Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

doomslu

Dirk, dat is voor mij wel een mooie optie, die je daar aanbrengt.
Twee blackboxen en daartussen... ga je gang! Lijkt me best haalbaar.
Het hoofddoel was uiteindelijk toch om zo veel mogelijk deelnemers aan te trekken en dus zo veel vrijheid laten als mogelijk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

#31
met Dirk volledig eens

daarom ook mijn posting en misschien weer verkeerd begrepen
aan de voorkant veranderd er voor mij niets en hou ik het zoals op de planning
wel misschien 2 bakken naast elkaar met maar aan een kant een black box
maar dat zou geen enkel probleem mogen zijn .

wat ik wel zou willen is dat de bakken breder zouden kunnen gemaakt worden dan die 64 cm
en dan spreek ik niet over meters maar max 40 cm breder
het hangt helemaal af van de opstelling die gemaakt word
als het een dogbone is met aan een kant twee keer lussen dan zou dat mogelijk moeten zijn
staan de bakken rug aan rug en de tussen ruimte laat die + 40 cm niet toe  ja dan hoef ik me voor die tentoonstelling niet in te schrijven
maar dat is dan ook gewoon mijn beslissing


een afneembare blackbox,achtergrond en fries zou voor de club baan helemaal geen  probleem mogen geven daar de rest van de maten gewoon overgenomen zijn zoals op de tekening

als dit reeds als extra overdreven word aan genomen dat de breedte naar achter toe niet aan pas baar is tja dan houd het op en moet je inderdaad dit draadje helemaal als waardeloos beschouwen

bij mij gaat het er om dat als mijn trein stel op de hoofd baan zit je eigenlijk niets meer te doen hebt (hangt van de module af)
als een iets bredere module wel mogelijkheden bied om onder tussen bezig te zijn met BV bekoling en andere zaken tot de trein er terug is en ik deze weer uit het systeem kan halen op mijn overname spoor om dan hier weer op mijn module er verder mee iets te doen
bied dit meer en interessante  mogelijkheden


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Dirky op 30 juli 2017, 13:30:00 PMMaar je kan normen ook uitbreiden zodat meerderen kunnen meespelen...
Normen moeten leven. Men drinkt ook geen water meer dat door een loden buis getransporteerd wordt.

Als je normen uitbreidt worden ze restrictiever, spelen er minder mee. Als je bvb nog een kleur bovenop legt, dan gaan er afhaken omdat dat in hun baan niet past.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marcel112

Havoc,

Uitbreiden van de normen kan ook andersom gelezen worden.
In de zin van meer vrij laten.
Dat wat je binnen de blackboxxen doet is dus vrij, liefst wel terug te voeren naar de standaardmaat van de modules.
Dit is echter afhankelijk van de opstelling.

Bij BNLS hebben we nu halve bogen, waardoor op de kop er ook bakken tussen kunnen.

Kijk voor de voorbeelden eens op het BNLS forum in het deel BNLS forumbaan. Daar staan al andere maten dan de standaardmodules.

Vanuit de Eindhovense ModelbouwVereniging zijn we met 3 van dat soort afwijkende maten bezig. Maten waarbij de Black Boxxen dan nog bij komen.
Van een lid https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72781.0.html 6 meter in lengte en een ruime meter diep. Beelden wel op pagina 3 te zien.
Vanuit de Club zelf https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53878.msg3221757643.html#msg3221757643 inclusief film over de bouw met huidige stand van zaken. Volgens huidige plannen 9 meter 60 in lengte en 1 meter 15 diep.
Van mijzelf https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72570.0.html Een stuk minder ver helaas, lengte 4 meter 50, met standaard bakdiepte.

Wat hier dus al werd geopperd van meer vrijheid kan wel, echter mogelijk niet op iedere expositie en op iedere plek in de opstelling.

