Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

raf

Hoi

rails en wissels check
hout voor onder de rails ;check
van de week de zijkanten en de rest voor de bakken ;????
nu ik heb rails maar welke heb ik das de vraag er staat op roco 4400/4401
de wissels zijn roco R10
zijn deze bruikbaar voor op de module het doorgaande spoor
ik hoor het wel

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Volgens mij zij de Roco line sporen code 83 = 2,1mm hoog.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

basmans

Ja dit zijn volgens mij ook code 83 rails .
Het uitgangspunt is code 100 zodat ook mensen met oud materieel probleemloos zouden kunnen rijden .
Dit is dus een lastige vraag want de vraag is hoeveel mensen gaan er echt meedoen en hebben die ook oud materieel .
Bij BNLS gaan ze echt uit van code 100 maar ik weet dat Edsko een draadje heeft geopend over de normen .
Als je kans ziet om voor de hoofdsporen code 100 aan te houden zou dit mooi zijn dan wet je zeker dat je goed zit .

Groet Bas

raf

Juist gemeten en ze zijn 2.4 hoog
maar inderdaad hoeveel mensen rijden er nog met materiaal wat hier niet op kan rijden
voor de hoofd sporen alleen andere rails en wissels kopen is geen optie
dus dan zit ik met een probleem
maar ik heb test gereden met een oud lima loco en die gaat er overheen zonder problemen
eens kijken of de oude piko 's er ook over heen gaan zonder de biels te raken

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

2.4 ... dan is het meer waarschijnlijk code 100 (2.54) dan code 83 (2.1)
Kan kloppen met de nummers: Roco Geoline (code 83) begint met 42 en heeft 5 cijfers
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

#35
op de wissels staat WR 10 en op de rails roco made in austria 4400 en op andere 4406
de 4400 zijn  flex rails de andere zijn vaste stukken .

eens proberen of marklin wagons er overheen gaan die hebben zeker hoge flenzen
dit is een zeer oude piko en die heeft geen problemen

de flens hoogte is 1.38
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

basmans

Als de Piko wagon er over rijden kan dan is er geen probleem !
Ik zou zeggen gewoon beginnen

raf

eerst een baan plan en dan beginnen want zo in de wilde weg is geen oplossing

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#38
Roco-H0-sporen:

>  Roco-Line   =  code 83  =  2,1 mm H ~ zonder bedding ;
Identieke Roco-Line bestaat/bestond ook gemonteerd in een soepele plastieken bedding ;
( productie van voor de financiële Roco-problemen ,  maar recent (éénmalig ? ) terug uitgebracht )

>  Roco Geoline  =  code 83  is van na de overname (patentkwestie):     is   niet   een losse H0-rail-met-bielzen gedrukt in een aparte bedding,
maar ik dacht bielzen & bedding in één hardplastieken geheel.
( ziet er wat uit als bijvoorbeeld de Trix-sporen met bedding )

>  Oude Roco , nieuwe PiKo en  Fleischmann-gewoon+Profi   zijn,   dacht 'k,   code 100  =  2,4 / 2,5 mm H
    plus al de oudere  'antieke'   H0-sporen ...

>  Peco produceert (bijna) alles:     code 75,   83,   100 ,   Britse bullhead  in H0/00-normaalspoor ( zonder bedding )
    Peco code 75  =  1,9 mm .

En deze H0-sporen & wissels ( 'TweeRail' ) zijn bijna alle   niet   bepaald vlot te bekomen bijvoorbeeld in het Antwerpse.
( Om deze reden zou je bijna overschakelen naar ...Märklin ).

>  Alle H-afmetingen in mm  plus/minus na de komma...

H0-spoorhoogten:  dit alles omdat het hierboven ter sprake komt,   maar eigenlijk hoort het niet thuis in deze rubriek ...

Steam.N

Citaat van: Herwig op 03 augustus 2017, 16:36:55 PM
... >  Peco produceert (bijna) alles:     code 75,   83,   100 ,   Britse bullhead  in H0/00-normaalspoor ( zonder bedding )
    Peco code 75  =  1,9 mm .

