Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

raf

en stel nu dat peco ophoud te bestaan wat ga je dan doen met je peco norm

bij deze haak ik gewoon af wat de msm baan module betreft
ik ga zelf wel bakken bouwen en me wel aan de MSM normmaten houden maar met de roco rails die ik van jaques gekregen heb
Dan kan ik rijden wat en waar ik wil

dus bij deze een afmelding nog voor er iets gebouwd is

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

Hoi,

Op de BNLS-baan heeft ook een K-rails-bak (de bekende Lenne-brücke) probleemloos meegedraaid. Wel een beurs of 4 - 5 minimaal. Het ligt niet alleen aan de soort rails maar ook aan de netheid van de bouwer met het leggen van de rails.

Groet Ronald.

Havoc

Citaat van: raf op 05 augustus 2017, 09:02:47 AM
en stel nu dat peco ophoud te bestaan wat ga je dan doen met je peco norm

De laatste jaren zijn Marklin, Fleischmann, Roco, anderen (?) onderuit gegaan maar ik heb nog nooit gehoord dat Peco in slechte papieren zat. Dat is denk ik hun sterke kant, ze doen maar 1 ding en doen het goed. (ok hebben enkele bijzaken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Edsko Hekman

Citaat van: raf op 05 augustus 2017, 09:02:47 AM
en stel nu dat peco ophoud te bestaan wat ga je dan doen met je peco norm
Wat Havoc zegt. Maar ook dat we nog wel een heleboel "wat als" scenario's kunnen bedenken. Als je die ook allemaal opgelost wilt hebben, is het onbegonnen werk. Mocht het zo zijn dat Peco omvalt, kies je een andere standaard. De oude bakken met Peco 100 verdwijnen vanzelf, want niemand gaat 10 jaar lang met hetzelfde bakkie op een beurs staan. ;)

Citaat van: raf op 05 augustus 2017, 09:02:47 AM
bij deze haak ik gewoon af wat de msm baan module betreft
ik ga zelf wel bakken bouwen en me wel aan de MSM normmaten houden maar met de roco rails die ik van jaques gekregen heb
Dan kan ik rijden wat en waar ik wil

dus bij deze een afmelding nog voor er iets gebouwd is

gr raf
Dat vind ik heel jammer en is naar mijn bescheiden mening ook voorbarig. Dit is wel precies het voorbeeld dat ik bedoel.  :-\ :'( Je kunt niet iedereen tevreden stellen met de normen. Maar als iedereen nu gaat afhaken omdat één of twee onderdelen hem niet aanstaat, dan houden we niemand over. Lijkt me ook niet de bedoeling. Maar goed, het is ieders keuze om al dan niet mee te doen.

Ik deel slechts mijn ervaring opgedaan bij de BNLS baan en hoop de MSM baan te behoeden voor zaken waar wij tegenaan gelopen zijn. Ik maak geen besluiten mbt de MSM baan. Dat heeft niemand mij gevraagd te doen en ik heb ook niet om die bevoegdheid gevraagd. Ik vindt dat er een paar mensen vanuit de MSM baan (deelnemers dus) moeten opstaan en deze taak op zich moeten nemen. Max 4 à 5 man. Die kunnen besluiten nemen mbt de MSM baan. Ik niet. Ik geef alleen maar aan dat je voor één railsoort/merk moet kiezen om ontsporingen te voorkomen. Wat Ronald K hierboven zegt is ook waar. Het ligt ook aan de bouwer hoe netjes hij bouwt. Niets is echter zo vervelend als de hele tijd langs de baan te moeten rennen om je sleep weer op de rails te moeten zetten. Dat maakt de motivatie om door te gaan met een baan als de BNLS of MSM baan niet groter, eerder kleiner. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Mbt de code83, daarover zal toch eerst een ei gelegd moeten worden door een groepje binnen de MSM baan. Als die er voor kiezen om geen Peco code 100, maar bijvoorbeeld Roco 83 of Tillig 83, dan is dat een besluit waar elke deelnemer zich aan moet houden.
Wat je denk ik wil voorkomen, is dat er allemaal verschillende soorten rails in de baan als geheel liggen. Wij liepen daar tegenaan met onze keerlussen...  :-\

Dus nog maar eens de vraag: wie wil zich binnen de MSM baan bezighouden met de normen?

marcel112

Edsko,

Hoe was die toenmalige keerlus opgebouwd?
Door meerdere personen en op meerdere bakken?

Indien er op de BB overgang Peco 100 gebruikt zou worden, middels een beschikbare mal, zou er een vaste verbinding ergens op de BB van 100 naar 83 gemaakt kunnen worden indien de maker code 83 wenst te gebruiken.
Let wel!! Dit dient dan dus altijd halverwege een BB of bak te gebeuren, zodat deze overgang altijd strak en stevig kan blijven liggen.
Boven en binnenkant van de railstaaf zouden dan strak kunnen liggen waardoor er daar niets ontspoort.

Dan hebben we mogelijk wel een volgend probleem op overwegen e.d. Koppelingen hangen op dat punt dan namelijk ook 0,3 mm lager, mogelijk net dusdanig lager dat deze op dergelijke punten blijven haken.

