Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

doomslu

Citaat van: doomslu op 28 juli 2017, 09:11:49 AM
Mijn module is demonteerbaar. Zijkanten, achterkant, fries, alles kan er af. Voor mij de enige manier om te vervoeren... (*)
Dus, de onderplaat met sporen en aankleding zouden ook zo meteen in een modelbaan thuis kunnen passen.

(*) Dit weekend ben ik niet thuis, maar indien gewenst maak ik er volgend weekend wat foto's van, hoe dat precies in elkaar zit.
Oeps  :-[ Beloofd op 28 juli en nu eindelijk aan gedacht.

Wat foto's:

De zijkanten worden gemonteerd met deze eenvoudige schroefjes:



Het pennetje steekt uit de basis, langs de zijkant. Daarop past de zijwand, schroefje er op draaien en 't zit vast.



Volledig gedemonteerd ziet het er zo uit. Perfect inpasbaar in een thuisbaan, toch?

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

dat kiekeskot dacht ik mij te herinneren niet ? ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#93
Luc, fraai stukje spoorweg, ik stuurde je volgend per abuis per pm, het had eigenlijk hier moeten staan :

misschien is de vakantieperiode ook niet het meeste geschikte tijd om zoiets te proberen te lanceren,of later op het jaar meer succes zou hebben is misschien ook niet vanzelfsprekend. Anderzijds zijn de normen mijn idee iets te conservatief geworden en eigenlijk nodigen ze niet echt uit, maar ja zal mijn idee zijn ? We leven ook  steeds meer  in een  individualistische samenleving misschien is het dat ?  :-\

Edsko Hekman

Het zou best kunnen dat de vakantieperiode geen handige tijd is, maar willen we iets beginnen mbt het koppelen van de bakken, dan moeten we op tijd erbij zijn.

Wat bedoel je met "Anderzijds zijn de normen mijn idee iets te conservatief geworden en eigenlijk nodigen ze niet echt uit"? Kun je daar iets meer over uitwijden?

Metpetergaathetbeter

het profiel van de rails, afstand dat rails uit elkaar liggen,.................het idee, het kiezen van de norm dat de bakken gemaakt werden,werden vastgelegd  met denken van toen (laat ons zeggen 10 jaar terug.)

Edsko Hekman

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2017, 09:35:14 AM
afstand dat rails uit elkaar liggen
Dit is binnen de huidige norm geen probleem. De enige afstand die telt, is de afstand op de overgang van de ene module naar de andere. Die moet passen! Op de module zelf kun je gewoon volgens NEM norm werken. Dat gebeurd bij BNLS ook zo.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2017, 09:35:14 AM
het idee, het kiezen van de norm dat de bakken gemaakt werden,werden vastgelegd  met denken van toen (laat ons zeggen 10 jaar terug.)
Daarom heb ik ook al eens eerder gezegd dat er een clubje mannen/vrouwen moet zijn (max 5) die de normen onder handen nemen en naar deze tijd trekken. Maar daar meld niemand zich voor aan helaas.  :-\ ::)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2017, 09:35:14 AM
het profiel van de rails, afstand dat rails uit elkaar liggen,.................het idee, het kiezen van de norm dat de bakken gemaakt werden,werden vastgelegd  met denken van toen (laat ons zeggen 10 jaar terug.)

Dit hoeft enkel op de blackbox(en), is al een paar keer vernoemd geweest. Daarbinnen doe je wat je wil zolang je maar met de totale lengte (zichtbaar + blackboxen) binnen een veelvoud van de standaardmaat past.

Zelf zie ik het wel zitten om met minibaantje + 1 uitbreiding (of 2) als geheel kan deelnemen in de forumbaan, 2 blackboxen maken met de overgang naar de juiste koppen voor de sporen is nu niet zoveel werk om te kunnen aansluiten op de baan.  :D

Dat de vakantie er geen goed aan zou doen weet ik niet, de meesten hebben dan verlof en hebben dan meer tijd. Persoonlijk heb ik van een dagje bouwen veel meer voldoening dan van een halve dag naar een computerscherm staren.

