Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

Edsko Hekman

Citaat van: 59erke op 22 augustus 2017, 20:28:36 PM
Op mij moet je niet rekenen ... verkeerde schaal.
Echt niet.  ;) Als je maar meer medestanders krijgt, kun je ook in N een forumbaan maken. Waar een wil is ...

Pssst: ook bij BNLS is er een N-baan. Geen hele grote helaas, maar hij is er wel.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Edsko Hekman op 23 augustus 2017, 09:43:08 AM
Mbt het trekken van de organisatie, ja, daar heb je een gevoelig punt te pakken. Wie durft dat aan te gaan?
lijkt mij toch een taak voor een ervaren (module)modelbaanbouwer  :-\

Edsko Hekman

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2017, 22:19:12 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.
Neen Luc, omdat we allemaal een mooie en netjes afgewerkte baan willen hebben, kiezen we nu eenmaal voor dingen die buiten de norm liggen  8) en dit bemoeilijkt de zaak.

Verder had in het prille begin samen met Johan (Havoc) een aantal "alternatieve" gedachten voor een paar bak(jes)ken. Maar algauw kom je tot de bevinding dat "asgemaarleuthet" er feitelijk op aankomt om een zo mooi mogelijk baantje te maken = concurrentie.
Concurrentie? Niks mis met een mooi baantje willen bouwen. Daarom is nu juist dit concept ook zo leuk. Iedereen bouwt mee naar eigen vermogen, kunde en kunnen. Het laagdrempelige karakter van de baan zou juist een aantrekkende werking moeten hebben en niet afstoten. Ik had nog nooit iets gebouwd voordat ik meedeed. En wat ik bouw, gaat nog best leuk ook vindt ik zelf. Kan het beter? Altijd! En daarom doe ik nu juist mee: leren!
Als je wilt concurreren, doe dan maar niet mee idd. Dat is de verkeerde insteek. Het gaat echt om de lol. En een kijkje in de keuken van een ander kan erg verfrissend werken.  :)

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2017, 22:19:12 PM
Ik heb mijn statement gemaakt. Ik blijf bij code 83 sporen, misschien zelfs code 75 als ik de wissels zelf ga maken. Dus deelname ...  ??? :(
Als er dus met code 83 gereden gaat worden, hebben we er een deelnemer bij begrijp ik?  ;) :P

Edsko Hekman

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2017, 09:48:35 AM
Citaat van: Edsko Hekman op 23 augustus 2017, 09:43:08 AM
Mbt het trekken van de organisatie, ja, daar heb je een gevoelig punt te pakken. Wie durft dat aan te gaan?
lijkt mij toch een taak voor een ervaren (module)modelbaanbouwer  :-\
Nee hoor. Ik doe het bij de BNLS baan. Toen ik deze rol kreeg, had ik nog nooit ook maar iets gebouwd en kende ik niemand in het wereldje. Maar ik heb door deze rol wel veel nieuwe mensen leren kennen in de modelbouwwereld en er veel nieuwe vrienden gemaakt.  :D

Edsko Hekman

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2017, 22:27:08 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.
Dat zou het moeten zijn Luc, maar er wordt hard aan getrokken om het  van "niet te strak" naar "super expo kwaliteit" te krijgen.
Dat laatste moet idd niet de bedoeling zijn. Volgens mij zou het doel moeten zijn om mensen aan het bouwen te krijgen en uit hun mancave te halen. Gewoon lekker bouwen naar vermogen, kunde en kunnen. En vooral lol hebben.

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2017, 22:27:08 PM
Ander probleem is dat het, wegens al 2 model expo's niet meer te zien, uit de gedachte gegaan is. Als ik me goed herinner waren veel deelnemers ook franstalig. Heb het al enkele keren gevraagd, hoe staat het daar?
Goeie vraag. :)

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2017, 22:27:08 PM
Ook denk ik dat bnls erbij halen voor het weer levend was teveel verwarring gebracht heeft. Nu kijken er zeker een aantal de kat uit de boom. Grootste probleem is en blijft de "bak". Maak er iets handelbaar van.
Dat snap ik wel.  :-\ Maar het is nu eenmaal mijn referentiekader. Het is geenszins mijn bedoeling om het BNLS concept hier op te leggen. Aan de andere kant, het is vrijelijk beschikbaar, dus als "men" dat liever wil gebruiken om een nieuwe baan op te starten, voel je vrij.

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2017, 22:27:08 PM
Zelf denk ik dat er maar 1 manier is: organiseer een bijeenkomst. Desnoods ergens in een gagrage. Al is het maar om een bak te maken. Letterlijk 1 bak. En zet er iets over in MSM en hier op het forum. Maar ik vrees dat MSM ook dit te min gaat vinden voor hun.
Dit snijd ook wel hout. Denk wel dat MSM het niet te min vindt eerlijk gezegd.

