Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een "kolenmijnlade"

Gestart door Pierre, 17 juli 2017, 17:45:57 PM

Pierre


Voorwoordje:
Dit is een ouder project wat onder mijn baan heeft gehangen. Eigenlijk een soort minibaantje in H0e met N wagonnetjes. Boven op de baan de mijnschacht en onder de mijn gang. Bij mijn nieuwe baan heb ik er helaas geen ruimte meer voor en ik heb dan ook de hele "mijnlade" ondertussen weggegeven aan Wim (Cord) die daar met een paar aanpassingen een 2e leven aan gaat geven en gaat verwerken in een stukje baan met 3 etages.

Het hele project komt op een plaat MDF van 90 x 50 cm waarvan ongeveer 60 cm te zien zal zijn. Wat je ziet is een stukje mijngang waar een locje volle kolenwagentjes naar de "lift" brengt en dan leeg weer terug komt. Van de vele plaatjes (het is nogal een lang verhaal) spreken de meeste voor zich.







Het hele houtwerk is opgebouwd uit roerhoutjes en vuurpijl stokjes.





De zijgang waar straks ook kolen gewonnen worden.



Papierpulp van oude kranten vermengt met houtlijm.









Draadgaaslampjes maken voor aan de wanden van een led met een stukje horrengaas.







Ik gebruik gestampte echte kool als ballast tussen de bielsen.





Het hout bruin schilderen ....



... en de kolenmuur zwart.







Wat leidingwerk maken en lampjes ophangen en "aansluiten".









Een voorbeeldplaatje van de steunbalken.



En mijn uitvoering van saté stokjes.



Smoezelig personeel mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ik schilder een select groepje Preisertjes en maak ze lekker smerig.



Een beetje plakken en de lampjes aansteken.









Wat soldeerwerk en draadjes trekken. Een oude beltrafo en wat spul uit de rommeldoos.



Dan moet ik me richten op het rijdend materiaal. Ik heb de twee locjes die in de mijn moeten komen te rijden eens tevoorschijn gehaald en onder handen genomen. Zo op het eerste gezicht zijn de locjes gelijk. Het enige verschil is dat de gele een rechte uitlaat had en de groene het laatste stukje schuin. Dat was snel opgelost.

Dit zijn de mannekes die een eeneiige  tweeling moeten gaan worden.



Als ik ze open maak is het verschil een stuk groter. De groene heeft een ijzeren frame en het motortje op zijn kant en de gele een plastic frame met het motortje recht. De groene is niet om te polen omdat één pool aan het frame zit dus de keus is snel gemaakt. Het moet de gele worden.





Ik besluit de beide koppelingen voor te vervangen voor N-koppelingen. Ze komen van een sloopwagonnetje uit de rommelbak. Achter kunnen de koppelingen blijven zitten. Die worden toch niet gebruikt.



Ik haal het binnenwerk van het (ex) gele locje uit elkaar om hem om te polen. Er is maar weinig ruimte dus ik soldeer wat langere draadjes aan de weerstanden.  Schuif  een stukje krimpkous over de draadjes en soldeer ze kruislings weer vast. Daarna kan de boel weer in elkaar. Ik schrijf dit snel maar bij elkaar is het ruim een uur stoeien en mopperen en je (reuma) vingers uit de knoop halen. Het is geknutsel op de vierkante millimeter.







Maar na een verfbeurtje heb je dan ook twee gelijke locjes.



En (N-spoor) wagonnetjes.





Zoek de verschillen .....



Om de verschillen wat groter te maken vul ik een setje met kooltjes.





Dan het front er op en het dak op de mijngang.





Treintjes er op en karren maar.








FILMPJE KOLENTREINTJE
Groet Pierre.


mark7758

Complimenten netjes gedaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Simpel,eenvoudig en mooi weergeven, iets waar je kan naar kijken, alleen al voor de details...TOPPIE

Gerolf

Ferm !
Doet me denken aan iets wat ik ook heb gedaan, maar dan met nog smaller spoor in de mijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Tegen de tijd dat ik er aan toe ben, zal ik je kolenmijnlade een nieuw vervolg geven.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Dank allen voor de veren ;)

Citaat van: Cord op 17 juli 2017, 21:37:27 PM
Tegen de tijd dat ik er aan toe ben, zal ik je kolenmijnlade een nieuw vervolg geven.  8)

Het  vervolg is inderdaad voor jou Wim ;D
Groet Pierre.


dani

mooi gemaakt en duidelijk om schreven ....  een prachtig stukje werk is dit !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

SuSke

Pierre laat ons hier even meegenieten van een mooi staaltje modelbouwwerk.
Hoeveel tijd zit er tussen de eerste en de laatste foto ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Citaat van: Pierre op 17 juli 2017, 22:46:11 PM
Het  vervolg is inderdaad voor jou Wim ;D
Klinkt als een uitdaging en ik zal vast een voorzetje geven:

De kolenmijnlade van Pierre staat veilig verpakt in een module. Aan een kant om beschadiging te voorkomen en aan de andere kant als blanco canvas zodat ik kan verzinnen wat er gaat gebeuren. Omdat het ondergrondse deel van de kolenmijn is opgebouwd uit laden, leek het me het meest voor de hand liggend om een soort ladeblok te bouwen. De mijnlade verhuisde van de ene naar de andere kant van de kamer en ik was bang dat-ie ergens af zou flikkeren of dat de kat Preisertjes eruit zou halen. Ik had dus wel enige haast om dit ding in elkaar te zetten. Hij staat nu in elk geval veilig. De kolenmijnkast staat uiteraard op zwenkwieltjes, zodat ik er makkelijk aan kan werken en onderin heb ik bergruimte.
In een later stadium zal dit ladeblok naadloos worden ingepast in de rest van de baan.


Het te bebouwen oppervlak (het maaiveld) meet 97x51cm en dat is een lekker handelbaar formaat, bovendien is er genoeg ruimte om alle gebouwen kwijt te kunnen.
Wat ik in elk geval wil proberen om op de voorgrond de FCS-bus te laten rijden en op voorgrond van het terrein smalspoor. Het normaalspoor gaat dan langs achterzijde van de bebouwing.
Aan de voorzijde van de module komt de ingang naar de steenkolenmijn, met een hek en een portiersloge.

Om een mijnschacht een beetje stevigheid te geven ten opzichte van wat er bovengronds allemaal gebeurt had ik bedacht om het geheel op een los plateau te zetten. Dat plateau laat ik dan later in de module zakken. Met draadeinden maak ik de schacht vast aan de onderkant van het plateau. Op die manier blijft die liftschacht mooi in vorm, zodat de lift soepel langs de rails blijft lopen.


Behalve de stevigheid van het aan elkaar gedraaide draadeind, vind ik een los plateau ook wat makkelijker werken dan dat ik steeds over die module heen moet hangen. Bovendien kan ik met de moeren op dat draadeind de onderliggende niveaus nauwkeurig op hoogte diepte brengen.
Het hele hijsgebeuren zoals de schachtbok en het dak van het gebouw waar de motor zit blijven afneembaar. Aan de achterkant van het gebouw komt een spoor te lopen, waarboven de steenkolen kunnen worden gelost. Ik wil daar niet al te veel energie in steken. Het wordt dus geen zichtbare of werkende kolenbunker met alle toeters en bellen, maar meer een houten uitbouw die over het spoor hangt.


Wat lengtes M5 draadeinde, wat ringetjes, moertjes en steek-ringsleultje 8 en ik ben bezig geweest met het op niveau brengen van de etages en de verdiepingen onder de grond. Elke etage en verdieping heeft een klein plateautje waar de lift op aansluit. Voordeel van deze manier is dat ik de plateaus makkelijk in hoogte kan bijstellen.


1 De bakstenen basis voor de schachtbok. Die bok komt er los in te zitten zodat ik bijvoorbeeld bij een kabelbreuk er makkelijk bij kan. Ook de zijsteunen worden los in het dak van het naastgelegen gebouw gestoken.


2 In de eerste etage heb ik ook een vloer bedacht. Aan de voor- en zijkanten van het gebouw zitten zoveel ramen, dat ik ook daar aan een interieur niet ontkom.


3 De begane grond waar een smalspooraansluiting komt. Ik denk niet dat ik dat spoor operationeel maak.


4 Het maaiveld: niveau 0


5 Niveau -1 heb ik iets laten zakken, zodat het wat meer lijkt dat die Preisertjes niet direct onder het maaiveld aan het werk zijn.


6 Niveau - 2 is zeg maar de tweede mijnlaag.


In dit stadium heb nog niet 100% scherp hoe of ik twee niveau's in één lade ga bouwen. Vast staat wèl dat deze steenkolenmijn een wat langer durend project gaat worden, want dit is nog maar één mijnschacht.
Zó, het voorzetje is gegegeven.  :D
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Dankjewel voor de veren allemaal.

Citaat van: SuSke op 18 juli 2017, 11:00:04 AM
Pierre laat ons hier even meegenieten van een mooi staaltje modelbouwwerk.
Hoeveel tijd zit er tussen de eerste en de laatste foto ??

Precies 12 dagen Frans. Een knutseldag voor mij is gemiddeld 2uur dus zeg maar 24 manuren :)
Groet Pierre.


SuSke

jawadde, van doortrekken gesproken.
2 uur modelbouwen en dan 22u laten drogen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Wat een knappe en originele  modelbouwuitspattingen mannen!!!


Dikke veer erbij  8) 8) 8)   


Grtz,
Samuel.


www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1