Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Edsko Hekman

Dat wil ik met alle plezier zelf doen, maar ik zie niet waar...  :-[ :-\
Als iemand kan zeggen waar ik dat kan doen, pas ik het aan.

marcel112

Citaat van: Edsko Hekman op 31 juli 2017, 15:05:05 PM
Citaat van: raf op 31 juli 2017, 14:21:55 PM
Hekman dat bedoel ik dus met on afgewerkte bakken.
Al de sporen liggen er op en langs de voorkant zal er reeds begonnen zijn met afwerken naar achter toe.
Maar BV de gebouwen zullen er wel staan in BV karton als geprinte versie maar nog niet de echte gebouwen zelf
Als je zo een verzorging depot ziet is het daar een rommeltje van van alles en nog wat
Ja, zo'n rommeltje is eigenlijk niet toonbaar. Eens.

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 14:21:55 PM
Ik denk er nu juist aan dat ik nog grond seintjes moet gaan maken dus rap er aan beginnen
Doen!  :) Wel hier laten zien he. ;)

Een rommeltje zoals door Raf hier wordt bedoelt zou ik alleen maar toejuichen.

Een bak rails op de module, veel vuil en gebouwen.
Die samen een locverzorging voorstellen.
Wanneer kunnen we die inbreng verwachten is dan eerder de vraag.  ;D

Ronald

Citaat van: Edsko Hekman op 31 juli 2017, 00:39:43 AM
Overigens, ik zie de foto gewoon en ik ben niet ingelogd op BNLS...  ???

Dat had ik je al uitgelegd:

Citaat van: Ronald op 28 juli 2017, 17:23:32 PM
Edsko. zeker JIJ moet weten dat foto's doorlinken vanaf de BNLS server niet toegestaan is........  8) ;)

Zoals Steef al aangaf; wij hebben dat destijds opgepakt bij BNLS en je moet op de oude vastgelegde voet verder gaan en niet van alles weer willen veranderen. Gewoon beginnen met wat er was en gaan met die banaan. Echt, dat is wat werkt, al het andere niet.


Edsko Hekman

Citaat van: Ronald op 31 juli 2017, 18:59:26 PM
Zoals Steef al aangaf; wij hebben dat destijds opgepakt bij BNLS en je moet op de oude vastgelegde voet verder gaan en niet van alles weer willen veranderen. Gewoon beginnen met wat er was en gaan met die banaan. Echt, dat is wat werkt, al het andere niet.
Daar ben ik het in principe mee eens. In mijn optiek staat de basis al. Echter, er is al wat ervaring opgedaan met de baan en daar kunnen best praktische verbeteringen uit voortkomen. Het is niet de bedoeling van dit draadje om alles weer opnieuw te gaan doen. Dat  lijkt me niet zinvol.

Michael

Ik weet niet of Martin (milocomarty) tijd en zin heeft maar die heeft voor dat Hollandse forum baantje wel hele mooie bakjes gebouwd. Wellicht kunnen die ook als bouwpakket aan de man worden gebracht, maar daarvoor moet Martin dan maar reageren.

Eenheid in module bakken geeft ook een mooi en rustig beeld op je module kan je dan nog zelf bouwen wat je wilt. 
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Ik zou zeggen; pb hem. Misschien wil hij wel meedoen.

doomslu

Citaat van: Edsko Hekman op 31 juli 2017, 15:12:34 PM
Dat wil ik met alle plezier zelf doen, maar ik zie niet waar...  :-[ :-\
Als iemand kan zeggen waar ik dat kan doen, pas ik het aan.
Dat helaas iets wat je enkel rechtstreeks in de database kunt aanpassen.
Ik heb het net gedaan...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman


Martin Welberg

Citaat van: Michael op 31 juli 2017, 19:39:50 PM
Ik weet niet of Martin (milocomarty) tijd en zin heeft maar die heeft voor dat Hollandse forum baantje wel hele mooie bakjes gebouwd. Wellicht kunnen die ook als bouwpakket aan de man worden gebracht, maar daarvoor moet Martin dan maar reageren.

Eenheid in module bakken geeft ook een mooi en rustig beeld op je module kan je dan nog zelf bouwen wat je wilt.

Ja, wil ik wel mits er een persoon is die alles coördineert, net als bij BNLS. Daar neemt Edsko alle bestellingen op en geeft ze aan mij door.
Maak ze graag in batches van minimaal 5 stuks.

Edsko Hekman

Maar om welke bakken gaat het dan? De MSM of BNLS bakken? Ik lees het voorstel van Michael als dat hij de BNLS bakken wil gaan gebruiken. Dat is natuurlijk prima, maar dat is iets dat ook besloten moet worden door de verantwoordelijken voor de MSM baan. En als er idd besloten gaat worden voor de BNLS bakken, houd dat dan ook automatisch in dat de normen van BNLS overgenomen gaan worden? Ook dat is natuurlijk prima, het is per slot van rekening gewoon beschikbaar en een bewezen concept. Ik wil alleen maar aangeven dat van bak veranderen wel consequenties kan hebben. Daar moet door de verantwoordelijken wel een ei over gelegd worden vind ik. Mocht er voor de BNLS bakken gekozen worden, dan is het wel de bedoeling lijkt mij dat de reeds bestaande MSM bakken gewoon kunnen aansluiten. Lijkt mij wel zo leuk. ;) Dat is op zich wel op te lossen met een BB lijkt me.

