Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

SuSke

Even verder borduren dan.

Gaan we dan standaard voor enkelspoor of dubbelspoor?
dit vraagt om een specifieke oplossing om die 2 varianten aan elkaar te koppelen. Er zijn dan een "beveiligde" overgangsbakken nodig want dubbelspoor betekent ook minimaal 2 treinen laten rijden in tegenovergestelde richting. Die beveiliging moet dan ook over een X-tal bakken naar de andere kant gebracht worden  -->  aansturen van seinen en wissels ??

De hogte van de railstaaf t.o.v. het rijvlak speelt geen enkele rol. Elk verschil wordt opgevangen in de "Black Boxes" samen met de eventuele railhoogte.
Dit geeft je de mogelijkheid om een hoger of zelfs getrapt ballastbed aan te leggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 24 augustus 2017, 13:58:30 PM
Even verder borduren dan.

Gaan we dan standaard voor enkelspoor of dubbelspoor?
dit vraagt om een specifieke oplossing om die 2 varianten aan elkaar te koppelen. Er zijn dan een "beveiligde" overgangsbakken nodig want dubbelspoor betekent ook minimaal 2 treinen laten rijden in tegenovergestelde richting. Die beveiliging moet dan ook over een X-tal bakken naar de andere kant gebracht worden  -->  aansturen van seinen en wissels ??



Ik zou voor dubbelspoor gaan, steek je er een enkelspoorbak tussen, dan moet er in de blackbox een wissel steken die naar je enkelspoor gaat. Indien omgekeerd dan moeten er blackboxen zijn met wissels op om van enkel naar dubbelspoor te gaan.

Misschien simpel rijden met de gsm in de hand? Aan overgangen van enkel naar dubbelspoor zetten we seinhuiswachters in! Bij MHR deden ze dat ook. (maar dan in de stations)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

just4fun

Citaat van: OlivierV op 24 augustus 2017, 14:23:01 PM
Ik zou voor dubbelspoor gaan, steek je er een enkelspoorbak tussen, dan moet er in de blackbox een wissel steken die naar je enkelspoor gaat. Indien omgekeerd dan moeten er blackboxen zijn met wissels op om van enkel naar dubbelspoor te gaan.
Misschien simpel rijden met de gsm in de hand? Aan overgangen van enkel naar dubbelspoor zetten we seinhuiswachters in! Bij MHR deden ze dat ook. (maar dan in de stations)
Wissels in de BB's of een "terugloopspoor" ergens achter het decor (en dus het nodige bogenwerk in de BB's).
Tussen haakjes:
     ( de eerste versie, opgemaakt door Tony Cabus, had achter de decorplank van de modulebak een 'kontje' met een spoor op, om alzo een soort ovaal te kunnen maken.
     Het zichtbare spoor vooraan, een boog van 180° links naar het verdekte spoor achteraan en dan terug, rechts, een boog van nogmaals 180° om zo terug vooraan te komen.
     Dit alles zonder schaduwstation. )

Ik zou ook rijden zonder beveiliging, buiten de beveiliging van de bediener van de loc (met gsm, rocomuis, ...).
Anders zit je met een beveiligingsnetwerk over modules heen, dat lijkt me een pak moeilijker.
Een bijkomend voordeel om zonder digitale baanbeveiliging te rijden is dat je thuis analoog, of DCC, of Märklin-digitaal of ... op je modules kan rijden en als MSM-baan volgens de afgesproken digitale norm (want 2 draden zijn 2 draden).

Paul

SuSke

Gewoon een "visuele beveiliging" zou wel eens problematisch kunnen worden als je meerdere enkelsporige bakken tussen een aantal dubbelsporige bakken zet. Je ziet niet ver genoeg om in te grijpen.
Dus enige melding over het enkelsporing deel heen zal mijn inziens wel nodig zijn, tenzij je er 2 mensen (een aan elke kant) bij zet die de boel voor jou in de gaten houden en je op een of andere manier toelating geven om door te rijden.

