hoe ik het moet defini?ren, maar welke verf gebruiken jullie voor goederenwagenbruinrood.
Jocadis heeft dit niet in zijn aanbieding, en elders vind je het ook niet.
Dit is het klassieke bruin waarmee de meeste goederenwagens in de jaren 70-90 geschilderd zijn. Ook internationaal wordt (werd) deze kleur vaak aangewend.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Pol De Bard

GOEDEREN WAGEN BRUIN BROOD[?]

Kiss

Keep It Super Simple

Johnnytrein

Misschien eens informeren bij PB modelbouw in ranst?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Dacker had indertijd de zowat ideale kleur rood/bruin. Heb er trouwens eergisteren mijn bovenleidings-werkwagens van Dacker mee gespoten.De juiste kleur nr.is P07/0216 Ik heb trouwens jaren geleden de volledige serie kleuren meermaals gekocht die ik nog steeds ZEER ZUINIG gebruik. Dat deze verf na al die jaren nog steeds perfekt gebruikt kan worden spreekt voor de kwaliteit.
Deze verf werd trouwens gemaakt door "Precision Paints" in England.
Volgens mij bestaat dit merk nog steeds (miltaire kleuren) maar mischien hebben ze ook onze Belgische kleuren nog wel.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter,
Natuurlijk kan ik nog zo'n 1000 potjes verf laten maken in Engeland. Maar wat doe ik dan met die 999 andere die ik niet nodig heb? Ik kan ook ??n pot verf laten maken hier in Belgi?. Maar daarvoor heb ik eerst de basiskleur nodig als staal.
Eigenlijk hoop ik op iemand die op basis van bestaande merken (Humbrol, Tamiya, Model Colors ...) kan zeggen hoe je de kleur kunt samenstellen of welke kleur in het bestaande assortiment hiermee het meest overeenkomt.
Intussen heb ik al vernomen dat het wagens in de verschillende landen een verschillend roodbruin of bruinrood hebben (gehad).
Ik heb ook eens tussen de ralkleuren gekeken.
Hier heb je Roodbruin ral 8012, Oxiderood 3009, Bruinrood ral 3011. Dit zijn de kleuren die eventueel in aanmerking kunnen komen.
Maar op basis van deze codes en staalkaarten kan ik niet uitmaken wat het meest overeenkomt met het bruikelijke bruinrood bij de NMBS. Ik ben geen kleurenexpert. En kan ook geen kleuren imiteren en mengen.
Oxiderood en roodbruin benaderen elkaar het sterkst. Roodbruin is donkerder. Bruinrood is daarentegen duidelijk roder van tint en op het eerste zicht minder bruikbaar.

Loco


__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Havoc

Eerlijk gezegd heb ik zelden 2 goederenwagens gezien die dezelfde kleur hadden! Dus als je iets vindt dat er goed op lijkt (en best iets lichter is) dan is dat best bruikbaar. Kan je bij de NMBS niet aan een pot geraken?

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jean-luc

Opletten met verf voor schaal 1/1 jongens !
De korrel van zo'n verf is veel grover dan van modelbouwverf.
Je zou wel eens teleurgesteld kunnen zijn; je model zal mooi zijn van ver, maar ver van mooi.
Het gamma van Humbroll en Revell is momenteel zo uitgebreid dat je zowat alle kleuren kunt vinden.

tonycabus

Expert in non working solutions, h?? [;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Van enkele vrienden van mij die Plastiek modelling en die lid zijn van de "IPMS" oftewel de International plastic modellers society, en die dus regelmatige met kleurkaarten van RAL, FS en BS nummers werken heb ik geleerd: Gebruik NOOIT echte verf op uw modellen, zelfs indien bv. Humbrol de juiste tint zou maken.
Indien je dit doet zal ze altijd TE DONKER lijken op je model. Dit komt omdat je geen rekening houd met het zogenaamde "Scale-effect"
Trouwens, waar maken we ons druk om. Als de kleur volgens jezelf er goed op lijkt of goed genoeg is: gebruik hem dan. Kijk maar naar het voorbeeld, daar is ook niet alles hetzelfde.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Ik ga precies wat meer van die smilies moeten ertussen zetten...[}:)]

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik heb een potteke oude Dacker verf goederenwagenbruin P07/0216 gevonden en ga het straks eens uitproberen. Ik ga tegelijk de overschot van de verf op een kaart spuiten zodat ik de kleur beter kan vergelijken en beoordelen met ral kleuren en dergelijke. Ik weet uit vroegere ervaring dat deze pottekes maar ??n keer kunnen geopend worden. Daarna wordt de verf snel hard (ook als je ze omgekeerd bewaard). Dacker had namelijk twee soorten verf, en dit potje is van de slechte soort met een slecht deksel.
Loco

locomotion

Kleuren uit de praktijk overnemen kan inderdaad een verkeerde indruk geven op je modelbaan. Vooral met donkere kleuren kun je vreemde resultaten krijgen. Vaak moet je afhankelijk van de schaal de kleur lichter maken. Voor HO is dit ongeveer 10 ? 15 % denk ik. Hoe je dit moet doen weet ik niet. Daarom hou ik mij indien mogelijk aan de kleuren die je in model kunt krijgen. Bvb van Jocadis. Of dit de juiste kleuren zijn weet ik ook niet. Vroegere verven van dacker aren schitterend. Zij hadden kleuren die je zelfs nu niet meer vind.
Voor goederenwagenbruin van de NMBS zie je inderdaad vele varianten rond rijden. Ik heb de indruk dat dit veel gelijkt op lasmenie of wat men doorgaans ook rode menie noemt. Deze kleur lijkt mij ook logisch. Eerst het chassis lassen en daarna met de kwast erover tegen het roesten.

janjozef

Inderdaad het is beter verf te hebben die niet juist is maar er goed op lijkt dan juiste verf die volledig foutieve uitstraling heeft. uiteindelijk het zijn steeds look a like's [;)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Ik heb deze namiddag het potteke dacker goederenwagenrood half leeggespoten zodat ik nu een staalkaart heb. Ik heb het vergeleken met mijn ral kaarten (3 x 15 cm) en ik heb de indruk dat de kleur van Dacker het meest overeenkomt met ral 3011 bruinrood.
Zonder mijn proefstuk had ik de indruk dat oxiderood ral 3009 het meest overeen zou komen. Bruinrood 3011 komt ook het meest overeen met rode menie. Dit bevestigd de mening van locomotion. Ik ga dit ook nog eens bespreken met iemand anders die iets meer van kleuren afweet.
Je hebt ook nog roodbruin (8012) maar dit bruin is nog iets donkerder dan oxiderood.
Waarschijnlijk ga ik voor bruinrood ral 3011. Dabn is het noig een kwestie van de verf te vinden, want mijn potteke is nog halfvol of halfleeg.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Ik stelde de vraag aan Laurent Fraikin, "Laufbe", ondertussen hier wel bekend zeker, en die antwoordde:
Bien sur Tony

Avec Moustique, nous avons choisi de la Model master, un m?lange 50/50 de

- British Crimson 2009
- Burnt Sienna 2007

On les a choisis ? l'oeil mais sommes plut?t contents!


Op het oog dus, maar ze lijken wel tevreden met het resultaat.
Voor wie het niet wist, Moustique is die krullebol die in St. Ghislain boven zijn overmatig mooie  schaal "0"-zelfbouwmodelletjes tentoonstelde.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)