Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Edsko Hekman

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 23:05:44 PM
Citaat van: Edsko Hekman op 07 augustus 2017, 22:45:41 PM
Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 22:27:44 PM
- er moeten plannen komen voor een bak die "demonteerbaar" is. Dus met losse zijkanten, achterwand en fries. Die bak in 1 stuk is een onding. Ik herinner me dat ik enkele uren met stukken karton in de koffer van de wagen heb zitten worstelen toen dit idee gelanceerd werd. En meer dan een bak van 60cm kreeg ik niet in de koffer (incl 30cm black box!). Toen heb ik afgehaakt.
Haak je met losse zij-, achterwand en fries wel weer aan?  ;) :P

Sorry, maar ik pas. Heb ondertussen mijn lesje geleerd dat je geen 100 projecten tegelijk kan doen.
;D Weer een die pas kan sterven als hij 384 jaar oud is met zoveel projectjes die af moeten. ;)
Ik kon het proberen. ;)

raf

Johan ik ben de eerste om zelf mijn bak "als die er tussen zou staan "er tussen uit te laten halen als hij problemen moest geven
de enige reden dat ik zou reclameren zou zijn dat het steeds dezelfde wagon is die voor de problemen zorgt want dan zou het wel eens niet aan de bak kunnen liegen maar aan die wagon
het reclameren zou dan zijn van kijken of dat het enige stel is wat problemen geeft en indien er meerdere zijn dan is zou mijn bak er heel snel tussen uit zijn zonder gemopper .
als dan die deel nemer zijn wagon/treinstel het probleem blijkt te zijn verwacht ik wel dat hij zijn treinstel terug trekt ook zonder te mopperen

hetzelfde bij ons in de club als een boot problemen geeft en er door een duiker is uitgehaald
dan gaat dat ding niet meer het water in voor de volgende vaardag en dat hij terug in orde is
en of dat mijn eigen boot is of die van een andere deelnemer dat ding gaat er uit en komt er die dag niet meer in



gr raf maar het gaat geen probleem geven bij mij hoor daar ben ik zeker van
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ja Raf, klopt allemaal. Maar ik heb op de MSM baan nog nooit meer dan 1 trein zien rijden. En dat is vriendelijk uitgedrukt...

Wat wielen betreft, zelfde redenering: als ze niet in elkaar zakken en je kan de hoogte van de bovenkant van de rails bereiken is het OK. Vergeet niet dat zo'n bak meer gaat wegen dan je denkt. Zelf zou ik zoiets gebruiken: http://www.metalpipeconnectors.com/quality-4428120-100-mm-red-wheel-swivel-caster-wheel-pu-black-bracket-with-locking (scroll naar beneden). Ik heb zoiets onder mijn werkbank staan in een gegoten uitvoering.

Citaat van: Edsko Hekman op 07 augustus 2017, 23:13:09 PM
;D Weer een die pas kan sterven als hij 384 jaar oud is met zoveel projectjes die af moeten. ;)
Ik kon het proberen. ;)

Zo jong? Denk niet dat ik 10% van mijn lijstje kan afwerken moest ik zo oud worden. Maar weet je, het kan me niets meer schelen. Om het met de woorden van een ex-collega te zeggen, "je m'en fou éperduement". Slaapwel...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

#78
Wat de msm-baan mist is een goed schaduwstation, iets wat men bij bnls wel al heeft, dit lost het probleem van het saaie slechts-één-trein-probleem al op, let wel, de manier van het schaduwstation te gebruiken doet er ook toe...

Ik heb geen probeem met de politiek van bakken die eruit vliegen als iets niet goed is. Maar zoals Raf ook schrijft, telkens dezelfde wagen die er te pas en te onpas uitspringt ... ;)

Sporen dichter bijeen, uiteraard, maar het vrijeruimteprofiel respecterend! Het is de bedoeling dat ik er zelf ook nog kan op rijden.  ;) We zien wel. Eerst mijn minibaantje afwerken, daar is ook nog veel lol aan te beleven eer het bedrijfsklaar is.

Groetjes.