En deze H0-sporen & wissels ( 'TweeRail' ) zijn bijna alle   niet   bepaald vlot te bekomen bijvoorbeeld in het Antwerpse.
( Om deze reden zou je bijna overschakelen naar ...Märklin ). ...

Hedwig,  ik meen dat je alle Peco sporen zeer vlot en betrouwbaar kunt bestellen bij eHattons.
Binnen de week vlekkeloos thuis geleverd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#40
Hattons,  I know...
Er  'liggen'  hier in huis vanuit Brittannië geïmporteerde  code75-H0-Peco's.
Maar Hattons,  dat is niet zo direct een winkel in het Antwerpse.   
Dat zou ik nu echt  niet  durven beweren,  zelfs als (ex-)Antwerpenaar.   Hattons,  't is eigenlijk wel  'over het water' .

H0-sporen (behoudens Märklin ?) het makkelijkst te bekomen vanuit 't buitenland,   Het blijft iets opmerkelijks.

>>  Terug naar  'MSM-modules'   ?  <<





OlivierV

Citaat van: basmans op 02 augustus 2017, 23:21:28 PM
Ja dit zijn volgens mij ook code 83 rails .
Het uitgangspunt is code 100 zodat ook mensen met oud materieel probleemloos zouden kunnen rijden .
Dit is dus een lastige vraag want de vraag is hoeveel mensen gaan er echt meedoen en hebben die ook oud materieel .
Bij BNLS gaan ze echt uit van code 100 maar ik weet dat Edsko een draadje heeft geopend over de normen .
Als je kans ziet om voor de hoofdsporen code 100 aan te houden zou dit mooi zijn dan wet je zeker dat je goed zit .

Groet Bas
Hun wagens/rijtuigen zijn in principe makkelijk uit te rusten met assen die onder de NEM-norm vallen, bijgevolg is er geen probleem meer om op code 75- en 83 rails te rijden.

Als ik me niet vergis rijden recentere Lima-locs (hier kijk ik dan naar een 27 en 21) probleemloos over code 75.
Maar WIE rijdt er nog met dat oude materieel die meedoet? Ik zou alvast niet direct iemand weten van degene die wil meedoen of van plan is om mee te doen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ikke met oude piko belgische wagons maar die lopen dus wel over de code die ik heb
dus ik zie niet dat ze over andere rails niet zouden lopen
dan heb ik nog een
en die rijd ook perfect op de baan van de HTC ik neem de piko wagons mee en als die daar ook lopen op die rails dan s er voor mij geen probleem

rg raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Edsko Hekman

Misschien wil een moderator de discussie over code 100/83/75 naar dit draadje overhevelen. Dan blijft dit draadje zuiver voor het aanmelden.... ga ik hem nu nog even "vervuilen" ;)

De reden waarom er bij BNLS voor code 100 is gekozen is idd voornamelijk voor het oude materieel. Een tweede reden kwamen we later achter, toen alles eenmaal aan en in elkaar zat. We hadden op onze keerlussen in eerste instantie 4 verschillende merken code 100 gebruikt. Moet kunnen dachten we. Totdat we op de eerste beurs nogal wat ontsporingen hadden. Toen hebben we op dag twee van de beurs, voor de beurs opening, alle rails van 1 keerlus eraf gesloopt en als de sodemieter weer opgebouwd. Dat ging beter, maar bleef veel ontsporingen opleveren. We hebben toen de verschillende soorten code 100 ook bekeken naast elkaar en kwamen erachter dat er nogal wat verschillen in zitten. De een heeft een plattere kop, de ander is dunner/smaller, breder, zeg het maar. Voor ons was dat een extra reden om te kiezen voor één soort rail en dat was Peco code 100. Ik ben er dus geen voorstander van dat er verschillende soort rails gebruikt worden. Dat is naar mijn mening vragen om problemen.