Maar wel fijn dat Martin wel wil zagen.  :)

raf

#55
Edsko je redenering heeft wel een punt
met eventueel 2 overgang bakken kan er dus een mix gemaakt worden tussen BNLS en de MSM bakken
kwestie dat op een tentoonstelling dan eventuele modules gekoppeld kunnen worden
want een BB gaat volgens mij niet het verschil kunnen opvangen tussen de twee normen
ik heb ze nog niet bekeken hoor maar ik ga voor de MSM
voordeel is dat als ik dan twee keer lussen maak ik ook alleen kan staan in Bv de school zoals ik dit jaar met patrick heb gedaan
en de mogelijkheid heb om de kinderen zelf met de treinen te laten rijden wat wonderbaarlijk (vooral met de meisjes )goed lukte

nu voor de goede orde voor ik materiaal laat zagen
is dit de maat voor de MSM bakken

en nu een of twee black boxen want hier staat er op de originelen maar eentje aan de rechterkant
ik vind wel dat je veel plaats verliest met twee BB naast elkaar


als dit bevestigd kan worden dan zit ik met 2 bakken op een 3 meter lengte met aan elke kant een BB van 30 cm dus 2.40 meter beschikbare ruimte
en de breedte dat moet ik nog zien wat er op de modulle gaat komen maar zie het als adon bakken die er tegen aan geschroefd kunnen worden .
enig probleem ik vind nergens de dikte van de planken aan de voor en boven kant
als ik multyplex gebruik zit ik vast aan de diktes van de platen die voor handen zijn in de shop


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM
met eventueel 2 overgang bakken kan er dus een mix gemaakt worden tussen BNLS en de MSM bakken
kwestie dat op een tentoonstelling dan eventuele modules gekoppeld kunnen worden
want een BB gaat volgens mij niet het verschil kunnen opvangen tussen de twee normen
Ik hoop dat met een BB een overgang van MSM norm naar BNLS norm gemaakt kan worden. Mocht daarvoor een volle baklengte nodig zijn, dan is dat maar zo. Maar precies om dit soort zaken uit te laten zoeken, ben ik op zoek naar twee vertegenwoordigers van MSM module bouwers om de verschillen te onderzoeken en met oplossingen te komen.

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM
ik heb ze nog niet bekeken hoor maar ik ga voor de MSM
Als je maar lol hebt.  :D ;)

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM
voordeel is dat als ik dan twee keer lussen maak ik ook alleen kan staan[...]
Dat kan met welke module dan ook. ;)

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM
ik vind wel dat je veel plaats verliest met twee BB naast elkaar
Als het eenmaal staat, zul je zien dat dat echt wel meevalt. ;) Ik moet nog even betere foto's van de BNLS baan opstelling zoeken, dan kun je het zien.

Citaat van: raf op 01 augustus 2017, 09:33:17 AM
als dit bevestigd kan worden dan zit ik met 2 bakken op een 3 meter lengte met aan elke kant een BB van 30 cm dus 2.40 meter beschikbare ruimte
en de breedte dat moet ik nog zien wat er op de modulle gaat komen maar zie het als adon bakken die er tegen aan geschroefd kunnen worden .
enig probleem ik vind nergens de dikte van de planken aan de voor en boven kant
als ik multyplex gebruik zit ik vast aan de diktes van de platen die voor handen zijn in de shop
Ik zal de tekeningen van de BNLS bakken eens opsnorren (volgens mij heb ik van de week nieuwe gekregen) en dan zal ik hier een link plaatsen naar de tekeningen.

raf

Bij Jaques wissels en sporen kunnen gaan ophalen
nu kijken hoe hoog de rails zijn en of ze bruikbaar zijn voor de MSM bakken
ik heb reeds een idee wat ik wil gaan bouwen en van de week eens iets uit leggen aan sporen om te kijken wat het kan worden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Nog even doorbomen over de MSM-normen.
Mijn ervaringen waren dat er, vreemd genoeg, meer 3-rail dan 2-rail modules waren. Noodgedwongen reden we dus 2-rail, mea culpa.  :-[
En dat maakt dan eigenlijk dat onze 3-rail vrienden hun materieel niet konden gebruiken.
Eigenlijk zou je dus al 2 verschillende banen moeten opzetten, 2-rail en 3-rail.

Ook ervaring op expo's: het railverkeer is nogal saai. Dus hier en daar een stationnetje of een zijspoortje zou interessant zijn.

In een vroegere poging om de baan te 'reanimeren' werden de normen uitgebreid naar dubbelspoor. Dit is vanzelfsprekend ook een goede remedie tegen het saaie verkeer.

Als we ooit de baan zouden willen koppelen met onze Nederlandse collega's dan hebben we nog een bijkomend probleemje: Die mannen rijden langs de verkeerde kant!  :D

Nog een laatste opmerking: de mannen van de club van Aalst hadden een aantal modules, sommige klaar en andere nog niet afgewerkt. Ik hoor hier niets meer van. Ook dood?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

luc daarom wil ik een iets bredere bak zodat ik het doorgaande als 2 rail kan uitleggen en op mijn eigen bak kan rangeren met 3 rail loco's en mijn eigen sturing .
de 3 rails kunnen dan over een overgave spoor wagons klaar zetten (2 rail)die dan kunnen opgehaald worden door een 2 rail loco
die dan in het systeem mee invoegt op de baan .
zo krijg je meer beweging in de bakken zelf en is het voor de bezoekers niet zo saai
ik doe reeds een 35 jaar beurzen met RC modelbouw en de ervaring geeft dat als het niet beweegt de doorsnee bezoeker er gewoon weg geen interesse in heeft
daarom slepen wij elke tentoonstelling een bassin mee waar we of de kinderen met duikboten in kunnen laten varen of waar we zelf ook wat demo in kunnen geven .

maar ja wat telt ervaring tegenwoordig heb je ze niet kunnen ze je niet gebruiken heb je ze wel ben je te oud LOL

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.