Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Ben

Citaat van: marcel112 op 26 augustus 2017, 18:57:57 PM

Dus of ABBA of ABAB, dan is er op de bakken zelf nergens een probleem.


Ik zou zeggen ABAB in verband met de wissels.......

raf

ok bak drie begint zijn voltooiing te naderen wat de bak zelf aan gaat.
bak twee is iets voor maandag ik kom 2 planken te kort.

nu met welk systeem word er gereden en wie gaat deze ter beschikking stellen ???
zelf rijd ik mijn eigen systeem op mijn bakken dus aldaar geen probleem maar wat word er op het doorgaande spoor gereden
dit zijn ongeveer de mogelijke digitale systemen die er zijn waren .
kwestie dat niet iedereen moet beginnen met decoders om te gaan bouwen


Digitrax   DCS51 All-in-one Command Station/Booster/Throttle   2010-   Ja   Kast   
Digitrax   DCS100 Command Station & Booster   1996-   Nee   Kast   
Digitrax   DCS200 Command Station & Booster   2000-   Nee   Kast   
ESU   ECoS 50200 DCC system      Ja   Kast   
ESU   ECoS Mobile Control II      Ja   Handregelaar   
Fleischmann/Roco   Z21   2012-   Nee   Kast   Gemaakt voor besturing via een smart phone of tablet-PC
Fleischmann/Roco   MultiMaus      Ja   Handregelaar   Van oorsprong artikel van Roco.
Fleischmann/Roco   Fleischmann Profi-Boss      Ja   Handregelaar   Wordt niet meer geproduceerd.
Fleischmann/Roco   Fleischmann TWIN-Center      Ja   Kast   Gebaseerd op Uhlenbrock Intellibox basic. Wordt niet meer geproduceerd.
Hornby   Elite Controller      Ja   Kast   
Hornby   Select Controller      Ja   Kast   
Lenz   LVZ100      Nee   Kast   
Lenz   LVZ200      Nee   Kast   
Märklin   Central Station      Ja   Kast   Geen DCC-protocol.
Massoth   DiMax 800Z      Nee   Kast   Primair gericht op tuinspoor
Massoth   DiMax 1200Z      Nee   Kast   Primair gericht op tuinspoor
Piko   Digi-Power-Box      Ja   Kast   gebaseerd op Uhlenbrock Intellibox basic
Piko   Digi-Fern      Ja   Handregelaar   
Rautenhaus   RMX960USB      Nee   Nee   
Tams   MasterControl      Ja   Kast   
Uhlenbrock   Intellibox Basic      Ja   Kast   
Uhlenbrock   Intellixbox II      Ja   Kast   
Use-Autonomic   Raptor   2006-   Ja   Kast   Bevat tevens software om de modelbaan te besturen, booster vereist
Viessmann   Commander   2007-   Ja   Kast   
Zimo   MX10      Nee   Kast   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

Kijk ook naar hoeveel treinen kan hij tegelijk aan kan?
En dan ook in het werkgeheugen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

marcel112

Vergeet ook niet te kijken naar de connectiviteit.
Bij BNLS wordt nu gebruik gemaakt van Roco Multimuizen, via een eXpressNet ringleiding over alle bakken.
Voor €5,- per bak heb je aansluitpoorten voor 2 muizen op je bak. Voor Loconet of eXpressnet, afhankelijk van de centrale die er voor aangehangen wordt.

Draadloos klinkt vaak heel leuk maar is op een beurs slecht te doen.
Veel signalen van centrales en routers bij andere clubs en handelaren geven nogal wat storingen daarin.
Meest bruikbare zou dan de 5Ghz band zijn voor WiFi, echter kan niet iedereen die gebruiken met de telefoon.
En dan krijg je nog eventuele problemen met Apps, voor iOs zijn namelijk een stuk minder apps voorhanden dan voor Android.

Hoeveel treinen hij tegelijk aankan, anders gezegd het aantal Ampere is niet zo van belang. Indien nodig kan er altijd een booster worden bijgeplaatst en de baan in delen verdeeld worden.

Edsko Hekman

Ik zou het simpel houden en gewoon het Roco kastje hanteren. Precies zoals Marcel voorstel. De meesten hebben wel een muisje in bezit. Lekker eenvoudig en geen poespas.

KISS: Keep It Simple Stupid!

raf

muisje ????
ik heb van dat alles niks want op de HTC word alles gebruiksklaar gemaakt als je wil rijden dank zei Eric
zit een ecos toestand aan de baan vast
al mijn locs hebben hetzelfde adres want je kan toch maar met een tegelijk rijden
wat moet ik dan voor zien aan de voorkant van mijn bakken voor dat muisje
of is dat draadloos
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Even een foto van mezelf pakken...

