Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

just4fun

Citaat van: Edsko Hekman op 30 augustus 2017, 13:50:15 PM
Paul,
Begrijp ik nu dat je de normen wilt gaan updaten? Onder toeziend oog van Luc? Is het dan een idee dat Bas jullie komt helpen en dat er op die manier een groepje ontstaat dat gezamenlijk de kar trekt? Al kan er nog wel iemand bij. Dan ben je klaar en komt hier weer meer leven in. Lijkt mij een prima optie.
Dat de normen pas in oktober worden geupdate, lijkt mij geen probleem.
Edsko,
in 2014 had ik de zin om een module te bouwen, maar vond de toenmalige tekeningen niet voldoende (niet alle maten waren vermeld, zodat af en toe een gokje nodig was).
Toen had ik Luc gevraagd of ik de tekeningen mocht vervolledigen en onder Lucs sturing zijn toen de normen wat aangepast (o. a. werd er 2-rail mogelijk gemaakt) en is de omschrijving vervolledigd en aangevuld met beelden en tekeningen.
En de tekst en tekeningen van die normen staan sindsdien online en zijn aangekondigd in MSM.
Nu, aan de hand van het heropstarten en eventueel herzien van de MSM-baan en eventueel koppelen aan de BNLS-baan, zijn er een aantal voorstellen gedaan door de forumleden om de normen te herbekijken.
Aan de hand van enkele voorstellen heb ik dan enkele gedachtengangen in een tekening gegoten (tekenen is m'n vak en één beeld zegt vaak meer dan vele woorden).
Die prentjes heb ik ergens in de ene of andere draad laten zien:



Maar dit zijn niet de nieuwe regels! Enkel een voorstel.
Na het posten van deze 2 tekeningen, had ik een bericht van Luc in m'n postbus gekregen, dat hij één en ander eens zou bekijken.
Ik vermoed dat dit dus in zijn schaarse vrije tijd aan het gebeuren is.
En als dit weekend voorbij is en de start van de school ook achter de rug, ga ik me ook eens terug in die regels en omschrijvingen verdiepen.
Ter zijner tijd zal er dan mogelijks iets aan de regels kunnen veranderen, wie weet?
Groet,
Paul

Havoc

Wat een commotie. Is toch simpel: zolang er geen nieuwe normen zijn, zijn het de oude die gelden. Lijkt me heel logisch.

Raf is misschien overhaast begonnen maar voor zover ik kan opmaken is er toch helemaal niks aan de hand.   Enige waar misschien werk aan is zijn de black boxen. Maar die zijn los dus dat is geen ramp. Marklin K rail is ook code 100 dacht ik en Raf weet prima hoe zoiets elektrisch tussen 2-rail en 3-rail te schakelen als ik zijn ander draadje lees. Dus opnieuw: waar is het probleem? (Ken niks van ho, anderen zien misschien wel een probleem )
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

over haast ??? wanneer is er nog een bak bij gebouw in 2014 of zo
maar swat  ik bouw verder en ik heb het zoals op de tekening gedaan wat paul laat zien
inderdaad zijn er maten die niet op de tekeningen staan en of moeilijk te zien

of dit nu blijft of veranderd maakt niet uit wat onduidelijk is er is geen volledige breedte opgegeven van de zijkant
boven aan staat 610 maar dat is NIET de volledige breedte want er komt nog 24 mm bij dus de volledige bak is 634
dit is reeds zo een onduidelijkheid
dan het midden van het tweede spoor is 150 maar NIET van de voorkant van de bak want dan is het 162 mm
Nergens kun je de dikte van de planken vinden op dat schema  blijken dan 9 en 12 mm te zijn maar die bestaan niet meer dus 8 en 10 mm dan maar
aan de achterkant staat 2 X 600 ??? is het 600 tot onder aan of is het de andere 600 tot bovenkant van de bak maar dan staat daar weer 459 te staan
doordat sommige maten van hout dikte er niet meer zijn word het dus moeilijk te weten waar je rail moet komen te liggen
maar zelfs dat is geen probleem want de BB kan zelfs meer dan 2 cm opvangen
2 rail of 3 rail maakt ook niet uit want als het forum met 2 rail staat tja dan blijven die met 3 rail gewoon thuis en anders om ook
of brengen een 2 rail of anders een 3 rail  loc mee en komen gewoon rijden.
nu verder aan de mallen



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Dat zijn geen onduidelijkheden. Zoals dat plan bemaat is maakt het niet uit of je nu 8, 9, 10, 12 of15 mm gebruikt. Je kan perfect de zaagbreedtes aflezen en als je dat op de aangegeven manier in elkaar zet zal het werken. Voor het correct werken maant het niet uit of die twee stkken vooraan nu 8 of 12mm zijn. Je bak gaat dan inderdaad 626 of 634 mm zijn in totaal maar het zal werken.

Zo ook met de 150  voor het spoor. Door die te meten ten opzichte van de rand van het paneel dat de zijwand vormt kan je dat afmeten en de gaten zagen voor je de bak in elkaar zet. Ongeacht de dikte van de plank vooraan, onafhankelijk van hoe goed het in elkaar gezet is.

