Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verbetervoorstellen MSM normen

Gestart door Edsko Hekman, 20 juli 2017, 15:52:36 PM

Edsko Hekman

Ik vrees dat ik spijt ga krijgen van dit draadje, maar goed. Ik ben bang voor een kippenhok waarbij er ruzies uitbreken over wat wel en niet een goed voorstel is. Bij deze dus een vriendelijk verzoek om elkaar niet in de haren te vliegen

Ik ga hier zelf geen voorstellen doen. Er is een set normen opgesteld en die heeft zich bewezen in het verleden. Dat neemt echter niet weg dat er op basis van voortschrijdend inzicht wellich best een en ander te verbeteren valt. Let wel! Voorgestelde verbeteringen zullen niet per definitie aangenomen worden. Geen idee wie daar over gaat eigenlijk binnen MSM. Ik niet iig.  :) Wie wel???? Lijkt me handig dat dat bekend is en dat diegene zich ook actief met dit draadje bemoeit.

Bij de BNLS baan hebben we in de loop der tijd ook verbeteringen doorgevoerd op basis van de opgedane ervaring. Maar er blijven nu eenmaal regels gelden. Voor de meer gevorderde bouwer vormen die wellicht een beperking, voor de beginner een uitdaging. Iedereen moet kunnen meedoen, jong en oud, beginner en gevorderde bouwers.

Bij de BNLS baan stond en staat voor mij voorop het hebben van lol en leren van én leren aan. En dat lukt tot nu toe prima. Ik ga er gemakshalve van uit dat dit principe ook bij de MSM baan van toepassing is.

Stel voor wat je wilt voorstellen. Maar verwacht niet dat degene die er over gaat alles aanneemt.

Mocht ik met het starten van deze draad voor mijn beurt gesproken hebben, dan mag het zo de prullenbak in. Doel van dit draadje is om de oproep van Bas mbt het aanmelden van modules en de roep om verbeteringen van elkaar te scheiden.

Brand maar los!!!  :D

doomslu

Even een beetje geschiedenis.
Het idee voor de forumbaan komt van Tony Cabus. Tony was ook de man die het eerste forum uit de grond heeft gestampt. (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,5249.0.html)
We hebben het dus allemaal aan hem te denken.
Tony is nog steeds medewerker aan MSM. Hij doet vaak de vertalingen van Frans naar Nederlands.
Wegen beroepsbezigheden heeft Tony zich een tiental jaren geleden wat teruggetrokken van het forum en de baan. Dat was net voor ons eerste 'optreden' op de Modelspoorexpo in 2008.
Ik heb dan de coördinatie van de forumbaan op me genomen. Later is er dan ook het forum bijgekomen, met de hulp van Gerolf en Erwin.

Wegens het feit dat ik ook nog de Modelspoorexpo zelf organiseer sedert vorig jaar (en ook nog een 'normale' job heb), moet ik me hier beperken tot het strikte minimum, maar ik wil wel meedoen/mee overleggen met de initiatiefnemers.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RD25

Citaat van: doomslu op 21 juli 2017, 09:28:25 AM
(...) (en ook nog een 'normale' job heb), moet ik me hier beperken tot het strikte minimum, (...)


in de pas blijven : voor het hele gezin, voor het lezen en voor de brug van Manternach   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Edsko Hekman

Het blijft wel heel stil.  :( Is dat nu door de vakantie of omdat niemand verbeterpunten heeft????

OlivierV

Ik had wel enkele puntjes, maar was me even uit het hoofd gegaan:

- Vaste hoogte zou blijkbaar 1m30 zijn (hoogte railstaaf) => regelbare poten? Zodat zowel op modul-H0-rail als forumbaan kan ingesprongen worden.

- Vrijere keuze in rails? => Stel je wil thuis een baan maken die kan deelnemen in het forumbaanconcept en je werkt graag met BV Tillig-Elite of Peco code 75, dan moet dat kunnen vind ik. OK je kan er dan niet meer met materiaal met hoge flenzen op rijden als die bak ertussen staat. Maar dan nog, op weinig tentoonstellingen zie je dat materiaal nog rondrijden. En even andere assen onder een wagen stoppen is ook het einde van de wereld niet.
Er is dan wel een verschil in railsoorten, maar dit valt dan weer de repareren met blackboxes die dan wel Peco code 100 zijn.