Edsko Hekman

Citaat van: doomslu op 23 augustus 2017, 08:40:42 AM
Ik vermoed dat het MSM forum opnieuw een standplaats gaat krijgen op de Mobexpo in St-Niklaas.
Ik stel voor dat we daar eens een module meenemen, tonen aan de mensen en met de gegadigden daar ter plaatse kijken of er iets mogelijk is tegen de volgende Grote Modelspoorexpo in Leuven.
Zet er meteen een kale, ongebouwde bak bij. Dan kan iedereen zien waar je mee begint en kan er aan gevoeld worden etc. Zet er desnoods een kale bak bij op basis van het BNLS concept. Kan men de verschillen zien en kun je polsen wat er prettiger gevonden word.

Citaat van: doomslu op 23 augustus 2017, 08:40:42 AM
Aangezien er zich eigenlijk geen mensen manifesteren met een bestaande bak lijkt het me bovendien het geschikte moment om de normen lichtjes te wijzigen, zodat er nog minder in een keurslijf moet gelopen worden. Ik heb al een paar ideeën, nu nog uitwerken en presenteren.
Goed idee! Ik neem aan dat je dan ook nog graag iemand wilt die de kar gaat trekken, want jij kunt dit er niet bij hebben.

Citaat van: doomslu op 23 augustus 2017, 08:40:42 AM
Als er dan ook nog niemand zin heeft, dan betekent dat gewoonweg dat er geen behoefte is en dan is dat maar zo.
Eens.

Citaat van: doomslu op 23 augustus 2017, 08:40:42 AM
Verder is iedereen vrij om naar de Nederlanders over te stappen, natuurlijk.  ;)
't Is geen stammenstrijd hoor. ;) Maar iedereen is welkom. We hebben zelfs al een Belgische deelnemer.  :)

59erke

Citaat van: Edsko Hekman op 23 augustus 2017, 09:44:39 AM
Citaat van: 59erke op 22 augustus 2017, 20:28:36 PM
Op mij moet je niet rekenen ... verkeerde schaal.
Echt niet.  ;) Als je maar meer medestanders krijgt, kun je ook in N een forumbaan maken. Waar een wil is ...

Pssst: ook bij BNLS is er een N-baan. Geen hele grote helaas, maar hij is er wel.

ik wens u veel succes in de zoektocht, want als het voor HO al zo moeilijk is gaat het voor N zeker niet makkelijker zijn
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michael

Ach Koen jij en Michiel kunnen samen een pracht van een N-baan bouwen ;) ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Ik had een aantal jaar geleden eens aan de boom geschud om te zien of er in N interesse was voor een schaal-N forumbaan, maar helaas, een 3-tal kandidaten zouden ooit wel eens iets willen gaan doen met dat concept, maar niet nu. Jammer, maar te verwachten... zoals een MSM-model in N (zoals de succesvolle H0 series). Zelfs een klein goederenwagentje blijkt niet mogelijk want amper interesse. Maar dat is weer een ander verhaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Edsko Hekman

Dan begin je toch gewoon met drie of vier man? Je hoeft niet meteen een volle zaal te hebben? Gewoon beginnen. Wieltjes weet groeit het vanzelf. In N kun je tenminste lange slepen over de baan laten rijden.

Havoc

Zo'n beetje het typische MSM probleem. Het moet allemaal perfect zijn, iedereen moet meedoen, iemand anders moet het organiseren en als we vooral maar geen treinen moeten laten rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Havoc op 23 augustus 2017, 20:02:28 PM
Zo'n beetje het typische MSM probleem. Het moet allemaal perfect zijn, iedereen moet meedoen, iemand anders moet het organiseren en als we vooral maar geen treinen moeten laten rijden.
Een beetje kort door de bocht Johan.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

renstimpie

Citaat van: Havoc op 23 augustus 2017, 20:02:28 PM
Zo'n beetje het typische MSM probleem. Het moet allemaal perfect zijn, iedereen moet meedoen, iemand anders moet het organiseren en als we vooral maar geen treinen moeten laten rijden.

Volgens mij staat er een vacature open...  organisator...  ;)

Havoc

Wel Luc, dat is het enige waar het hier (*) altijd over gaat: of de scenery wel perfect afgewerkt is. Ook of de wagons genoeg verouderd zijn, de samenstelling wel kan voor die dag/uur/plaats. Ik heb het nog nooit weten gaan of er bij een spoorplan realistische treinbewegingen mogelijk zijn.

(*) hier = forum, MSM en expo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.