Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

raf

#120
edsko een probleem begin je maten maar al weer aan te passen

van de week alles doorgegeven en dus vandaag gaan ophalen
er was niets klaar dus ????
blijkt dat 9 mm niet meer gemaakt word in multyplex en het of 8 mm is of 10 mm
ik heb dan maar 8 mm meegenomen denkende aan mijn rug eens alles klaar is
dan de poten die 40 mm is ook niet meer das 44 mm geworden
ik haal hier in Genk al mijn hout bij de Kevok en hun hebben deze maten niet meer
het kan natuurlijk zijn dat elders 9 mm en 40 mm nog te verkrijgen is dat weet ik dus niet
ik was een totaal van een 70 euro kwijt aan materiaal zonder de lijm
ik heb spul voor 3 bakken zonder de fries en de boven en achterwand
daar de BB er los tegen zitten werkt dit veel gemakkelijker zonder die toestanden er boven op
daar er onderin een plank ligt van 220 mm ga ik deze gebruiken om opstel sporen te maken daar kan ik 4 sporen naast elkaar op kwijt
als ik dan ergens met mijn bakken alleen sta kan ik de keerlussen daar op laten aan sluiten want in die 15 cm hoogte heb ik geen probleem dat is meer dan voldoende en twee  klimspiralen nemen niet meer plaats is dan een keer lus

het vervelende is dat de afstand van de voor rand tot de opening niet mee op de plannen staan
en ik kan deze ook nergens vinden
na berekening zou het 53 mm moeten zijn van de voorkant af
en kan iemand dat bevestigen voor ik het gat begin te maken aub 
gr raf en nu lijmen en timmeren
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: SuSke op 24 augustus 2017, 22:02:08 PM
Leggen we dan ook een ei over de spoor code  8)
Ik zou het soort spoor er misschien gewoon uithalen? Enkel in de BB's gaan voor een afgesproken merk en type.
Alsook de hartafstand alleen in de BB's aanhouden, op de module doe je wat je wil.
Werkt het in het volledige geheel? Prima!
Werkt het niet? Er uit, jammer.
Die code 100 is om oud (lees "heel oud") materieel op te kunnen laten rijden.
Maar vermits het rijden op de baan digitaal aangestuurd gaat worden, is het aantal rollend materieel van respectabele leeftijd toch eerder beperkt?
Paul

raf

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 12:57:35 PM
Citaat van: SuSke op 24 augustus 2017, 22:02:08 PM
Leggen we dan ook een ei over de spoor code  8)

Werkt het niet? Er uit, jammer.
Die code 100 is om oud (lees "heel oud") materieel op te kunnen laten rijden.
Maar vermits het rijden op de baan digitaal aangestuurd gaat worden, is het aantal rollend materieel van respectabele leeftijd toch eerder beperkt?
Paul
maar als er een loco problemen geeft dan gaat die er evengoed uit want al is code 100 oud er zijn mensen die moderne decoders in oud materiaal steken wat hun goed recht is maar dat kan dan wel problemen geven tijdens het rijden

en we zitten nu wel over bakken bezig maar wat met mensen die alleen maar willen komen rijden ?
want pak als je nu 10 deelnemers hebt met bakken dan heb je nog niet zoveel materiaal wat aan het rijden is
ik zou dus mensen die wegens omstandigheden geen bakken kunnen bouwen (bv geen plaats thuis)wel de mogelijkheid geven om met hun materiaal te komen rijden .
op de club doen wij zelfs deelnemers die maar 1 dag kunnen komen hun indelen dat ze op Bv zaterdag komen en dan een andere op zondag
de beschikbare ruimte word dan elke keer weer ingevuld door de deelnemer die op die dag aanwezig is wat modellen aan gaat
zo krijg je een grotere diversiteit op de stand

zo maar een idee hé
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: raf op 25 augustus 2017, 13:11:25 PM
maar als er een loco problemen geeft dan gaat die er evengoed uit
Da's idd juist.

Citaat van: raf op 25 augustus 2017, 13:11:25 PM
ik zou dus mensen de mogelijkheid geven om met hun materiaal te komen rijden.
Ook juist.
Paul

doomslu

Mijn ervaring leert me dat er altijd 'rijders' te kort zijn, dus kom maar af!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 25 augustus 2017, 12:04:30 PM
edsko een probleem begin je maten maar al weer aan te passen

van de week alles doorgegeven en dus vandaag gaan ophalen
er was niets klaar dus ????
blijkt dat 9 mm niet meer gemaakt word in multyplex en het of 8 mm is of 10 mm
ik heb dan maar 8 mm meegenomen denkende aan mijn rug eens alles klaar is
dan de poten die 40 mm is ook niet meer das 44 mm geworden
Dat is geen probleem hoor. * of 9 mm, dat maakt zo weinig, dat ga je niet meer terugzien in een opstelling of een thuisbaan.
40mm voor de poten is ook een geschaafde versie. Zelf geschaafd door Martin in dit geval. Die doet dat op zijn machine en klaar. 40 mm heb ik ook in NL nog niet in een winkel gezien.