Als iedereen meeloopt met zijn trein, kan je een frontale aanrijding vermijden. Maar 1 bestuurder afgeleid is genoeg om wat calamiteiten te krijgen.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: just4fun op 24 augustus 2017, 14:56:18 PM
Citaat van: OlivierV op 24 augustus 2017, 14:23:01 PM
Ik zou voor dubbelspoor gaan, steek je er een enkelspoorbak tussen, dan moet er in de blackbox een wissel steken die naar je enkelspoor gaat. Indien omgekeerd dan moeten er blackboxen zijn met wissels op om van enkel naar dubbelspoor te gaan.
Misschien simpel rijden met de gsm in de hand? Aan overgangen van enkel naar dubbelspoor zetten we seinhuiswachters in! Bij MHR deden ze dat ook. (maar dan in de stations)
Wissels in de BB's of een "terugloopspoor" ergens achter het decor (en dus het nodige bogenwerk in de BB's).
Tussen haakjes:
     ( de eerste versie, opgemaakt door Tony Cabus, had achter de decorplank van de modulebak een 'kontje' met een spoor op, om alzo een soort ovaal te kunnen maken.
     Het zichtbare spoor vooraan, een boog van 180° links naar het verdekte spoor achteraan en dan terug, rechts, een boog van nogmaals 180° om zo terug vooraan te komen.
     Dit alles zonder schaduwstation. )

Ik zou ook rijden zonder beveiliging, buiten de beveiliging van de bediener van de loc (met gsm, rocomuis, ...).
Anders zit je met een beveiligingsnetwerk over modules heen, dat lijkt me een pak moeilijker.
Een bijkomend voordeel om zonder digitale baanbeveiliging te rijden is dat je thuis analoog, of DCC, of Märklin-digitaal of ... op je modules kan rijden en als MSM-baan volgens de afgesproken digitale norm (want 2 draden zijn 2 draden).

Paul

Hmmm, een 3 a 4-tal bakken die een bundel vormen zou wel interessant zijn dan wordt het verkeer ook veel zinvoller, net zoals de treinbewegingen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

Hou wel even rekening als het kan met de al bestaande bakken, en die zijn er zowel in enkel als dubbelspoor.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

doomslu

Mooi gedaan, Paul. Dat is alvast een stap in de goede richting.

Aangezien er eigenlijk geen bestaande bakken meer (willen) meedoen, zou ik nu opteren voor dubbelspoor.
Als er toch enkelspoorbakken willen meedoen, dan moeten we twee overgangen in elkaar knutselen. Dat kan toch geen probleem zijn?

De besturing blijft best zo eenvoudig mogelijk, denk ik, op 't zicht.
Wie zich geroepen voelt een station ineen te knutselen heeft er meteen een job als seingever bij.  ;D

Ik ben wel te vinden voor een modulaire lengtemaat, zoals Olivier suggereert. Ik zou het op een veelvoud van 60 houden voor de baan, inclusief blackbox(en).

In de praktijk werd dat 'kontje' achteraan, voor het terugloopspoor, niet gebruikt. Laat ons dat dan weglaten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

100% gelijk Luc. Simpel houden. De vraag is alleen of er ooit iemand een trein zal doen rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Leggen we dan ook een ei over de spoor code  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: Havoc op 24 augustus 2017, 21:52:25 PM
100% gelijk Luc. Simpel houden. De vraag is alleen of er ooit iemand een trein zal doen rijden.
Ik hoop het van harte, want uiteindelijk draait het daar toch om, niet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Toch eigenaardig dat je stevig aan de kooi miet schudden om het gaande te houden. Je zou denken dat fie die willen meewerken er leven in houden maar als je af en toe geen schok geeft...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: doomslu op 24 augustus 2017, 18:49:00 PM
Mooi gedaan, Paul. Dat is alvast een stap in de goede richting.

