Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oproep modules forumbaan

Gestart door basmans, 18 juli 2017, 23:49:10 PM

Dirky

Citaat van: Havoc op 23 augustus 2017, 20:58:09 PM
Wel Luc, dat is het enige waar het hier (*) altijd over gaat: of de scenery wel perfect afgewerkt is. Ook of de wagons genoeg verouderd zijn, de samenstelling wel kan voor die dag/uur/plaats. Ik heb het nog nooit weten gaan of er bij een spoorplan realistische treinbewegingen mogelijk zijn.

(*) hier = forum, MSM en expo.

Hier gaat het inderdaad vooral over streven naar perfectie. En waarom? Omdat zij die het niet doen hier gewoon weinig of niets tonen...
Dit forum is vooral een bron voor zij die meer willen weten, meer willen kunnen, leren van de betere! En zelfs de allerbesten leren hier bij!

Toon ook eens iets! en schrijf erbij dat je geen opbouwende kritiek wilt...

en terug on topic:

De modules/forumbaan is voor mij geen aangenaam concept. In plaats van 5 mensen met een aparte module zou ik eerder te vinden zijn om met 5 mensen een volledige baan op te bouwen. In 5 stukken die men mee kan nemen om aan te werken en eenmaal de ruwbouw met eventuele details klaar is, kan men "samen" zorgen voor de juiste overgangen. Er hoeft dan ook geen 5 man aanwezig te zijn als de baan ergens staat...


mahtoska1

CiteerDe modules/forumbaan is voor mij geen aangenaam concept. In plaats van 5 mensen met een aparte module zou ik eerder te vinden zijn om met 5 mensen een volledige baan op te bouwen. In 5 stukken die men mee kan nemen om aan te werken en eenmaal de ruwbouw met eventuele details klaar is, kan men "samen" zorgen voor de juiste overgangen. Er hoeft dan ook geen 5 man aanwezig te zijn als de baan ergens staat...

We hebben dit ooit eens gedaan met 3 om een Z-baan te bouwen. Ieder zijn eigen stuk. We hebben toen veel van elkaar geleerd. Het was trouwens verbazend hoe homogeen de baan was. We hebben wel een paar afspraken moeten maken over de segment overgangen, te gebruiken scenery, aansluitingen. De schaduw stations hebben we samen gemaakt. Als ik mij niet vergis, staat de z baan Drakenburg momenteel in een Aalsterse club opgesteld. Ik weet niet welke club, ik woon al een tijdje in het buitenland en ik ben het spoor bijster geraakt  :). Misschien dat iemand van deze vereniging hier meer info kan over geven. Jullie kunnen daar inspiratie op doen.

doomslu

#107
Dirky, jouw concept is ongetwijfeld een haalbaar idee als je X gegadigden vindt.

Het is echter iets heel anders dan de forumbaan, die bedoeld was als een schakeling van eenvoudige, maar erg individuele mini-baantjes (of moet ik eerder zeggen diorama's met een spoor er op?).

[OFF-TOPIC] Ik droom al jaren van dat concept van Dirky. Ik heb zelfs al een deel: de module van Manternach...  ;) [/OFF-TOPIC]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman

Citaat van: Havoc op 23 augustus 2017, 20:58:09 PM
Wel Luc, dat is het enige waar het hier (*) altijd over gaat: of de scenery wel perfect afgewerkt is. Ook of de wagons genoeg verouderd zijn, de samenstelling wel kan voor die dag/uur/plaats. Ik heb het nog nooit weten gaan of er bij een spoorplan realistische treinbewegingen mogelijk zijn.
Dat is idd wel wat ik hier ook proef. Maar het gaat het nu juist niet om de perfect afgewerkte scenery,een realistisch sporen plan of een realistische trein samenstelling bij een baan als de MSM of BNLS forum baan. Het gaat om het enthousiasmeren van mensen, stimuleren om te gaan bouwen, nieuwe inzichten krijgen, kijken in de keuken van een ander, maar bovenal gaat het om lol hebben met elkaar. Het makkelijkste is om te zeuren. Leuk voorbeeldje: Op onze bakken hebben wij standaard een plaque zitten met de naam van de bouwer, de naam van het baantje, de schaal en de vlag van het land waar het thema zich afspeelt. Zo hadden wij bij de BNLS baan een baantje dat in Engeland gesitueerd was. Echter, de vlag op de plaque was de Union Jack. Daarover viel een toeschouwer. Hij kon het niet verkroppen dat de Engelse vlag er niet op stond, maar de Union Jack. Toen ik hem vroeg of hij het een mooi baantje vond, keek hij me raar aan en bleef hameren op de vlag. Ik heb de beste man gelijk gegeven en ben wat leuks gaan doen.  ;D Wat ik maar wil zeggen is, je doet het toch nooit goed voor iedereen. Er is altijd wel een aantal die beginnen te zeuren. Echter! Ik wil wel een onderscheid maken tussen de azijnpissers en degene die je vooruit willen helpen in hun commentaar. Want uiteindelijk verbetert je techniek, je inzicht, je kennis etc door mee te doen aan dit concept. En dat gaat op een leuke en gemoedelijke sfeer. Althans, dat is mijn ervaring. :)

Potvolblommen. Ik voel me net een pastoor nu....  :o ;)

SuSke

Over wat er in het "diorama" zou moeten staan  ;) ;)

Zou je het op prijs stellen om het "gekke" ontwerp dat gans in het begin door mijn hoofd spookte ook in de reeks op te nemen?