20170822_145931 by Edsko Hekman, on Flickr

Recht in het zwarte van de bak zie je een tweetal aansluitingen zitten (de gaatjes zal ik maar zeggen.). Rechts van de rode dop. Dat is een hub die we bij de BNLS baan gebruiken om het digitale signaal over de hele baan te sturen. Elke deelnemer heeft deze in zijn baan opgenomen. Zo kunnen we overal waar nodig/handig een Roco multimuis of locmaus 2 inpluggen. Dat hubje kost niet zoveel, ik meen iets van €7 of €8. Ik heb het ding zelf in elkaar gezet, nadat BNLS deelnemer HansQ deze ontwikkeld had. Geen idee of er nog printplaten zijn.

De rode dop is overigens de reset knop voor de hub in geval van kortsluiting.

marcel112

Zijn tegenwoordig nog simpeler van uitvoering te verkrijgen.
Aangezien alleen de Hub nodig is.

Kosten €5,- per print via RailClubUtrecht

Edsko Hekman


raf

dus in het midden van de drie bakken zo een aansluiting is voldoende
maar dan moet ik me alsnog zo een multimouse ding gaan aanschaffen om op een beurs te kunnen rijden
blijft de vraag is dit wel handig om steeds voor de bezoekers door te moeten gaan lopen om je trein te volgen
en de MM steeds weer in en uit te pluggen
want pak dat er een baan word opgesteld van 20 meter (misschien fantasie maar het zou kunnen)dan moet je steeds wisselen met inpluggen anders kun je niet volgen
of is er een andere mogelijkheid
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 27 augustus 2017, 06:25:41 AM
dus in het midden van de drie bakken zo een aansluiting is voldoende
Één is idd voldoende. Alleen zou ik die aan de zijkant plaatsen ipv in het midden. Dat laatste is voor bezoekers van een beurs niet zo leuk. Sta je midden voor je bak te prutsen met een muisje. Positionering zou ik wel afstemmen. Dat scheelt zoeken naar waar de hub zit. Dus er moet mijns inziens gewoon een keuze gemaakt worden tussen links en rechts. Bij ons zit het rechts, vanaf de toeschouwer gezien.

Citaat van: raf op 27 augustus 2017, 06:25:41 AM
maar dan moet ik me alsnog zo een multimouse ding gaan aanschaffen om op een beurs te kunnen rijden
Als je in de baan wilt staan wel ja. Zo duur zijn die dingen tweede hands niet meer.

Citaat van: raf op 27 augustus 2017, 06:25:41 AM
blijft de vraag is dit wel handig om steeds voor de bezoekers door te moeten gaan lopen om je trein te volgen
en de MM steeds weer in en uit te pluggen
want pak dat er een baan word opgesteld van 20 meter (misschien fantasie maar het zou kunnen)dan moet je steeds wisselen met inpluggen anders kun je niet volgen
of is er een andere mogelijkheid
Mijn ervaring bij de BNLS baan is dat je echt niet steeds je MM in- en uitplugt en meerent met de baan. Al houd ik niemand tegen die meerent. Goed voor de conditie! ;)
Wij hebben bij elke keerlusbak standaard een muis hangen. Tussendoor zijn er meestal ook 1 of 2 muizen ingeplugt waar we mee werken. Het is dus niet vaak nodig om een muis in een bepaalde bak te hangen en steeds mee te lopen. Het is daarentegen wel handig om in elke bak een mogelijkheid te hebben om er een in te pluggen. Wij hebben een paar bakken zonder die mogelijkheid gehad en dat is soms wel lastig. Gevalletje "Better safe than sorry".

Mbt die 20 meter, dat lukt ons vaak op beurzen. ;)

Gr.

Edsko

raf

hoi Edsko

ja ik ben zulke dingen niet gewoon ik heb mijn eigen besturing
maar dus je hebt gewoon aan zo elke bak een muis hangen
moet je dan niet elke keer die muis op je loco instellen ???als je op die bak rijd
want zoals ik begrepen heb bij MSM "rij je op zicht en "moet je zelf stoppen voor een rood licht
als mijn bakken tussen MSM en BNLS zit en die dient als over gang van links naar rechts spoor dan is dat helemaal geen luxe om daar te kunnen stoppen
stopt de bestuurder niet zelf stopt de baan wel de trein die door rood zou gaan rijden das niet het probleem maar dan gaat dat wel abrupt gebeuren en niet langzaam
ik had gedacht aan 2 signalen die aan de BB van de voorganger gehangen konden worden middels een magneet zodat de bestuurder kan zien wat er aan de andere kant gebeurt en zich reeds voorbereiden op rood licht

als de bakken gewoon gebruikt worden als tussen bak dan is er geen probleem natuurlijk dan is het gewoon recht spoor zoals bij iedereen anders

de beveiliging van het veranderen van spoor gebeurt door de bakken zelf daar moet je als bestuurder geen rekening mee houden
wel op tijd remmen voor rood

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

hoi,

Citaat van: raf op 27 augustus 2017, 12:08:54 PM
maar dus je hebt gewoon aan zo elke bak een muis hangen  moet je dan niet elke keer die muis op je loco instellen ???