Aangezien er eigenlijk geen bestaande bakken meer (willen) meedoen, zou ik nu opteren voor dubbelspoor.
Als er toch enkelspoorbakken willen meedoen, dan moeten we twee overgangen in elkaar knutselen. Dat kan toch geen probleem zijn?

De besturing blijft best zo eenvoudig mogelijk, denk ik, op 't zicht.
Wie zich geroepen voelt een station ineen te knutselen heeft er meteen een job als seingever bij.  ;D

Ik ben wel te vinden voor een modulaire lengtemaat, zoals Olivier suggereert. Ik zou het op een veelvoud van 60 houden voor de baan, inclusief blackbox(en).

In de praktijk werd dat 'kontje' achteraan, voor het terugloopspoor, niet gebruikt. Laat ons dat dan weglaten.

Prima situatie waar ik me in kan vinden, ik maak wel blackboxen voor mijn baan (1 van de 2 is wel nog minibaantje op dit moment) en gooi er dan wel overloopwissels op (is in principe enkelspoor, maar de 2 middelste zijn dubbelsporig uitgevoerd).

De hele organisatie dragen zie ik niet zitten, meedoen wel.

Verder bestaat het er uit om regelmatiger samen te komen dan 2-jaarlijks. Maakt niet uit dat je nog niet klaar bent, het gaat om plezier en rijden met de treinen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Laat de norm zoals die nu is bestaan: code 100, met het voetbalveld van Olivier tussen beide sporen. ;)
En leg een positie en afstand vast voor code 83 bakken. Dan kan iedereen kiezen, kan het oude spul meedoen (of nieuw volgens code 100 norm), en moeten er maar 2 BB's zijn om de overgang te maken van 83 naar 100.

(Ik zou wel durven overwegen een paar bakken te sponseren maar kan er onmogelijk elke bijeenkomst erbij zijn. En vanzelfsprekend zullen er meerdere expo's per jaar moeten zijn anders loont het niet. En even vanzelfsprekend, MSM moet toelaten dat er reclame-bakken tussen zitten  :))

Edsko Hekman

Citaat van: SuSke op 24 augustus 2017, 17:16:33 PM
Gewoon een "visuele beveiliging" zou wel eens problematisch kunnen worden als je meerdere enkelsporige bakken tussen een aantal dubbelsporige bakken zet. Je ziet niet ver genoeg om in te grijpen.
Dus enige melding over het enkelsporing deel heen zal mijn inziens wel nodig zijn, tenzij je er 2 mensen (een aan elke kant) bij zet die de boel voor jou in de gaten houden en je op een of andere manier toelating geven om door te rijden.

Als iedereen meeloopt met zijn trein, kan je een frontale aanrijding vermijden. Maar 1 bestuurder afgeleid is genoeg om wat calamiteiten te krijgen.
Ik zou niet geneigd zijn om enkel spoor en dubbelspoor af te wisselen. Ik zou de baan opdelen in twee stukken: een dubbelspoor, een enkelspoor. Daar wordt het volgens mij overzichtelijker van en minder momenten waarop het mis kan gaan.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

Citaat van: OlivierV op 25 augustus 2017, 00:04:41 AM
De hele organisatie dragen zie ik niet zitten, meedoen wel.
Dat hoeft ook niet. Ik zou ook niet adviseren om het alleen te doen. Basmans heeft om hulp gevraagd. Gewoon in totaal 3, 4 man die het samen oppakken. Meer is niet nodig. En dit alles onder het motto "Je doet mee of je doet niet mee".

Citaat van: OlivierV op 25 augustus 2017, 00:04:41 AM
Verder bestaat het er uit om regelmatiger samen te komen dan 2-jaarlijks.
Dat heb je zelf in de hand. Dat is iets dat dat kleine kernteam moet aandragen.

Citaat van: OlivierV op 25 augustus 2017, 00:04:41 AM
Maakt niet uit dat je nog niet klaar bent, het gaat om plezier en rijden met de treinen.
Spijker op zijn kop!