Een pikzwarte bak zelfs de sporen zijn zwart geschilderd (behoudens het loopvlak) met een 2 wissels.
Vanuit die wissels vertrekt een wit geschilderde looping.
De trein rijdt gewoon onder de loop door.
:o :o :o  AGEMORLEUTHET  8)

Een pikzwarte bak met achteraan een spiegel en het opschrift: "Ook naar treintjes aan het kijken"
:o :o :o  AGEMORLEUTHET 8)

Een bak H0 waar figurines op grote schaal naar het spoor staan te kijken. De rest aangekleed met gewone "echte" planten. Titel: "De tuinbaan"
:o :o :o  AGEMORLEUTHET 8)

En zo waren er nog vele gedachten...  AGEMORLEUTHET 8)

Ik weet zeker dat ik met deze inzendingen een buitenbeentje ben ::) en of ik in de rij kan komen staan ... :o 8)
Ik denk dat Johan (Havoc) terug in zijn vuistje lacht met deze herinnering
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#110
Is het geen tijd om de knoop door te hakken? Na één maand oproepen en terugroepen kan er toch overgegaan worden naar de volgende stap? Liefst een concreet plan op tafel, en vooral: een voorbeeldactie met de eerste bak. Laat geïnteresseerden zich daar dan aan koppelen, links en rechts.

Basmans?
Citaat van: basmansNa wat overleg met diverse personen wil ik het voortouw nemen om de Forumbaan weer nieuw leven in te blazen .

Om het in Wie-Van-De-Drie termen te zeggen: Kan de eerste echte MSM-forumbaanbouwer anno 2017 nu opstaan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

Wat ik Bas al eerder aangeraden heb is om een klein team samen te stellen.... alleen kan hij dit niet en ik denk te mogen zeggen dat hij nog wat onervaren is in deze materie. Bij BNLS destijds met 3 gestart en dat later overgedaan aan anderen toen het eenmaal goed liep.

Edsko Hekman

Tsja, dat roep ik ook al vanaf het begin idd... Helaas zonder aanmeldingen.

mark7758

Oke. Het is vloeken in de kerk natuurlijk volgens sommige.
Wij (Belux) hebben ruim 15 jaar geleden ons clubje opgericht en alleen voor welke module norm kiezen we, hebben we al 2 jaar overgedaan.
Welk kopschot? (Overgang naar andere module)
Welk digitaal systeem?
Enkel of dubbel spoor?
Hoogte bovenkant spoorstaaf?
Diepte van de bak? Wel of niet vastleggen?
Tijdperk II,III, IV, V of alles door elkaar.
en daar zijn we heel lang mee bezig geweest.

Resultaat van die paar jaren:
We kiezen enkelspoor in de ardennen en dan Belgisch en Luxemburgs. Zo loopt het leuk over in elkaar. (En is ons voorbeeld.)
We kiezen de FREMO norm voor enkelspoor. En dan de kopschot met de maten B-96. Scheelt weer in hoogte van de module.
We kiezen voor DCC (Digitrax) vanwege dat dat toen (1998) al 4 cijfer adressen aankon.
We rijden ZONDER klok. We rijden wat we leuk vinden.  (Afwijking van Fremo)
En ja. Iedere trein is op zich een juiste samenstelling. (Loc oud = rijtuigen oud.)
Omgeving bouwt iedereen anders en in een ander tijdperk. Laat ze.

Nu na 15 jaar BELUX hebben we nog steeds veel plezier en leren er nog iedere beurs wat bij.
Andere module poten, beter wisselmotoren, kleinere seinen, nieuwe manier van vervuilen.

Mijn zegje gedaan. Zeg ik. Veel plezier. En ga rustig kijken. Op alle module systemen is altijd wat te zeggen.
Kies de beste zaken van iedere norm. En ga je gang.

Mochten jullie voor Fremo norm kiezen, we doen graag eens mee. Ik blijf bij Fremo norm. (Maar wel de BELUX variant.)
En voor vragen mag je altijd PM.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michael

Wauw, al 8 blz bla bla, ( even plat gezegd),  Bas biedt aan de kar te trekken, niemand reageert, is er nou echt in dat mooie België niemand die dit op zich kan en wil nemen?

Waarom niet het concept van de Hollandse broeders overnemen, dat is al enkele jaren in gebruik en een baksken kan je zo bestellen via Edsko ( tenminste dat staat op het BNLS forum)
Tussen de Black boxen kan je bouwen wat je zelf wilt, zo mooi zo perfect als je maar kan.
Misschien dat een actieve vereniging hierop kan springen???
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

sdz1976

Bij ons zijn er al  een tiental bakken Michael, inclusief bochten en fidleyard .

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michael

Citaat van: sdz1976 op 24 augustus 2017, 19:01:02 PM
Bij ons zijn er al  een tiental bakken Michael, inclusief bochten en fidleyard .

Grtz,

Samuel.

Samuel dat is toch fantastisch om mee te starten, waarom gaan jullie niet die kar trekken dan? Lekker een actieve vereniging die al in het bezit is van een tiental bakken, daar kan je toch al een aardig baantje mee opzetten, één schaap over de dam dan volgt de rest.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Citaat van: sdz1976 op 24 augustus 2017, 19:01:02 PM
Bij ons zijn er al  een tiental bakken Michael, inclusief bochten en fidleyard .

Grtz,

Samuel.

Ja??? Heb er nog niets vn gezien in de draad waar men vraag welke bakken er zijn. Dus toon die handel of ikngeloof er geen bal van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

wees gerust ze zijn er en ik zag ze ooit al opgesteld tijdens een OD in het Aalsterse ;)

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.