Edsko Hekman

Zeau! Eerst mijn foutje eens goed maken.
Citaat van: Edsko Hekman op 28 juli 2017, 15:11:14 PM
Ook bij de BNLS baan zijn zij- en achterwand te verwijderen en daarmee dus automagisch ook de fries.

even een foto gelinkt uit mijn topic op BNLS



Dit was de situatie toen ik met de begrasser aan het werk was. Zoals te zien is, zijn alle wanden eraf. De wanden staan in de weg als je wilt bouwen. Dus zoals Luc zegt, alles kan er gewoon af en je kan de module evt in een thuis baan opnemen. Ook dat gebeurd met de module van de BNLS baan. Kortom, geen probleem. :)

De fries en zijwanden worden alleen gebruikt op beurzen en evt rijdagen.
Overigens, ik zie de foto gewoon en ik ben niet ingelogd op BNLS...  ??? Maar goed, het gaat om deze post, foto 3.

En dan nu maar eens proberen te antwoorden op de berichten die zijn binnengekomen in dit draadje.  :)

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
-   [..] Enkel de positie van de sporen is belangrijk.
Van belang is de positie op de black box daar waar de black boxen van twee modules elkaar raken. Die overgang moet goed zijn. Kijk maar eens bij de BNLS baan hoe de verschillende layouts daar zijn. Tussen de uiterste punten van de black boxen liggen de rails overal verschillende. Ik heb in Grasland bijvoorbeeld een heel flauwe boog in zitten. En in Glenn Moddle (R.I.P :'() lagen de rails achterin de bak met een mooie curve erin.

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
Je zal vlugger een module klaar hebben als niet al die poespas er aan moet... bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
De fries en rok maken nu net dat de presentatie op een beurs zoveel beter is dan zonder. Dan moet het gewoon strak eruit zien. Een baan op een beurs die rommelig is afgewerkt, krijgt geheid commentaar en trekt minder publiek. Echt waar. Zonder rok en fries ziet het er niet uit. Volledig eens met Luc, Klaas en de anderen.
Op een bouw- of rijdag "bouwers onder elkaar" is het niet interessant.

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
-   Zorg voor universele black boxen. Mensen met code 75 sporen en geen voetbalveld ertussen kunnen aan elkaar gekoppeld staan. Waar overgang is naar bvb code 100 plaatst men een blackbox.
Die code 100 is er idd voor de backwards compatibility voor mensen die met ouder materieel willen rijden. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nog geen mensen met oude meuk heb zien rijden, anders dan de BNLS Zephyr.
Bij de BNLS baan zijn er universele black boxen (BB's). Elke deelnemers heeft aan beide zijden van de module 30 cm BB. Je hebt dus 30 cm de ruimte om op de afgesproken overgang uit te komen. Zo ontstaat er dus een ruimte van 60 cm in totaal tussen elke deelnemer. In 30 cm kun je nog redelijk wat corrigeren. Meer dan 2 * 30 zou ik er niet van maken. Een standaard afmeting van een BB geeft ook rust in de presentatie van de baan. Verschillende afmetingen met het druk en rommelig.

Citaat van: Havoc op 29 juli 2017, 22:36:14 PM
De beste ideeên tot nu toe. De eenige die de originele opzet van "aggemorleuthet" in gedachten houden. Als er een reden is waarom ik nooit meedoe met zoiets dan is het omdat -zelfs al is het idee zo'n lage drempel- vroeg of laat wordt het een verdoken wedstrijd. Leut heeft er niemand aan en het schrikt alleen af. Net wat de forumbaan niet wou zijn.

Die die Fremo willen doen kunnen beter bij Fremo aansluiten dan trachten een heel ander idee te verkrachten.
Het is verre van de bedoeling om er een wedstrijd van te maken. Mijn reden voor deelname aan de BNLS module baan was heel eenvoudig: lol maken, mensen leren kennen en leren van én leren aan. Dat is het nog steeds. Ik zou ook niet weten waarom de MSM baan tot een wedstrijd zou verworden. Daar zijn de deelnemers toch zelf bij?