Er zijn normen afgesproken en ik vind dat iedereen zich daar aan dient te houden. Die normen zijn er om er voor te zorgen dat problemen uitblijven of op zijn minst tot een minimum beperkt blijven. Niet om een bouwer te beperken in zijn mogelijkheden. Natuurlijk evolueren deze normen met de tijd. Voortschrijdend inzicht noemen we dat. Op basis van de opgedane ervaring komen er toch wel verbeteringen. Of blijken verwachtte problemen zich helemaal niet voor te doen. Punt is dat als iedereen maar afwijkt van de normen, je een puinhoop krijgt en er veel meer problemen liggen om op te lossen. Mensen nemen in deze discussie soms wel een starre houding aan, ook op BNLS. "Als dit niet gaat gebeuren, doe ik niet mee." Daarmee is een constructieve discussie al in de kiem gesmoord. Vandaar dat we bij BNLS het motto hebben "Je doet mee of je doet niet mee". En dat werkt. Voor mij is het belangrijkste bij de een dergelijke baan dat je lol hebt, iets leert, ervaring opdoet en mensen leert kennen. Dat het niet altijd even mooi is, dat neem ik op de koop toe. Dat is in mijn beleving onderdeel van het leren. Als ik een mooi baantje wil bouwen, dan bouw ik iets buiten de (in mijn geval) BNLS baan om. Bij de BNLS baan accepteer ik de normen en heb ik gewoon een hoop lol.

Bij de BNLS baan hebben we op een beurs wel eens een bak er tussenuit gehaald omdat deze gewoon niet functioneerde zoals verwacht. Er bleken meerdere oorzaken te liggen aan het waarom deze bak niet functioneerde. Maar zo houd je wel een baan die blijft rijden én heb je ineens een demo problem solving!  ;D

We kunnen nu een hele discussie over de normen van MSM gaan voeren en of die al dan niet een update nodig hebben. De waarheid is dat je toch nooit en te nimmer iedereen 100% tevreden zult hebben over de normen. Er is altijd wel iets waarmee iemand het niet eens is. Als de normen staan, moet een ieder voor zichzelf de keuze maken of hij/zij deze kan accepteren om gewoon een hoop lol in een leuke groep te hebben of niet. Je doet dus mee of je doet niet mee.
Er kan, zoals Steef eerder al voorstelde, ook gewoon gekozen worden voor de BNLS normen. Die staan en zijn een beproefd concept. Dat is geen stelen of domweg kopieren. Dat is gebruik maken van een concept dat zich bewezen heeft (12 beurzen). We kijken toch allemaal technieken bij een ander af en kopieren dit om ons eigen werk te verbeteren? ;) Ik zeg dus niet dat het moet hè, ik wijs er alleen op dat het vrij beschikbaar is. ;)

Gr.

Edsko

Thommy

Citaat van: OlivierV op 04 augustus 2017, 11:57:58 AM
Citaat van: basmans op 02 augustus 2017, 23:21:28 PM
Ja dit zijn volgens mij ook code 83 rails .
Het uitgangspunt is code 100 zodat ook mensen met oud materieel probleemloos zouden kunnen rijden .
Dit is dus een lastige vraag want de vraag is hoeveel mensen gaan er echt meedoen en hebben die ook oud materieel .
Bij BNLS gaan ze echt uit van code 100 maar ik weet dat Edsko een draadje heeft geopend over de normen .
Als je kans ziet om voor de hoofdsporen code 100 aan te houden zou dit mooi zijn dan wet je zeker dat je goed zit .

Groet Bas
Hun wagens/rijtuigen zijn in principe makkelijk uit te rusten met assen die onder de NEM-norm vallen, bijgevolg is er geen probleem meer om op code 75- en 83 rails te rijden.

Als ik me niet vergis rijden recentere Lima-locs (hier kijk ik dan naar een 27 en 21) probleemloos over code 75.
Maar WIE rijdt er nog met dat oude materieel die meedoet? Ik zou alvast niet direct iemand weten van degene die wil meedoen of van plan is om mee te doen.

Ik heb nadat je de ombouw voor de koppelingen hebt gedaan m'n M4'en en Beneluxwagons (ja ze bestaan van LSM, maar onvindbaar en onbetaalbaar daardoor) op lagere wielen gezet. Maar de M4's zijn oude wagons en zijn nog mooi genoeg om mee te rijden en niet iedereen smijt daar andere wielen onder.

En ja, is snel gedaan maar tis snel 1.5€ voor een asje, maal x-aantal wagons kan dat soms wel een dure zaak worden.
Greetz

Thommy