Die bemating zit prima in elkaar. Zelf zou ik maar 1 ding veranderen maar ik vrees dat er weinigen het praktische nut zouden inzien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

#154
Sorry Raf, maar in deze treed ik Johan (Havoc) bij. Het plan is duidelijk. Maar misschien ben ik in deze een stuk bevoordeeld omdat ik alle dagen met plannen, meten en berekenen bezig ben.
En multiplex van 9 en 12mm bestaat nog steeds. Het hangt er maar van af wat je houthandelaar wil volgen en welk soort multiplex je wil hebben.

Bovendien was er al in stilte afgesproken dat de "diepte" van de bak (=610mm op het plan) een stuk vrij was. Je moest alleen zorgen dat je Black box(en) aansluiten met je buur.
Daar zijn dus de maartvoering van de doorgangen belangrijk.
Wat je verder doet tussen je black box(en) is je eigen vrije keuze.
Zorg dat het verhaaltje aan de 2 zijkanten klopt.

Bouw rustig verder aan je 3 bakken. De rest zal wel vanzelf volgen.
Elektrische aansluitingen zijn ook "genormd" voor de aansluiting van de "doorgaande" sporen. Wat je doet met de andere sporen is ook je eigen vrije keuze, zolang je maar garandeerd dat er geen invloed is op het doorgaand verkeer.

edit: Na een opmerking via pb
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Raf,

Je schiet in het rond. Leer eerst een plan lezen en dan kritiek uiten.

Voor de rest: ik amuseer me rot met de reacties over de "samen iets bouwen". Ik blijf volgen  ;D ;D

Roland

just4fun

Klopt wat de vorige schrijvers reeds zegden (al is planlezen voor zij dit dit dagelijks meerdere uren doen, eerder simpel, weet ik uit dagelijkse ervaring).
Alle nodige maten om tot een modulezijkant te komen, staan er wel degelijk op (die 600 dus blijkbaar zelfs 2 x  :) ).
Je vertrekt van de zijplaten van 610 op 600 (dus niet opgenomen in je module, enkel een linker- en rechterzijplaat).
Daar teken je de nodige afstanden op, om dan de aangegeven gaten te maken.
Dan kan je de bak in elkaar zetten (en komen de rug, dak, front en onderplaat er pas bij).
De dikte van de platen heeft in deze helemaal geen belang.
Alleen kan het gebeuren dat, bij het samenvoegen van verschillende modules, de voorkanten van de fries en onderste rand niet bij iedereen gelijk komt, dat is zo altijd al geweest (als je goed kijkt op de foto's op de MSM-site, kan je dat een beetje zien) .
De normen zijn zo opgebouwd, dat de dikte van het gebruikte hout onbelangrijk is.
Je kan onmogelijk weten welke dikte een modulebouwer kan verkrijgen.
Dit hangt, zoals Suske reeds aangaf, af van welke platen uw houtleverancier inkoopt.
Er is multiplex te koop per millimeter (1, 2, 3, 4, 5, ...), maar dit is absoluut niet overal te verkrijgen.
Eigenlijk zelfs ken ik geen enkele houthandel die alle diktes op voorraad heeft.
Maar ik zou, als ik u was, met de blackboxen en moduleovergangen toch nog even wachten, misschien zijn er toch zaken die een update krijgen.
De rest van uw module bied nog voldoende modelbouwtijd, want ge zijt daar goed mee bezig!
Paul

Martin Welberg

Nou, 9 en 12mm is aardig standaard en zeker bij de betere bouwmarkt te koop..

OlivierV

#158
Ik heb in principe ook 2 bakken (1 daarvan is het minibaantje), maar ik wacht nog op de definitieve wijziging van de blackboxen, eens dat in orde is dan bouw ik die ook wel, kwestie dat ik kan aansluiten. 

Sporen leggen
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Olivier, welke sporen heb je op je bakken liggen?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 01 september 2017, 08:40:43 AM
Olivier, welke sporen heb je op je bakken liggen?
Dat waar ik quasi altijd mee werk voor zichtbare delen op eigen banen. Tillig Elite code 83. De blackboxen leg ik wel in peco code 100 aan. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Zelfde idee dus. Op de bak mijn eigen ding, in de black boxen aansluitingen naar de norm  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ferdi


BC911

Afgelopen zondag eens een kijkje gaan nemen in Eindhoven. Het concept ziet er wel leuk uit.

Mooie bakken gezien (wel een beetje donker naar mijn gevoel, maar dat is misschien het opzet)


In alle stadia van afwerking (wat ook leuk een leerrijk is om te zien)



En voor mij wel interessant, de koppelingen



Benieuwd of we hier op het forum ooit iets gelijkaardigs krijgen te zien ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Edsko Hekman

Even voor de helderheid. Het getoonde is de BMB (Britse Module Baan), een afgeleide van de BNLS forum baan. Op de BMB word uitsluitend naar Brits voorbeeld gereden. De bakken zijn dezelfde als de BNLS forum baan.

En de mannen hebben plezier met elkaar!  ;) :D