Citaat van: Havoc op 29 juli 2017, 22:36:14 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2017, 22:06:31 PM
Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 21:52:35 PM
...bedoeling is toch te rijden en dat lukt even goed zonder fries en rok etc...
Bedoeling is ook om er op tentoonstellingen fraai mee voor de dag te komen en dan zijn die fries en rok toch wel een must.
Neen, de bedoeling was om op een tentoonstelling mensen aan te spreken om iets te maken. Zelfs al zie je het niveau van wat er op een tentoonstelling getoond wordt als iets dat je niet kan halen. Om te laten zien dat zelfs al haal je het niveau niet van de topbanen die op een tentoonstelling staan dat je toch aan modelspoor kan doen en iets bereiken waar je plezier mee kan beleven.
De opmerking van Klaas sluit de terechte opmerking van Havoc niet uit. Een fraaie presentatie is in mijn ogen onderdeel van het geheel. Je gaat er niet met een bouwlamp als baan verlichting en een psychedelisch jaren 70 gordijn als rok staan. Toch? ;)

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 23:24:32 PM
De forumbaan zoals die nu genormeerd is lijkt niet of onvoldoende te werken. Vandaar deze draadjes.
Waarom vasthouden aan iets wat niet werkt?
Wie zegt dat de normering de reden is dat het niet werkt? Heb ik nergens gezien.

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 23:24:32 PM
Ik heb de forumbaan maar één keer gezien; mij stoort het meer dat er ondanks de normen toch veel verschillen zijn. De ene schildert zijn bak zonder grondlaag, de andere met een primer waardoor die er mooier uitziet. De ene rok zit er fris uit, de andere muf... Persoonlijk zie ik liever totaal (extreem) verschillende modules, dan bakken die net niet gelijk zijn...
Goed punt! Precies om deze reden hebben we dus ook de kleur en merk verf evenals de rok gestandaardiseerd. Dat mag raar gevonden worden, maar het garandeerd een presentatie die er als een eenheid uitziet. En daar gaat het om. We hebben het op onze eerste beurs in 2014 zelfs gepresteerd om een bak tijdens de opbouwdag nog van een andere verflaag te voorzien, waardoor de bak beter in de baan paste. Iedereen had zijdeglans erop volgens afspraak, op één na. Die had de boodschap gemist...  :-X ;D

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 23:24:32 PM
Zorg misschien voor een norm die toelaat om bij een opstelling met één enkele rok alle modules te bekleden. [...]
Uhm, dat word wellicht wat lastig. Wie slaat de lange rok op? Wat te doen als de rok te kort is? Bij de BNLS baan is de rok standaard 20 cm langer dan de gehele inbreng. Zo overlappen de rokken elkaar en lijkt het ook een enkele rok.

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 23:24:32 PM
Misschien is het wel mogelijk een MSM fries-achtergrond-systeem te ontwerpen dat over het geheel van modules kan gemonteerd worden...
Praktisch niet uitvoerbaar denk ik. Ieder heeft zijn eigen thema en daar hoort een passende achtergrond bij. en die verschilt per inbreng.

Citaat van: Dirky op 29 juli 2017, 23:24:32 PM
Als ik de vraag stel: "wie wil er een module bak maken voor de forumbaan volgens de huidige norm?" en ik vraag daarnaast "wie zou er een module maken als de norm meer vrijheid biedt zoals hierboven aangehaald?", ...we kunnen dan uit de antwoorden afleiden welke weg er de meeste slaagkansen heeft...
Wat houdt je tegen om een poll te starten?  ;) De norm biedt veel vrijheid, alleen lijkt het misschien niet zo.

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2017, 00:02:40 AM
Er zijn dus tegengestelde meningen over hoe zulke modules er uit moeten zien. Bij Beneluxspoor hebben ze ook een concept van een forumbaan, compleet met achtergrond, fries en rok. En dat is toch wel een succes. Ze staan regelmatig op tentoonstellingen en elke keer komt er een stukje bij. Moet in België toch ook wel kunnen?
100% eens!  8)

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 09:33:36 AM
pukkel spoor kan dus wel maar natuurlijk alle wagons die op de hoofd baan komen 2 rail wielen
Tuurlijk! Draadje helaas met Photobucket Phuck up... >:(
Heeft probleemloos meegedraaid!