Edit: even vergeten dat er in Aalst ook een schaduwstation was. Mijn excuses Samuel. (dat zit ook meestal in de opstelling op jullie opendeurdagen niet?)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976

Ik blijf me pagina,s lang verbazen over je gebazel Oliver, denk nu eens na voor je iets post.
De laatste 3 optredens van de modulebaan was er een 3 meter lang schaduwstation met diverse sporen ter beschikking gesteld door Modelspoor Aalst (ovmv).

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Citaat van: Havoc op 07 augustus 2017, 23:08:15 PM
... Laat me weten als de eerste bijeenkomst is. Kunnen Suske en ik nog eens een hoop lollige ideeën verzinnen...

Toen ging het inderdaad over de essentie van het gebeuren: verbazen en LEUT hebben. Ook met bakken met de meest absurde invulling.


Verder lees ik het wel hoe de zaak zich hier verder ontwikkelt. Als het er ooit van komt... eerst thuis iets in elkaar prutsen dat tentoonstellingsvatbaar is en met de clubbaan gaan toeren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Edsko Hekman

Ik heb de tekeningen van de BNLS modules even teruggeplaatst. Te zien bij de spelregels. Wel een kanttekening: er zitten twee foutjes in. Één in de fries (de ribben zijn geen 50, maar 56mm hoog) en één in de Black Box. Daar staat nog een grote zijwand vastgetekend aan de BB. Dat moet een losse plaat zijn. Ik verwacht deze maand nog nieuwe en correcte tekeningen te kunnen plaatsen. Voorlopig geeft dit wel een inzage in hoe de BLNS module baan is opgebouwd.

raf

die lengte van 120 ligt die vast of mag die ingevuld worden naargelang de bouwer plaats nodig heeft
BV 2X 150 om zo een box van 3 meter te hebben
of 3x150 kan ook want een rangeer terrein pakt nogal wat plaats is
stel je rijd met 18 vierassige goederen  wagons dan zit je al snel aan een paar meter en dan heb je nog maar een treintje
omdat dan op het over haal spoor uit te rangeren heb je wel wat plaats nodig
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

#83
Hoe het bij MSM geregeld is, weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen hoe het bij BNLS geregeld is.

Bij BNLS is de standaard bak 120cm. Punt. Echter wordt daar wel eens van afgeweken. Bijvoorbeeld omdat iemand geen 120cm bak in zijn auto kwijt kan, maar wel 110cm. Uiteindelijk gaat het om de lol en het bouwen. Niet zozeer om de 120 cm. Maar je moet ergens van uit gaan. En dat is de standaard of de basis. Wil je afwijken? Het is aan de bouwer om het werkend en passend te maken.
Afwijken van de standaard heeft echter wel een gevolg. Met afwijkende maten sluit je meestal uit dat je nog in een "ovaal" kunt staan als baan. Tuurlijk kun je opvul stukken maken, maar of dat mooi staat en/of praktisch is, valt te bezien.
Waar ik echter geen voorstander van ben, is rangeren via de hoofdbaan. Dan onderbreek je het treinverkeer en verhoog je de kans op botsingen. Er is altijd wel iemand die niet oplet. Hoe ik dat weet?  ::)

Dit is dus hoe het bij BNLS werkt. Geen idee hoe MSM hier in staat. :o Daar ga ik niet over.

Edit: het is wel even verstandig om te overleggen met de verantwoordelijken van de MSM baan als je (algemeen :)) met een afwijkende maat wil werken. Dit voorkomt een complete wildgroei. Soms kan een andere blik op een idee heel verfrissend werken en blijk je met minder oppervlak hetzelfde te kunnen realiseren. Scheelt weer centjes in de aanschaf van het hout. ;)

Havoc

#84
Citaat van: raf op 09 augustus 2017, 20:02:21 PM
die lengte van 120 ligt die vast of mag die ingevuld worden naargelang de bouwer plaats nodig heeft
BV 2X 150 om zo een box van 3 meter te hebben
of 3x150 kan ook want een rangeer terrein pakt nogal wat plaats is
stel je rijd met 18 vierassige goederen  wagons dan zit je al snel aan een paar meter en dan heb je nog maar een treintje
omdat dan op het over haal spoor uit te rangeren heb je wel wat plaats nodig

Ja Raf, dat kan. Als je de heel oude draadjes herleest zal je zien dat er zo plannen voorgesteld zijn. Er was zo zeker een station dat over 3 "deelbakken" zou lopen. Enige voorwaarde is dat de zijkanten aan de normen voldoen. En dat je als je wil rijden alle bakken meebrengt...

