Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

Edsko Hekman

Citaat van: modelbouwpatrick op 22 augustus 2017, 15:20:16 PM
ik ben leek maar wat is BNSL
Dat is een sgreivvaut...

Moet BNLS zijn natuurlijk.. en dat staat voor beneluxspoor.net

modelbouwpatrick

THX info waar vind ik info over hun modulebakken

Edsko Hekman


SuSke

Citaat van: modelbouwpatrick op 22 augustus 2017, 15:20:16 PM
ik ben leek maar wat is BNSL BNLS

Het BeNeLuxSpoor.net forum van onze Nederlandse Collega's
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ben

Citaat van: Edsko Hekman op 22 augustus 2017, 14:49:19 PM

Ik moet Ronald hierin 100% gelijk geven. Bij BNLS is er ook een norm uitgewerkt en is er domweg gestart met het mantra "Je doet mee of je doet niet mee". Bij BNLS werkt het en is het project na 4 jaar nog steeds levend en komen er elk jaar nieuwe bouwers bij.......

.......Dat zou hier ook best kunnen is mijn inschatting.


Je trekt aan een dood paard Edsko: ze willen niet....... ;)

Gr, Ben.

59erke

Op mij moet je niet rekenen ... verkeerde schaal.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbouwpatrick


SuSke

Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.

Neen Luc, omdat we allemaal een mooie en netjes afgewerkte baan willen hebben, kiezen we nu eenmaal voor dingen die buiten de norm liggen  8) en dit bemoeilijkt de zaak.

Verder had in het prille begin samen met Johan (Havoc) een aantal "alternatieve" gedachten voor een paar bak(jes)ken. Maar algauw kom je tot de bevinding dat "asgemaarleuthet" er feitelijk op aankomt om een zo mooi mogelijk baantje te maken = concurrentie.

Ik heb mijn statement gemaakt. Ik blijf bij code 83 sporen, misschien zelfs code 75 als ik de wissels zelf ga maken. Dus deelname ...  ??? :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.

Dat zou het moeten zijn Luc, maar er wordt hard aan getrokken om het  van "niet te strak" naar "super expo kwaliteit" te krijgen.

Ander probleem is dat het, wegens al 2 model expo's niet meer te zien, uit de gedachte gegaan is. Als ik me goed herinner waren veel deelnemers ook franstalig. Heb het al enkele keren gevraagd, hoe staat het daar?

Ook denk ik dat bnls erbij halen voor het weer levend was teveel verwarring gebracht heeft. Nu kijken er zeker een aantal de kat uit de boom. Grootste probleem is en blijft de "bak". Maak er iets handelbaar van.

Zelf denk ik dat er maar 1 manier is: organiseer een bijeenkomst. Desnoods ergens in een gagrage. Al is het maar om een bak te maken. Letterlijk 1 bak. En zet er iets over in MSM en hier op het forum. Maar ik vrees dat MSM ook dit te min gaat vinden voor hun.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2017, 22:19:12 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.

Neen Luc, omdat we allemaal een mooie en netjes afgewerkte baan willen hebben, kiezen we nu eenmaal voor dingen die buiten de norm liggen  8) en dit bemoeilijkt de zaak.

Verder had in het prille begin samen met Johan (Havoc) een aantal "alternatieve" gedachten voor een paar bak(jes)ken. Maar algauw kom je tot de bevinding dat "asgemaarleuthet" er feitelijk op aankomt om een zo mooi mogelijk baantje te maken = concurrentie.

Ik heb mijn statement gemaakt. Ik blijf bij code 83 sporen, misschien zelfs code 75 als ik de wissels zelf ga maken. Dus deelname ...  ??? :(
Alle materiaal met NEM normen kan op code 75 materiaal rijden... Zelf hou ik het ook voor zichtbare stukken op Tillig code 83 of 75 ligt ook wel te lonken ...

Citaat van: Havoc op 22 augustus 2017, 22:27:08 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2017, 20:29:20 PM
Het is inderdaad een beetje vreemd.
Blijkbaar zijn we dan toch allemaal individualisten...
Het is nochtans een project met een lage drempel door het eenvoudige concept en niet al te strakke normen.

Dat zou het moeten zijn Luc, maar er wordt hard aan getrokken om het  van "niet te strak" naar "super expo kwaliteit" te krijgen.

Ander probleem is dat het, wegens al 2 model expo's niet meer te zien, uit de gedachte gegaan is. Als ik me goed herinner waren veel deelnemers ook franstalig. Heb het al enkele keren gevraagd, hoe staat het daar?

Ook denk ik dat bnls erbij halen voor het weer levend was teveel verwarring gebracht heeft. Nu kijken er zeker een aantal de kat uit de boom. Grootste probleem is en blijft de "bak". Maak er iets handelbaar van.

Zelf denk ik dat er maar 1 manier is: organiseer een bijeenkomst. Desnoods ergens in een gagrage. Al is het maar om een bak te maken. Letterlijk 1 bak. En zet er iets over in MSM en hier op het forum. Maar ik vrees dat MSM ook dit te min gaat vinden voor hun.
Feit is als er maar 1x om de 2 jaar een bijeenkomst is dat zo'n project/organisatie beetje gedoemd is om een stille dood te sterven ... Iets wat men bij BNLS weet en dus ook regelmatig samenkomt, ik geloof 4x op een jaar?