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 09:33:36 AM
kan ik de bak ook breder maken naar achter toe
BV twee bakken achter elkaar of 1 1/2 bak breedte
nu verlies ik 20 cm breedte van de bak dus er blijft een 40 cm over
Waar verlies je 20cm? Bij de BNLS baan is er inmiddels een baan die 100cm diep is. Er was er ook een die slechts 40cm diep wilde. Waarom niet? De vraag die overblijft als je een 100cm diepe bak wil bouwen, is hoe ga je die vervoeren? Als je er een draaidschijf in wilt leggen, dan vermoed ik ook zomaar eens dat je niet met een enkele module wilt werken. Of vergis ik me? Daarnaast kan een rug-rug opstelling van de baan ook niet meer. Hoe erg is dat? Maar dat is een keuze.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 09:33:36 AM
de zijkanten zou ik afneem baar maken zodat de module in de thuis baan zou ingepast kunnen worden als ook dan de hele fries en dergelijke niet meer in de weg zit
dit was reeds geopperd in een van de postings
Zijwanden, achterwand en fries zijn afneembaar volgens de normering.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 09:33:36 AM
wat die poten aan gaat heb ik ook mijn bedenkingen
er zijn nu metalen schragen te koop die men minimeter juist van hoogte kan regelen waarom met houten poten werken
laat de deelnemer vrij in te kiezen wat hij wil as poten ;zolang ze niet aan alle kanten uitsteken en mooi onder de bak blijven
Wat is er mis met houten poten? Bij de BNLS baan zijn we teruggekomen van de in hoogte verstelbare poten. We hebben er wielen onder gedaan. De baan is in zijn geheel zo te verrijden, je kunt tijdens een beurs zo een inbreng er tussenin schuiven of eruit halen als demo. Dan ziet iedereen meteen de flexibiliteit van de baan. Erg praktisch. We hebben de baan op vezoek van een organisatie ook al eens wat verschoven.
Zitten die schragen vast in/aan de baan of rust de module er op? Menig kindje houdt zich vast (of je dat nou wilt of niet) aan de module. Als de schraag niet vast aan de bak zit, zal je module gaan schuiven met alle mogelijke gevolgen van dien.

Citaat van: doomslu op 30 juli 2017, 10:13:36 AM
Wie het ludieker en nog eenvoudiger ziet zal ik niet tegenhouden, maar dan moet je - alweer- een nieuwe norm gaan maken. En dan houdt het nooit op.
Hoe groter de groep die meepraat, hoe meer een kippenhok de discussie zal worden. Je komt dan nergens meer. Precies om die reden is er bij de BNLS baan een klein kernteam (4-5 mensen groot) dat ideeën bespreekt en evt aanneemt of afwijst. En dat zijn best felle discussies soms en soms hamerstukken.

Citaat van: Stedahult op 30 juli 2017, 13:00:51 PM
Dit draadje word al net zo'n zooitje als in 2014 bij BNLS.

Geen verbetervoorstellen aan laten dragen, dat is te politiek correct.
In het concept van de BNLS forumbaan staat alles wat voor de MSM
forumbaan goed is. Voor en uitgekauwd zo op je bordje. Vaste maten,
code 100 rail, 1 zelfde kleur voor iedereen verplicht! Achterwand, fries
en rok, vaste maat voor je sporen vanaf de voorzijde van de bak. En
het gebruik van BB's. En daarvan word niet afgeweken, tenzij het geen
visuele verandering is voor het gehele aanzicht.

Nu lees ik al teveel mitsen en maren, met andere woorden....:
Ik wil mijn inbreng zo bouwen, anders hoeft het niet van mij.
En dan kun je er maar beter niet aan beginnen.