Denk dat velen een beetje koudwatervrees hebben eerlijk gezegd. Het gaat om plezier hebben en al doende leer je toch hoor. 4 jaar geleden kon ik bijna niks en nu maak ik zaken die toch al eens mogen gezien worden.  ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2017, 09:35:14 AM
het profiel van de rails, afstand dat rails uit elkaar liggen,.................het idee, het kiezen van de norm dat de bakken gemaakt werden,werden vastgelegd  met denken van toen (laat ons zeggen 10 jaar terug.)

Wat stel je dan voor? Er is een draad voor voorstellen maar bitter weinig reacties. Elk jaar van norm veranderen omdat er een nieuw soort rail of ballast uitgekomen is of omdat er iemand plots goesting krijgt om een andeer tijdperk te doen dat lukt nooit. Je stelt iets op en dat is het en bollen maar.

Dit is iets om plezier mee te hebben, om mee buiten te komen, aan anderen te tonen, te laten zien hoe je iets doet. Om beginners te laten meedoen. Als je enkel op tentoonstellingen wil staan met de laatste soort rails die nog 0.02mm lager dan is de minibaantjeswedstrijd iets voor jou. Of Fremo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Edsko Hekman

Citaat van: Havoc op 23 augustus 2017, 20:08:34 PM
Elk jaar van norm veranderen omdat er een nieuw soort rail of ballast uitgekomen is of omdat er iemand plots goesting krijgt om een andeer tijdperk te doen dat lukt nooit. Je stelt iets op en dat is het en bollen maar.

Dit is iets om plezier mee te hebben, om mee buiten te komen, aan anderen te tonen, te laten zien hoe je iets doet. Om beginners te laten meedoen.
Hier wordt de spijker heel hard op z'n kop geslagen.

Edsko Hekman

Nu ik eindelijk weet hoe je plaatjes van Flickr hier kunt posten, dan dat ook gelijk maar doen. :)

Dit is hoe mijn bakken momenteel in mijn schuur staan.


20170822_145931 by Edsko Hekman, on Flickr

Tegen de rechterkant van de poten staat de fries.


20170822_145944 by Edsko Hekman, on Flickr

Opgebouwde bak. De strook hout rechtsvoor van de bak dient te ondersteuning van de fries. Deze ondersteuning wordt alleen gebruikt tijdens vervoer of als de bakken los van elkaar staan, zoals nu het geval is.


20170822_145954 by Edsko Hekman, on Flickr

De BB's. Verstopt onder/tussen een paar dozen.

Ik zet het altijd terug op de poten, gewoon omdat ik het een prettige werkhoogte vind.

Gr.

Edsko

just4fun

Citaat van: Edsko Hekman op 22 augustus 2017, 15:38:50 PM
Begrijp ik deze tekening nu goed? Zit de Black Box ín de module opgesloten in plaats van los er aan gekoppeld?
Zoals de norm nu is, klopt dit.

Citaat van: Edsko Hekman op 22 augustus 2017, 15:38:50 PM
Een los aan te koppelen BB zou handiger zijn mijns inziens. Ik lees hier dat veel mensen het baantje in een thuisbaan zouden willen opnemen. Met een "inpandige" Black Box snap ik dat dat niet aantrekkelijk is.

Onder het alziend oog van Luc heb ik de normen in de nu bestaande versie "herwerkt" en de daarbij horende tekeningen gemaakt.
Als dit nogmaals nodig is, dan weet hij mij te vinden.
Al zal het zeker tot oktober moeten wachten, eerst volgend weekend in Edegem zo'n kleine 1000 spagettis op de jaarmarkt aan de man brengen  ;) .

Net zoals Luc,heb ik zo mijn gedachten er al eens over laten gaan.
Om de eigen module in de thuisbaan te kunnen integreren, is zo'n bak idd helemaal niet handig.
Daarvoor moet de blackbox, rug en fries weggenomen kunnen worden.
Om ook tussen de linker- en rechter moduleovergang sporen van andere merken, met andere hartafstand, ... te kunnen voorzien in de module, is aan beide kanten een blackbox nodig.
Dan kom ik bijvoorbeeld (!) op iets als dit:


Het zwarte is de eigenlijke module die dus gemakkelijker te vervoeren is en ergens op een andere baan in te "plakken".
Het blauwe is rug, hemel en fries, oranje en groen zijn de blackboxen.
Allen met het ene of andere schroefsysteem aan elkaar te bevestigen om alzo een MSM-module te verkrijgen (er zijn legio bevestigingssystemen voorhanden).
Het is de zaak van de modulebouwer om module, rug, hemel, fries en BB's aan elkaar te zetten.
Als, bij opbouw op een totale samenstelling, blijkt dat er een module om de ene of andere reden niet werkt (ontsporingen, te laag spoorprofiel door het gekozen merk, ...)
dan doet ze even niet mee, zoals Edsko reeds zei, en kunnen er eventueel "on the spot" de nodige aanpassingen aan gebeuren om zo alsnog toch mee te kunnen doen, tenslotte is meedoen wat belangrijk is.

Er staat op de normpagina (http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan) ergens een tekening met een frontzicht.
Die zou er na de "herwerking" dan zo kunnen uitzien:


De breedte van de eigenlijke module is vrij te kiezen.
De BB's zijn minstens 20cm, zoals nu reeds is, maar mogen ook breder om alzo hierin een niet zichtbare aanpassing te kunnen doen naar de in de module gebruikte sporen, hartafstand, ... Of eventueel zelfs (doe eens gek) klimspiralen, bogen naar de achterzijde van de bak, ... te voorzien (al worden ze zo misschien wel erg groot,maar wie weet ...).
Deze BB's zijn ook niet meer vast aan de module bevestigd, alleen op een MSM-forumbaan-meating worden deze er aan vastgemaakt
Ik lees in de nu bestaande norm eigenlijk ook niet echt iets over de diepte van de module, die is (zolang links en rechts maar goedkomt) ook vrij.
Dit alles onder het motto: wat niet verboden is, is toegestaan.

Eventuele herwerking van de norm moet er wel voor zorgen dat de reeds bestaande modules nog mee kunnen spelen.
En koppelen aan de BNLS-baan is toch alleen maar zorgen voor een blackbox met enerzijds de MSM-norm en anderzijds de BNLS-norm (eventueel met een fly-over om een overgang links- en rechts-rijden mogelijk te maken)?
Of zie ik dat te simpel?

Is er eigenlijk al iemand die de loop van deze draadjes over een eventuele herstart/herwerking naar onze Franstalige MSM-mensen heeft doorgeseind?
Mijn Frans is evengoed als mijn Chinees: ze verstaan me toch niet, dus ik kan hierin niet helpen.

Groet,

Paul


OlivierV

Paul, wat je opgemaakt was eigenlijk wat nodig was. Enige wat nog dient afgesproken te worden is de vaste breedtemaat, zodat indien men de bakken in een ronde wil opstellen dat men hier niet verkeerd uitkomt.

Dus zichtbaar + Blackbox moet in totaal bijvoorbeeld altijd een veelvoud zijn van bijvoorbeeld 1m20. Degene die met zijn bakjes thuis aan 2m50 komt zal dan met zijn blackboxen naar 3m60 moeten gaan. ;) Als we dat hebben dan kan eigenlijk iedereen die op de kar wil springen beginnen bricoleren!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ACFI

Paul,

bravo.  Dit is wat ik ook in gedachten had. Jij hebt het effectief gedaan.

Ik denk dat in de huidige normen de hoogte van alles niet expliciet aangegeven is. (Ik kan er overgelezen hebben waarvoor al excuus).

O.a. BNLS maar ook andere normen voorzien hier 130 cm tot bovenkant rail. Misschien kunnen we dit ook aanhouden.

ACFI.

just4fun

Citaat van: ACFI op 24 augustus 2017, 13:33:42 PM
Ik denk dat in de huidige normen de hoogte van alles niet expliciet aangegeven is. (Ik kan er overgelezen hebben waarvoor al excuus).
Toch wel, ik citeer:

Het niveau van de bovenkant van de railstaven ligt op 1300 mm vanaf de vloer. De bovenkant van het spoor ligt op 6 mm van het rijvlak (zie plannen).

Dit staat ergens midden de pagina over deze normen en ergens overlezen is niet meer dan normaal op een scherm  :D .
Maar dit komt overeen met de BNLS-norm, denk ik.
Paul