Nee, meestal gewoon op een multimaus een lok instellen. Die gebruik je om die lok aan te sturen. Dus gewoon eventueel meelopen en inprikken. Dan kan je hem aansturen. In plaats multimaus kan je ook nog een lokmaus2 gebruiken. Deze zijn voor al 10 - 15 euro te krijgen.

Citaat van: raf op 27 augustus 2017, 12:08:54 PM
stopt de bestuurder niet zelf stopt de baan wel de trein die door rood zou gaan rijden das niet het probleem maar dan gaat dat wel abrupt gebeuren en niet langzaam
ik had gedacht aan 2 signalen die aan de BB van de voorganger gehangen konden worden middels een magneet zodat de bestuurder kan zien wat er aan de andere kant gebeurt en zich reeds voorbereiden op rood licht

Met hoeveel treinen wil je gaan rijden?  :) Op een baan van 20 meter rijden maximaal 3 tot 4 treinen hun rondjes. Echt rangeren doe je niet op de baan. Dus constant over de sporen naar "rangeersporen" rijden zal niet vaak gedaan worden. Het is niet echt "spelen" wat je doet. En natuurlijk kan je natuurlijk wel even roepen dat je nu de trein even naar een ander spoor wil hebben en daardoor even de boel stil zet. Bij de BNLS-baan zitten in de keerlussen een opstelspoor om treinen in en uit te halen.

Groet Ronald.

raf

wat er bij de BNLS zit is ten eerste dat ze aan de verkeerde kant rijden .
als er MSM bakken aangesloten worden dan heb ik de bak die tussen de twee in kan komen te staan om van spoor te wisselen
en daar moet je dus wel stoppen voor rood sein anders maak je brokken
ik dacht de licht signalen zo te maken in de BB dat die tegen de andere deelnemer zijn BB kan gehangen worden met twee magneten .
de magneten uit een oude Harde schijf die trekken zo hard dat ze zeker door 9 a 12 mm hout nog voldoende houvast geven om een signaalbordje aan vast te hangen .
de voeding gaat dan gewoon langs boven of achter de BB door zo naar voor door de andere BB om dan eventueel door de opening terug te kunnen worden opgehangen.
iets van beveiliging moet er zijn als je gaat wisselen van spoor hoor anders krijg je brokken .
als je het sporen plan bekijkt van de hoofdsporen dan zie je dat er op mijn bak tot juist voor de BB nog belgische gereden word maar nadien gewisseld naar tegen spoor
loop je me met je treinstel kun je remmen ,doe je dat niet dan stopt hij wel op het stop spoor
normaal hoort hij dan terug te vertrekken als de spanning er terug op gaat is me verteld .

wat rangeren betreft bekijk mijn sporen plan (nog niet tevreden er over)dan ga je zien dat er met de 3 rail loco en de 2 rail NIET gerangeerd word op het hoofd spoor.
het treinstel buigt af op het rangeer spoor VOOR de hoofd wissels in de baan en zal dus nooit de hoofd baan kruisen .
terug invoegen gaat eenvoudig daar de signalen dan gewoon op rood komen te staan en alle verkeer voor het invoegend treinstel stopt

gr raf morgen plankjes halen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 28 augustus 2017, 00:59:30 AM
wat er bij de BNLS zit is ten eerste dat ze aan de verkeerde kant rijden .
Dat is niet eens interessant op een beurs. Daar willen mensen iets zien rijden. Dit argument komt wel vaker terug. De meeste bezoekers weten niet eens of er links of rechts gereden word in het uitgebeelde land.

Disclaimer! Onderstaande is niet persoonlijk bedoelt, maar van algemene aard!
Bij BNLS hebben we ook meerdere landen die uitgebeeld worden. België, NL, Frankrijk, Rusland, Canada, USA en in het verleden ook Duitsland, Schotland en Engeland. Dat is dus links en rechts rijden door elkaar. Een baan als de BNLS baan en , als ik zo vrij mag zijn, ook de MSM baan is niet bedoeld om hysterisch correct te zijn, maar om mensen aan het bouwen te krijgen, lol te hebben en leerzaam te zijn. Bij BNLS reden we dan ook de ene dag rechts en de andere dag linksom. Zo kom je iedereen tegemoet. En niemand die het wat uitmaakt. Het is een concessie die je doet als je in een gemengde baan staat. Iemand die hysterisch correct wil rijden, kan dat thuis doen of zelf een baantje bouwen en solo op een beurs gaan staan. Niks mis mee.