Van mijn kant één advies, het wiel is al uitgevonden en is rond.
Een vierkant of driehoekig wiel komt niet vooruit. Zie aflevering Mythbusters.
Kopieer en plak het concept, dat is geen stelen maar hergebruiken.
Niets aan toe te voegen.

Citaat van: Dirky op 30 juli 2017, 13:30:00 PM
Voor mij hoeven er helemaal geen normen gewijzigd worden. Maar je kan normen ook uitbreiden zodat meerderen kunnen meespelen...
Normen moeten leven. Men drinkt ook geen water meer dat door een loden buis getransporteerd wordt.
Nee, juist niet uitbreiden. Uitbreiden betekend meer regels en dat is nu net niet de bedoeling. Er is binnen de huidige normering al heel veel mogelijk. Ik kan echter prima begrijpen dat er mensen zijn die dat niet zien. En die mensen zou ik willen uitnodigen om eens met de mensen van MSM of BNLS te gaan praten over de mogelijkheden.

Citaat van: Dirky op 30 juli 2017, 13:30:00 PM
Bakken zoals vandaag > JA. Maar misschien eens denken aan een manier om andere baanstukken(anno 2017) aan te sluiten...
Dit is nu precies de reden waarom we hier vanuit de BNLS baan zijn. We willen graag de banen op elkaar aansluiten. Waarom? Omdat het leuk is, gezellig is en we samen een pracht van een baan kunnen neerzetten!

Citaat van: Dirky op 30 juli 2017, 13:30:00 PM
en moet het met een rok, een achtergrond en een fries, so be it...
That's the spirit! Rok, achergrond en fries hoeven ook maar alleen op een beurs. In je thuisbaan natuurlijk niet. ;)

Citaat van: doomslu op 30 juli 2017, 13:36:20 PM
Dirk, dat is voor mij wel een mooie optie, die je daar aanbrengt.
Twee blackboxen en daartussen... ga je gang! Lijkt me best haalbaar.
Het hoofddoel was uiteindelijk toch om zo veel mogelijk deelnemers aan te trekken en dus zo veel vrijheid laten als mogelijk.
Zo simpel is het nu ook weer niet, maar ik begrijp wel wat je bedoelt te zeggen. ;) Je zult toch wat afspraken moeten hebben. Hoe verbind je inbrengen met elkaar door, welke kleur draad gebruik je, kleuren van de inbrengen etc... Allemaal al wel benoemd hierboven.
Stiekem is dit dus idd wel waar we bij de BNLS baan van uit zijn gegaan. Er liggen basis afspraken en zolang iedereen zich daar aan houd, is de baan plug & play. Al zijn er natuurlijk altijd wel wat dingen die mis gaan. Dat hoort er nu eenmaal bij en is leerzaam. :)

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
wel misschien 2 bakken naast elkaar met maar aan een kant een black box
Niet handig, want je weet niet wie je buurman is.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
maar dat zou geen enkel probleem mogen zijn .
Dat is het wel, want je weet niet hoe je buurman zijn sporen heeft lopen. De BB is er nu juist om dit soort zaken op te lossen.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
wat ik wel zou willen is dat de bakken breder zouden kunnen gemaakt worden dan die 64 cm
en dan spreek ik niet over meters maar max 40 cm breder
Zou toch geen probleem hoeven zijn? Als je het kunt vervoeren... ;)

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
het hangt helemaal af van de opstelling die gemaakt word
als het een dogbone is met aan een kant twee keer lussen dan zou dat mogelijk moeten zijn
Klopt! :)

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
staan de bakken rug aan rug en de tussen ruimte laat die + 40 cm niet toe  ja dan hoef ik me voor die tentoonstelling niet in te schrijven
maar dat is dan ook gewoon mijn beslissing
Rug aan rug opstelling hebben we bij de BNLS baan afgezworen. De binnenkant van de baan is voor ons een plek geworden waar we zaken neerleggen/bewaren. Alleen toegankelijk voor BNLS baan deelnemers. Er zijn al diverse prive spullen gestolen, waaronder een iPad en mijn portemonnee... :( We maken tegenwoordig liever een U-vorm. Dat biedt ons meer veiligheid.
Daarnaast laat een Back2back (B2B) opstelling geen ruimte om belangstellenden mee te nemen naar de achterkant van de baan. Dat vind men ook interessant.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
een afneembare blackbox,achtergrond en fries zou voor de club baan helemaal geen  probleem mogen geven daar de rest van de maten gewoon overgenomen zijn zoals op de tekening
Zit al in de norm.