- Vrijere keuze in bakvorm/formaat/hoogte fries => Niet om lastig te gaan doen, maar bv een baan die je voor zowel thuis als forumbaan wilt gebruiken moet tenslotte deftig in je modelbouwkamer(tje)passen en ook naar jouw zin. Dus niet met een fries die bv heel de tijd voor je ogen zit door de normen ...
Wederom verschillen laten opvangen door de blackboxes.

- Realistische afstand tussen de sporen => Niet iedereen ligt hier wakker van, maar als ik een mooie baan zie met dubbelspoor en de rails liggen zodanig uit mekaar dat er precies een heel voetbalveld tussen past, dan doet dat veel afbreuk aan de baan. Maar koppen die moeten overeenstemmen kan weer door blackboxes worden opgevangen en dan doe je binnen jouw stukje baan precies wat jij wil.

Dit omdat ik wel aan het overwegen ben 2 aansluitende bakken te maken als baan bij mij thuis (huidige baan ligt gedemonteerd (modulair) en zou wel eens durven iets nieuws te plaatsen zonder de kemels van de vorige) maar mits blackboxes ook moeten kunnen gebruikt worden binnen de forumbaan. Maar dan wil ik wel dat het geheel naar mijn zin is uiteraard.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Mijn module is demonteerbaar. Zijkanten, achterkant, fries, alles kan er af. Voor mij de enige manier om te vervoeren... (*)
Dus, de onderplaat met sporen en aankleding zouden ook zo meteen in een modelbaan thuis kunnen passen.

(*) Dit weekend ben ik niet thuis, maar indien gewenst maak ik er volgend weekend wat foto's van, hoe dat precies in elkaar zit.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 28 juli 2017, 09:11:49 AM
Mijn module is demonteerbaar. Zijkanten, achterkant, fries, alles kan er af. Voor mij de enige manier om te vervoeren... (*)
... indien gewenst maak ik er volgend weekend wat foto's van, hoe dat precies in elkaar zit.

Zou leuk en nuttig zijn !  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Ja inderdaad. Want ik zou het eventueel wel zien zitten om wat te bouwen, maar vooral die fries en zo schrikt me wat af om het dan weg te zetten en te vervoeren ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

sdz1976

Alles wat je daar opnoemt Olivier is binnen de huidige normen mogelijk.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

renstimpie

Olivier,  leuk dat je modu-ho-rail denkt!  dit is echt een tof initiatief!

Tim

Edsko Hekman

Ook bij de BNLS baan zijn zij- en achterwand te verwijderen en daarmee dus automagisch ook de fries.

even een foto gelinkt uit mijn topic op BNLS



Dit was de situatie toen ik met de begrasser aan het werk was. Zoals te zien is, zijn alle wanden eraf. De wanden staan in de weg als je wilt bouwen. Dus zoals Luc zegt, alles kan er gewoon af en je kan de module evt in een thuis baan opnemen. Ook dat gebeurd met de module van de BNLS baan. Kortom, geen probleem. :)

De fries en zijwanden worden alleen gebruikt op beurzen en evt rijdagen.

Metpetergaathetbeter

een link naar BNLS naar het desbetreffende posting had beter geweest, hier en elders kunnen foto's BNLS geplaatst worden ;) ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 juli 2017, 15:27:23 PM
een link naar BNLS naar het desbetreffende posting had beter geweest, hier en elders kunnen foto's BNLS geplaatst worden ;) ;)
een link naar BNLS naar het desbetreffende posting had beter geweest, hier en elders kunnen GEEN foto's BNLS geplaatst worden ;) ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Edsko. zeker JIJ moet weten dat foto's doorlinken vanaf de BNLS server niet toegestaan is........  8) ;)

SuSke

Zou ook wel interesse hebben om de toekomstige thuisbaan te integreren in een forumbaan.
Ik vrees alleen dat de layout een te grote blackbox zal hebben aan 1 zijde om het spoor over 25cm naar voor te verplaatsen om een mooie aansluiting te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.