Meer samenkomen is belangrijk, al dan niet met minder bakken dan op het grotere 2-jaarlijkse evenement. ;)
Maar dan moet er zich wel iemand de hele organisatie meer aantrekken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Ronald

Jullie hebben allemaal gelijk :) Maar of je het 1 of 10x per jaar organiseert maakt niet uit. Het gaat om het samen bouwen en om het meedoen. Als je in dit draadje alles terugleest zijn er feitelijk alleen maar beren op de weg gezien, gaat het niet zoals sommigen willen en ga zo maar door. Allemaal
"uitvluchten" en niet de wil om echt te willen beginnen.

Mijn advies in deze? Het gaat hier gewoon niet lukken. Wie wel zoiets wil kan zich daarom maar beter aansluiten bij de Nederlandse BNLS groep (lees Beneluxspoor.net groep) die alles goed uitgewerkt hebben en die inderdaad regelmatig samenkomen. Dat klinkt misschien gemeen maar is wel gewoon een feit. En; je kunt daar nog kiezen tussen de gewone groep en de Britse groep die compatibel is maar veel op zichzelf meetings organiseert met een grote inbreng van bakken.

doomslu

Ik vermoed dat het MSM forum opnieuw een standplaats gaat krijgen op de Mobexpo in St-Niklaas.
Ik stel voor dat we daar eens een module meenemen, tonen aan de mensen en met de gegadigden daar ter plaatse kijken of er iets mogelijk is tegen de volgende Grote Modelspoorexpo in Leuven.

Aangezien er zich eigenlijk geen mensen manifesteren met een bestaande bak lijkt het me bovendien het geschikte moment om de normen lichtjes te wijzigen, zodat er nog minder in een keurslijf moet gelopen worden. Ik heb al een paar ideeën, nu nog uitwerken en presenteren.

Als er dan ook nog niemand zin heeft, dan betekent dat gewoonweg dat er geen behoefte is en dan is dat maar zo.

Verder is iedereen vrij om naar de Nederlanders over te stappen, natuurlijk.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#88
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 augustus 2017, 21:42:51 PM
misschien is de vakantieperiode ook niet het meeste geschikte tijd om zoiets te proberen te lanceren,of later op het jaar meer succes zou hebben is misschien ook niet vanzelfsprekend. Anderzijds zijn de normen mijn idee iets te conservatief geworden en eigenlijk nodigen ze niet echt uit, maar ja zal mijn idee zijn ? We leven ook  steeds meer  in een  individualistische samenleving misschien is het dat ?  :-\
misschien de beste oplossing die jij voorstelt Luc.

Verder aanhalen dat het eerdere denken(concept) is van laat ons zeggen 10 jaar terug en dat toen werd gebruik
gemaakt van ander rijdend materiaal met andere rijeigenschappen,andere normen,........

Wetende wat we nu weten zouden wij bv. hetzelfde spoorwegmateriaal aanschaffen van pakweg 10 jaar terug, ik denk het niet en ik al zeker niet.

De ideeën en voorstellen die hier gedaan worden begrijp ik als we denken in termen van NU.

Natuurlijk niet leuk als iemand eigenlijk hetzelfde probeert met andere normen of je zou kunnen gaan werken met één of meerdere overgangsmodules ? ::) :-\


Edsko Hekman

Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2017, 23:47:43 PM
Alle materiaal met NEM normen kan op code 75 materiaal rijden... Zelf hou ik het ook voor zichtbare stukken op Tillig code 83 of 75 ligt ook wel te lonken ...
Het lijkt me heel simpel. Als iedereen graag wil deelnemen met Tillig code 83, dan pas je de norm er op aan. Waarom vasthouden aan code100 als niemand dat wil? Bij BNLS hebben we nu gezegd dat de rails op de BB code 100 is. Als je een ander soort rails op je bak gebruikt, dan is dat prima. Maar de bouwer is er verantwoordelijk voor dat de overgang naar de code 100 deugdelijk is. Werkt dat niet, gaat de bak uit de baan en heb je domme pech. Mag je daar ter plekke gaan knutselen om het op te lossen. Werkt het weer? Schuiven we de bak er zo weer tussen en rijden we vrolijk verder.

Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2017, 23:47:43 PM
Feit is als er maar 1x om de 2 jaar een bijeenkomst is dat zo'n project/organisatie beetje gedoemd is om een stille dood te sterven ... Iets wat men bij BNLS weet en dus ook regelmatig samenkomt, ik geloof 4x op een jaar?
Bij BNLS komen we idd 4, 5 maal per jaar samen. Dit jaar helaas wat minder door diverse omstandigheden, maar we doen het wel. En daarnaast dus max 3 beurzen per seizoen. De eerste weer in November, Eurospoor. Daarna in januari 2018 Rijswijk. We zien en spreken elkaar dus met enige regelmaat en dat werkt versterkend voor het groepsverband. We helpen elkaar ook tijdens onze bouw/rijdagen met problemen of verbeteringen.

Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2017, 23:47:43 PM
Meer samenkomen is belangrijk, al dan niet met minder bakken dan op het grotere 2-jaarlijkse evenement. ;)
Maar dan moet er zich wel iemand de hele organisatie meer aantrekken.
Deelname aan een forumbaan betekend niet dat je elke beurs maar aanwezig moet zijn. Vrijheid, blijheid wat dat betreft.
Mbt het trekken van de organisatie, ja, daar heb je een gevoelig punt te pakken. Wie durft dat aan te gaan?