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
als dit reeds als extra overdreven word aan genomen dat de breedte naar achter toe niet aan pas baar is tja dan houd het op en moet je inderdaad dit draadje helemaal als waardeloos beschouwen
Zo zou ik het niet willen noemen... Beetje te scherp. ;)

Citaat van: raf op 30 juli 2017, 13:40:58 PM
bij mij gaat het er om dat als mijn trein stel op de hoofd baan zit je eigenlijk niets meer te doen hebt (hangt van de module af)
als een iets bredere module wel mogelijkheden bied om onder tussen bezig te zijn met BV bekoling en andere zaken tot de trein er terug is en ik deze weer uit het systeem kan halen op mijn overname spoor om dan hier weer op mijn module er verder mee iets te doen
bied dit meer en interessante  mogelijkheden
Eens. Bij de BNLS baan zijn er ook mensen die een stukje rangeer terrein gebouwd hebben en daar de hele tijd mee bezig zijn. Of die een kind vragen of hij/zij er mee spelen wil. ;)

Citaat van: Dirky op 30 juli 2017, 13:30:00 PMMaar je kan normen ook uitbreiden zodat meerderen kunnen meespelen...
Normen moeten leven. Men drinkt ook geen water meer dat door een loden buis getransporteerd wordt.
Dat doen ze ook. Na elk jaar beurs draaien bij de BNSL baan, komen we weer tot nieuwe inzichten, gebaseerd op de opgedane ervaring. Soms door ouwe rotten, soms door nieuwkomers. Al zijn dat nooit grote dingen.

Citaat van: Havoc op 30 juli 2017, 16:03:57 PM
Als je normen uitbreidt worden ze restrictiever, spelen er minder mee.
Eens.

Citaat van: Havoc op 30 juli 2017, 16:03:57 PM
Als je bvb nog een kleur bovenop legt, dan gaan er afhaken omdat dat in hun baan niet past.
Ik verwacht niet dat dat een grote groep zal zijn. Niet iedereen hangt zijn module in zijn thuisbaan. Daarnaast, je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken mbt de normering. Vandaar dat we bij de BNLS baan als motto hebben: Je doet mee of je doet niet mee.
En veel simpeler kunnen we het niet maken.

Wauw... Dat is een flinke lap tekst geworden...  8) :o

Gr.

Edsko

OlivierV

Citaat van: doomslu op 30 juli 2017, 13:36:20 PM
Dirk, dat is voor mij wel een mooie optie, die je daar aanbrengt.
Twee blackboxen en daartussen... ga je gang! Lijkt me best haalbaar.
Het hoofddoel was uiteindelijk toch om zo veel mogelijk deelnemers aan te trekken en dus zo veel vrijheid laten als mogelijk.
Was een beetje de uitleg achter mijn gezever.  ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