Mooi dat je aan het bouwen bent. Veel plezier, het zag er al goed uit.

Edsko Hekman

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 12:57:35 PM
Citaat van: SuSke op 24 augustus 2017, 22:02:08 PM
Leggen we dan ook een ei over de spoor code  8)
Ik zou het soort spoor er misschien gewoon uithalen? Enkel in de BB's gaan voor een afgesproken merk en type.
Ik zou op de BB's idd voor een afgesproken merk en type gaan. Daar wil je geen problemen. Tussen de BB's dan idd onderstaande principe hanteren.

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 12:57:35 PM
Alsook de hartafstand alleen in de BB's aanhouden, op de module doe je wat je wil.
Werkt het in het volledige geheel? Prima!
Werkt het niet? Er uit, jammer.
Wel met de kanttekening dat er dan geklust kan gaan worden om een en ander toch weer werkend te krijgen. Trekt ook genoeg volk op een beurs en tijdens een rijdag is het leerzaam foutendetectie en het oplossen ervan te volgen.

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 12:57:35 PM
Die code 100 is om oud (lees "heel oud") materieel op te kunnen laten rijden.

Maar vermits het rijden op de baan digitaal aangestuurd gaat worden, is het aantal rollend materieel van respectabele leeftijd toch eerder beperkt?
Paul
Bij ons op de BNLS baan rijdt eigenlijk alleen maar materieel uit de laatste 10 (?) jaar. En dat rijdt er allemaal zonder problemen overheen.

Edsko Hekman

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 13:32:40 PM
Citaat van: raf op 25 augustus 2017, 13:11:25 PM
maar als er een loco problemen geeft dan gaat die er evengoed uit
Da's idd juist.
Correct.

Citaat van: just4fun op 25 augustus 2017, 13:32:40 PM
Citaat van: raf op 25 augustus 2017, 13:11:25 PM
ik zou dus mensen de mogelijkheid geven om met hun materiaal te komen rijden.
Ook juist.
Wederom correct.

Citaat van: doomslu op 25 augustus 2017, 13:52:41 PM
Mijn ervaring leert me dat er altijd 'rijders' te kort zijn, dus kom maar af!  ;)
Bij BNLS hebben we juist altijd materieel over dat niet gereden heeft! ;D
Maar ook bij ons zijn gaststrijders welkom. Sommigen vinden het leuk om hun materieel eens in een passend landschap te fotograferen. Die mogelijkheid bieden we dan ook.

raf

Edsko bedankt en ja ik ben aan het bouwen
alleen die twee rail ???? ik moet ergens onderbrekingen en dergelijke gaan aan brengen geloof ik
roco heeft zo van die witte dingen en daar heb ik er nog wel van liggen
daar mijn bakken dus kunnen wisselen tussen MSM en bnls zal er toch een en andere moeten gaan gestuurd worden mijn gedacht
is er daar ergens iets over te vinden wat bekabeling betreft of word dat natte vinger werk
ik zou dit graag weten voor de eerste sporen worden gelegd das wel handig dat ik dan later niet meer in de rails moet gaan zagen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Klik hier voor hoe het electrisch geregeld is bij bnls. Kun je daar alvast naar kijken.

raf

Die aansluiting is geen probleem het is tussen de wissels onderling dat ik vermoed dat het problemen gaat geven
want daar zie ik dus een paar sluitingen in komen als ik gewoon rechte en links ga aan sluiten
maar eens ik de bakken laar heb en kan rijden dan zien we wel weer
ik leg toch eerst alles los uit
voor ik begin vast te leggen wil ik elke beweging die ik kan doen ook gedaan hebben zonder problemen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

Je hebt geen keerlus dus geen sluiting mits je je houdt aan consequent aansluiten van de spoorstaven.

Gr, Ben.

raf

hoi Ben
bekijk het geheel eens



hoe veel lente er ook tussen zit maakt niet uit maar ik denk dat die wissels problemen gaan geven
het rode is 3 rail maar dat wisselt en dat is geen probleem
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

#133
Ah, maar dat zijn twee keerlussen buiten je bak. De kortsluiting moet je daar oplossen, niet bij de wissels.

Ik ken de normen niet maar ergens zal wel beschreven staan welke spoorstaaf welke kleur (rood / zwart) moet hebben.

Gr, Ben.

marcel112

Eventuele problemen met sluiting worden op de koppen opgelost.
Zolang iedereen dezelfde manier van aansluiten maar aanhoudt.
Dus of ABBA of ABAB, dan is er op de bakken zelf nergens een probleem.

Op de koppen kan dan in het geval van een niet rondgaande baan een keerlus geplaatst worden met daarin een keerlusmodule verwerkt.
Met het rijdend materieel moet er dan wel rekening gehouden worden met de lengte van de keerlusmodule