Klaas Zondervan

Citaat van: marcel112 op 06 augustus 2017, 15:47:08 PM
Indien er op de BB overgang Peco 100 gebruikt zou worden, middels een beschikbare mal, zou er een vaste verbinding ergens op de BB van 100 naar 83 gemaakt kunnen worden indien de maker code 83 wenst te gebruiken.
Let wel!! Dit dient dan dus altijd halverwege een BB of bak te gebeuren, zodat deze overgang altijd strak en stevig kan blijven liggen.
Waarom een probleem verzinnen wat niet bestaat. Je kan toch op de ene bak code 100 hebben en op de andere code 83? Tussen de bakken is toch wel voldoende verticale stelmogelijkheid om die 0,4 mm verschil te vereffenen?


CiteerDan hebben we mogelijk wel een volgend probleem op overwegen e.d. Koppelingen hangen op dat punt dan namelijk ook 0,3 mm lager, mogelijk net dusdanig lager dat deze op dergelijke punten blijven haken.
Dit is ook een niet bestaand probleem. Hoogtes worden toch altijd bepaald t.o.v. bovenkant spoorstaaf? Dus er hangt helemaal niks lager.

Edsko Hekman

Citaat van: marcel112 op 06 augustus 2017, 15:47:08 PM
Hoe was die toenmalige keerlus opgebouwd?
Door meerdere personen en op meerdere bakken?
Door een drietal bouwer op zes bakken in totaal, 2 * 3. De bakken zijn allemaal tegelijkertijd opgebouwd op dezelfde plek, namelijk bij mij op het erf.

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 augustus 2017, 15:55:33 PM
Citaat van: marcel112 op 06 augustus 2017, 15:47:08 PM
Indien er op de BB overgang Peco 100 gebruikt zou worden, middels een beschikbare mal, zou er een vaste verbinding ergens op de BB van 100 naar 83 gemaakt kunnen worden indien de maker code 83 wenst te gebruiken.
Let wel!! Dit dient dan dus altijd halverwege een BB of bak te gebeuren, zodat deze overgang altijd strak en stevig kan blijven liggen.
Waarom een probleem verzinnen wat niet bestaat. Je kan toch op de ene bak code 100 hebben en op de andere code 83? Tussen de bakken is toch wel voldoende verticale stelmogelijkheid om die 0,4 mm verschil te vereffenen?
Ja, die mogelijkheid is er. Maar mijn punt was dus bij de keerlusbakken dat daar verschillende merken code 100 zijn gebruikt en dat dat nu juist problemen opleverde. Beetje vijlwerk hielp daar niet bij. Die 0.4 is echt wel te overbruggen. Daar ligt het probleem dus niet.

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 augustus 2017, 15:55:33 PM
Citaat van: marcel112 op 06 augustus 2017, 15:47:08 PM
Dan hebben we mogelijk wel een volgend probleem op overwegen e.d. Koppelingen hangen op dat punt dan namelijk ook 0,3 mm lager, mogelijk net dusdanig lager dat deze op dergelijke punten blijven haken.
Dit is ook een niet bestaand probleem. Hoogtes worden toch altijd bepaald t.o.v. bovenkant spoorstaaf? Dus er hangt helemaal niks lager.
Denk niet dat dit een probleem zal zijn. Hier zijn wij iig niet tegenaan gelopen. Dat speelde wel op de te hoog liggende overweg op mijn bak... Maar dat is opgelost.  ;)

Mijn punt was gewoon het vermijden van het gebruik van verschillende merken. Daar zit toch een verschil tussen wat op overgangen voor ontsporingen zorgt. We hebben op de eerste uitvoering van de keerlussen Piko, Peco, Italy en nog een onbekend merk gebruikt. Allemaal code 100. En dat ging dus mis. Toen we eenmaal alles hadden vervangen door Peco, nam het aantal ontsporingen op de keerlussen drastisch af. Maar dat resultaat hadden we ook bereikt als we voor alleen Piko of Roco of Tillig of welk merk dan ook hadden gekozen. En daarnaast natuurlijk ook secuur bouwen. Je kunt de mooiste en duurste rails kopen, maar als je die slecht neerlegt, heb je ook slechte overgangen. De basis moet goed zijn. Zo simpel is het.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat is de reden dat er geen bakken aangemeld worden? Wat houdt eigenaren tegen?
Tot nu toe heeft alleen Luc zijn bak beschikbaar gemeld.

doomslu

Citaat van: Edsko Hekman op 15 augustus 2017, 20:44:47 PM
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat is de reden dat er geen bakken aangemeld worden? Wat houdt eigenaren tegen?
Tot nu toe heeft alleen Luc zijn bak beschikbaar gemeld.
Ik ben ook benieuwd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.


mark7758

Hint Fremo rijdt normaal ALLEEN Duits. En ik Belgisch. :)
Maar wel een hele mooie enkelsporige  norm voor de Belgische Ardennen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Martin Welberg

Nee hoor, Fremo rijdt ook Nederlands..

mark7758

Oke. je heb gelijk. Maar Belgisch heb ik ze nog steeds niet zien doen. (En ik ben pas 25 jaar lid van Fremo.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

En ondanks dit Fremo-schijnmaneouver (met respect hoor, Marc  ;) ) blijft de nieuwsgierigheid hoog (ivm wie er MSM-forummodules wilt aanmelden).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)