Hallo

Een groot deel van mijn vragen zijn beantwoord in al de postings.
Dat iemand BV twee of drie segmenten aan elkaar wil zetten moet toch geen probleem zijn .
De drie segmenten zitten dan aan elkaar zonder black box en aan de linker kant ga je dan gewoon verder met de normen .
ik vind persoonlijk 2 backboxen van 30 cm naast elkaar een beetje veel .
Je krijgt dan een zwart gat van 60 cm en het is de bedoeling om daar de paar mm verschil in uitlijnen van de rails op de bakken te overbruggen met een stukje flex rails.
Transport moet ook geen probleem zijn want dat is het probleem van diegene die de bak gemaakt heeft.
Het kan wel een probleem worden  bij op en afbouwen want een bak van 1 meter breed zet je niet zelf tegen de rest aan maar met die poten op wieltjes is dat misschien wel mogelijk zo had ik het nog niet bekeken .
Wat met bakken die wel rij klaar zijn maar die nog niet volledig afgewerkt zijn (werk in progress zeg maar).
Soms is het voor bezoekers ook wel eens interessant om te kijken hoe een en ander gemaakt word .
Dat geeft hun dan ideeën om het zelf ook zo te gaan doen .
Dit hebben we vooral in de RC modelbouw dat er daar veel interesse naar is hoe iets gebouwd word.
Met de club hebben we daar dan ook altijd stukken bij in progress en er licht ook steeds een boot open waar we de werking van kunnen laten zien .
Of willen jullie alleen afgewerkte bakken tussen de baan maar dan gaat het wat langer duren voor ze klaar zijn.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

#37
Ik lees heel wat mooie ideeën. Het zou tof zijn om met mijn eigen modulebaan te kunnen inkoppelen op een groter geheel. Overgangsmodules naar een bepaalde standaard zijn dan een must.
De presentatie van de baan lijkt mij niet onbelangrijk. Tenslotte moet je de bezoekers toch een WoW-gevoel kunnen geven en dat gaat naar mijn mening een stuk vlotter gaan wanneer je de modules aankleedt.
Je kan de bestaande normen gebruiken als basis voor de overgangsmodules zodat iedereen weet waar zij naartoe moeten werken.
Een alternatief is dat we met een aantal mensen basismodules (lees blackboxen) bouwen waarop iedere baan moet aangesloten worden. Elke deelnemer kan dan vooraf dan twee modules te bestellen. Op deze wijze zijn we zeker dat de compatibiliteit verzekerd wordt en dat men bij de opbouw niet voor verasingen staat.
Ook dit zijn maar losse ideeën.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Een groot deel van mijn vragen zijn beantwoord in al de postings.
Mooi! Snel aan het bouwen zou ik dan zeggen. ;)

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Dat iemand BV twee of drie segmenten aan elkaar wil zetten moet toch geen probleem zijn .
De drie segmenten zitten dan aan elkaar zonder black box en aan de linker kant ga je dan gewoon verder met de normen.
[/quote
Klopt! Ikzelf heb er twee en dat bevalt prima.

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
ik vind persoonlijk 2 backboxen van 30 cm naast elkaar een beetje veel .
Je krijgt dan een zwart gat van 60 cm en het is de bedoeling om daar de paar mm verschil in uitlijnen van de rails op de bakken te overbruggen met een stukje flex rails.
Bij de BNLS baan was dat in beginsel ook de bedoeling: de BB diende om te overbruggen met flex. Echter, dat kost je elke beurs weer nieuwe flex en is dus kostbaar. Je hebt niet iedere keer dezelfde buurman. Daarnaast kostte het veel tijd met de opbouw om alles goed op elkaar aan te sluiten en levert het je meer flexibiliteit mbt je sporenplan op. Een vast BB aan beide zijden van je module levert je ook nog veel tijdwinst op. Die 60 cm valt echt mee. Het lijkt misschien heel wat, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Kijk hier maar eens naar de BNLS baan. Als iemand een betere foto kan vinden...

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Transport moet ook geen probleem zijn want dat is het probleem van diegene die de bak gemaakt heeft.
Correct!

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Het kan wel een probleem worden  bij op en afbouwen want een bak van 1 meter breed zet je niet zelf tegen de rest aan maar met die poten op wieltjes is dat misschien wel mogelijk zo had ik het nog niet bekeken .
Dat bedoel ik. :)

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Wat met bakken die wel rij klaar zijn maar die nog niet volledig afgewerkt zijn (werk in progress zeg maar).
Soms is het voor bezoekers ook wel eens interessant om te kijken hoe een en ander gemaakt word .
Dat geeft hun dan ideeën om het zelf ook zo te gaan doen .
Eens! Demo's zijn altijd welkom. Bezoekers vinden het idd erg leuk om eens te zien hoe zo'n bak gebouwd wordt en welke mogelijkheden er zijn.