EDIT: ben even in oude draadjes gaan lezen op zoek naar die tekeningen. Niet direct gevonden, veel is verloren gegaan bij de overgang naar het nieuwe forum en waarschijnlijk ook door fotoservers die er niet meer zijn of niet meer onderhouden worden. Maar toch 2 dingen:

1: eender hoever je terug gaat, al de vragen die dit jaar gesteld zijn, die zijn al eens gesteld. En alle opmerkingen zijn al eens gemaakt. Bij het lezen van de draad van 2012 had ik serieus last van déjà-vu.

2: was ik eerlijk gezegd ook vergeten, maar er is nog een franstalige groep! Iemand een idee hoe dit daar leeft?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

dus een veelvoud van 120 zou geen probleem mogen zijn want dat is wat ik eigenlijk bedoelde te schrijven maar het kwam er weer anders uit
dus 240 of 360 zou geen probleem mogen zijn
ik wil werken met een overname spoor dus ik rangeer niet op de hoofd baan .
om twee redenen niet
een het is inderdaad gevaarlijk als je niet goed oplet of anderen niet op letten
twee het rangeren zelf gebeurt op marklin 3 rail en op een eigen stuur systeem wat niet compatibel is met eender wat 
alleen het invoegen van een volledig samengesteld stel zou moeten lukken als de baan vrij is
eventueel een inrij signaal wat kan gekoppeld worden aan de ecos of what ever er mee gestuurd word
of een stukje stroom loos maken als het stel ingevoegd word
nadien kan de baan terug vrijgegeven worden
het uitrangeren gebeurt maar aan een kant (kant van de bak)zodat er geen kruisende wissels in de hoofd baan liggen wat ook de kans op ontsporen weer verminderd  .
eventueel dummy wissels waarvan het spoor toch gewoon door loopt maar opties dus er uitziet als wissels
het is maar voor het zicht zeg maar

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Toch nog eens herhalen wat er in de huidige normen staat:
De lengte van de module is volledig vrij te kiezen. Een module kan zelfs bestaan uit verschillende segmenten. Zolang het geheel van de module maar in te plannen is in de MSM-baan en de modulekanten volgens de afspraken zijn gebouwd.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM



Begrijp ik deze tekening nu goed? Zit de Black Box ín de module opgesloten in plaats van los er aan gekoppeld?

Een los aan te koppelen BB zou handiger zijn mijns inziens. Ik lees hier dat veel mensen het baantje in een thuisbaan zouden willen opnemen. Met een "inpandige" Black Box snap ik dat dat niet aantrekkelijk is.

Goed... ik wilde hier een drietal Flickr plaatjes neerzetten, maar geen idee hoe dat moet. Probeer het later nog wel een keer.


raf

#88
zoals ik het wilde doen zou het inderdaad worden met losse zijkanten fries en blackbox
de rails stoppen aan de kant van de bak en de rest komt via de BB
de BB zit vast aan de zijkant en daar loopt op die 12 mm dikte dus wel de rail door
zo kan aan gesloten worden aan de volgende bak van een mede deelnemer
maar alleen wie kan me de dikte van de fries en de voor plank eens door geven want ?? ik zie ze nergens staan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Aha. Dus vast erin.

Hier de plaatjes van de BNLS baan. Let op! Er zijn nieuwe, verbeterde tekeningen onderweg waar de foutjes uit zijn. Zo klopt de BB tekening niet, want die gaat er nog van uit dat de zijwand aan de BB vast zit en dat is niet meer het geval. Dat is een losse plaat.