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 06:51:52 AM
Of willen jullie alleen afgewerkte bakken tussen de baan maar dan gaat het wat langer duren voor ze klaar zijn.
Bij sterke voorkeur alleen afgewerkte bakken. Maar ja, ik heb weinig recht van spreken met Grasland. Dat gaat nu voor de vierde keer meedraaien op Eurospoor, maar is nog steeds niet af. Al komt het einde wel in zicht! ;) ;D
Op zich zou een enkele kale bak mogen, maar dan als demo bak. Oftewel, het tonen aan bezoekers waar je mee begint. Zo heb ik er mijn eerste jaar met Grasland ook gestaan. Gewoon kaal, met een paar stukkies rail rechtdoor. Meer niet. Daar werd wel raar tegenaan gekeken, maar met de uitleg erbij begreep men wel waarom hij er tussen stond.

Edsko Hekman

Citaat van: Koen op 31 juli 2017, 09:48:45 AM
en dat men bij de opbouw niet voor verassingen staat.
Dat hoopt iedereen met je mee.  ;D

Citaat van: Koen op 31 juli 2017, 09:48:45 AM
Je kan de bestaande normen gebruiken als basis voor de overgangsmodules zodat iedereen weet waar zij naartoe moeten werken.
Een alternatief is dat we met een aantal mensen basismodules (lees blackboxen) bouwen waarop iedere baan moet aangesloten worden. Elke deelnemer kan dan vooraf dan twee modules te bestellen. Op deze wijze zijn we zeker dat de compatibiliteit verzekerd [...]
Idealiter past een BB alleen op de eigen module en sluit deze op elke BB aan. Zo houdt je de vrijheid van de bouwer in stand mbt het spoor verloop en sluit alles perfect op elkaar aan. Om die perfecte aansluiting te garanderen, hebben we ook de BB - BB overgang gestandaardiseerd met een zogenaamde megabiels. Deze kan een paar millimeter schuiven om evt oneffenheden te overbruggen.

Herwig

#40
[ Dit taalkundig interludium liet ik een dagje staan.      Zinvol- of zinloos.     Het zij zo. ]
 

raf

Hekman dat bedoel ik dus met on afgewerkte bakken.
Al de sporen liggen er op en langs de voorkant zal er reeds begonnen zijn met afwerken naar achter toe.
Maar BV de gebouwen zullen er wel staan in BV karton als geprinte versie maar nog niet de echte gebouwen zelf
Als je zo een verzorging depot ziet is het daar een rommeltje van van alles en nog wat
Ik denk er nu juist aan dat ik nog grond seintjes moet gaan maken dus rap er aan beginnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 14:21:55 PM
Hekman dat bedoel ik dus met on afgewerkte bakken.
Al de sporen liggen er op en langs de voorkant zal er reeds begonnen zijn met afwerken naar achter toe.
Maar BV de gebouwen zullen er wel staan in BV karton als geprinte versie maar nog niet de echte gebouwen zelf
Als je zo een verzorging depot ziet is het daar een rommeltje van van alles en nog wat
Ja, zo'n rommeltje is eigenlijk niet toonbaar. Eens.

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 14:21:55 PM
Ik denk er nu juist aan dat ik nog grond seintjes moet gaan maken dus rap er aan beginnen
Doen!  :) Wel hier laten zien he. ;)

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 31 juli 2017, 14:21:55 PM
Hekman [...]
Zeg maar Edsko hoor. ;)

Ik begrijp nu waarom ik met Hekman word aangesproken. Waar kan ik mijn voornaam en familienaam aanpassen? Of moet iemand dat voor me doen? In het laatste geval, svp aanpassen naar:
Voornaam: Edsko
Familienaam: Hekman

:)

Daarna mag deze post naar de eeuwige digitale jachtvelden...

raf

kun je zelf in je profiel

seintjes kan ik niet laten zien als ze klaar zijn
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.